Soul

De Wikipedia
Soul
Oríxenes musicales Rhythm & blues, góspel, doo-wop
Oríxenes culturales Finales de los años 1950, Estaos Xuníos
Instrumentos comunes Guitarra, Baxu llétricu, batería, teclado, Pianu, Sintetizador, órganu, vocales y Saxofón
Popularidá Internacional, dende los años 1960 hasta principios de los años 1980
Derivaos R&B contemporaneu, discu, funk, quiet storm, broken beat
Subxéneros
Blue eyed soul, brown eyed soul, Motown sound, soul sicodélicu, smooth soul
Fusiones
Neo soul, soul blues, soul jazz, nu jazz, spoken word soul
[editar datos en Wikidata]

El soul ye un xéneru musical orixinariu d'Estaos Xuníos que combina elementos del góspel, del doo-wop y del rhythm and blues.[1] Acordies con el Rock and Roll Hall of Fame, el Soul ye un tipu de «música que surdió de la esperiencia de la comunidá afrodescendiente n'América al traviés de la transmutación del góspel y del rhythm & blues nuna forma de declaración funky y secular».[2] Los ritmos pegadizos, acentuaos por palmes y movimientos corporales bonales, son un importante elementu del soul. Otres carauterístiques son la llamada y respuesta ente'l solista y el coru, y un soníu vocal particularmente tirante. El xéneru utiliza tamién, dacuando, agregos improvisaos, xiros y soníos auxiliares.[1]

Historia[editar | editar la fonte]

Empiezos (finales de los años 1950 a 1967)[editar | editar la fonte]

Tres la Segunda Guerra Mundial, llegó un periodu de posguerra llenu de probeza, y n'especial pa les capes más baxes de la sociedá, onde taba la población negra. Apaez el fenómenu de les migraciones de la población escontra'l norte y l'oeste pola inmensa presión qu'aguantaben de la población blanca. El soul empieza a ser aceptáu per parte de la población blanca. Actores negros como Sidney Poitier y Harry Belafonte convertir n'estrelles, y Dorothy Dandridge ye nomada al Oscar. Cola apaición del discu la música llogra un mayor desenvolvimientu y espansión. Sume la etiqueta de "Race Music" (música racial).

Ray Charles, reconocíu como'l Padre del Soul.

Sam Cooke, Ray Charles y James Brown son consideraos comúnmente y a les traces los pioneros del xéneru. Dalgunes de les grabaciones de Solomon Burke a finales de los años 1950 y principios de los años 1960 n'Atlantic como "Cry to Me", "Just Out of Reach" y "Down in the Valley", codificaron l'estilu y diéron-y dalgunes de les sos bases. Ye bien frecuente atopar cites que proclamen el góspel secularizado de "I Got A Woman"(1954, Atlantic Records) de Ray Charles como el primer tarreza soul de la historia.

Esta pieza tamién yera executada pol Blues, que provenía de los barrios baxos y obreros d'Estaos Xuníos. Tanto'l soul como'l blues llograron combinase a la perfeición a lo llargo de la historia. Siendo casos a lo llargo de les décades como los de Etta James, Janis Joplin, Glenn Hughes.

En Memphis, la compañía discográfica Stax empezó a grabar a artistes como Otis Redding, Wilson Pickett y Don Covay. En 1965 Joe Tex grabó "The Love You Save" que dio un nuevu xiru emotivu al estilu. Otru gran centru de grabación y creación del soul foi la ciudá de Florence (Alabama), onde taben los Fame Studios; onde trabayó a principios de los años 1960 xente como Percy Sledge, Arthur Alexander y Jimmy Hughes; y onde más tarde lo fadría tamién Aretha Franklin. Nestos estudios llogró gran fama la banda de grabación denomada Muscle Shoals, que caltenía tamién una estrecha rellación con Stax.

Otra importante discográfica que trabayó en Memphis foi Goldwax Records, propiedá de Quinton Claunch. Nesta etiqueta taben James Carr y O.V. Wright.

Revolución soul (1967/1970)[editar | editar la fonte]

Ye un tiempu de llucha polos derechos civiles, marcáu por líderes como Martin Luther King, nel que taba floreciente la conciencia racial y a la orde del día los motinos caleyeros. Nesti tiempu ye cuando la música soul adquier un valor de símbolu dientro del contestu social. Afayar el R&B n'Europa, lo que fai posible l'apaición de fenómenos de fans como The Beatles o The Rolling Stones.

Aretha Franklin, conocida como la Reina del Soul.

En 1967 llegó la revolución del soul, amontada pola reivindicación de los derechos raciales y l'apaición del álbum d'Aretha Franklin "I never loved a man the way I love you", y singles de tal impautu como "Respect". Estos momentos son consideraos como los de máximu apoxéu del soul. Mientres esti tiempu artistes de Stax como Eddie Floyd y Johnnie Taylor fixeron grandes contribuciones. Por estos momentos el fenómenu Motown taba no más alto con artistes como The Supremes, Gladys Knight & The Pips, The Temptations, Stevie Wonder o Marvin Gaye. Atlantic siguía calteniendo no más alto a artistes como Ray Charles. En 1968 artistes como James Brown y Sly & The Family Stone empiecen a dar un nuevu sentíu al soul; por cuenta de la muerte de Marthin Luther King n'abril d'esi añu, y la perda d'aquellos ideales de revolución soul. Los mentaos y otros más como The Meters contribúin n'añader la durez y mayor agresividá rítmica y sonora acorde a los tiempos que se vivíen entós, dando pasu al funk.

Revolución disco (años 1970)[editar | editar la fonte]

Gladys Knight, la Emperatriz del Soul.

La industria del discu creciera a pasos axigantaos, y colla la industria del espectáculu. Apaez una nueva burguesía negra n'Estaos Xuníos. Hai un fenómenu ente la población negra nel que ye común convertise al islam, que tamién tien consecuencies polítiques, como los Black Muslims. Cola primer crisis del petroleu había una especie de necesidá de diversión, motivu pol cual puede esplicase l'ésitu a estazón de la música discu.

Cola llegada de la década de 1970 el soul empieza a aparrar y a anovase, surdiendo nuevos estilos derivaos. Cada vez empezaba a quedar menos de la esencia góspel, que namái calteníen puramente artistes como The Staple Singers. Unu de los fenómenos musicales foi Al Green, qu'inclusive con unu de les sos temes creó un subxéneru denomináu quiet storm. Por esti tiempu surdió tamién el retro soul, el soul sinfónicu (Barry White) y el soul sicodélicu (los Temptations dende "Psychedelic Shack" de 1967, Fifth Dimension, Stark Reality), al par que d'equí derivaben estilos como'l discu con artistes como Gloria Gaynor , Donna Summer y Isaac Hayes. Hi Récores siguió la tradición de Stax con cantantes como Ann Peebles, Otis Clay o Syl Johnson. Dos de les representantes máximes d'esti tiempu, con un arrullador soníu nidiu y nuevu fueron Roberta Flack y Minnie Riperton. Bobby Womack y Curtis Mayfield fueron dos de los máximos esponentes del chicago soul y el blaxplotation, con evidente toque funky. Motown faía crecer les carreres de Marvin Gaye y les carreres en solitariu de Diana Ross, Michael Jackson y Smokey Robinson. Nestos tiempos la música discu tenía una mayor incursión nel xéneru. D'esti acercamientu comercial hubo artistes como Parliament, Earth, Wind & Fire y otros, que s'averaben al funk, al rock y a la música discu como MFSB. A finales de la década casi tola música soul taba invadida pola música discu, con grupos como The Spinners, Tramps y The O'Jays.

Nuevos enclinos (1980/1990)[editar | editar la fonte]

Dizse que col asesinatu de Marvin Gaye en 1984 remata una era. Por esi tiempu la música negra yera altamente popular, y conviértese en sellu calidable faciendo trunfar a artistes como Michael Jackson y Whitney Houston.

Cola llegada de los años 1980 la música discu empezó a aparrar, y el soul resurdió en forma de retro soul y quiet storm primero que sufriera otra metamorfosis. A mediaos de la década tresformar en urban pola influencia del discu y el hip hop . Nesti tiempu trunfaron artistes como Michael Jackson, Chaka Khan, Sade, Shalamar que teníen un estilu que combinaba'l soul o funk cola música discu europea de los años 1980, pero surdieron dientro del urban otros que daben un nuevu soníu al soul, como Whitney Houston, Babyface, New Edition, Midnight Starr, Janet Jackson... Pero tamién les vieyes glories del soul como Stevie Wonder, Aretha Franklin o Patti Labelle afacer a les nueves formes del xéneru, teniendo gran ésitu. Cabo mentar que nos años 1980 formar n'Europa Simply Red, grupu británicu d'enforma ésitu.

Na década de 1990 el urban derivó nel R&B contemporaneu, qu'a finales de la década tomaría un xiru escontra los sos raigaños dando llugar al hip hop soul (que la so inicial transición foi'l New Jack Swing del ex New Edition Bobby Brown, Bell Biv Devoe, Jodeci y Joe Public), y más anguaño al neo soul, con un soníu muncho más puru; siendo representáu por artistes como la pionera Mary J. Blige, Amy Winehouse, Estelle, Adele, Mariah Carey, Seal, TLC, Lauryn Hill, Erykah Badu, India Arie, Joss Stone, Jill Scott, Leela James, D'Angelo, Macy Gray, Alicia Keys, James Morrison, Duffy, Jennifer Hudson, Florence and the Machine, Paloma Faith y Marc Broussard.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Valter Ojakäär (1983). Popmuusikast. Eesti Raamat.
  2. Otis Redding

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]