Peraleda de la Mata

Coordenaes: 39°51′11″N 5°27′35″W / 39.8531°N 5.4596°O / 39.8531; -5.4596
De Wikipedia
Peraleda de la Mata
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Peraleda de la Mata (es) Traducir Julio Cesar Martin Garcia
Nome oficial Peraleda de la Mata (es)[1]
Códigu postal 10335
Xeografía
Coordenaes 39°51′11″N 5°27′35″W / 39.8531°N 5.4596°O / 39.8531; -5.4596
Peraleda de la Mata alcuéntrase n'España
Peraleda de la Mata
Peraleda de la Mata
Peraleda de la Mata (España)
Superficie 92 km²
Altitú 341 m
Llenda con El Gordo, Bohonal de Ibor, Valdehúncar, Millanes, Navalmoral de la Mata, Rosalejo, Talayuela y Oropesa
Demografía
Población 1409 hab. (2023)
- 697 homes (2019)

- 672 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.36% de provincia de Cáceres
0.13% de Estremadura
0% de España
Densidá 15,32 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
peraledadelamata.es
Cambiar los datos en Wikidata

Peraleda de la Mata ye un conceyu español de la provincia de Cáceres, na comunidá autónoma d'Estremadura.

Asitiar na llende de la provincia de Cáceres cola provincia de Toledo, a unos 170 km de Madrid y apuértase a ella dende l'autovía d'Estremadura (A-5).

Llendes del términu municipal[editar | editar la fonte]

Peraleda de la Mata parte con:[2]

Historia[editar | editar la fonte]

Anque na zona pueden atopase asentamientos dende la Prehistoria, el fechu de que tola contorna natural del Campu Arañuelo, a la que pertenez Peraleda, fuera zona de frontera, llugar de disputes, saqueos y correríes de too tipu d'elementos, torgó l'asentamientu de poblaciones de forma permanente. A ello contribuyó tamién la insalubridad de la zona, con una gran incidencia del paludismu hasta feches relativamente recién.

Por tou ello, nun hai nicios de que tanto Peraleda, como otres llocalidaes del estinguíu Conceyu de la Campana de la Mata, tal que les conocemos fueren creaes muncho primero de los sieglos XIV o XV, de xuru al amparu de l'alzada que dende Ávila y Salamanca baxaba pola Cañada Real Lleonesa. Ello ye que son interesaes entá güei les coincidencies de costumes, apellíos y topónimos colos de la parte sur de Salamanca y Ávila.

Sicasí -y a pesar de lo anterior- paez qu'hai evidencies de qu'allá pol sieglu XII yá esistía dalgún tipu de poblamientu no que yera l'encruz de dos calzaes romanes. Un fechu que, a pesar de la falta d'agua por tar asitiada na divisoria d'agües ente'l Tajo y el Tiétar, confería al primitivu asentamientu peraleo una innegable ventaya como llugar estratéxicu onde'l fluxu de persones y mercancíes yera constante.

Peraleda formó parte del referíu Conceyu de la Campana de la Mata xunto con otres llocalidaes de la redolada, como Navalmoral de la Mata. Esti conceyu axuntar na cercana ilesia de Santa María, güei un despoblado conocíu como San Gregorio. Nel sieglu XVII consigue Peraleda el títulu de villa, xunto a otres llocalidaes del conceyu de la Mata, como Millanes, Navalmoral, Torviscoso o Malhincada (Majincal).

A principios del sieglu XIX la Guerra de la Independencia contra los franceses frenó'l desenvolvimientu de tola zona, que recuperaría bien amodo a lo llargo d'esi sieglu y del siguiente.

Especialmente doliosu foi l'añu de 1855, nel qu'una epidemia de cólera abrasó la población del pueblu, non yá pol gran númberu de finaos, sinón tamién pol fechu de que families enteres fuxeron ante la medrana de l'andada.

Nel sieglu XX, la Guerra Civil, colos sos posteriores "años de la fame", supunxo otru paréntesis del que'l pueblu empezó a recuperase nos años posteriores. Sicasí, la construcción y puesta en funcionamientu del banzáu de Valdecañas a principiu de los años sesenta supunxos la perda de les meyores tierres de cultivu del pueblu, alcontraes nes vegues xunto al Tajo (Vega de Alarza), lo que se tradució na diáspora de gran parte de la so población escontra los centros industriales del país, fundamentalmente Madrid y la so contorna. D'esa despoblación pueden dar fe los censos de los años cincuenta en que la llocalidá cuntaba con unos 3.500 habitantes, frente a los aproximao 1.500 colos que cunta na actualidá.

La puesta en regadío de tierres na década de los setenta supunxos un pequeñu frenu na emigración, pero cargó a los regantes con una hipoteca en forma d'amortización de costos de les obres qu'entá a día de güei colea.

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución del númberu d'habitantes dende 1900 (INE):[3][4]

Economía[editar | editar la fonte]

La base de la so economía ye básicamente agrícola y ganadera, con predominiu de la cabaña ovina. Apocayá'l pueblu impulsó la so modernización cola creación d'un gran polígonu industrial colindante cola autovía A-5.

== Tresportes allúgase unos 9 km al sureste de Navalmoral de la Mata xunto a la carretera EX-118, que xune Navalmoral con Guadalupe pasando pel oeste de la llocalidá de Peraleda. Esta carretera ta polo xeneral en bon estáu y dexa un accesu rápidu a l'Autovía del Suroeste, asitiada a 7 km de Peraleda xustu antes de llegar a Navalmoral. Amás de la EX-118 esisten equí dos caminos rurales de la Diputación o carreteres secundaries: la CC-120, que sale al nordeste de Peraleda como ruta alternativa pa dir a l'autovía; y la CC-54, que sale unos 4 km al sur del pueblu escontra l'oeste pa dir a Valdehúncar.[5]

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Monumentos relixosos[editar | editar la fonte]

Ilesia de Santiago Apóstol. Sieglu XVI.

Como monumentos interesantes merecen destacar la Ilesia parroquial católica so la advocación de Santiago Apóstol, na Archidiócesis de Mérida-Badayoz, Diócesis de Plasencia, Arciprestalgu de Navalmoral de la Mata.[6]Edifico del sieglu XVI (na imaxe), según la ermita del Cristu de la Humildá, fechada aproximao nel sieglu XVII o la ermita de San Vicente, bien pequeña y de planta cuadrada, asitiada nuna plazuela del barriu al que da nome.

  • Ermita del Stmu. Cristu de la Humildá: Coqueta construcción barroca, que data de finales del sieglu XVIII, y que'l so retablu central, de traza postchurrigueresca, foi apocayá restauráu. Alluga al patrón del conceyu, el Santísimu Cristu de la Humildá, y ta asitiada nun emblemáticu barriu del conceyu.
  • Ilesia Parroquial de Santiago Apóstol: Construyida a mediaos del sieglu XVI, esti edificiu de corte renacentista, constitúi unu de los monumentos de mayor riqueza ornamental del Campu Arañuelo. La so fábrica ye esencialmente de mampostería con refuerzu de sillares n'esquines, contrafuertes y vanos, y de lladriyu nel remate de la so torre campanariu. Presenta una impresionante bóveda gótica y un preciosu y minuciosu retablu central, a base de recímanos, guirlandes, paños y volutes, que dalgunos atribúin a la escuela de Churriguera.

Plaza d'España[editar | editar la fonte]

Semiporticada con balcones protexíos con barandielles de madera, destaca pola so bona factura y caltenimientu l'edificiu del Conceyu. Alluga una fonte especialmente significativa pa los peraleos, La Pilata, construyida nos años 20 del sieglu pasao y remocicao nos años 70, revistida de cerámica, y los sos enxareyaos dibuxen la figura del patrón del conceyu, el Cristu de la Humildá.

Arqueoloxía[editar | editar la fonte]

Dolmen de Guadalperal.

A unos 5 km en direición escontra Guadalupe tópase'l banzáu de Valdecañas, nel ríu Tajo y xunto a él, nel términu municipal de Bohonal de Ibor, atópense les ruines d'un importante monumentu romanu conocíu como "Los Mármoles". Estes ruines proceden del desapaecíu pueblu de Talavera la Vieya (Talaverilla) anubierta peles agües del banzáu en 1963.

  • Ponte Romana: Llevantáu maraviosamente sobre'l regueru de Valparaíso, tien un únicu arcu de mediu puntu y dibuxa l'antigua calzada romana que xunía Augusta Emerita con Toletum.
  • Dolmen de Guadalperal: Asitiáu a 5 km de Peraleda, so les agües del banzáu de Valdecañas, ye un monumentu megalíticu prehistóricu que data del III y II mileniu a.C

Festividaes[editar | editar la fonte]

Vienres Santu. Peraleda de la Mata.

Les fiestes patronales n'honor del Santísimu Cristu de la Humildá celébrense los díes 14 y 15 de setiembre, bien animaes gracies a la gran cantidá de peñes.

Quiciabes la fiesta más interesante y vivida con más intensidá polos peraleos ye la celebración de la so Selmana Santa,[7][8][9][10] de que los sos oríxenes queda constancia escrita dende siquier el sieglu XVII. El puntu culminante asocede na tarde del Vienres Santu, na que se representa una escenificación del descendimiento de Cristu con una talla articulada de tamañu natural que ye descolgada de la cruz. Darréu va ser introducida nuna urna de cristal y llevada en procesión hasta la ermita del Cristu, nel barriu del mesmu nome.

De les hermandaes esistentes nel principiu de la Selmana Santa Peralea, na actualidá queda namái la Cofradería del Descendimiento y de La nuesa Señora de los Dolores, que desfila en procesión con vezos negros el Xueves y el Vienres Santu. Esta Cofradería tien unes costumes bien peculiares. Cada añu escueye una Diputación compuesta por un matrimoniu que yá actuó años antes como Diputaos so les órdenes d'un Amu (el restu de la Cofradería denominará-yos Hermanu Mayor y Hermana Mayora respeutivamente), y otros cuatro matrimonios qu'entren con ellos como los sos Mozos (pa la Hermandá llamárense llamaos Diputaos y ente ellos "compañeros" y "compañeres").

Encargar de preparar y coordinar les celebraciones, buscando los Ánxeles y les Magdalenas pa les procesiones, son los encargaos de realizar el descendimiento, los que coordinen les guardias y demás asuntos necesarios pa la Selmana Santa tradicional de Peraleda.

Lo interesao ye que les rellaciones que s'establecen ente los miembros de cada diputación nun se llinden al añu o años nos que tean actuando, sinón que lo son pa tola vida.

Gocia tamién de gran tradición y vitalidá la celebración de los Antroxos, fiesta na que participa la práutica totalidá de peraleos y peraleas arrexuntaos en numberoses peñes. Hai que resaltar que nin siquier la prohibición de los años de la dictadura fizo que los peraleos dexaren de celebralos. Como reza un cantar popular: "vamos prestanos / con permisu del alcalde / y de la Guardia Civil".

Deportes[editar | editar la fonte]

  • Grupu de Monte El Garigolo[11]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]