La Horra

Coordenaes: 41°44′27″N 3°52′30″W / 41.740833333333°N 3.875°O / 41.740833333333; -3.875
De Wikipedia
La Horra
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de La Horra (es) Traducir Jesús Javier Asenjo Cuesta
Nome oficial Horra, La (es)[1]
Códigu postal 09311
Xeografía
Coordenaes 41°44′27″N 3°52′30″W / 41.740833333333°N 3.875°O / 41.740833333333; -3.875
La Horra alcuéntrase n'España
La Horra
La Horra
La Horra (España)
Superficie 29.99 km²
Altitú 802 m
Llenda con Olmedillo de Roa, Villatuelda, Terradillos de Esgueva, Sotillo de la Ribera, Gumiel de Mercado, Roa y Anguix
Demografía
Población 306 hab. (2023)
- 184 homes (2019)

- 156 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.09% de provincia de Burgos
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 10,2 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
lahorra.es
Cambiar los datos en Wikidata

La Horra ye una llocalidá y un conceyu[2] asitiaos na provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Lleón (España), contorna de La Ribera, partíu xudicial d'Aranda, conceyu del mesmu nome.

Historia[editar | editar la fonte]

Esisten datos arqueolóxicos que demuestres la esistencia de población dende la Edá del Bronce. Pero les primeres referencies escrites daten del añu 1143, cuando Alfonsu VII[3] concede a la villa de Roa un fueru de Sepúlveda. En dichu documentu, acta fundacional de la Comunidá de Villa y Tierra de Roa, apaez <o>Calaforram</o>, anguaño La Horra, como una de les sos 33 aldegues. Otres d'estes aldegues tamién podríen tar dientro del términu municipal, como Santa María de Foira (yá sumíu), o Villaluponis (l'actual despoblado Villalobón). La historia de La horra cuerre pareya cola de la nuesa vecina Roa que foi repoblada pol Conde Munio Núñez[4] nel añu 912 el Califa Abderramán III y el gran Almanzor nel 983, afararon esta zona faciendo fuxir a los sos moradores, convirtiéndose la mesma en tierra desierta y ensin dueñu, como lo tuviera enantes, suxeta a les correríes de moros y cristianos hasta dempués de la muerte de Almanzor.

Villa perteneciente a la Tierra de Roa[5] con xurisdicción, de señoríu exercida pol Duque de Siruelo[6] quien nomaba'l so alcalde ordinariu.

A la cayida del Antiguu Réxime queda constituyíu en conceyu constitucional[7] nel partíu de Roa perteneciente a la rexón de Castiella la Vieya que nel Censu de la matrícula catastral cuntaba con 206 llares y 825 vecinos.

A principios del sieglu XX (cola causa pendiente de l'autonomía pa los once provincies de Castiella la Vieya y Lleón, y el fallíu de la Mancomunidá Castellana que pretendía la unión de les diecisite provincies de Castiella La Vieya, Castiella La Nueva y Lleón), el conceyu de La Horra escribió al conceyu de Burgos por que convocara una asamblea colos conceyos de la provincia y a ser posible a tolos Castiella, col fin de regular l'autonomía de la rexón. Finalmente esti estatutu d'autonomía foi fallíu y canceláu pola Guerra Civil. o[8]

Nel Censo de Vecinderos de la Corona de Castiella realizáu en 1591[9] denominar La Horra, pertenecía a la Tierra de Roa, incluyida na provincia de Burgos. La comunidá cuntaba con 1.569 vecinos pecheros, correspondiendo 563 a la capital.

La Horra lliberar de la xurisdicción de Roa y adquirió el so títulu de Villa, por aciu Real Carta Ejecutoria de Exención de Xurisdicción, dada pol Rei Don Felipe V, fechada en La Granja de San Ildefonso el día 11 de xunetu de 1725, previu'l consentimientu del Conde de Siruela, señor d'estes tierres daquella, y abonu de 350.500 maravedinos de vellón a les arques reales. A partir de dicha fecha'l pueblu vieno escribiendo la so propia historia, dixebrada de Roa, hasta l'actualidá.

Economía[editar | editar la fonte]

Viñeos na bodega Viña Sastre, nel conceyu de La Horra.

La economía de La Horra basar na agricultura y n'especial nel cultivu de la uva. Anguaño hai diez bodegues que tán dientro de la D.O. Ribera del Duero. Esti númberu oldea cola escasa población. Ye'l conceyu de tola D.O. Ribera del Duero con más hectárees de viñeos adcritos a la Denominación. Un total de 772 hectárees de viñéu.[10]

Estructura granible[editar | editar la fonte]

El númberu de trabayadores per actividá distribuyir en 2007 en:[10]

  • Agricultura: 34 trabayadores.
  • Industria: 44 trabayadores.
  • Construcción: 29 trabayadores.
  • Servicios: 24 trabayadores.

Empreses y negocio[editar | editar la fonte]

  • Panadería Antonio De Las Heras
  • Bodegues Asenjo&Manso *

Bodegues Balbás


Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Barriques na bodega Viña Sastre, de La Horra.
  • La Horra cuenta con en muséu dedicáu al vinu nel que s'espón la historia del vinu nel pueblu, según dellos instrumentos colos que se cultivaba. Esti muséu atopar nuna bodega soterraña na zona denomada cogollos con numberoses bodegues soterrañes y les sos famoses zarceras cóniques.
  • Destacar la gran cantidá de montes y pinares qu'arrodien el pueblu, destancando el Monte Villalobón y la ruta de senderismo creada en dichu monte pola Mancomunidá Ruta del Vinu.
  • En xunetu de 2009 inauguróse'l Parque Temáticu Muséu de la Llana que recrea los habitats de los distintos tipu d'oveyes (Centru d'Interpretación de la Llana).
  • Ilesia parroquial Nuesa Señora de l'Asunción
  • Casa Consistorial, antiguu palaciu de los Conde de Siruela.
  • Fonte de baxo con dos caños.
  • Bodegues pertenecientes a la D.O. Ribera del Duero: Viña Sastre - Hermano Sastre, Balbás, Cooperativa Virxe de l'Asunción, Bodega Santa Euralia (Grupo Fruto Villar), Fuentenarro, Grandes Bodegues, Asenjo & Manso, Monte Aixa, García Figuero y Bodegues La Horra (perteneciente a Bodegues Roda). Amás ta proyeutada otra perteneciente a Chivite (que va ser realizada pol arquiteutu Rafael Moneo).

Fiestes y costumes[editar | editar la fonte]

  • Fiesta de Santolaya'l 12 de febreru n'honor de la patrona de la llocalidá.
  • Fiesta del Nativu Ausente, el tercer fin de selmana d'agostu. Empezar a celebrar como homenaxe a los horrenses qu'abandonaron el pueblu. Nesta fiesta destaca la Fiesta de los barrios que se celebra'l xueves y la cena popular de la nueche del llunes
  • La Selmana Cultural que se desenvuelve n'agostu con cine, teatru, escursiones, diverses actuaciones y esposiciones.

Personalidad[editar | editar la fonte]

  • Juan Francisco Mambrilla, catedráticu de Derechu Mercantil y Penal de la Universidá de Valladolid y natural de La Horra.[11] La so vilba, Encarnación de Prau, donó delles propiedaes a los Hermanos de la Sagrada Familia «pal establecimientu de la congregación, la creación d'un internáu y l'apertura d'una escuela apostólica pa la enseñanza de neños y adultos del pueblu».[12]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. códigu INE-168
  3. «Biografia d'Alfonsu VII l'Emperador» (castellanu). Consultáu'l 23 de payares de 2017.
  4. MCNBiografias.com. «Núñez, Nuño. Conde de Castiella (ss. IX y X). » MCNBiografias.com» (castellanu). Consultáu'l 23 de payares de 2017.
  5. unu de de los catorce que formaben la Intendencia de Burgos mientres el periodu entendíu ente 1785 y 1833, tal como se recueye nel Censu de Floridablanca de 1787
  6. Juan de Velasco y la Cueva, 4. conde de SIRUELA, señor de la villa de Roa [2]
  7. Códigu INE 09168
  8. Florentino Zamora Lucas. La villa de Roa. Escuela Gráfica Salesiana. 1965
  9. Reseña publicación: Censu de la Corona de Castiella de 1591 [1]
  10. 10,0 10,1 «Estudio DATOS ECONÓMICOS Y SOCIALES 2008». Consultáu'l 2010.
  11. Oración inaugural que na solemne apertura d'estudios del añu 1863 en 1864, lleó na Universidá de Valladolid el doctor Juan Francisco Mambrilla.
  12. Diario de Burgos (15-11-2008): La Orde de la Sagrada Familia conmemora la so llegada a tierres riberanes. "El motivu de la llegada a España d'estos relixosos d'orixe francés, según pon de manifiestu Antonio Adeliño Vélez, antiguu alumnu de La Horra, foi l'aplicación nel so país d'una llei que prohibía l'asociación de miembros de congregaciones relixoses. En abellugándose n'Italia, recalen na nuesa tierra en contactando en Valladolid con Encarnación de Prau, vilba del doctor Juan Francisco Mambrilla, catedráticu de la universidá pucelana y natural de La Horra «que conforme a los deseos del so difuntu home, donará-yos la casa solariega y delles finques que tenía naquel conceyu, pal establecimientu de la congregación, la creación d'un internáu y l'apertura d'una escuela apostólica pa la enseñanza de neños y adultos del pueblu»."

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]