Justa Freire

De Wikipedia
Justa Freire
Vida
Nacimientu Moraleja del Vino4 d'abril de 1896[1]
Nacionalidá España
Muerte Madrid15 de xunetu de 1965[1] (69 años)
Estudios
Estudios Escuela Normal de Zamora (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu profesora
Cambiar los datos en Wikidata

Justa Freire (4 d'abril de 1896Moraleja del Vino – 15 de xunetu de 1965Madrid) foi una pedagoga y maestra española.[3]

Biografía[editar | editar la fonte]

N'estudiando maxisteriu na Escuela Normal de Zamora, llogró por oposición la plaza de maestra nacional en 1918, mesmu añu en que decidió afiliase a la Unión Xeneral de Trabayadores, concretamente a la so Federación Española de Trabayadores de la Enseñanza. De volao impartió enseñanza na escuela de Casillas (Ávila). En 1921 treslladar a Madrid, onde consiguió plaza nel Grupu Escolar 'Cervantes', centru venceyáu a la Institución Llibre d'Enseñanza y nel que s'educaben a los fíos de los obreros del barriu madrilanu de Cuatro Camino. Nél Freire ocupar de l'acción social (curiáu de la casa, comedor, acoyida al nuevu alumnáu, velaes familiares y con antiguos alumnos), lo mesmo que de los ensayos pedagóxicos del centru (escuela maternal, formación de maestros y atención a les visites). Coles mesmes, col sofitu de la Xunta pa l'Ampliación d'Estudios pudo sufragase viaxes a Bélxica y Francia p'ameyorar na so formación pedagóxica.

Graduada na Escuela d'Estudios Cimeros de Maxisteriu, en 1932 dedicar a impartir cursos de pedagoxía a maestros en Pamplona y San Martín de Valdeiglesias. En payares de 1933 foi nomada direutora del Grupu Escolar 'Alfredo Calderón' de la Ciudá Xardín, darréu denomináu CEIP Padre Poveda, en Madrid, siendo ella una de les primeres muyeres españoles que dirixó a un equipu de docentes formáu por homes. Gracies al diariu nel qu'anotaba tola actividá escolar conocemos el llabor pedagóxicu que llevó a cabu nesti centru educativu. Amás, dio a conocer les sos esperiencies innovadores a la comunidá educativa por aciu les sos publicaciones na revista especializada en pedagoxía 'Escueles d'España'. Nesi periodu collabora como maestra coles Misiones Pedagóxiques.[4]

Por culpa de la Guerra Civil Española y de la cercanía a Madrid del exércitu subleváu, non pudo siguise impartiendo clases con normalidá nel 'Alfredo Calderón' y, por ello, n'avientu de 1936 diose orde de clausurar esti centru y de sacupar a les sos neñes y neños a la rexón de Valencia.[5] Ellí'l Gobiernu español encargó a Freire que collaborara na creación y desenvolvimientu de les Comunidaes Familiares d'Educación xunto con otros destacaos pedagogos como Ángel Llorca. Por cuenta de el so bon trabayu'l Gobieno foi xubiéndola: inspeutora–visitadora de Colonies, Delegada Rexonal de la Infancia Sacupada y, finalmente, Delegada Nacional.

Al acabar la Guerra Civil, en mayu de 1939, la dictadura detuvo a Freire, y en setiembre d'esi mesmu añu un conseyu de guerra condergar a seis d'años de prisión dientro d'un marcu ideolóxicu de represaliar a docentes, intelectuales y muyeres. Finalmente tuvo encarcelada dos años, pero aprovechó la so estancia na Cárcel de muyeres de Ventes, en Madrid, pa alfabetizar a les sos compañeres preses, ente les que s'atopaben les célebres Trelce Roses.

A la so salida de Ventes en 1941 impartió clases de forma particular, hasta qu'en 1944 entró a trabayar como secretaria nel Colexu Británicu, magar tamién ellí realizó llabores docentes. En 1952 solicitó que-y la dexara reingresar al cuerpu funcionarial de maestros nacionales. Al añu siguiente consiguió recuperar la so plaza magisterial, pero sufrió'l castigu de perder tolos derechos previos, xunto cola so antigüedá, y de recibir la prohibición espresa d'exercer en Madrid. Por ello en 1954 foi nomada maestra del Grupu Escolar 'Padre Algué' nel conceyu barcelonés de Manresa. En 1958 foi treslladada al Centru d'Orientación Didáctica del Serviciu Nacional del Maxisteriu, en Madrid, y volvió dar clases nel Colexu Británicu. Nesos últimos años collaboró escribiendo artículos na revista El Maxisteriu Español, hasta la so muerte en Madrid a los 69 años d'edá.

Homenaxes[editar | editar la fonte]

Calle de la Maestra Justa Freire

Tien dedicada una cai en Madrid, nel barriu de Les Águiles (Distritu de Llatina), dende l'añu 2018.[6] [7]

Foi una de les maestres republicanes específicamente homenaxaes nes xornaes "Diarios de Llibertá: maestres y pedagogues de la República"[8] entamaes por UXT nel Centru Cultural Galileo de Madrid, del 14 al 16 de payares de 2017.[9]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 16904820b. Apaez como: Justa Freire Méndez. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  2. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 9 mayu 2020.
  3. Pozo Andrés, María del Mar (2013). Justa Freire o la pasión d'educar. La pasión d'una maestra atrapada na historia d'España (1896-1965). Barcelona: Octaedru.
  4. «Justa Freire». Ficha en Misiones Pedagóxiques (csic.es). Consultáu'l 22 de marzu de 2017. «Misión del 16-12-1932 en San Martín de Valdeiglesias (Madrid)»
  5. (en castellanu) Justa Freire Mendez. Rutes Culturales. http://blogs.comunitatvalenciana.com/rutes-culturales/2016/11/27/xusta-freire-mendez/. Consultáu'l 7 de marzu de 2017. 
  6. Madrid esanicia 52 denominaciones franquistes del so caleyeru col sofitu d'Agora Madrid, PSOE y Ciudadanos
  7. Justa Freire, la maestra republicana que dexó a Millán Astray ensin cai en Madrid
  8. «llibertá maestres-y-pedagogues-de-la-segunda-republica/ Exposición y Xornaes: Diarios de Llibertá: Maestres y Pedagogues de la Segunda República | La Escuela de la República» (castellanu). Consultáu'l 20 de payares de 2017.
  9. Caballeru, Beatriz (11 de payares de 2017) (en castellanu). "Mientres me quede voz voi falar de los mios muertos". Radio Madrid. http://cadenaser.com/emisora/2017/11/11/radio_madrid/1510408968_003115.html. Consultáu'l 20 de payares de 2017. 

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]