Llingües de Nicaragua

De Wikipedia

Les llingües de Nicaragua entienden tanto'l español nicaragüense que ye la principal llingua falada pola población de Nicaragua anguaño, como un ciertu númberu de llingües indíxenes que perviven dende antes de la llegada de los europeos a América, como un ciertu númberu de llingües falaes por comunidaes de migrantes que moren en Nicaragua.

El Llinguaxe de señes nicaragüense ye reconocíu por llei como mediu de comunicación oficial pa les persones con discapacidá auditiva, amás de ser consideráu "la primera, y la única, vegada qu'hemos realmente vistu la creación d'un llinguaxe dende la nada".

Yera precolombina y colonial[editar | editar la fonte]

A la fin de la dómina precolombina, y entamos de la dómina colonial, les llingües de Nicaragua, según les sos etnies, arrexuntar de la siguiente manera. Básicamente les families llingüístiques presentes la mariña del Océanu Pacíficu de Nicaragua en dómina precolombina, coinciden altamente coles families llingüístiques de Mesoamérica. En particular en Nicaragua esistíen grupos de siquier tres families llingüístiques distintes:

Presumiblemente los pueblos de les dos primeres families llingüístiques enfusaríen en Nicaragua procedentes de Mesoamérica nuna dómina relativamente recién (seique dempués del sieglu V d. C.). Na otra familia llingüística que procede del norte de Suramérica, yá taba asitiada antes de la llegada de dichos pueblos otomangues y utoazteques.

Mientres el periodu colonial dalgunos iñeri estableciéronse sobre la mariña del Atlánticu, anguaño munchos de los sos descendientes siguen falando idioma garífuna. Igualmente en criollu de Mariña Miskito remontar a la mesma dómina.

Clasificación[editar | editar la fonte]

Les indíxenes de Nicaragua, como se mentó, clasifíquense usualmente en tres families llingüístiques. Dalgunes de les llingües tán mal documentaes sicasí paez que toles llingües documentaes en Nicaragua pueden clasificase con razonable seguridá. Dalgunes de les llingües tán anguaño estinguíes (y equí señálense col signu †). La siguiente llista recueye 12 llingües ente llingües vives y llingües estinguíes:

Clasificación de les llingües indíxenes de Nicaragua
Familia Grupu Llingua Territoriu
Llingües utoazteques
Familia orixinaria d'Aridoamérica, dalgunos de que los sos grupos mover tan al sur como Nicaragua.
Nahua (aztecoide) Tezotega - Pipil (Nawat) (†) Chinandega, El Viejo
Nicarao - Pipil (Nawat) (†) Rivas
Llingües otomangues
Familia que tuvo'l so orixe probablemente en Mesoamérica y dalgunos de que los sos grupos migraron más al sur.
Chiapaneco-mangue Mangue (†) Rivas, Pacaca
Chorotega (†) Mariña del Pacíficu de Nicaragua
Tlapaneco-subtiaba Subtiaba (†) León
Llingües lenmichíes
Familia de llingües que engloba llingües del área entemedia y del norte de Suramérica, el so orixe nun ta claru.
Misumalpa Sumalpa Sumu Jinotega, Caribe Norte
Ulwa Caribe Norte
Matagalpa-Cacaopera Matagalpa (†) Centru y Norte de Nicaragua
Miskito Miskito Caribe Norte
Chibchense Vótico Rama Caribe Sur
Guatuso Río San Juan
Llingües arawak
Les llingües arawak son naturales d'América del Sur la so presencia en Centroamérica deber al establecimientu de grupos mientres el periodu colonial.
Arawak caribeñu Iñeri Garífuna Mariña del Caribe de Nicaragua