Jazz rock

De Wikipedia
Jazz rock
Instrumentos comunes trompeta, trombón, saxo, guitarra, teclados, bajo, batería, voz
Fusiones
Acid jazz
[editar datos en Wikidata]

El jazz rock ye unu de los subxéneros musicales que se desenvolvieron nos últimos años de la década de 1960 y entamu de los 70. Enmarcáu primeramente dientro d'una corriente más amplia, el rock progresivu, conformó'l so propiu llinguaxe y desenvolvió delles llinies de característiques bien definíes. Ye la fusión de preseos y elementos sonoros propios del jazz y l'esperimentación colos ritmos y preseos eléctricos del rock.

Usa métriques  complexes que s'atopen en música non occidental, con composiciones  comúnmente de calter instrumental y con desenvolvimientu de secciones pa la improvisación, que son realizaes por vientos metálicos  demostrando altos niveles de técnica instrumental. El jazz-rock tamién se caracteriza por rompedores solos de guitarra y baxu y percusiones  sincopaes  característiques del rock progresivu. Los solos reconócense por ser  de grandes estensiones y métriques bien complexes.

El términu "jazz-rock" (o "jazz / rock") utilízase de cutiu como sinónimu del términu "jazz fusión". Sicasí, dalgunos faen una distinción ente los dos términos. The Free Spirits dacuando citóse como la primer banda de jazz-rock. A finales de la década de 1960, coles mesmes que los músicos de jazz esperimentaben con ritmos de rock y preseos eléctricos, grupos de rock como Cream, Grateful Dead y The Doors taben "empezando a incorporar elementos de jazz na so música" al "esperimentar con estensos improvisación de forma llibre ". Otros grupos como Blood, Sweat & Tears tomaron emprestaos directamente elementos harmónicos, melódicos, rítmicos y presees de la tradición del jazz".

Precursores[editar | editar la fonte]

Los precursores podemos atopalos nel jazz afrocubano, una de les formes más tempranes del jazz latino, que ye una fusión de ritmos afrocubanos basaos en claves con harmoníes de jazz y técniques d'improvisación. El jazz afrocubano surdió per primer vegada a principios de la década de 1940 colos músicos cubanos Mario Bauza y Frank Alluno "Machito" na banda Machito y los sos afrocubanos, con base na ciudá de Nueva York. En 1947, les collaboraciones del innovador del bebop Dizzy Gillespie col percusionista cubanu Chano Pozu llevaron los ritmos y preseos afrocubanos, sobremanera les congues y los bongos, a la escena del jazz de la mariña este. Les primeres combinaciones de jazz con música cubana, como "Mantega" de Dizzy y Pozu y "Mangó Mangüé" de Charlie Parker y Machucu, conocíense comúnmente como "Cubop", abreviatura de bebop cubanu. Mientres les sos primeres décades, el movimientu de jazz afrocubano foi más fuerte nos Estaos Xuníos qu'en la mesma Cuba.[1]

Años 60[editar | editar la fonte]

Los principales grupos de jazz-rock aniciaron n'Estaos Xuníos a finales de los años 60 nes cabeces de músicos como Miles Davis, John MacLaughlin, Herbie Hancock y más pel llau del rock a grupos como Cream, Grateful Dead y Frank Zappa, quienes incorporaron a les sos esperimentaciones rockeres ritmo y soníos del jazz tradicionall. Pero los oríxenes del xéneru plantegáronse n'Inglaterra a partir de 1963, y más tarde atopamos exemplos del mesmu n'otros países, incluyíes España y Llatinoamérica.[2]

Allmusic Guide afirma que "hasta alredor de 1967, los mundos del jazz y el rock taben casi dafechu separaos".[3]Ente que nos Estaos Xuníos el jazz modernu y el R&B eléctricu pueden representar los polos opuestos de la música afroamericana basada nel blues, la música pop británica del boom beat desenvolvióse a partir del skiffle y el R&B lideráos por reconocíos jazzistas como Chris Barber. El guitarrista de fusión inglés John McLaughlin, por casu, tocara lo que Allmusic describi como unu "amiestu de jazz y R&B estadounidense" con Georgie Fame y Blue Flames yá en 1962 y siguió con The Graham Bond Organization (con Jack Bruce y Ginger Baker) que'l so estilu Allmusic llama "rhythm & blues con un fuerte sabor a jazz". El mesmu Bond empezara a tocar jazz puru con Don Rendell, ente que Manfred Mann, que grabó una melodía de Cannonball Adderley nel so primer álbum, cuando Bruce xuníuse a él produció'l EP de 1966 Presea Asylum, qu'ensin dulda fundía jazz y rock. Unu de los primeros llanzamientos de Pink Floyd, London 66 al 67 incorporó la improvisación influyida pol jazz nes sos composiciones sicodéliques.

Sicasí, estos desenvolvimientos tuvieron pocu impactu nos Estaos Xuníos. El vibrafonista de jazz Gary Burton foi un "innovador" na década de 1960. En 1967, Burton trabayó col guitarrista eléctricu Larry Coryell y grabó Duster, que se considera unu de los primeros discos de fusión.[4] El guitarrista nacíu en Texas, Coryell , tamién foi un pioneru del jazz eléctricu na mesma dómina.[5]El trompetista y compositor Miles Davis tuvo una gran influencia nel desenvolvimientu del jazz fusión col so álbum Miles in the Sky de 1968. Ye'l primeru de los álbumes de Davis n'incorporar preseos eléctricos, con Herbie Hancock y Ron Carter tocando'l pianu eléctricu y el baxu, respectivamente. Davis amplió les sos esploraciones nel usu de preseos eléctricos n'otru álbum de 1968, Filles de Kilimanjaro, col pianista Chick Corea y el baxista Dave Holland.

L'álbum de Davis de 1969, In ​​a Silent Way, considérase'l so primer álbum de fusión.[6]Compuestu por dos suites improvisaes de llau a llau editaes en gran midida pol productor de discos Teo Macero, esti álbum silenciosu y estáticu sería igualmente influyente nel desenvolvimientu da música ambiental. Cuntó con contribuciones de músicos que siguiríen espublizando l'evanxeliu de la fusión colos sos propios grupos na década de 1970: Wayne Shorter, Hancock, Corea, el pianista Josef Zawinul, John McLaughlin, Holland y el batería Tony Williams, quien dexó Davis para formar The Tony Williams Lifetime con McLaughlin y l'organista de jazz Larry Young. El so discu debú Emergency! d'esi añu tamién se cita como unu de los primeros álbumes de fusión aclamaos.

Años 70[editar | editar la fonte]

Los años 1970 fueron la década más visible pa la fusión, pero l'estilu tuvo tamién bien representáu mientres dómines más recién. Nesos 70,el jazz rock tomó fuerza y munchos músicos de jazz pasáronse definitivamente a esti nuevu estilu, músicos como Joe Zawinul, Miles Davis, Herbie Hancock al pie de l'apaición n'escena de grupos pilastres nel estilu como Weather Report, Return to Forever, la Mahavishnu Orchestra, el xenial Jaco Pastorius quien llevó al baxu eléctricu a un planu insospechado hasta'l momentu y munchos más.Enforma funk, enforma groove, ritmos de rock americanu y européu y sobremanera muncha esperimentación colos nuevos soníos que brinda la electrónica y los preseos eléctricos caractericen al jazz rock.[7]

Bitches Brew de Miles Davis, ye un álbum doble d'estudiu que de cutiu se considera como unu de los principales precursores del estilu del jazz fusión. Bitches Brew presenta dambes formes de música jazz y rock. Los sos cantares entemecen solos de trompeta con ritmos influyíos pol rock. La integración de Davis d'estilos de música popular, lo mesmo que de preseos eléctricos como'l pianu eléctricu y la guitarra, foi criticada cuando se llanzó l'álbum en 1970. Foi vistu como una especie de venta y traición a les cualidaes del Ars gratia artis del so jazz anterior. Y, ello ye que l'álbum foi un ésitu comercial, tuvo grandes ventes y presentóse en sales de conciertos de tol país.

Les sesiones de Davis Bitches Brew, grabaes n'agostu de 1969 y llanzaes al añu siguiente, abandonaron na so mayoría'l ritmu swing habitual del jazz en favor d'un backbeat d'estilu rock fondiáu por ritmos de baxu eléctricu. La grabación "... entemecía free jazz sopláu por un gran conxuntu con teclaos electrónicos y guitarra, amás d'una trupu amiestu de percusión".[8] Davis tamién s'inspiró na influencia del rock tocando la so trompeta al traviés d'efectos electrónicos y pedales. Magar l'álbum dio-y a Davis un discu d'oru, l'usu de preseos eléctricos y ritmos de rock creó una gran consternación ente dellos críticos de jazz más conservadores. Mientres la década de 1970, munchos d'estos críticos de la comunidá del jazz percibieron la música jazz "comu un gran arte en contraste cola música rock más comercial y menos sofisticada" cola que se taba fundiendo. La identidá racial tamién yera un componente esencial de les convenciones de xéneru, y los críticos de jazz de cutiu censuraben a los músicos negros qu'abandonaben la pureza de la esperiencia del jazz pel mundu blancu de la música rock. Anque Davis foi orixinalmente denunciáu por puristes, munchos dan-y creitu a Davis y discos como "Bitches Brew" por allanar el camín pal movimientu de fusión.

Davis tamién demostró ser un arteru localizador de talentos; gran parte de la fusión de la década de 1970 foi realizada per bandes empecipiaes por ex alumnos de los conxuntos de Davis, incluyíos The Tony Williams Lifetime, Weather Report, The Mahavishnu Orchestra, Return to Forever y la banda Headhunters con fervinchu de funk de Herbie Hancock. Amás de Davis y los músicos que trabayaron con él, otres figures importantes na fusión temprana fueron Larry Coryell y Billy Cobham, col so álbum Spectrum. Herbie Hancock siguió per primer vegada'l camín de Miles Davis colos sos álbumes esperimentales de fusión, como Crossings en 1972, pero pocu dempués convirtióse nun importante desarrollador del jazz-funk" colos sos álbumes seminales Head Hunters en 1973 y Thrust en 1974. Más tarde na década de 1970 y principios de la de 1980, Hancock adoptó un enfoque más comercial. Hancock foi unu de los primeros músicos de jazz n'utilizar sintetizadores.

Nos sos entamos, Weather Report yera un grupu de jazz esperimental de vanguardia, siguiendo los pasos de In a Silent Way. La banda recibió una atención considerable polos sos primeros álbumes y presentaciones en vivu, que presentaben pieces que podíen durar hasta 30 minutos. Darréu, la banda introdució un soníu más comercial, que puede escuchase nel esitosu cantar de Joe Zawinul "Birdland" (1977). Los álbumes de Weather Report tamién fueron influyíos por distintos estilos de música llatina, africana y europea, ufiertando una variación de fusión de la música del mundu tempranu. Jaco Pastorius, un innovador baxista eléctricu ensin trastes, xunir al grupu en 1976 nel álbum Black Market, foi coproductor (con Zawinul) en Heavy Weather de 1977 y apaez de manera destacada na grabación en vivu de 1979 a les 8:30. Heavy Weather ye l'álbum más vendíu del xéneru.

N'Inglaterra, el movimientu de jazz fusión foi encabezáu por Nucleus, lideráu por Ian Carr, y que los sos músicos clave Karl Jenkins y John Marshall xuniéronse más tarde a la seminal banda de jazz rock Soft Machine, líderes de lo que se conoció como la escena de Canterbury. La so grabación más vendida, Third (1970), foi un álbum doble con una pista per llau al estilu de les grabaciones de Miles Davis antes mentaes. Una prominente banda inglesa nel estilu de jazz-rock de Blood, Sweat & Tears y Chicago, llanzó un total de siete discos na década de 1970.

Chick Corea formó la so banda Return to Forever en 1972. La banda empezó con música d'influencia llatina (incluyíos los brasilanos Flora Purim como vocalista y Airto Moreira en percusión), pero tresformóse nel añu 1973 pa convertise nun grupu de jazz-rock que tomó influencies de dambos. rock sicodélicu y progresivu. El nuevu batería yera Lenny White, que tamién tocara con Miles Davis. Los cantares de Return to Forever yeren distintivamente melódiques debíu al estilu de composición de Corea y al estilu de tocar el baxu de Stanley Clarke, quien de cutiu ye consideráu con Pastorius como unu de los baxistes eléctricos más influyentes de la década de 1970. El guitarrista Bill Connors xunir a la banda de Corea en 1973, pero llueu se foi al so proyectu de solista acústicu. Foi reemplazáu pol guitarrista Al Di Meola, quien tamién se convirtió nun importante guitarrista de fusión.

John McLaughlin formó una banda de fusión, Mahavishnu Orchestra, col batería Billy Cobham, el violinista Jerry Goodman, el baxista Rick Laird y el tecladista Jan Hammer. La banda llanzó'l so primer álbum, The Inner Mounting Flame, en 1971. Hammer foi pioneru nel usu del sintetizador Minimoog con efectos de distorsión y, col so dominiu de la rueda d'inflexón de tonu, fizo que sonara bien paecíu a una guitarra eléctrica. El soníu de la Orquesta Mahavishnu foi influyíu tantu pol rock sicodélicu como polos soníos clásicos indios.

La primer formación de la banda dixebróse dempués de dos álbumes d'estudiu y un álbum en vivu, pero McLaughlin formó otru grupu col mesmu nome qu'incluyía a Jean-Luc Ponty, un violinista de jazz que tamién fixo una serie d'importantes grabaciones de fusión sol so propiu nome y con Frank Zappa, el batería Narada Michael Walden, el tecladista Gayle Moren y el baxista Ralph Armstrong. McLaughlin tamién trabayó col guitarrista de rock latino Carlos Santana a principios de la década de 1970.

Primeramente, la banda de Santana con see en San Francisco entemecía mueyu latino, rock, blues y jazz, presentando les llinies llimpies de guitarra de Santana contra la instrumentación llatina como timbales y congues. Pero na so segunda encarnación, les influencies de fusión pesada convirtiérense en fundamentales para'l soníu de 1972-1976. Estos puédense escuchar nel usu de Santana de solos improvisaos ​​estendíos y nes voces harmóniques del tecláu de Tom Coster en delles de les grabaciones de mediaos de la década de 1970 del grupu. En 1973, Santana grabó un álbum en vivu de casi dos hores de música jazz-fusión principalmente instrumental, Lotus, que solo se llanzó n'Europa y Xapón mientres más de venti años.

Otros músicos influyentes mientres la década de 1970 inclúin al guitarrista de fusión Larry Coryell cola so banda The Eleventh House y al guitarrista eléctricu Pat Metheny. El Pat Metheny Group, que foi fundáu en 1977, llegó a les llistes d'ésitos tantu del jazz como del pop col so segundu álbum, American Garage (1980). Anque los artistes de jazz criticaron l'usu del movimientu de fusión d'estilos de rock y preseos eléctricos y electrónicos, inclusive los veteranos del jazz como Buddy Rich, Maynard Ferguson y Dexter Gordon eventualmente modificaron la so música para incluyir elementos de fusión. A fines de la década de 1970, surdió la banda de fusión empobinada por Steve Morse, Dixie Dregs. Esta banda fundió los soníos del rock, jazz, country, funk, clásicu, bluegrass y celta.

La influencia del jazz fusión non solo afectó a Estaos Xuníos y Europa. El xéneru foi bien influyente en Xapón a fines de la década de 1970, lo que eventualmente llevó a la formación de bandes como Casiopea y T-Square. El cantar "Truth" de T-Square convertiríase más tarde na tema de los eventos de carreres de Fórmula 1 de Xapón.

Años 80[editar | editar la fonte]

A principios de la década de 1980, gran parte del xéneru de fusión orixinal incluyóse n'otres cañes del jazz y el rock, especialmente'l smooth jazz, un subxéneru de fusión compatible cola radio que ta influyíu estilísticamente pol R&B, el funk y el pop. El smooth jazz remóntase siquier a finales de la década de 1960, cuando'l productor Creed Taylor trabayó col guitarrista Wes Montgomery en trés discos de música popular. Taylor fundó CTI Records y munchos artistes de jazz establecíos grabaron pa CTI, incluyíos Freddie Hubbard, Chet Baker, George Benson y Stanley Turrentine. Los discos grabaos so la dirección de Taylor taben empobinaos tanto al públicu pop como a los fanáticos del jazz.

A mediaos y finales de la década de 1970, el smooth jazz establecióse como un xéneru comercialmente vidable. Foi empecipiáu por artistes como Llee Ritenour, Larry Carlton, Grover Washington, Jr., Spyro Gyra (con cantares como "Morning Dancie"), George Benson, Chuck Mangione, Sérgio Mendes, David Sanborn, Tom Scott, Dave y Don Grusin, Bob James y Joe Sample.

La fusión del jazz y la música pop / rock tomó una dirección más comercial a fines de la década de 1970 y principios de la de 1980, en forma de composiciones con una paleta de soníu más nidiu que podría caber cómodamente nuna llista de reproducción de radiu de rock nidiu. L'artículu de la guía AllMusic sobro fusión afirma que "desafortunadamente, a midida que convirtióse nuna fonte d'ingresos y el rock tornó artísticamente dende mediaos de la década de 1970 d'equí p'arriba, gran parte de lo que se denominó fusión foi en realidá una combinación de jazz con música pop bono d'escuchar y R&B llixeru ".[9]

Artistes como Al Jarreau, Kenny G, Ritenour, James y Sanborn, ente otros, fueron los principales provisores d'esti amiestu empobináu al pop (tamién conocida como "costa oeste" o "fusión AOR"). Esti xéneru denominar con más frecuencia "smooth jazz " y nun se considera "verdadera fusión" ente los oyentes tanto del jazz convencional como del jazz fusión, quien atopen qu'escasamente contién les cualidaes d'improvisación, melódica o harmónica que surdieron orixinalmente nel jazz décades antes yendo a un soníu más comercialmente vidable y más llargamente habilitáu pa la tresmisión de radio comercial nos Estaos Xuníos.

Michael y Randy Brecker producieron jazz con influencies funk con solistes. [24] El saxofonista David Sanborn foi consideráu una voz "conmovedora" y "influyente".[10] Sicasí, Kenny G foi criticáu tanto polos fanáticos de la fusión y el jazz, como por dellos músicos, mientres se convirtiera nun gran ésitu comercial. El críticu musical George Graham sostién que "el llamáu soníu de smooth jazz de persones como Kenny G nun tien el fueu y la creatividá que marcaron lo meyor de la escena de la fusión mientres el so apoxéu na década de 1970" .[11]

A mediaos y finales de la década de 1970, el smooth jazz establecióse como un xéneru comercialmente vidable. Foi empecipiáu por artistes como Llee Ritenour, Larry Carlton, Grover Washington, Jr., Spyro Gyra (con cantares como "Morning Dancie"), George Benson, Chuck Mangione, Sérgio Mendes, David Sanborn, Tom Scott, Dave y Don Grusin, Bob James y Joe Sample.

Años 90[editar | editar la fonte]

La banda de fusión de Joe Zawinul, The Zawinul Syndicate, empezó a amestar más elementos de la música mundial mientres la década de 1990. Una de les bandes notables que se fixo prominente a principios de la década de 1990 ye Tribal Tech, dirixida pol guitarrista Scott Henderson y el baxista Gary Willis. Henderson foi miembru de los conxuntos de Corea y Zawinul a fines de la década de 1980 mientres formaba'l so propiu grupu. La formación más común de Tribal Tech tamién inclúi al tecladista Scott Kinsey y al batería Kirk Covington; Willis y Kinsey grabaron proyectos de fusión en solitariu. Henderson tamién apaeció en proyectos de fusión del batería Steve Smith de Vital Information, que tamién inclúi al baxista Victor Wooten de la ecléctica Bela Fleck y Flecktones, grabando sol lema Vital Tech Tones.

Allan Holdsworth foi un guitarrista qu'actuó n'estilos de jazz, fusión y rock. Otros guitarristes como Eddie Van Halen, Steve Vai y Yngwie Malmsteen emponderaron la so interpretación de fusión. Holdsworth usó de cutiu preseos esperimentales como'l sintetizador de guitarra SynthAxe nes sos grabaciones de finales de la década de 1980, al qu'atribuyó la espansión de les sos opciones de composición y execución. Holdsworth siguió llanzando grabaciones de fusión hasta 2001 y realizó xires per tol mundu hasta principios de la década de 2010. Otru ex guitarrista de Soft Machine, Andy Summers de The Police, llanzó dellos álbumes de fusión a principios de la década de 1990.

Los guitarristes John Scofield y Bill Frisell realizaron grabaciones de fusión mientres les postreres dos décades mientres esquicen otros estilos musicales. Pick Hits Live y Still Warm de Scofield son exemplos de fusión, ente que Frisell caltuvo un enfoque únicu al estrayer fuertes influencies de la música tradicional de los Estaos Xuníos. El guitarrista de fusión xaponés Kazumi Watanabe llanzó numberosos álbumes de fusión a lo llargo de les décades de 1980 y 1990, destacaos polos sos trabayos como Mobo Splash y Spice of Life.

Brett Garsed y TJ Helmerich tamién son vistos como destacaos guitarristes de fusión, llanzando dellos álbumes xuntos dende principios de la década de 1990 (Inquiz Pro Quo (1992), Exempt (1994), Under the Lash of Gravity (1999), Uncle Moe's Space Ranch (2001), Moe's Town (2007)) y collaborando en munchos otros proyectos o llanzando álbumes en solitariu (Brett Garsed - Big Sky) .

El saxofonista Bob Berg, quien orixinalmente saltó a la fama como miembru de les bandes de Miles Davis, grabó dellos álbumes de fusión col guitarrista y miembru de la banda de Miles, Mike Stern. Stern sigue tocando fusión con regularidá na ciudá de Nueva York y en tol mundu. De cutiu formaben equipu col batería de sonadía mundial Dennis Chambers, quien tamién grabó los sos propios álbumes de fusión. Chambers tamién ye miembru de CAB, dirixíu pol baxista Bunny Brunel y cola guitarra y el tecláu de Tony MacAlpine. CAB 2 llogró una nominación al Grammy en 2002. MacAlpine tamién se desempeñó como guitarrista del grupu de fusión de metales Planet X, col tecladista Derek Sherinian y el batería Virgil Donati. Otru ex miembru de les bandes de Miles Davis de la década de 1980 que llanzó delles grabaciones de fusión ye'l saxofonista Bill Evans, destacáu por Petite Blonde de 1992.

El guitarrista y músicu de sesión de Fusion Shred Greg Howe llanzó álbumes en solitariu como Introspection (1993), Uncertain Terms (1994), Parallax (1995), Five (1996), Ascend (1999), Hyperacuity (2000), Extraction (2003) col baxista eléctricu Victor Wooten y el batería Dennis Chambers, y Sound Proof (2008). Howe combina elementos de rock, blues y música llatina con influencies del jazz utilizando un estilu de guitarra técnicu pero melódicu. L'ex batería de Dream Theater, Mike Portnoy, formó la banda Liquid Tension Experiment col guitarrista John Petrucci, el tecladista Jordan Rudess y el baxista Tony Levin. El so estilu entemecía los ritmos complexos del jazz fusión y el rock progresivu xunto col soníu pesáu del metal progresivo.

La banda Parallel Realities del batería Jack DeJohnette colos ex alumnos de Miles Dave Holland y Herbie Hancock, xunto con Pat Metheny, grabó y realizó una xira en 1990, destacada por un DVD d'una actuación en vivu nel Festival de Jazz de Mellon en Filadelfia. El baxista de jazz Christian McBride llanzó dos grabaciones de fusión basaes nel idioma jazz-funk en Sci-Fi (2000) y Vertical Vision (2003). Otros importantes llanzamientos recién de fusión provienen del tecladista Mitchel Formen y la so banda Metro, el ex baxista de Mahavishnu Jonas Hellborg col virtuosu de la guitarra Shawn Lane, el tecladista Tom Coster y Marbin col so amiestu único de jazz, rock, blues, gospel ya música folk israelín.

Característiques musicales[editar | editar la fonte]

Toles variantes del xéneru, incluyeron una serie d'elementos característicos propios:

En relación cola estructura del ritmu[editar | editar la fonte]

Anque se siguió xeneralmente'l tipu de compás cuaternariu propiu del rock, les llinies del baxu y la batería recoyeron maneres típicamente jazzísticos, especialmente mientres los solos. El jazz tien un ritmu ternariu, esto ye, cada tiempu estrémase en trés corchees iguales. El pulsu del jazz acentúa la primera y tercer corchees de cada tresillu. Estes son les corchees de swing o lo que llamamos shuffle feel.

En relación colos arreglos[editar | editar la fonte]

Los arreglos de fusión varien en complexidá: dalgunos empleguen grooves basaos en ritmos fitos a una sola tecla, o inclusive a un solu acorde, con un motivu melódicu simple (un lick). Otros pueden presentar firmes de tiempu estrañes o cambiantes con ellaboraes progresiones d'acordes, melodíes y contra-melodíes. Polo xeneral, estos arreglos, yá sían simples o complexos, van incluyir secciones improvisaes estendíes que pueden variar en llargor. Al igual que col jazz, la fusión de cutiu emplega instrumentos de vientu de madera y metal como la trompeta y el saxofón como preseos de melodía y solos. Anque en munchos casos los arreglos para les secciones de vientu limitáronse a l'harmonización de los riff de guitarra clásicos del rock, n'otros produciéronse verdaderos arreglos para voces instrumentales distintes, a la manera de les bandes de jazz. La influencia nestos, varió dende los claramente influyíos pol bop, como nos primeros discos de BS&T, hasta los que tomaron los sos raigaños nes orquestes de swing, como nel casu de Chase. En dellos casos (Dzyan, The Flock...) la influencia de les improvisaciones y arreglos colectivos del free jazz rescampló.

La sección rítmica xeneralmente consta de baxu eléctricu (en dellos casos ensin trastes), guitarra eléctrica, pianu / sintetizador eléctricu (en contraste col contrabaxu y el pianu usaos nel jazz anterior) y batería. Al igual que cola improvisación de jazz tradicional, los instrumentistes de fusión xeneralmente riquen un altu nivel de competencia técnica.

En relación colos solos instrumentales[editar | editar la fonte]

Anque'l conceutu de solo yá yera conocíu y usáu pol rock anterior a 1967, nel jazz rock desenvolvióse davezu, prácticamente en toles temes, tomando en munchos d'ellos un papel relevante y, inclusive, principal respectu a la tema vocal, a la manera de la tradición jazzística. Ello esixó la presencia nes bandes d'instrumentistes solventes, en dellos casos de bien altu nivel: Randy Brecker, Bill Chase, Chick Corea, Stanley Clarke, Lewis Soloff, Dave Bargeron, Wayne Shorter, Billy Cobham, etc.. Toos ellos ocuparon puestos destacaos nos polls de la revista Down Beat, la principal revista jazz, a lo llargo de los años 1970.

Subxéneros[editar | editar la fonte]

El conceutu nun s'aplicó a una sola corriente de desenvolvimientu musical, sinón que nel mesmu podemos atopar, siquier, dos subxéneros bien estremaos:

Les big bands de rock[editar | editar la fonte]

La influencia de les bandes de Soul y R&B de mediaos de los años 1960, tuvo un claru efectu na xeneración de músicos que, sobremanera nes ciudaes del nordés de EE.XX., empezaron a montar les sos bandes escontra 1967. Al nucleu instrumental básicu de los grupos clásicos de rock (guitarra, baxu, batería y teclaos), incorporáronse preseos de metal (trompeta, saxo, trombón), inusuales hasta entós nel rock, pero d'amplia tradición nos xéneros antes citaos. Foi'l críticu de jazz, Joachim E. Berendt, quien propunxo la denominación de big bands de rock para estos grupos.[12]

Bandes nos Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

Les bandes pioneres apaecieron nos Estaos Xuníos. En 1967, Al Kooper formó la que sería la más importante d'éstes, Blood, Sweat & Tears, anque la más popular, y la que consiguió meyores resultaos comerciales, foi'l grupu Chicago, que se formó'l mesmu añu, anque editó'l so primer álbum un añu más tarde que BS&T.

Nestos mesmos años, apaecieron otres bandes importantes, como Dreams (1968), Lighthouse (1968), que yeren canadienses, Chase (1969), etc. Delles bandes, que yá esistíen con anterioridá, añadieron vientos a la so formación alredor de 1968, pola influyencia exercida por BS&T, comu The Ides of March, que se formaron en 1964; The Electric Flag (una banda de blues bien rellacionada con Mike Bloomfield y Al Kooper); o The Flock (la banda del violinista Jerry Goodman); y otres, como Rare Earth, ainda con una sección de vientu amenorgada, o comu Buddy Miles, reclamaron la so incorporación al xéneru. Bandes posteriores, como Malu (1972), tamién incorporaron potentes secciones de vientu.

Berendt introduz tamién nesti sub-xéneru al grupu Santana, especialmente a partir del so discu Caravanserai , a pesar d'escarecer de sección completa de metales.[13] Anque los presupuestos de partida fueron bien distintes a los de les bandes antes reseñaes, munchos autores tamién inclúin nesti subxéneru a unu de los más influyentes grupos de los años 70, Steely Dan.

Bandes n'Inglaterra[editar | editar la fonte]

Los grupos ingleses, que supunxeren el nucleu básicu del rock progresivu, nun fueron bien daos a les big bands de rock, y ello a pesar de la so fuerte tradición de blues. Pero, siquier, ye necesariu recordar un par bandes bien interesantes: Ginger Baker's Air Force (1970) y CCS, el supergrupo del pianista John Cameron que, realmente, tenía formación de big band y editó el so primer discu en 1971. En cierta forma, y anque bien escorados escontra los soníos étnicos, el grupu anglu-africanu Osibisa tamién bebió d'esta corriente.

Bandes n'Arxentina[editar | editar la fonte]

En Buenos Aires, onde se desenvolvió'l movimientu de rock n'español más importante, la banda Alma y Vida foi una de les primeres bandes en faer un jazz rock de notable calidá, a partir de 1970, incluyendo a Bernardo Baraj, saxofonista, Carlos Mellino nos teclaos y voz, Alberto Hualde na batería, Juan Barruecu na guitarra, y Mario Salvador cola trompeta. Depués asocediéron-y músicos y bandes que realizaron grandes obres de jazz rock y jazz fusión, como Luis Alberto Spinetta, Invisible, Spinetta Jade, La Máquina de Hacer Pájaros, Serú Girán y Tantor, ente otros.

Bandes en Chile[editar | editar la fonte]

En Chile la banda más importante d'esti estilu ye Fulanu, agrupación que naz en 1984 y que tuvo activa hasta 2015. Con un estilu que combinaba'l rock progresivu, el jazz fusión y la música esperimental, a manera de protesta nel Chile dictatorial de Pinochet y darréu na transición a la democracia. Yá en democracia apaez La Marraqueta (1992) como un grupu de jazz con elementos étnicos y eléctricos. Nesa llinia del etnojazz tamién Holman Tríu liderada por Ernesto Holman. Darréu apaecen bandes ente les que destaquen Akinetón Retard (1994) y Mediabanda (2000), esta postrera de gran eclecticismu.

Bandes n'España[editar | editar la fonte]

Sorprendentemente, n'España hubo delles bandes que tuvieron relación con esti subxéneru, yá en dómina tan temprana como 1967. Un grupu bien influyíu pol Soul y que taba al tantu de los movimientos que taben teniendo llugar en EE. XX., con sección de metales y tou, foi Los Canarios que, tres una xira polos EE. XX., publicaron el so primer senciellu en 1967 y consiguieron un ciertu ésitu cola so tema Get on your knees (1968). Tamién adoptaron dellos elementos del jazz rock de gran banda otros grupos como Henry and the Seven (l'embrión de los futuros Pop Tops) y, más tarde, Alcatraz, bien influyíos nos sos arreglos per Chicago. Tamién, nes sos últimes formaciones escontra 1972, el grupu progresivu catalán Máquina! adoptó'l llinguaxe del jazz rock.

Abondo más tarde, yá nos años 1990, grupos como La Blues Band de Granada, o Pecos Beck & Pedrete Poyatos Band, recuperaron el soníu de les big bands de rock.[14]

Bandes n'Europa[editar | editar la fonte]

Hubo tamién bandes d'esti tipu n'otros países europeos, como ye'l casu de The Lolas, en Polonia.

Bandes de Jazz-rock Fusión[editar | editar la fonte]

Jazz-rock fusión n'Europa[editar | editar la fonte]

Esti subxéneru tuvo tamién representantes n'Europa: Los seminales Soft Machine (que crearíen en 1970 una de les piedres angulares del estilu: Third), Nucleus (el grupu del trompetista Ian Carr), Phil Wachsmann, Colosseum y Paraphernalia (cola saxofonista Barbara Thompson), toos ellos nel Reinu Uníu; Dzyan y Pork Pie, n'Alemaña, xunto con músicos como'l guitarrista Volker Krieger y el saxofonista Klaus Doldinger; el violinista Jean Luc Ponty y el grupu Magma, en Francia; los suecos Ole Baver Group, etc. Seique'l que más fama algamó foi'l grupu holandés Focus, lideráu pol flauteru Thijs van Lleer y el guitarrista Jan Akkerman , onde s'entemecen soníos de jazz, rock, yodel, y música nativa d'Holanda.

Jazz-rock fusión n'España[editar | editar la fonte]

N'España, hubo un bon númberu de grupos que se nutrieron d'esta corriente, sobremanera dientro de lo que se llamó'l rock layetano (Om, Orquestra Mirasol, Música Urbana, Barcelona Traction , Fusioon, Companyia Elèctrica Dharma) y dientro del nutríu rock andaluz (Goma, Guadalquivir, Cai, Vega, La Banda del Tíu Paco). En Madrid, el grupu Dolores (qu'incluyía a Pedro Ruy-Blas y Jorge Pardo, ente otros) foi'l representante d'esta corriente. Sicasí, la banda que meyor asumió los conceutos del jazz fusión n'España, foi Iceberg (1974) (más tarde, Pegasus, escontra 1982), col guitarrista Max Sunyer y el teclista Josep Más "Kitflus" al frente. Na década de los 2000 bandes como Elbicho o más apocayá Alpargata utilizaron el llinguaxe del jazz-rock en delles de les sos composiciones.

Bandes en Perú[editar | editar la fonte]

Son importantes les aportaciones de Manuel Miranda y Manongo Mujica na evolución del jazz peruanu, destacando'l percusionista Alex Acuña. Anque quiciabes unu de los sos más xenuinos representantes foi Black Sugar, banda que fundió los ritmos llatinos, afroperuanos col rock y el jazz. Otra banda destacada foi Nil's Jazz Ensemble, con un discu de corte smooth jazz y jazz rock en 1976. Amás, Bossa 70 , Los Far Fen y Otto De Rojas, ente otros.

Punk jazz y jazzcore[editar | editar la fonte]

La relaxación de la ortodoxa que coincidió col post-punk en Londres y Nueva York llevó a una nueva apreciación del jazz. En Londres, el Grupu Pop empezó a entemecer free jazz y dub reggae nel so estilu de punk rock.[9] En Nueva York, Non Wave inspiróse directamente tantu nel free jazz como nel punk. Exemplos d'esti estilu inclúin Queen of Siam de Lydia Lunch,[10] Gray, el trabayu de James Chance and the Contortions (quien entemecieron música soul con free jazz y punk rock) y Lounge Lizards (el primer grupu llamase a sí mesmos "punk jazz".

John Zorn tomó nota de la énfasis na velocidá y la disonancia que se taba volviendo predominante nel punk rock, y incorporar al free jazz col llanzamientu del álbum Spy vs Spy en 1986, una colección de cantares de Ornette Coleman feches nel estilu thrashcore contemporaneu. Nel mesmu añu, Sonny Sharrock, Peter Brötzmann, Bill Laswell y Ronald Shannon Jackson grabaron el primer álbum sol nome Last Exit (banda de free jazz), unu amiestu igualmente agresiva de thrash y free jazz. Estos desenvolvimientos son los oríxenes del jazzcore, la fusión del free jazz col hardcore punk.

Influencies nel Metal[editar | editar la fonte]

Los solos de guitarra técnicamente griespes de la fusión de jazz-rock, los solos de baxu y la percusión sincopada con midíes impares empezaron a incorporase nel xéneru de metal progresivu técnicamente enfocáu a principios de la década de 1990. El rock progresivu, cola so afinidá polos solos llargos, diverses influencies, compases non estándar y música complexa, tenía valores musicales bien similares a los del jazz fusión. Dellos exemplos destacaos de rock progresivu entemecíu con elementos de fusión son la música de Gong, Ozric Tentacles y Emerson, Lake & Palmer.

La banda de death metal Atheist produció los álbumes Unquestionable Presence en 1991 y Elements en 1993 que conteníen percusión fuertemente sincopada, cambéu de firmes de tiempu, partes instrumentales, interludios acústicos y ritmos llatinos. Meshuggah atraxo l'atención internacional per primer vegada col llanzamientu de 1995 Destroy Erase Improve pola so fusión de death metal de tempo rápido, thrash metal y metal progresivo con elementos de fusión de jazz. Cynic grabó una forma complexa y pocu ortodoxa de death metal esperimental influyíu pola fusión del jazz col so álbum Focus de 1993. En 1997, G.I.T. La guitarrista Jennifer Batten, sol nome de Tribal Rage: Momentum de Jennifer Batten, llanzó Momentum, una híbrida presea de rock, fusión y soníos exóticos. Mudvayne ta fuertemente influyíu pol jazz, especialmente na interpretación del baxista Ryan Martinie.[11] Puya incorpora con frecuencia inflúis de la música de jazz latino y estadounidense.

Otra banda de jazz fusión-metal progresivo totalmente instrumental más cerebral, Planet X, llanzó Universe en 2000 con Tony MacAlpine, Derek Sherinian (ex-Dream Theater) y Virgil Donati (que tocó con Scott Henderson de Tribal Tech). La banda combina solos de guitarra de estilo fusión y percusión sincopada de mididor impar cola pesadez del metal. La banda de tech-prog-fusion metal Aghora formóse en 1995 y llanzó el so primer álbum, homónimu Aghora, grabáu en 1999 con Sían Malone y Sían Reinert, dambos ex miembros de Cynic. Gordian Knot, otra banda de metal progresivo esperimental venceyada a los cínicos, llanzó'l so álbum debú en 1999, qu'esploró una variedá d'estilos, dende'l jazz-fusión hasta'l metal. El Mars Volta ta desaxeradamente influyíu pol jazz fusión, utilizando xiros progresivos ya inesperaos nos patrones de batería y llinies instrumentales. L'estilu de la banda progresiva de Uzbekistán Fromuz descríbese como "fusión progresiva". En llargues improvisaciones instrumentales, la banda pasa de la fusión del rock y la música ambiental del mundu a los tonos de jazz y hard rock progresivu.

Decadencia del xéneru[editar | editar la fonte]

A partir de finales de los años 1970, el jazz rock, como xéneru específicu dientro del campu del rock, empezó a aparrar. Frente a les grandes ventes que los grupos del xéneru collecharen nos años anteriores, el mercáu decantóse polos nuevos enclinos, especialmente'l hip hop y el funk, o poles revisiones radicales de les esencies del rock, como'l punk. Bona parte de los músicos que, dende'l jazz, desembarcaren nél, volvieron a los sos raigaños (Chick Corea, Wayne Shorter, Herbie Hancock, Stanley Clarke, etc.) , y les big bands de rock sumieron o s'afixeron nun decadente soft rock para adultos.

Sicasí, el jazz-rock tuvo una poderosa influencia nel pop británicu de los años ochenta, en grupos como Haircut One Hundred , Blue Rondo, Simply Rede, Nick Heyward o Sade, según nel desenvolvimientu del acid jazz y el blues modernu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. CUBANO BE CUBANO BOP Llibru de Leonardo Acosta
  2. Berendt, Joachim: op.ref., p 74
  3. https://www.allmusic.com/style/fusion-ma0000002607
  4. S.E. Erlewine, All Music Guide to Jazz (Backbeat Books, 2002). ISBN: 0-87930-717-X. Pages 180-181
  5. D. Dicaire, Jazz Musicians, 1945 to the Present (McFarland, 2006), ISBN: 0-7864-2097-9, p. 213
  6. Southall, Nick. Review: In a Silent Way. Stylus Magazine. Retrieved on 2010-04-01.
  7. https://www.doctajazz.com/historia-del-jazz/historia-del-jazz-jazz-rock.html
  8. Jazzitude | History of Jazz Part 8: Fusion
  9. 9,0 9,1 https://www.allmusic.com/explore/style/d299
  10. 10,0 10,1 R. Lawn, Experiencing Jazz (McGraw-Hill, 2006), ISBN: 0-07-245179-3, p. 341
  11. 11,0 11,1 https://archive.today/20121209204621/http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:5Z0ukGXTz54J:georgegraham.com/reviews/methgrp.html
  12. Berendt, Joachim E.: El Jazz: De Nueva Orleans al Jazz Rock (Fondo de Cultura Económica. México, 1986. ISBN 84-375-0260-8)
  13. Berendt, Joachim E.:O.Ref., pg.647
  14. Harman, Brian: Granada Blues Band featurig Otis Grand, BluesArt Studio, nº 1 de 2010

Referencies[editar | editar la fonte]

  • BERENDT, Joachim E.: El Jazz: De Nueva Orleans al Jazz Rock (Fondu de Cultura Económica. México, 1986. ISBN 84-375-0260-8)
  • CARLES, Phillipe; CLERGEAT, André & COMOLLI, Jean-Louis: "Dictionaire du jazz", ed. Robert Lafont, París, 1988. ISBN 2-221-04516-5
  • CLAYTON, Peter & GAMMOND, Peter: "Jazz A-Z" , ed. Taurus, Madrid, 1990. ISBN 84-306-0162-7
  • Julie Coryell & Laura Friedman, ed. Jazz Rock Fusion "The People, The Music", Hal Leonard. ISBN: 0-440-54409-2 pbk.
  • Jazz Rock: A History, Stuart Nicholson, Éd. Canongate
  • Power, Passion and Beauty – The Story of the Legendary Mahavishnu Orchestra, Walter Kolosky, ed. Abstract Logix Books
  • Jazz Hot Encyclopédie "Fusion", Guy Reynard, ed. de L'instant
  • Weather Report - Une Histoire du Jazz Electrique, Christophe Delbrouck, ed. Le Mot et le Reste, ISBN: 978-2-915378-49-8
  • The Extraordinary and Tragic Life of Jaco Pastorius (10th Anniversary Edition) backbeatbooks. by Bill Milkowski
  • Jeff's book : A chronology of Jeff Beck's career 1965–1980: From the Yardbirds to Jazz-Rock. Rock 'n' Roll Research Press, (2000). ISBN: 978-0-9641005-3-4
  • Birds of Fire: Jazz, Rock, Funk, and the Creation of Fusion (Refiguring American Music). Fellezs, Kevin; Ronald Radano, Josh Kun, (2011). Duke University Press Books. ISBN: 978-0-8223-5047-7

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]