Iruraiz-Gauna

Coordenaes: 42°49′00″N 2°30′00″W / 42.816666666667°N 2.5°O / 42.816666666667; -2.5
De Wikipedia
Iruraiz-Gauna
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Álava
Comarca Cuadrilla de Llanada Alavesa (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Iruraiz-Gauna (es) Traducir Fernando Pérez de Onraita Ortiz
Nome oficial Iruraiz-Gauna (es)[1]
Nome llocal Iruraiz-Gauna (eu)
Códigu postal 01193
Xeografía
Coordenaes 42°49′00″N 2°30′00″W / 42.816666666667°N 2.5°O / 42.816666666667; -2.5
Iruraiz-Gauna alcuéntrase n'España
Iruraiz-Gauna
Iruraiz-Gauna
Iruraiz-Gauna (España)
Superficie 47 km²
Altitú 625 m
Llenda con
Demografía
Población 541 hab. (2023)
- 281 homes (2019)

- 236 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Cuadrilla de Llanada Alavesa (es) Traducir
0.16% de Álava
0.02% de País Vascu
0% de España
Densidá 11,51 hab/km²
Más información
Fundación 1967 (Xulianu)
Estaya horaria UTC+01:00
iruraiz-gauna.com
Cambiar los datos en Wikidata
Fachada de la Ilesia de l'Asunción, en Alaiza, conceyu de Iruraiz-Gauna.

Iruraiz-Gauna (n'euskera Iruraitz-Gauna) ye un conceyu español asitiáu na parte suroccidental de la Cuadriella de Salvatierra, na provincia d'Álava, comunidá autónoma del País Vascu.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Cunta con una estensión de 47,1 km² y una población de 509 habitantes (2015).[2] Asitiar na parte nororiental d'Álava dientro de la llanura agrícola conocida como Llanada Alavesa y de la Cuadriella de Salvatierra.

Historia[editar | editar la fonte]

El conceyu nació'l 5 de febreru de 1967 pola fusión de los conceyos d'Iruraiz y Gauna.

División alministrativa[editar | editar la fonte]

El conceyu ta compuestu por 11 pueblos de pequeñu tamañu, qu'anque arrexuntaos alministrativamente nun conceyu común, constitúin de la mesma 11 conceyos, lo que-yos da cierta autonomía alministrativa en temes como la xestión de les tierres comunes de cada conceyu o aldega. Los nomes de los conceyos que componen Iruraiz-Gauna son:

Contestu xeográficu[editar | editar la fonte]

El territoriu del conceyu ye bien complexu, yá que nun forma una unidá compacta. Ta formáu por seis enclaves separaos ente sigo. Los conceyos de Iruraiz-Gauna, San Millán, Dulantzi-Allegría d'Álava, Burgelu y Vitoria-Gasteiz tópense entemecíos ente sigo, de tala forma que pa dir de Alaitza a Trokoniz, los pueblos más alloñaos ente sigo de Iruraiz-Gauna, pasaríamos por Gereñu, Adana (San Millán), Gauna, Erentxun, Egileta (Dulantzi-Allegría), Hixona (Burgelu) y finalmente Trokoniz.

L'enclave más grande y más oriental entiende los pueblos de Alaitza, Gereñu, Ezkerekotza, Gazeo, Langarika y Arrieta. Llenda al norte y noroeste col conceyu de Barrundia, al este con Salvatierra, al sur con Arraia-Maeztu y al oeste con Dulantzi-Allegría d'Álava y una parte del conceyu de San Millán.

El pueblu de Jauregi ta arrodiáu per este, oeste y norte per territoriu de San Millán, ente que pel sur llenda con Arraia-Maestu.

La capital del conceyu, Azilu, forma un pequeñu enclave ente San Millán y Dulantzi-Allegría.

Gauna forma tamién otru enclave que llinda al este con San Millán y a norte y oeste con Dulantzi-Allegría d'Álava.

Erentxun llinda a este y oeste con Dulantzi-Allegría y pel noroeste con Elburgo. Finalmente, Trokoniz ye'l más occidental de los enclaves. Ta asitiáu ente Burgelu y Vitoria.

La distancia ente Azilu y Vitoria, la capital provincial, ye de 18 km. Ente Azilu y Agurain-Salvatierra, la capital comarcal, hai 9 km. Los dos poblaciones de Iruraiz-Gauna más alloñaes ente sigo son Trokoniz y Alaitza, que falten 14 km ente sigo.

Economía y sociedá[editar | editar la fonte]

Iruraiz-Gauna ye un conceyu eminentemente rural. En 1985, casi'l 70% de la población activa vivía del sector primariu, de l'agricultura y de la ganadería, magar anguaño sumieron gran númberu d'esplotaciones y apenes esiste relevu xeneracional pa estes actividaes, daos los sos escasos rendimientos económicos. Los principales cultivos del conceyu son la pataca, la remolacha azucrera y les ceberes (trigu, cebada, avena). Nos postreros 5 años empecipióse con productos de güerta (espinaques, escarola). La ganadería tien una importancia secundaria.

La mayoría de la población (sobremanera de menos de 50 años) trabaya nos servicios y na industria, moviéndose a los conceyos cercanos Salvatierra, Allegría d'Álava y, especialmente, a Vitoria.

Como tantos conceyos rurales d'Álava, sufrió un despoblamientu bien significativu que nestos postreros 5 años tiende a camudar. En 1930 la so población algamó un máximu de 1100 habitantes. El progresivu descensu de población fíxose bien significativu ente 1960 y 1980 con una cayida de los 1000 a los 400 habitantes. Esta cayida de población foi motivada pola industrialización de Vitoria y l'emigración de población a la vecina capital.

Nun hubo un fluxu inmigratorio bien significativu, polo que la mayor parte de la población de Iruraiz-Gauna ye natural del conceyu o de la contorna de la Llanada.

Les poblaciones que componen el conceyu son bien pequeñes. La más habitada de toes ye Erenchun que ronda los 80 habitantes, siguida de cerca por Gauna con 64 y Alaiza 62. Guereñu y Langarica ronden los 45 habitantes. Pela cueta Jáuregui tien empadronaos 13 habitantes. La capital del conceyu, Acilu, onde s'atopa'l conceyu, tien namái 24 habitantes.

La llingua d'usu habitual nel conceyu ye'l castellán. D'antiguo falábase'l euskera, pero'l so usu perder nel pasáu nuna fecha incierta (probablemente a finales del sieglu XVIII o principios del sieglu XIX). Nos postreros 25 años recuperóse parcialmente l'usu del euskera gracies a la so introducción na enseñanza y al so calter cooficial, por ello una parte de la población, especialmente nel sector más nuevu, ye anguaño billingüe.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica d'Iruraiz-Gauna ente 1988 y 2008
Gráfica d'evolución demográfica d'Iruraiz-Gauna ente 1900 y 2000

Historia[editar | editar la fonte]

L'antecedente históricu del conceyu ye la Hermandá de Iruraiz, que taba compuesta por 18 pueblos; los 11 que componen anguaño'l conceyu, amás d'Allegría, Luscando, Elburgo, Arbulo, Argomániz, Gaceta, Añúa y Eguileta.

El conceyu de Iruraiz-Gauna constitúyese oficialmente'l 5 de febreru de 1967.

Enmarcada na Historia xeneral d'Álava surde de la Hermandá de Iruraiz. Les Hermandaes surdieron escontra'l sieglu XIII por necesidá de defensa contra'l poder de la nobleza. En 1502 apaez la primer Acta de les sos xuntes o Xuntes Xenerales. Nel primer cuartu del sieglu XVI quedó constituyida definitivamente la provincia d'Álava, estremada en 6 Cuadrielles formaes por 52 Hermandaes. En 1840 creóse la séptima Cuadriella, tres la división de Vitoria.

Cabo señalar un fechu común pa toa Álava: nengún rei tuvo señoríu nesta tierra hasta la firma del primer pactu, nel añu 1332, col Rei de Castiella, Alfonsu XI, entrega voluntariamente aceptada. Esti pactu roblóse llibre y voluntariamente col rei, non con Castiella. Esti matiz ye fundamental pa entender los fueros alaveses. Álava foi la última provincia vasca n'apurrise.

La Hermandá de Iruraiz. Taba integrada por trés conceyos (Allegría, Elburgo y Iruraiz) con un total de 21 llocalidaes. En concretu:

  • Conceyu d'Allegría: Allegría, Gauna, Erenchun, Eguileta y Alborcoin
  • Conceyu de Elburgo: Elburgo, Arbulo, Argomaniz, Gaceta, Añua y Uriarte.
  • Conceyu de Iruraiz o Acilu: Acilu, Jáuregui, Guereñu, Luzcando, Alaiza, Langarica, Gaceo, Arrieta, Ezquerecocha y Tróconiz.

La Hermandá de Iruraiz axuntar n'Allegría. Escoyíense los cargos d'alcalde, procurador y escribán añalmente por orde rigorosu de conceyos. El Procurador de la Hermandá representar nes Xuntes Xenerales d'Álava y encárgase de cumplir los alcuerdos de les Xuntes de la Hermandá, lleva los asuntos d'ordenación de montes, caminos y asuntos de beneficencia.

La Hermandá de Iruraiz: amás de castigar a malfechores y bandolerismo, encargar del repartu de soldaos pal serviciu militar y bagaxes, repartu de contribuciones, reglamentu de mendicidad, ver les funciones de los cargos de la Hermandá y arreglu de caminos.

La casa consistorial de Acilu foi construyida escontra 1779. Sobre la so puerta tuvo l'Escudu del Duque del Infantado. Los Duques del Infantado yera una nobleza nueva, como pagu a los servicios emprestaos a la Corona de Castiella a los Señores de Mendoza. Nos sieglos XIV y XV. Con facultá de xulgar, potestá sobre los moradores, derechos tributarios, dominiu sobre tierra y facultá de nomar oficiales de xusticia y alministración conceyil.

Eleiciones llocales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales en Iruraiz-Gauna
Partíu políticu 2015[3] 2011[4] 2007[5] 2003[6] 1999[7] 1995[8]
Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales
Partíu Nacionalista Vascu (EAJ-PNV) 45,49 3 41,22 3 61,05 5 64,07 5 35,12 3 47,26 4
Euskal Herria Bildu (EH Bildu) / Bildu 36,86 3 32,44 3 - - - - - - - -
Partíu Popular (PP) 12,94 1 16,03 1 26,02 2 23,81 2 26,45 2 18,14 1
Partíu Socialista d'Euskadi-Euskadiko Ezkerra (PSE-EE) - - 6,49 0 10,16 0 6,49 0 - - - -
Unidá Alavesa (UA) - - - - - - 1,73 0 8,26 0 14,35 1
Eusko Alkartasuna (EA) - - - - - - - - 2,48 0 - -
Euskal Herritarrok (EH) - - - - - - - - 26,86 2 - -
Herri Batasuna (HB) - - - - - - - - - - 14,35 1

Intereses: xentilicios[editar | editar la fonte]

Mapa municipal de Iruraiz-Gauna
Mapa municipal de Iruraiz-Gauna

Llamatos de los pueblos de Iruraiz-Gauna

  • Acilu: Cileros
  • Alaiza: Puercos
  • Arrieta: Txindurri
  • Erenchun: Chofleros
  • Ezquerecocha: Zarrapos
  • Gaceo: Gorrinos
  • Gauna: Acuquerras
  • Guereñu: Carduños
  • Jáuregui: Londinenses
  • Langarica: Poderosos
  • Tróconiz: Llambionos

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Dientro del conceyu de Iruraiz-Gauna atópense dos joya singulares que permanecieron ocultes hasta feches relativamente cercanes; les pintures murales gótiques de les ilesies de Gaceo y les pintures de Alaiza. (Anguaño esiste la posibilidá de visitales por aciu la empresa de turismu TourAgurain 945312535, previa reserva)

  • La Ilesia de San Martín de Tours nel pueblu de Gaceo data del sieglu XIII. Les pintures del ábside de la ilesia permanecieron ocultes hasta 1967 so capes de cal y un retablu barrocu, lo que dexó calteneles nun escelente estáu de caltenimientu. Son pintures d'estilu góticu qu'amuesen escenes de tipu relixosu, con una función catequizadora.
  • La Ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción de Alaiza amosó tamién les sos pintures ocultes al retirar el retablu que cubría l'ábside. Nesta ilesia la temática de les pintures ye distinta a la de Gaceo, yá que apaecen escenes de la vida medieval con guerreros, castiellos, etc. Les pintures, en peor estáu de caltenimientu que les de Gaceo, fueron restauraes pola Diputación Foral d'Álava. Considérase que tienen menor valor artísticu que les de Gaceo y son posteriores (sieglu XIV), pero la so temática confier-yos un calter más enigmáticu.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional en 2015». Consultáu'l 8 de xineru de 2017.
  3. ara.cat (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Iruraiz-Gauna 2015». Consultáu'l 31 de xunetu de 2015.
  4. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Iruraiz-Gauna 2011». Consultáu'l 31 de xunetu de 2015.
  5. El País (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Iruraiz-Gauna 2007». Consultáu'l 31 de xunetu de 2015.
  6. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Iruraiz-Gauna 2003». Consultáu'l 31 de xunetu de 2015.
  7. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Iruraiz-Gauna 1999». Consultáu'l 31 de xunetu de 2015.
  8. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Iruraiz-Gauna 1995». Consultáu'l 31 de xunetu de 2015.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]