Parque nacional de Yosemite

De Wikipedia
Parque Nacional de Yosemite
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Glacier Point.
Llugar  Estaos Xuníos d'América
Criterios Natural: vii, viii
Referencia 308
Inscripción 1984 (VIII Sesión)
Área Europa y América del Norte
Cambiar los datos en Wikidata

El Parque Nacional de Yosemite /joʊˈsɛmɨtiː/ allugar a aproximao 320 km al este de San Francisco, en California, Estaos Xuníos. Cubre una área de 3081 km² y estiéndese al traviés de les fasteres orientales de la cadena montascosa de Sierra Nevada. Ye visitáu por más de tres millones de persones cada añu, y la gran mayoría namái percuerre la parte del valle de Yosemite. Foi nomáu Patrimoniu Mundial de la Humanidá pola Unesco en 1984 y ye reconocíu internacionalmente polos sos cantiles de granitu, saltos d'agua, ríos cristalinos, montes de secuoyas xigantes y la gran diversidá biolóxica (cerca del 95% del área del parque ta denomada zona selvaxe). Foi'l primer parque dispuestu pol gobiernu federal de los Estaos Xuníos y al traviés del trabayu de persones como John Muir foi un puntu relevante nel desenvolvimientu de la idea de parques nacionales.

Yosemite ye unu de los hábitats más grandes y menos estazáu, tien una gran diversidá de plantes y animales. El parque tien una elevación que va de 600 a 4000 metros y contién cinco zones principales de vexetación: área montiega de carbayos, vexetación de baxu monte, vexetación d'altu monte, vexetación subalpina y vexetación alpina. De les 7000 especies de plantes de California, cerca del 50% atópase en Sierra Nevada, y más del 20% dientro del Parque Yosemite.

Xeografía[editar | editar la fonte]

El parque atópase allugáu nel centru de Sierra Nevada, California.

Roques y erosión[editar | editar la fonte]

La formación xeolóxica del área ye de roques de granitu y remanentes de roques más antigües. Hai aproximao 10 millones d'años, Sierra Nevada sufrió una elevación y depués foi inclinada hasta formar les fasteres relativamente nidies del oeste y les fasteres más pronunciaes del este. La elevación acentuó'l grau d'enclín de los ríos y regueros, formando cañones angostos y fondos. Fai un millón d'años, la nieve y el xelu atropáronse formando glaciares nos praos alpinos más elevaos y movieron escontra baxo los valles de los ríos. El movimientu descendente de la masa de xelu cortó y esculpió el valle en forma d'O qu'atrai anguaño a gran cantidá de visitantes pol so particular paisaxe.

Casi toles formaciones predreses de la zona de Yosemite son de roca granítica del batolito de Sierra Nevada. Cerca del 5% del parque (nel marxe esti, cerca del monte Dana) hai formaciones procedentes del metamorfismu de roques volcániques y sedimentos.

La erosión sufierta sobre distintos tipos d'elevaciones y sistemes de quebres ye la responsable de la creación de valles, cañones, lomadas y otres carauterístiques que se ven anguaño. La separación ente quebrar y coxuntures ye amplia, por cuenta de la cantidá de dióxidu de siliciu presente nel granitu y les roques.

Les pilastres y columnes, como la columna Washington y Flecha Perdida fueron creaes por junturas cruciaes. La erosión sobre les junturas ye la responsable de la creación de los valles y de los cañones. La fuercia más erosivo de los últimos millones d'años fueron los grandes glaciares, que camudó la forma de los valles creaos pol cursu de los ríos en forma de V a cañones de formación glaciar en forma d'O.

Xelu y agua[editar | editar la fonte]

Parque Nacional de Yosemite.

Los sistemes del ríu Tuolumne y del río Mercé aniciar en Sierra Nevada y crearon cañones de 900 a 1200 metros de fondura. El ríu Tuolumne drena la parte norte del parque, una área d'aproximao 1.760 km². El ríu Mercé aniciar nos picos del sureste del parque, principalmente nes cadenes montascoses de Catedral y Clark.

Los procesos hídricos, incluyendo la glaciación, hinchente y aición fluvial fueron fundamentales na creación de los paisaxes del parque. El llugar tamién tien cerca de 3.200 llagos, dos reservorios d'agua y 2.700 km de regueros.

Les güelgues atópase na base de los valles, y xeneralmente atópense hidrológicamente coneutaos colos ríos y llagos cercanos al traviés de los hinchentes temporales y el movimientu d'agües soterrañes. Los hábitats de la pradería, distribuyíos a una elevación de 900 a 3500 metros, son xeneralmente güelgues.

Esisten numberoses formaciones predreses nel parque que dexen la esistencia de saltos d'agua, especialmente mientres los meses d'abril, mayu y xunu, cuando se derrite la nieve. Los tabayones de Yosemite, con 782 m son les más altes d'América del Norte y les terceres del mundu. Tamién nel valle, atópense los tabayones Ribbon que, con un volume d'agua inferior, ye'l saltu vertical más altu (492 m).

Los glaciares que s'atopen nel parque son relativamente pequeños, y ocupen zones que s'atopen en solombra casi permanente. El glaciar Lyell ye'l más grande de Sierra Nevada, ocupando 65 hectárees. Nengún de los glaciares de Yosemite son remanentes de los inmensos glaciares de la Era de Glaciación, responsables de la formación del paisaxe del llugar. Ellos formáronse mientres unu de los episodios de neoglaciación que tuvieron llugar dempués del derretimiento de la gran glaciación. El calentamientu global amenorgó'l númberu y tamañu de los glaciares de tol mundu. Munchos de los glaciares de Yosemite, incluyendo a la Mercé, que foi afayáu por John Muir en 1871 y reforzó la so teoría del orixe glaciar del área, sumieron, y munchos de los qu'entá permanecen perdieron el 75% del so área de superficie.[1]

Clima[editar | editar la fonte]

Saltu Yosemite.

L'área del parque tien un clima mediterraneu, polo que les precipitaciones de normal asoceden mientres el nidiu iviernu y el restu de les estaciones son bastante seques (les precipitaciones mientres los calorosos meses de branu son menores al 3%). Les precipitaciones aumenten cola elevación del terrén, hasta los 2.400 metros, a partir d'onde empiecen a escayer hasta'l visu. La cantidá d'agua varia dende 915 mm a los 1200 metros d'altor hasta los 1200 mm a los 2600 metros d'altor. La nieve polo xeneral nun cuaya nel suelu hasta payares, pero atropar a lo llargo de too l'iviernu y permanez hasta fines de marzu o empiezos d'abril.

La temperatura baxa a midida que aumenta la elevación del terrén. Les temperatures estremes son moderaes por cuenta de que Yosemite atopar a namái 160 km del océanu Pacíficu. Un centru anticiclónicu asitiáu na mariña de California mientres el branu, aprove de mases d'aire fresco a Sierra Nevada, lo qu'apurre un aire seco y llimpio nel área de Yosemite.

La temperatura diario permediu bazcuya ente los -3,9 y los 11,5 °C na zona de Tuolumne, a 2.600 m. Na entrada del sur, cerca de Wawona ( onde la elevación ye de 1.887 m) el permediu ye de 2,2 a 19,4 °C. Nes elevaciones menores a 1.525 m, les temperatures son más templaes: nel valle Yosemite varien de 7,8 a 32,2 °C. Nes zones d'altor cimeru a los 2.440 metros, les temperatures del branu caloroso y seco son atenuaes por frecuentes nubes de branu. La combinación de vexetación seca, relativa baxu mugor y les nubes llétriques dan como resultancia frecuentes quemes provocaes por rayos.

Panorámica del parque
Panorámica del parque
Vistes dende'l Mount Dana
Vistes dende'l Mount Dana

Biodiversidá[editar | editar la fonte]

Venáu mular nel Valle de Yosemite.

En Yosemite caltiénse unu de los meyores montes naturales de los Montes Rocosos, con una inmensa diversidá tanto animal como vexetal por cuenta de la variedá de climes que tien.

A lo llargo de gran parte de la frontera occidental de Yosemite, los hábitats tán apoderaos por montes mistos de coníferes de pinu ponderosa, pinu d'azucre, cedru d'inciensu, abetu blancu, abetu de Douglas y dellos exemplares de secuoya xigante entrepolaes con árees de carbayu negru. Estos hábitats sofiten una diversidá bien alta d'especies de vida montesa, por cuenta de un clima relativamente nidiu y de baxa elevación xunto col amiestu de tipos de hábitats y especies de plantes. Les especies de vida montesa atopaes nestos hábitats inclúin el osu negru, el coyote, el venáu mular, el mapache, la culiebra real de monte, el picatueru, el llobu cerval, la llondra, el foín gris, el foín coloráu, dos especies de zorrillo, y una amplia variedá d'especies d'esperteyos.

Al alzase más altu, los montes de coníferes convertir en mases más pures d'abetu coloráu, pinu blancu occidental, pinu Jeffrey, pinu contorta y, dacuando, el pinu de Balfour. Menos especies de vida montesa tienden a atopase nestos hábitats, por cuenta de la so mayor elevación. Especies que probablemente s'atopen inclúin la esguil de mantu doráu, la esguil de Douglas, el glayu de Steller y el azor nortizu.

A midida que el monte xube, los árboles vuélvense más pequeños y más escasos, con árees de granitu espuestu. Estos inclúin el pinu contorta, el pinu de corteza blanca y la Tsuga mertensiana que, nes elevaciones más altes, dan pasu a grandes estensiones de granitu a midida que algámase la llende del monte. El clima nestos hábitats ye fríu y l'estación templada ye curtia, pero les especies tales como la pica americana, la marmota de banduyu mariellu o'l pinzón montano negru viven so estes condiciones.

Curiosos y actividaes pa visitantes[editar | editar la fonte]

El xigante Grizzly, aproximao 2700 años

El valle de Yosemite representa tan solo el 1% del área del parque, pero ye'l llugar onde lleguen y permanecen la mayoría de los visitantes. El Capitán, un prominente cantil de granitu que s'acolumbra sobre'l valle, ye unu de los destinos más populares del mundu ente los que practiquen esguilada en roca, por cuenta de los sos distintos graos de dificultá y numberoses rutes d'ascensu establecíes, amás de ser accesible mientres tol añu.

El parque tien tres bosque d'aneyos exemplares de sequoias xigantes (Sequoiadendron giganteum): el bosque Mariposa (200 árboles) el monte Tuolumne (25 árboles) y el bosque Merced (20 árboles). Les sequoias xigantes son unu de los árboles más altos y de mayor llonxevidá nel mundu.

Gran parte del parque cierra mientres l'iviernu por cuenta de les fuertes nevaes, sicasí, el valle de Yosemite permanez abiertu mientres tol añu.

  • Caminaes: Tien más de 1.300 km de senderos marcaos polos cualos puede andar. Esisten 5 seiciones bien estremaes pa los visitantes:
    • Yosemite Valley
    • Wawona/Caparina Grove/ Glacier Point, **

Tuolumne Meadows, ** Hetch Hetchy, ** Crane Flat/White Wolf.

Esisten numberoses guíes que describen los senderos del parque y el mesmu serviciu dientro del parque ufierta información. La mayoría de los emplegaos del parque afalen a los turistes a que visiten otres árees del parque más allá del valle Yosemite.

  • Esguilada en roca: Ye una de les principales actividaes en Yosemite, especialmente mientres los meses que non nieva. Ufiértense clases pa primerices.
  • Escursiones de mochileru: ente finales de la primavera y empiezu de la seronda, gran parte del parque habilitar pa escursiones de mochileros de dellos díes. Les actividaes qu'inclúin pasar la nueche riquen una autorización y la mayoría rique tener llugares d'almacenamientu d'alimentos a prueba d'osos.
  • Paseos en bicicleta: El valle de Yosemite tien más de 24 km de senderos pa bicicletes. Según la reglamentación del parque, les bicicletes namái son dexaes n'árees pavimentadas. La práutica de mountain bike nun ye dexada dientro del parque.
  • Natación / Rafting: Xeneralmente a mediaos del branu, el ríu Mercé, nel valle de Yosemite, ta lo suficientemente templáu y fondu como pa prauticar rafting. Tamién hai dellos estanques con agua caliente pa nadar.
  • Cabalgates: Los establos atópense abiertos mientres el branu, y ufierten paseos empuestos en mules.
  • Esquí: Badger Pass Ski Area ye la zona d'esquí más antigua de California. Abre pel hibiernu. Tien delles baxaes y una escuela d'esquí. Gran parte del parque ta disponible pa esquiar. Si les escursiones d'esquí duren más d'un día, ríquese un permisu pa pasar la nueche nel parque.
  • Caminaes na nieve: Tanto'l serviciu del parque como otres organizaciones ufierten la posibilidá de faer caminaes pola nieve dientro del parque.
  • Patinaxe sobre xelu: La pista de patinaxe sobre xelu Curry

Village abre ente los meses de payares y marzu. Nel pasáu yera más grande, pero entá ufierta una área pa patinadores principiantes y avanzaos. La pista habilitar por sesiones de 2 o tres hores y depués el xelu ye llimpiáu pa la próxima sesión.

Riesgos medioambientales[editar | editar la fonte]

El Mediu Domo vistu dende'l sur.

A pesar de l'alta calidá del hábitat de Yosemite, tres especies escastáronse y anguaño otres 37 atópense calificaes como especies en peligru pola llexislación de California o a nivel nacional. Los peligros más serios qu'anguaño tien d'enfrentar la vida de Yosemite y los ecosistemes qu'ella ocupa son la perda d'un réxime natural de quemes, especies exótiques, polución del aire, fragmentación del hábitat y cambeos climáticos. Nun sentíu más acutáu, delles especies selvaxes vense afeutaes por factores tales como la muerte por cuenta d'accidentes en rutes y alimentación con comida humana.

Dalguna vegada los osos negros de Yosemite fixéronse famosos por ingresar n'autos aparcaos pa robar comida. Tamién se rexuntaben nos cestos de basura pa comer les refugayes que tiraben los visitantes y en delles ocasiones atacaben a les persones. Los alcuentros ente osos y humanos xeneraron daños cada vez mayores a les propiedaes. Esto condució a una agresiva campaña pa disuadir a los osos a averase a los homes y les sos propiedaes. Los basureros a cielu abiertu fueron zarraos, fixéronse receptáculos a prueba d'osos y les zones p'acampar fueron forníes con gabinetes especiales pa guardar comida. El personal del parque amontó les midíes de control. Alredor de 30 osos per añu son prindaos, marcaos na oreya ya identificaos pol so ADN, de forma tal que cuando asocede dalgún incidente, puede determinase cuál ye l'osu que ta causando problemes.

La medría de la polución del ozonu ta causando daños nel texíu de les sequoias xigantes. Esto volver más vulnerables a la infestación d'inseutos y otres enfermedaes. Como les granes d'esti árbol precisen d'un suelu que fuera primeramente quemáu pa poder granar, la supresión histórica de les quemes amenorgó la so capacidá de reproducise. Espérase que la nueva política implementada de faer quemes controlaes ayude a la guañada de nueves plantes.

Hanse documentáu dientro del parque más de 130 especies de plantes non natives. Estes plantes fueron introducíes en Yosemite siguiendo la inmigración d'euru americanos a finales de 1850. Tantu por causes naturales como humanes contribuyóse a una rápida medría nel esparcimientu d'elles. Ciertu númberu d'estes especies invade agresivamente y mueve a les comunidaes de plantes autóctones, lo que causa cambeos significativos nos ecosistemes del parque, alteriando les plantes natives y los procesos qu'a partir d'elles encadénense. Dalgunes de les especies exótiques pueden aumentar la frecuencia de quemes d'una área o amontar el nitróxenu del suelu, lo que favorez l'establecimientu de nueves plantes exótiques con más facilidá.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Geology of U.S. Parklands, page 228
  • Geology of National Parks: Fifth Edition, Ann G. Harris, Esther Tuttle, Sherwood D., Tuttle (Iowa, Kendall/Hunt Publishing; 1997) ISBN 0-7872-5353-7
  • Yosemite: A Visitor's Companion, George Wuerthner, (Stackpole Books; 1994) ISBN 0-8117-2598-7
  • Geology of U.S. Parklands: Fifth Edition, Eugene P. Kiver and David V. Harris (Jonh Wiley & Sons; New York; 1999; page 227) ISBN 0-471-33218-6
  • Yosemite: Official National Park Service Handbook (non. 138), Division of Publications, National Park Service
  • Yosemite National Park: A Natural History Guide to Yosemite and Its Trails, Jeffrey P. Schaffer, (Wilderness Press, Berkeley; 1999) ISBN 0-89997-244-6
  • National Park Service: Yosemite Wildlife

[1], [2], [3], [4], [5]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]