Jaime Roldós Aguilera

De Wikipedia
Jaime Roldós Aguilera
Presidente d'Ecuador

10 agostu 1979 - 24 mayu 1981
Consejo Supremo de Gobierno de Ecuador 1976 -1979 (es) Traducir - Osvaldo Hurtado Larrea
Eleiciones: eleiciones presidenciales d'Ecuador de 1979 - 1979
Vida
Nacimientu Guayaquil5 de payares de 1940[1]
Nacionalidá Bandera d'Ecuador Ecuador
Muerte Cantón Celica (es) Traducir24 de mayu de 1981[1] (40 años)
Sepultura Cementerio General de Guayaquil (es) Traducir[2]
Familia
Casáu con Martha Bucaram
Fíos/es
Hermanos/es León Roldós Aguilera
Estudios
Estudios Universidá de Guayaquil
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuabogáu
Premios
Creencies
Partíu políticu Pueblo, Cambio y Democracia (es) Traducir
Concentración de Fuerzas Populares (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Jaime Roldós Aguilera (5 de payares de 1940Guayaquil – 24 de mayu de 1981Cantón Celica (es) Traducir) foi un abogáu y políticu ecuatorianu, trentenu tercer presidente constitucional de la República del Ecuador dende'l 10 d'agostu de 1979 hasta la so muerte nun accidente aereu la tarde del domingu 24 de mayu de 1981. Lideró'l procesu de torna al sistema democráticu depués de casi una década de dictadures civiles y militares.

Jaime Roldós gobernó'l país 1 añu, 9 meses y 14 díes. El mozu presidente goció de muncha simpatía poles sos altes cualidaes humanes, morales, sociales, cíviques y alta preparación académica.

Resultó escoyíu nes Eleiciones presidenciales d'Ecuador de 1979 pol partíu populista Concentración de Fuercies Populares. Venció na segunda vuelta eleutoral al socialcristiano Sixto Durán Ballén, d'enclín conservador. Morrió na tarde del domingu 24 de mayu de 1981 nel exerciciu del cargu, al estrellase l'avión en que viaxaba.

Realizó nel so mandatu delles obres d'infraestructura importantes, y tuvo qu'encarar el conflictu armáu con Perú en 1981, conocíu como la Guerra de Paquisha.

Nel 30 aniversariu del so fallecimientu, los sos fíos aportunaron na tesis de que la so muerte pudo ser el productu d'un atentáu contra l'avión en que viaxaba.[4]

Biografía[editar | editar la fonte]

Nacíu en Guayaquil la 5 de payares de 1940, provincia del Guayas, terceru de tres hermanos. Pertenecía a una de les cañes ecuatorianes de la familia Roldós[5] d'orixe catalán enraigonada en Vilassar de Mar (Cataluña) dende va sieglos[¿cuándo?]. Nieto del vilassanés Jaime Roldós Baleta (1861-1927)[6] aportáu al puertu de Guayaquil nel añu 1875 y establecíu definitivamente n'Ecuador.

La so educación secundaria cursó nel Colexu Nacional Vicente Rocafuerte de Guayaquil, foi equí onde recibió'l Gran Premiu "Vicente Rocafuerte" y meyor Bachiller Vicentino. Na universidá estudió abogacía, dende'l colexu yá daba discursos y dirixía aules estudiantiles. El so educación secundaria cursar nel Colexu Nacional Vicente Rocafuerte, siendo electu presidente de la Federación d'Estudiantes Universitarios. Depués siguió la carrera de Xurisprudencia y Ciencies Sociales na Universidá de Guayaquil, siendo electu presidente de la Federación d'Estudiantes Universitarios. Tolos años d'estudios foi consideráu'l so nome pal premiu "La Filantrópica"[ensin referencies] según el Premiu Contenta. Igualmente na so facultá tolos años recibió premios que s'otorga a los sos meyores alumnos[ensin referencies].

La so oratoria tien antecedentes. Los primeros discursos nun fueron políticos sinón de reinaos. El timbre de voz llevar a percorrer colexos femeninos y a participar en gales de guapura. Al mandu de la Federación d'Estudiantes Secundarios (FESE) nel colexu Vicente Rocafuerte. Ellí fortaleció la so participación en mítines y desenvolvió el carisma que depués precisaría.[ensin referencies] Una vegada na Universidá de Guayaquil convertir en presidente de la Federación d'Estudiantes Universitarios (FEUE).

Con 38 años d'edá yá taba instaláu en Carondelet. Mientres el segundu añu del so mandatu, l'avión en que viaxaba accidentar nel cuetu de Huayrapungo (Loja), a 3.500 metros sobre'l nivel del mar, nel que muerre xunto a la so esposa y la comitiva que lo acompañaba'l 24 de mayu de 1981.

Matrimoniu[editar | editar la fonte]

En 1962 casóse cola abogada y feminista ecuatoriana, pero d'oríxenes libaneses, Martha Bucaram Ortiz. La pareya tendría trés fíos

Jaime Roldós casóse cola Ab. Martha Bucaram Ortiz. conocer na universidá mientres los dos realizaben los sos estudios, el día que Jaime Roldós y Martha Bucaram casáronse fixeron la promesa de caltenese xuníos nel trunfu y na derrota a pesar del dolor o l'allegría, prometieron tar xuntos hasta que la muerte los "dixebre", pero nin esta dixebrar, por cuenta de que morrieron trágicamente cuando s'atopaben los dos nun viaxe aviatorio de Quito a Zapotillo el 24 de mayu de 1981 xuntos nun accidente.

dexaron güérfanos a trés fíos; Martha de 17 años, Diana de 16 años y Santiago Roldós de 11 años

  • Martha Roldós Bucaram
  • Diana Roldós Bucaram
  • Santiago Roldós Bucaram

La so fía Martha dedicar a la economía y política, aportando a diputada pol partíu Rede Ética y Democracia.

Vida política[editar | editar la fonte]

Roldós foi diputáu ente 1967 y 1970. Formó parte de la Comisión convocada pola dictadura militar ente 1978 y 1979 pa reformar la Constitución de 1945. Al promulgase la constitución de 1978, foi candidateado pol CFP a l'alcaldía de Guayaquil y pa presidente, el so tíu políticu Assad Bucaram. Viendo nes encuestes la gran posibilidá de trunfu de Bucaram, la dictadura incluyó na Llei d'Eleiciones un artículu "ad hoc" nel cual prohibíase a Bucaram candidatearse a la presidencia, al igual qu'a José María Velasco Ibarra y Carlos Julio Arosemena Monroy. Ante esto, se candidateó a Roldós a la presidencia, col lema "Roldós presidente, Bucaram al poder". Resultó electu nes Eleiciones presidenciales d'Ecuador de 1979 pol CFP. Venció na segunda vuelta eleutoral al socialcristiano Sixto Durán Ballén, d'enclín conservador nuna segunda vuelta eleutoral revesosa, al dase 6 meses dempués de la primer vuelta, nun intentu per parte de la dictadura de llograr el trunfu de Durán Ballén.

Presidente Constitucional del Ecuador (1979-1981)[editar | editar la fonte]

El 11 d'ochobre de 1979 Roldós pon l'execútese al decretu qu'amenorga a 40 hores la xornada del trabayu na selmana. El 1 de payares de 1979 apruébase'l decretu que dobló'l salariu mínimu vital de los trabayadores, a 4.000 sucres mensuales (US$ 160 al tipu de cambéu vixente a la fecha). El presidente combatió al Congresu dende'l primer día, denominando "Patriarques del Componedoriu",a los líderes de la oposición nel llexislativu: León Febres-Cordero Ribadeneyra, Carlos Julio Arosemena Monroy, Otto Arosemena, Jaime Hurtado y Assad Bucaram. El 8 de marzu de 1980 pon en vixencia'l Plan Nacional de Desenvolvimientu. El 15 d'abril de 1980 conformóse una xunta de notables del país pa buscar la solución a un bracéu de poderes col Congresu Nacional. Roldós fundó'l partíu Pueblu, Cambéu y Democracia pa compensar la oposición del CFP, ensin nunca desafiliarse d'esti partíu.

L'añu 1981 anunciar como "l'añu de la meyora". A fines de xineru y principios de febreru de 1981, hubo una confrontación bélica con Perú, nel Cordal del Cóndor. Los enfrentamientos dar na zona de Paquisha, Mayaycu y Machinaza.

Roldós con habilidá y diplomacia metanes la tirante crisis, llevó a la OEA el problema territorial, quedando ellí la evidencia que'l problema esistía, a pesar de les negatives de Perú. Destacóse la intervención del so canciller Alfonso Barrera Valverde.

Unu de los sos más feroces opositores foi l'entós diputáu socialcristiano Febres Cordero, quien denunció un famosu negociáu nel casu que se conoció como de les "muñeques de trapu", mientres un xuiciu políticu al ministru d'obres públiques. La oposición de Febres Cordero a Roldós y depués a Hurtado foi'l principal trampolín na so carrera política, que lo llevó a la Presidencia en 1984.

Na obra físico y social, Roldós construyó delles importantes pontes, como'l d'El Xuncal, na llende ente les provincies de Imbabura y Carchi. Promovió'l Plan Nacional de Desenvolvimientu y el programa d'Almuerzu Escolar, pa los neños de los sectores más probes.

L'apurra más significativu de Jaime Roldós foi la so política internacional en materia de Derechos Humanos nuna dómina en que la mayoría de países llatinoamericanos yeren gobernaos por dictadures militares como la de Pinochet en Chile y antecedidamente nel Ecuador.

Arriendes de la eleición de Ronald Reagan como presidente de los Estaos Xuníos d'América'l 4 de payares de 1980, estos sectores conservadores tuvieron oportunidá de poner de manifiestu la so oposición, d'onde derivó un bracéu soterráu. En xineru de 1981, Roldós tornó la invitación p'asistir a la invistidura de Reagan en razón de les sos discrepancies en materia de Derechos Humanos y estrechó venceyos col gobiernu sandinista de Nicaragua y col Frente Democráticu d'El Salvador, que s'oponía al réxime militar nesi país El so lema foi siempres el país sobre toles coses.

Carta de Conducta de Riobamba o Doctrina Roldós[editar | editar la fonte]

Sol mandatu de Roldós, Ecuador propunxo ante'l Pactu Andín, una doctrina de respetu a los derechos humanos que vieno afigurase na Carta de Conducta de Riobamba roblada'l 11 de setiembre de 1980. [7]

La Carta de Conducta de Riobamba o tamién conocida como "Doctrina Roldós" toca los siguientes puntos:

1. Procurar un ordenamientu políticu subrexonal xeneráu en democracia d'estracción popular y definíu calter participativu, ensin perxuiciu de los principios d'autodeterminación de los pueblos, de non intervención y del pluralismu ideolóxicu.

2. Favorecer nuevos esquemes de desenvolvimientu integral que, inspiraos en principios de xusticia social, dexen el cambéu de les inxustes estructures entá esistentes.

3. Repitir el compromisu solemne de que'l respetu de los derechos humanos, políticos, económicos y sociales constitúin una norma fundamental de la conducta interna de los Estaos del Grupu Andín y que'l so defensa ye una obligación internacional a la que tán suxetos los Estaos y que, poro, l'acción conxunta exercida en proteición d'esos derechos nun viola'l principiu de non intervención.

4. Promover la solución de los discutinios qu'esisten o pudieren presentase ente los países del Grupu Andín o ente éstos y terceros, por aciu procedimientos pacíficos previstos nel Derechu Internacional

5. Favorecer un procesu de desarme subrexonal y rexonal que, inspiráu nos postulaos de la Declaración d'Ayacucho, constituya una contribución efectiva al desarme xeneral y completo, y dexe lliberar recursos pal desenvolvimientu económico y social.

6. Reafitar el Derechu Soberanu de los Estaos a la llibre disposición de los sos recursos naturales como norma sustantiva de la convivencia internacional.

7. Actuar solidariamente frente a cualquier amenaza o coacción económica qu'afecte a unu de los Estaos del Grupu Subrexonal Andín, como manera de consagrar la seguridá económica coleutiva de los mesmos.

8. Favorecer una mayor participación de los países de la Subrexón Andina nes negociaciones de los problemes políticu y económicu, que s'alderiquen na comunidá internacional, particularmente nos que se refieren a la paz y seguridá y al Nuevu Orde Económicu Internacional, en cooperación colos otros países llatinoamericanos y demás del Tercer Mundu.

9. Comprometer esfuercios pa l'adopción de polítiques comunes nos campos económicu, social, llaboral, educativu, cultural, teunolóxicu y de salú, ente otros, según pal aproximamientu de les respeutives llexislaciones nacionales.

10. Aplicar, inspiraos nos principios de la xusticia social internacional, los preseos del esquema integracionista andín en forma tal que se deriven pa los Estaos, miembros beneficios equitativos ente los cualos conste'l tratamientu preferencial pa los países de menor desenvolvimientu económicu relativu, establecíos nel Alcuerdu de Cartaxena.

11. Contribuyir a la vixencia de la llibertá, la xusticia social y la democracia por aciu el cumplimientu del compromisu Andín d'aplicar los principios fundamentales establecíos ente otros preseos internacionales, na Carta de la Organización de les Naciones Xuníes; na Carta de la Organización de los Estaos Americanos, na Declaración de los Derechos Humanos; na Carta de los Derechos y Deberes Económicos de los Estaos; na Declaración sobre l'Establecimientu del Nuevu Orde Económicu Internacional; nel Mandatu de Cartaxena, de 28 de mayu de 1979; na Declaración de Quito de 11 d'agostu de 1979; na Acta de Panamá de 1º d'ochobre de 1979; y, na Declaración de Lima de 29 de xunetu de 1980.

Ministros d'Estáu[editar | editar la fonte]

Ministeriu Ministru
Ministeriu de Defensa Xeneral Rafael Rodríguez Palacios
Xeneral Subia Martínez
Ministeriu de Bienestar Social Margarita Cedeño Gómez
Inés Arrata
Ministeriu de Salú Pública Rodrigo Fierro
Humberto Guillem
Ministeriu d'Obres Públiques Francisco Saa Chacón
Ministeriu d'Agricultura y Ganadería Leonel Cedeño
Antonio Andrade Fajardo
Ministeriu d'Educación Galo García Feraud
Ministeriu de Recursos Naturales y Enerxéticos Mauricio Dávalos
Ministeriu de Gobiernu Roberto Dunn Barreiro
Carlos Feraud Blum
Ministeriu de Finances y Creitu Públicu Fernando Aspiazu
Rodrigo Paz
César Robalino
Ministeriu d'Enerxía y Mina Mauricio Dávalos
Ministeriu de Rellaciones Esteriores Alfredo Pareja Díez Canseco
Alfonso Barrera Valverde
Ministeriu d'Industries y Comerciu Esterior Martín Manosalvas Vaca
Ministeriu de Trabayu Carlos Feraud Blum
Aquiles Rigail
Presidente de la Xunta Nacional de Vivienda Edgardo Mármol Cevallos
Secretaría de l'Alministración Pública Alejandro Román Armendariz
Secretaría Nacional d'Información Pública Fausto Molina Molina

Tráxica muerte y funeral d'Estáu[editar | editar la fonte]

La tarde del domingu 24 de mayu de 1981, l'avión de la Fuercia Aérea Ecuatoriana (FAE) que tresportaba al presidente Jaime Roldós Aguilera, un Beechcraft King Air (FAE 001A) que fuera adquiríu apocayá p'avión presidencial, estrellar contra'l cuetu de Huayrapungo ("Puerta de los Vientos", en quechua), na provincia de Loja. Amás del presidente, morrieron tolos demás pasaxeros de l'aeronave: la so esposa Martha Bucaram, el ministru de Defensa Marco Xubía Martínez, Irlanda Sarango, los tenientes coroneles Héctor Torres y Armando Navarrete, el pilotu y edecán del presidente, teniente coronel Marco Andrade, el copilotu teniente Galu Romu y la azafata Soledad Rosero. L'aeronave saliera de Quito pocu dempués d'una ceremonia cívicu-militar nel Estadiu Olímpicu Atahualpa, onde se condecoró a los combatientes de la Guerra de Paquisha. El so destín yera la llocalidá fronteriza de Macará, onde'l presidente tenía de tomar un helicópteru que lu treslladaría al cercanu pueblu de Zapotillo, onde tenía previstu participar n'otra ceremonia. Tenía De volver a Quito esa mesma tarde, pa la sesión solemne del Conseyu Provincial de Pichincha.

Pocos minutos antes d'aterrizar, y na trayeutoria de descensu escontra la pista de Macará, de la qu'inda taba distante unos 60 quilómetros, el pequeñu avión presidencial estrellar contra una gran roca na cresta del cuetu Huayrapungo, que tuvo a pocos metros de devasar. Al nun llegar la nave y perdese el contautu con ella, l'helicópteru qu'esperaba en Macará al presidente desapegó na so busca, atopando los restos del avión na fastera del Huayrapungo.

Del cercanu cantón Celica, distante 10 quilómetros del sitiu del impautu, partieron patrulles del Exércitu que xubieron el monte pa rescatar los restos del presidente y el so comitiva.

De Celica los réfugos del mandatariu y el so comitiva fueron treslladaos a Machala, onde un avión C130 de la Fuercia Aérea esperaba pa tresportalos a Quito.

Roldós foi reconocíu pola corbata colorada qu'usaba esi día. L'autopsia confirmó que'l presidente morrió instantáneamente por politraumatismos producíos pol impautu. Moradores de la zona indicaron en 2006 a la canal lojano Ecotel que los restos del presidente y la so esposa yeren los únicos reconocibles nel sitiu de la traxedia. L'ex alcalde de Loja, José Bolívar Castillo, declaró que l'accidente "respetara'l cadabre del presidente".[8]

Apenes confirmada la muerte de Roldós, asumió'l poder, por aciu decretu executivu, el so vicepresidente, Osvaldo Hurtado Larrea, quien se dirixó a la Nación nun enllaz televisáu.[9]

Na capital tuvo llugar un funeral d'Estáu, nel Palaciu de Carondelet y na Catedral Metropolitana. Miles de quiteños llanzar a les cais pa espresar el so dolor pola muerte inesperada y tráxica del presidente. Asistieron como convidaos especiales dellos presidentes llatinoamericanos, como Rodrigo Carazo Odio de Costa Rica, Arístides Royo Sánchez de Panamá, Luis Herrera Campíns de Venezuela, Fernando Belaúnde Terry de Perú y Julio César Turbay Ayala de Colombia.

Tres les ceremonies en Quito, los restos del presidente y la so esposa fueron tresportaos a Guayaquil, onde tuvo llugar una misa de réquiem na Catedral. El cortexu aciagu en Guayaquil tamién foi multitudinariu.

Tumba del ex-presidente d'Ecuador, Jaime Roldós Aguilera y la so esposa, Martha Bucaram, nel Campusantu Patrimonial de Guayaquil.

Roldós y la so esposa fueron soterraos nel Campusantu Xeneral d'esa ciudá. Dos crucies de mármol blanco, na Puerta 14 del Campusantu, marquen les sos tumbes.[10]

Dende'l Papa Xuan Pablo II hasta los gobernantes del continente y de tol mundu fixeron llegar les sos notes de pesar por esti fatal sucesu.

El so últimu discursu pronunciar poques hores antes de morrer, na ceremonia del Estadiu Olímpicu y recibió ulles del públicu presente, por cuenta de midíes económiques que tomara la selmana anterior:[11][12][13][14][15][16][17][18][19][20][21][22][23][24][25][26][27][28][29][30]

"Avancemos 21 meses, so un gobiernu constitucional, cuando significa en países como'l nuesu nos que ganar la estabilidá democrática, implica conquistala día ente día.

Ecuatorianos, fuimos serios y honestos. Siguimos siendo serios y honestos en toos y cada unu de los nuesos planteamientos. Que nun sían les pallabres sinón les obres, les que dean el testimoniu de les nueses intenciones. Ye hora del trabayu, l'esfuerciu y la solidaridá, non de los paros, fuelgues, amenaces, incomprensión o rumores. Probemos l'amor de la Patria cumpliendo cada quien col nuesu deber. La nuesa gran pasión ye y tien de ser l'Ecuador. La nuesa gran pasión, oyéime; ye y tien de ser l'Ecuador.

Esti Ecuador que nun lo queremos enredáu no intrescendente, sinón no valeroso, lluchador, infatigable, forxando un destín de grandor. L'Ecuador heroicu que trunfó en Pichincha, l'Ecuador de los valerosos de güei, heroicos lluchadores de Paquisha, Machinaza y Mayaicu, inmolaos nestes llexendaries trincheres. L'Ecuador heroicu del Cordal del Cóndor. L'Ecuador eterno y xunío na defensa de la so heredá territorial. L'Ecuador democráticu, capaz de dar lleiciones históriques d'humanismu, trabayu y llibertá.

Esti Ecuador Amazónicu, dende siempres y hasta siempres. ¡Viva la Patria!".
Jaime Roldós Aguilera nel Estadiu Olímpicu Atahualpa

Teoríes sobre la muerte de Jaime Roldós[editar | editar la fonte]

La versión oficial aceptada pol Gobiernu del Ecuador ye la d'un accidente d'aviación. La familia y sectores de la izquierda sostienen la teoría que foi un atentáu executáu per Estaos Xuníos o Arxentina. Pa los fíos de la pareya presidencial, Martha y Santiago Roldós Bucaram, les circunstancies y les causes del accidente nun fueron definitivamente esclariaes.[31] Otros, como'l ex-presidente Hurtado Larrea, afirmen hasta güei que se trató d'un accidente.[32]

Teoría del atentáu[editar | editar la fonte]

L'activista estauxunidense John Perkins, nel so llibru Confessions of an Economic Hit Man (Confesiones d'un sicariu económicu, 2004), sumar a la versión de que Roldós sería asesináu, yá que el so plan pa reorganizar el sector de los hidrocarburos amenaciaría los intereses d'EE.XX. Esta versión, sicasí, tuvo presente dende l'entamu mesmu de les investigaciones, y foi publicada n'otros llibros y documentos. Esta versión rellaciona la traxedia cola muerte esi mesmu añu del xeneral peruanu Rafael Hoyo Rubio, quien comandó les Fuercies Armaes Peruanes nel Conflictu del Falsu Paquisha ente Perú y Ecuador a empiezos d'esi mesmu añu y la del xeneral panamiegu Omar Torrijos Herrera en circunstancies similares y que'l so remanar igualmente comprometía poderosamente los intereses d'EE.XX.

El periodista ecuatorianu Jaime Galarza Zavala arreya a les Fuercies Armaes y sostién que l'avión presidencial foi baltáu por un cohete llanzáu por un avión militar ecuatorianu, y que l'Exércitu conocía de la operación al estremu de qu'había patrulles nel sector llistes pa recoyer los restos del avión del presidente. Sostién qu'actuaríen asina por presiones d'Israel, pos Roldós nun querdría autorizar la compra d'un llote d'aviones de combate IAI Kfir.[33] Sicasí, el presidente Roldós sí autorizó la compra de los jets hebreos, pos el contratu foi robláu'l 21 de mayu, tres díes antes de la so muerte.[34]

Sicasí, la teoría del atentáu non documenta la forma en que se cometería, si foi per mediu d'una bomba -que los sos muertes non atopar- o si l'avión foi baltáu. Quien defenden esta tesis sostienen que persones qu'afirmaron ver esplotar l'avión nel aire y non de resultes del impautu morrieron en circunstancies misterioses o sumieron. Afirmen tamién qu'oficiales de la Fuercia Aérea que conocíen pormenores del vuelu d'esi día tamién morrieron en circunstancies pocu clares.

Xeneralmente, quien sostienen esta teoría nunca arreyó a opositores o collaboradores del presidente Roldós nel supuestu atentáu, qu'atribúin siempres a gobiernos estranxeros, como los d'Estaos Xuníos o a la dictadura militar d'Arxentina, nel marcu de la Operación Cóndor.

Versión Oficial: L'antecedente[editar | editar la fonte]

La Xunta Investigadora d'Accidentes (QTI) de la Fuercia Aérea Ecuatoriana atribuyó la responsabilidá a un error del pilotu, sometíu a una carga de trabayu escesiva. El pilotu del avión yera tamién el edecán del presidente, y tuviera tola mañana del aciar día de pies na ceremonia nel Estadiu Olímpicu. Según la FAE, baxó demasiao puestu nel so aproximamientu a Macará y tomó una ruta peligrosa pa evitar ingresar al espaciu aereu peruanu, por cuenta de les tirantes rellaciones del Ecuador con esi país.

La comisión parllamentaria que se formó meses dempués ante la insistencia de sectores políticos allegaos al presidente y de familiares de les víctimes, evidenció contradicciones ya inconsistencies nel informe de la JIA pero nun pudo llegar a conclusiones definitives. Esta comisión foi dirixida pol ex-presidente Otto Arosemena Gómez.

Mientres la investigación de la comisión solicitó un peritaxe al departamentu d'investigación d'accidentes d'aviación de la policía de Zúrich que, en 1982, estableció que los motores de la nave habíen estáu inactivos cuando l'aparatu impactó'l monte. Esti peritaxe, que contradicía al informe de la Fuercia Aérea, nun mereció nenguna investigación ulterior de parte del Gobiernu o la fiscalía ecuatoriana; otros peritaxes téunicos nun fueron posibles por cuenta de que esta aeronave foi adquirida pola Fuercia Aérea pa la misión específica de "avión presidencial" con matrícula militar, polo que nun cuntaba con un rexistrador de parámetros de vuelu y con grabador de voz de cabina, conocíu como "caxa negra".

Legáu históricu[editar | editar la fonte]

Depués del fallecimientu de Jaime Roldós, el Congresu Nacional nomó al so hermanu, León Roldós, como Vice-Presidente de la República, pa completar el periodu constitucional xunto a Osvaldo Hurtado Larrea, de la Democracia Popular. Sicasí, León Roldós caltuvo una rellación difícil con Hurtado, oponiéndose a delles de les sos polítiques económiques, ente elles la "sucretización" de la delda esterna privada (por aciu la cual l'Estáu asumió'l riesgu cambiario de la delda contraida por empresarios privaos).

Como homenaxe póstumu, el pintor Marco Salas apurrió una semeya del presidente Roldós, que foi asitiáu poco tiempu dempués de la so muerte na galería de los presidentes del Salón Mariellu del Palaciu de Carondelet. El Conceyu del Cantón Celica construyó una vía hasta'l sitiu mesmu de la traxedia, onde en 2006 anuncióse la construcción d'un monumentu conmemorativo.[35]

Abdalá Bucaram, cuñáu de Jaime Roldós Aguilera, fundó'l populista Partíu Roldosista Ecuatorianu, y foi escoyíu Presidente del Ecuador. Gobernó d'agostu de 1996 hasta febreru de 1997, cuando'l Congresu Nacional destituyir, alegando "incapacidá mental".

El so hermanu León Roldós Aguilera ex-vicepresidente (1981-1984) foi candidatu a la Presidencia en 1992, 2002, y nuevamente nes eleiciones del 2006 (como candidatu de l'alianza ente'l movimientu "Rede Ética y Democracia (REDE)" y el partíu social-demócrata Izquierda Democrática. La fía de Jaime Roldós y Martha Bucaram, Martha Roldós, foi diputada pola mesma agrupación REDE y nel añu 2009 candidata a presidenta del Ecuador. El fíu menor del matrimoniu Roldós - Bucaram, Santiago Roldós Bucaram, ye periodista y dramaturgu.

Martha Roldós denunció que'l Partíu Roldosista Ecuatorianu (PRE) estrozó los ideales qu'en vida tresmitió y caltuvo'l so padre. “Ye un partíu que malva tolos ideales que fueron los que sostuvo'l mio padre”, según afirmó.

Condecoraciones y méritos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Conseyu Supremu de Gobiernu
Alfredo Poveda (Presidente)
Guillermo Durán
Luis Leoro
Presidente Constitucional de la República del Ecuador

10 d'agostu de 1979 - 24 de mayu de 1981
Socesor:
Osvaldo Hurtado Larrea

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Munzinger Personen. Identificador Munzinger: 00000015704. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Apaez como: Jaime Roldos Aguilera. Llingua de la obra o nome: alemán.
  2. Afirmao en: Guayaquil.
  3. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1981-21167.
  4. http://www.elcomercio.com/politica/Familiares-Jaime-Roldos-explicacion-muerte_0_486551401.html
  5. [1] Ver articulo “Los Roldós yeren marinos” nel Diccionariu biográficu del Ecuador de R. Pérez Pimentel
  6. Ver Biografia de Jaume Roldós Baleta nel llibru “El Vilassar dels indians” Pagès editors 2012
  7. Carta de Conducta de Riobamba (síntesis)
  8. http://www.youtube.com/watch?v=J04Q0jFAyXs
  9. https://web.archive.org/web/20130909022649/http://www.elcomercio.com/politica/Portada-COMERCIU-despues-Jaime-Roldos_ECMFIL20120524_0002.pdf
  10. http://ediciones.expreso.ec/ediciones/2011/05/25/nacional/actualidad/familia-roldos-cumple-30-anos-de-dolor-y-dulda// (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  11. www.youtube.com. Youtube (ed.): «Programa La Televisión - Historia Presidencial del Ecuador». Consultáu'l 29 de marzu de 2011.
  12. www.youtube.com. Youtube (ed.): «Ecuavisa 40 años - Reportaje Especial de Televistazo sobre los 40 años de la Política Ecuatoriana y el Saltu a la Democracia». Consultáu'l 29 de marzu de 2011.
  13. www.youtube.com. Youtube (ed.): «Ecuavisa 40 años - José Mª Velasco Ibarra y Jaime Roldós Aguilera». Consultáu'l 29 de marzu de 2011.
  14. www.youtube.com. Youtube (ed.): «Ecuador TV - Los Reporteros: Perú y Ecuador 11 años de paz parte 1 de 2». Consultáu'l 28 d'abril de 2011.
  15. www.youtube.com. Youtube (ed.): «2- Jaime Roldos». Consultáu'l 4 de setiembre de 2011.
  16. www.youtube.com. Youtube (ed.): «CRÓNICA DE LA MUERTE DE JAIME ROLDÓS AGUILERA». Consultáu'l 29 de marzu de 2011.
  17. www.youtube.com. Youtube (ed.): . Consultáu'l 29 de marzu de 2011.
  18. www.youtube.com. Youtube (ed.): «RUTA DEMOCRACIA CAP2 1/4. 30 AÑOS DE DEMOCRACIA NEL ECUADOR». Consultáu'l 29 de marzu de 2011.
  19. www.youtube.com. Youtube (ed.): «Escelente documental "25 años de Democracia nel Ecuador" (Odysea Producciones Culturales, Teleamazonas y Ecuavisa Col sofitu académicu de la UNESCO, Université de Paris 8 (Francia), Centre de Recherche et Documentation sur l'Amérique Latine (CREDAL) (Francia) y Ecole Nationale Supérieure d'Arts de Paris-Cergy (Francia), 2004)». Consultáu'l 4 de setiembre de 2011.
  20. www.youtube.com. Youtube (ed.): «Perfil de Jaime Roldós en La TV». Consultáu'l 4 de setiembre de 2011.
  21. www.youtube.com. Youtube (ed.): «Jaime Roldós Aguilera». Consultáu'l 4 de setiembre de 2011.
  22. tvecuador.com. Programa La Televisión (ed.): «Política nel Ecuador». Archiváu dende l'orixinal, el 19 de xunu de 2013. Consultáu'l 29 de marzu de 2011.
  23. explored.com.ec. Explored (ed.): «DENDE SIEMPRES Y HASTA SIEMPRES». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de xunetu de 2010. Consultáu'l 29 de marzu de 2011.
  24. iaen.edu.ec. Institutu d'Altos Estudios Nacionales (ed.): «PRESIDENCIA DEL AB. JAIME ROLDÓS AGUILERA 10 D'AGOSTU DE 1979 - 24 DE MAYU DE 1981». Consultáu'l 29 de marzu de 2011. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  25. ecuavisa.com. Ecuavisa (ed.): «cumplir-trés-decadas-de-la muerte-del-ex-presidente-jaime-roldos-aguilera.html Ecuavisa - Güei cumplir tres décades de la tráxica muerte del ex-presidente Jaime Roldós Aguilera». Archiváu dende l'cumplir-trés-decadas-de-la muerte-del-ex-presidente-jaime-roldos-aguilera.html orixinal, el 28 de xunu de 2011. Consultáu'l 9 de xunetu de 2011.
  26. teleamazonas.com. Teleamazonas (ed.): «muerte-del-ex-presidente-jaime-roldos-aguilera&catid=50:noticies-nacionales&Itemid=88 Teleamazonas - Trenta años de la muerte del ex-presidente Jaime Roldós Aguilera». Consultáu'l 9 de xunetu de 2011.
  27. www.youtube.com. Youtube (ed.): «Aniversariu de la muerte de Roldós». Consultáu'l 9 de xunetu de 2011.
  28. www.youtube.com. Youtube (ed.): «Discurso de Roldós». Consultáu'l 9 de xunetu de 2011.
  29. www.youtube.com. Youtube (ed.): «Trenta años de la muerte del ex-presidente Jaime Roldós Aguilera». Consultáu'l 9 de xunetu de 2011.
  30. tvecuador.com. Programa La Televisión (ed.): «30 años de la Muerte de Jaime Roldós Aguilera». Archiváu dende l'orixinal, el 5 de payares de 2013. Consultáu'l 9 de xunetu de 2011.
  31. http://www.eluniverso.com/2011/05/24/1/1355/trenta-ano-ensin-respuesta-sobre-muerte-jaime-roldos.html
  32. http://radioprimavera.com.ec/index.php?option=com_content&view=article&id=1402:osvaldo-furtiáu-la muerte-de-jaime-roldos-aguilera-foi-un accidente&catid=31:primavera-noticies&Itemid=27 (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'muerte-de-jaime-roldos-aguilera-foi-un accidente&catid=31:primavera-noticies&Itemid=27 historial y la muerte-de-jaime-roldos-aguilera-foi-un accidente&catid=31:primavera-noticies&Itemid=27 última versión).
  33. http://www.ecuadorinmediato.com/index.php?module=Noticias&func=news_user_view&id=150430&umt=esisten_elementos_que_reafiten_tesis_de_que_jaime_roldf3s_foi_asesináu2c_diz_jaime_galarza_28audiu29
  34. Kfir
  35. http://www.etvtelerama.com/index.php?codigo=NozrFZv4ur

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]