Pedro Bernardo

Coordenaes: 40°14′34″N 4°54′53″W / 40.242777777778°N 4.9147222222222°O / 40.242777777778; -4.9147222222222
De Wikipedia
Pedro Bernardo
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia d'Ávila
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Pedro Bernardo (es) Traducir Desiderio Blázquez Yuste
Nome oficial Pedro Bernardo (es)[1]
Códigu postal 05470
Xeografía
Coordenaes 40°14′34″N 4°54′53″W / 40.242777777778°N 4.9147222222222°O / 40.242777777778; -4.9147222222222
Pedro Bernardo alcuéntrase n'España
Pedro Bernardo
Pedro Bernardo
Pedro Bernardo (España)
Superficie 69 km²
Altitú 801 m
Llenda con Almendral de la Cañada, Mombeltrán, San Esteban del Valle, Serranillos, Gavilanes, Lanzahíta, Buenaventura y Navamorcuende
Demografía
Población 771 hab. (2023)
- 432 homes (2019)

- 385 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.49% de provincia d'Ávila
0.03% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 11,17 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
pedrobernardo.es
Cambiar los datos en Wikidata

Pedro Bernardo ye una villa y conceyu español perteneciente a la provincia d'Ávila, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. En 2017 cuntaba con una población de 876 habitantes.

Símbolos[editar | editar la fonte]

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos la 15 de xineru de 2003. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

Representación heráldica acordies con el blasón escritu aprobáu
«Cuadráu coles esquines inferiores arrondaes y punta nel mediu del mesmu llau, ta partíu de riba abaxo en dos campos, según mírase d'esquierda a derecha'l primer campu diestro ye de color azur, el segundu campu siniestro, de color sinople y de la mesma, tol so perímetru ta arrodiáu per una bordadura de color gules, llindada por una aresta d'oru a entrambos llaos que contién la lleenda del títulu del pueblo «Villa de Pedro Bernardo Ávila»; nel campu diestro azur, en cantón del xefe, ta asitiáu l'escudu de Castiella y Llión, nel lladral diestru del mesmu campu, atopamos una cabra pequeña, nel cantón de la punta del mesmu campu atopa una cara de varón y l'anagrama de Pedro colo que puede ser una cuerna. Nel campu siniestro, sinople, nel cantón del xefe, ta asitiáu l'escudu de Castiella y Llión. Nel lladral siniestru del mesmu campu, hai otra cabra, más grande que l'anterior. Nel cantón siniestru de la punta d'esti campu, apaez esculpida una cara de varón de mayor tamañu que la primera, y l'anagrama de Bernardo. Nel centru del xefe, compartiendo los campos diestru y accidente, atópase la Cruz de Caravaca o Patriarcal. Nel centru de la punta atopa una «Y». Y en la cimera una corona real.»

La descripción de la bandera ye la siguiente:

«Bandera rectangular de proporciones 2:3, formada por trés franxes, colorada la cimera, blanca central, na que ta l'escudu y verde la inferior. La midida de les franxes ye 1/4 2/4 1/4.»

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu
Ficheru:Pedro Bernardo (Ávila, Castiella y Llión).jpg
Vista parcial de Pedro Bernardo

Asitiáu na provincia d'Ávila, el conceyu de Pedro Bernardo atópase enclaváu nel fértil valle del Tiétar, na fastera sur del risco de la Sierpe nes estribaciones del sector oriental de la Sierra de Gredos, dende onde apodera una panorámica del valle y de los Montes de Toledo. Ye por ello que se-y conoz como Mirador o Balcón del Tiétar.

La llocalidá ta asitiada a 801 msnm[3][4] y atópase 9 km de Lanzahíta —que ye'l pueblu más cercanu dientro del Valle del Tiétar—, a 30 km d'Arenas de San Pedro, a 108 km d'Ávila y a 125 km de Madrid.

Pedro Bernardo llinda al norte con Serranillos, al este con Gavilanes, al sur con Buenaventura —que los sos términos queden demarcados peles vera del ríu Tiétar—, al suroeste con Lanzahíta y al noroeste con San Esteban del Valle.

Esta demarcación territorial data del sieglu XVII, cuando Pedro Bernardo llogró la so independencia del xugu feudal del Estáu de Mombeltrán. Caltener na carta de villazgo la narración del esllinde y finsamientu, que nos dexa un términu municipal bien similar al orixinariu. A finales del sieglu XX (década de los 90) se desligó una parte del territoriu cola vecina llocalidá de Lanzahíta na zona suroeste de la xurisdicción de Pedro Bernardo, pola que parte de les paraxes forestal y agrícola de Macapillo, La Llanaílla y San Juan de Lanzahíta (ente otros) pasaron a pertenecer a la xurisdicción lanzahiteña.[ensin referencies]

Noroeste: San Esteban del Valle Norte: Serranillos Nordeste: Gavilanes
Oeste: San Esteban del Valle y Mombeltrán Este: Gavilanes
Suroeste: Lanzahíta Sur: Buenaventura (provincia de Toledo) Sureste: Almendral de la Cañada (provincia de Toledo)
Altitud
  • Ayuntamiento: 806 msnm
  • Risco de Miravalles: ~2.100 msnm
  • Gargüelu de La Eliza: ~400 msnm

Historia[editar | editar la fonte]

Atópase enclaváu nes estribaciones del macizu Oriental de la Sierra de Gredos y popularmente conózse-y como'l Balcón del Tiétar, yá que la so topografía dexa que dende les cais que la estructuran y remembren el so pasáu medieval, algámense, les más singulares perspectives de los Montes de Toledo y del cursu del Valle del ríu Tiétar.

La esistencia de Monumentos megalíticos dientro del términu municipal revela la presencia d'asentamientu humanos na zona en tiempos prehistóricos.

Les primeres referencies históriques al conceyu unviar al sieglu XV de la mano de Fr. Diego de Jesús, natural de la llocalidá, na so obra Hestoria de l'antigua fundación é coses memorables del llugar de Nava la Solana, refiriéndose al encargu que'l Rei Alfonsu XI fixo n el s. XIV a Gil Blázquez, de reparar y repoblar aquella llocalidá llevantaes por Blasco Gimeno el Mozu, siguiendo órdenes del conceyu abulense nos entamos del sieglu XII.

El mesmu títulu de la obra de Diego de Jesús, col nome orixinariu de la llocalidá «Nava de la Solana» que fuera darréu abandonáu a favor del de «Pedro Bernardo», según parte de la doctrina de resultes de la conciliación ente dos importantes cabezaleros de la guerra ente habitantes orixinarios y los más posteriores repobladores d'orixe lleonés; Pedro Fernández y Bernardo Manso nel sieglu XV. Sicasí ta teoría foi apocayá puesta en tela de xuiciu pol historiador Juan Antonio Chavarría qu'afirma que'l conceyu apaez yá col apellativu de “Pero Bernaldo" en Llibru de la Montería de 1348.

La hestoria de Pedro Bernardo tien un importante finxu en 1679 cuando'l rei Carlos II concedió al conceyu'l títulu de villa llogrando los sos habitantes el so oxetivu d'independizase alministrativamente de la villa de Mombeltrán.

Rollo Justicia de Pedro Bernardo

El sieglu XVII entiende unu de los periodos de mayor crecedera demográfica, recibiendo importantes fluxos migratorios. Asina, atraíos pol clima y les posibilidaes de desenvolvimientu qu'ufiertaben les riqueces de la zona, Pedro Bernardo viose favorecíu pola llegada de families procedentes de Galicia (principalmente de la zona de Lugo y Ourense), y en menor midida de contornes estremeres: les Tierres de Talavera, el norte de La Mancha, la Campana de Oropesa, Tierra de Guadalupe y Villuercas, o los valles estremeños de Ibores, de la Vera y del Jerte.[ensin referencies] Tamién veníen de dellos pueblos serranos de l'actual provincia d'Ávila. Arriendes d'ello, el XVIII ye unu de los periodos de mayor puxanza de la economía llocal, una y bones la crecedera demográfica y, poro, l'urbanísticu, fixéronse notar na economía cuyarera.

Dellos barrios, como'l de Los Adobes, fueron ampliaos a lo llargo del sieglu XVIII como atestigüen la mayoría de les feches grabaes en dalguna de les piedres de les cases. Tamién asina lo apunta Juan González Carbayos Villanueva, qu'alzó la casa-curato en 1721 detrás de la ilesia parroquial y rellató con gran detalle una bona descripción del estáu de les distintes barriaes de la Villa. Otra prueba más de la puxanza de la economía y de la población de la villa reflexar nes fervoses actuaciones d'ampliación y meyora del templu parroquial, de cutiu sufragaes polos crecientes pobladores del llugar. Nésta dómina instálense tamién la mayoría de les industries de la villa: molinos aceiteros y fariñeros, fábriques de paños, batanes, telares y otros artesanatos.

Tres l'aumentu poblacional del sieglu XVIII, venía per delantre un granible sieglu XIX, que sabría dar bon usu al heriedu de los primeros entamadores industriales del XVIII, ampliando inclusive les edificaciones anteriores y creando otres nueves, como'l fornu de pan qu'ocupa güei una de les posaes de Pedro Bernardo. Nel XIX ameyoren delles infraestructures de comunicación y trácense proyeutos que, de rematase, dieren por frutu un Valle del Tiétar más desenvueltu que'l que conocemos, como'l proyeutáu y nunca executáu ferrocarril que xuniría Madrid cola Tierra de Plasencia.

Unu de los personaxes que más contribuyó al desenvolvimientu de Pedro Bernardo nel sieglu XIX sería Rufino Martín-Romero, autor de la pervalible «Reseña Histórica de la Villa de Pedro Bernardo» (1899), quien tres la desamortización de Madoz y Mendizábal promovió la recuperación de les deveses boyales pal común, por aciu la recaldación d'una pequeña (o gran) aportación pecuniaria a los vecinos cola que s'encargó de mercar la devesa a los terratenientes catalanes que lu teníen, devolviendo estes tierres a tol pueblu de Pedro Bernardo pal usu de les sos camperes y tierres de llabranza. Hasta güei perduró esti réxime de propiedá común, d'onde se diz aquello de que «tolos de Pedro Bernardo tienen un cachu de tierra na Devesa».[ensin referencies]

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu tien 69,01 km² d'estensión,[5] y, según l'Institutu Nacional d'Estadística, la población censada d'ésti a 1 de xineru de 2017 ye de 876 habitantes.

Gráfica d'evolución demográfica de Pedro Bernardo ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[6]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[6]      Población según el padrón municipal de 2011[7] y de 2017 del INE.

Economía llocal[editar | editar la fonte]

Agricultura[editar | editar la fonte]

L'agricultura local siempres foi rica n'especies y en calidaes, por cuenta de les condiciones microclimáticas y a la fertilidá del suelu. La configuración climático y edafolóxico de Pedro Bernardo dexen el desenvolvimientu de cultivos que van dende l'agrícola subtropical hasta'l forestal atlánticu.

Destaca como principal la figal, col figu mierlu o "pescuezu de dama" como variedá sobresaliente[ensin referencies]. Otres de les variedaes autóctones ye la figal sayuela. Entá güei los figos secos dan fama a Pedro Bernardo, y siguen ensugándose por aciu la téunica tradicional en zardos de blima empobinaos al sur, frecuentemente sobre llargues vares, arreyaes a les barandielles de los balcones.

La cereza o guinda "mollar", qu'antaño tuvo llugar destacáu, ta güei en franca recesión. Los cultivos de zrezal amenórguense güei a la escala doméstica, con pocos pies de zrezal per cada esplotación. El consumu local suel absorber la totalidá de la producción. Otres variedaes típiques son la cereza "garrafal", o cereza montesa güei práuticamente sumida como especie forestal y la cereza "del Sindicatu", variedá introducida a en redol a los años 70 pol Sindicatu Agrariu, d'un carauterísticu color mariellu con una cara arrebolada pol sol.

D'obligada cita son les sos viñes d'uva ligeruela, güei casi sumida. La uva ligeruela acútase tamién güei a la producción doméstica de vinu. De la so fermentadura llógrase un vinu bien duce y de color ámbare. Ye'l vinu ligeruelo, tan amestáu a esta tierra. Otres variedaes antigües d'uva son la verdeja y l'aragonés.

Nun podemos pasar per alto la importante industria olivarero de Pedro Bernardo. De la so aceituna cornatilla, albar y reondilla, llógrase un aceite virxe extra de gran calidá. La disposición del terrén fai que la recueya de l'aceituna téngase que faer de manera totalmente artesanal. Munchos de les olivares nun cunten con accesos pa vehículos de motor, polo que los costales d'aceituna tienen de sacase hasta la carretera al llombu de caballeríes y acémilas como va sieglos. La disposición en bancales nun dexa n'ocasiones l'allugamientu de redes polo que l'aceituna ye dimida y recoyida a mano pa dempués ser penerada manualmente con ayuda d'un artiluxu en fomra de rampla llamáu "páxaru". Tou esti procesu y la calidá del so productu, bien merecíen la creación d'una denominación d'orixe o indicación xeográfica protexida.

Dende'l sieglu XVII tiense constancia de la esistencia de dellos molinos aceiteros en Pedro Bernardo, unu de los cualos allugábase nel actual barriu d'El Molinucu -d'ende'l so nome-, onde güei s'alza un aparcamientu priváu de formigón. Los sos conos de piedra pueden atopase güei afatando la Plaza de Romanu Villalba. Otros afamaos molinos d'aceite fueron el de la Cuesta del Rollu -onde güei se topen les escueles- y el del Cargaderu, entá de pies anque n'estáu ruinosu. Tolos molinos dexaron de funcionar a finales de los años 70 cola construcción d'una moderna almazara que güei sigue funcionando, cola constitución de la Sociedá Cooperativa San Isidro Llabrador.

Anque estos cultivos de la vide, la olivar, y la figal son los más importantes, nun tenemos d'escaecer que Pedro Bernardo produz amás tou tipu de fruta y verdura pa consumu local. Son bones tierres de pataques, pimientos, tomate, xudíes y otres hortolices. Nos sos campos crecen por igual les cepes de quivi, les naranxales, llimonales y mandarinos, los granaos, almendrales y azufaifos, los más comunes frutales como pescales, albaricoques, pumares, cirolares y perales, o'l productores de frutos secos tan pervalibles como la castañal, el nozal o l'ablanar. Tal como asocede na Vera cacereña, l'artimora o l'arándanu son perfectamente cultivables nesta tierra.

Delles frutes que se van perdiendo y cuntaron con variedaes autóctones en Pedro Bernardo son: Guinda Mollar, Piescu "sangre de toru", raspón, abridera, cirueles llargues, y un llargu etcétera.

Ganadería[editar | editar la fonte]

Na cabaña bovina, la variedá autóctona de vacunu "morucho" foise sustituyendo pasu ente pasu por especies foranes más selectes de carne y lleche, en pequeñes esplotaciones en réxime de semiestabulación. Adicionalmente, esisten contaes recielles d'oveyes y cabres, tamién pa consumu familiar y local.

En Pedro Bernardo primó siempres la cabaña caprina pola disposición de la so orografía y de la so vexetación, que creaba condiciones ideales pal llendo de cabres. La cabra aprovechaba nel monte recursos que la oveya nun podría aprovechar. Sicasí, la ganadería ovina foi tamién de gran pesu pa la economía llocal, non tantu pola carne o la lleche como pola llana. Como vamos ver más palantre, la industria de la pañería dio a la llocalidá muncha fama y non menos recursos pa subsistir. El ganáu vacuno tuvo menos calquier ensin dexar de ser reseñable na economía cuyarera.

Artesanía[editar | editar la fonte]

D'antiguo paez ser qu'esistía cierta habilidá artesana pa la fabricación de fusos y cuyares de madera, d'onde quedó a los habitantes el llamatu o remoquete de cuyareros, que s'acepta con cierta conformidá non exenta d'arguyu.

De mayor importancia foi nun pasáu non tan distante la fabricación de cobertores de llana y similares, como les alforxes y sombreros bastos tradicionales de la zona. Les nueves téuniques y l'introducción de materies artificiales llevar a la desapaición. Na actualidá queden dellos artesanos que se dediquen a la talal de madera o fabricación de productos de cueru, según un antiguu zapateru ( Roberto Canteru Villacastín ) que sigue construyendo senciellos rabeles o arrabelillos como se-yos llama nel llugar)

Fiestes, Folclor y Tradiciones[editar | editar la fonte]

  • 1º de xineru: Foguera de Quintos (celebración del solsticiu d'iviernu, orixe prerromanu)
  • 20 de xineru: Vítor de San Sebastián, fiesta recuperada apocayá. Procesión ecuestre y lúdica n'honor del Santu, y bailles populares.
  • Antroxu. Concursu municipal d'amarutes, pasacalles y rondón. Mazcarada d'iviernu de los machurreros (recuperada en 2014).
  • Domingu de Resurreición: Día del Pastel.
  • 1º de mayu: Feria de La Asomadilla -recuperada en 2010-
  • 16 d'agostu: Fiestes patronales de San Roque.
  • 14 de setiembre: Fiestes del Cristu de la Vera Cruz, patrón del pueblu.
  • 1º de Payares: Calbotá (Fiesta de les Castañes)

Patrimoniu históricu-artísticu[editar | editar la fonte]

La llocalidá tien incoado un espediente de declaración como bien d'interés cultural na categoría de conxuntu históricu

Pedro Bernardo cunta dende 1978 con un espediente incoado pa una futura declaración de la llocalidá como conxuntu históricu-artísticu.[8]

Remontándonos al pasáu más remotu esiste un Menhir del añu 500 e. C. na llamada Devesa de Cantogordo. N'este mesma paraxa constatáronse un par de xacimientos arqueolóxicos qu'atestigüen la presencia de villes romanes, según un par de pequeños ponticos medievales, llevantaos probablemente por orde de la poderosa asociación ganadera conocida como la Mesta.

  • Antiguu conceyu

El monumentu más antiguu del pueblu data del s. XVI (añu 1577). Trátase del antiguu conceyu que se topa na llamada Plaza Vieya, casi enfrente del nuevu consistoriu. Alzáu en sillería, a lo llargo del tiempu tuvo usos bien desemeyaos: pósito, cárcel, consultoriu médicu, centralita telefónica. Últimamente utilízase como tanatorio, magar la so céntrica y polémicu allugamientu.

  • La ilesia parroquial

Foi construyida nel sieglu XVIII sobre una ilesia anterior alzada en 1606.[9] Ta consagrada a San Pedro. De gran sobriedá, alluga numberoses talles de diversos santos correspondientes a los sieglos XVII y XVIII. Esisten tamién dos ermites: Santa Ana (1697) y San Sebastián (s. XVIII), según un rollu o picota de piedra, alzáu en 1697 pa conmemorar l'adquisición de la categoría de villa 18 años antes.

  • Plaza de toros

Antigua plaza n'usu dende, siquier, el sieglu XVII. Reconstruyida en 1993. Tien forma de media lluna, con anfiteatru porticado.

  • Ermita de Santa Ana

Allugada na Cuesta de Santa Ana, nel centru del cascu urbanu. Anque la construcción actual data de 1693, ye probable que se reedificara sobre los cimientos d'otru antiguu templu relixosu. De planta cuadrangular y murios de sillería de piedra anguaño enfoscada de cal, alluga la imaxe de La nuesa Señora de la Soledá (talla barroca del sieglu XVIII). Ente los elementos ornamentales más carauterísticos topamos un arcu de mediu puntu en sillería de granitu nel pórticu del edificiu, según una ventana llabrada en piedra con una cruz de malta, una rosa hexafoliada y dos pajarillas engarraes, elementos recurrentes na artesanía popular de la zona.

  • Ermita de San Sebastián

Asitiada güei nel Barriu d'El Santu, xunto al antiguu campusantu consagráu en 1808, la ermita de San Sebastián foi construyida pela rodiada del conceyu a mediaos del sieglu XVIII. Nel so interior guarda una pequeña talla de San Sebastián Mártir. El templu, de planta cuadrangular y eleváu sobre una peña de piedra güei oculta y cubierta por una escalera, ta porticado con dos sencielles columnes dóriques de granitu.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Ente los llugares d'interés natural cabo destacar dalgunos de los numberosos riscos qu'arrodien al pueblu (Sierpe, la Vela, el Flaire, el macizu de la Abantera), el mirador del puertu de Pedro Bernardo o la collada de Lagarejo, les piedres caballeres (el Cantar de la Ñariz y el Cantar de la Tapadoria) según la gargüelu de la Eliza, el so piscina natural y la so formosa Chorrera del Hornillo (de 12 metros d'altor). Nel estremu occidental, yá na llende con Gavilanes, atópase la Chorrera Hondonera, saltu d'agua natural del Gargüelu de Blasco Chicu.

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 Xunta de Castiella y Lleón (ed.): «ALCUERDO de 15 de xineru de 2003, del Conceyu de Pedro Bernardo (Ávila), pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu y Bandera». Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ27 (10 de febreru de 2003).
  3. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Pedro Bernardo na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  4. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  5. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos: Ávila». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 13 de febreru de 2013.
  6. 6,0 6,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Pedro Bernardo».
  7. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  8. Gobierno d'España (ed.): «Resolución pola que s'alcuerda tener por incoado espediente de declaración de conxuntu históricu-artísticu a favor de Pedro Bernardo (Avila), según la delimitación que figura nel planu xuníu al espediente.». Boletín Oficial del Estáu nᵘ27 de 1 de febreru de 1978.
  9. Vázquez García, 2002, p. 159.
  10. Laso Prieto, 2004, p. 6.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]