Historia de Sudáfrica

De Wikipedia
Los sudafricanos blancos siempres argumentaron llegar coles mesmes que los negros a esa rexón.[1] En referencia a los bóeres, como los representaos nesti cuadru.

Afayáronse muertes d'homínidos que poblaron l'actual territoriu de Sudáfrica hai más de tres millones d'años. Evolucionaron gradualmente hasta hai un millón d'años cuando apaez el Homo erectus na rexón. Les primeres conocencies que se tienen del Homo sapiens daten de fai 100.000 años. Los primeres Homo sapiens que se conoz nel área son les tribus de San despectivamente conocíos como bosquimanos, que yeren principalmente cazadores. Hai unos 2.500 años tribus de bantúes emigraron del delta del ríu Níxer escontra lo que güei ye Sudáfrica y movieron pasu ente pasu a les poblaciones San y khoi. Poco se conoz d'esta dómina por cuanto estes tribus nun conocíen la escritura y l'escasa conocencia que se tien provién d'afayos arqueolóxicos. Darréu emigraron otres tribus a Sudáfrica tales como los xhoses, zulús y otres.

La hestoria escrita de Sudáfrica empieza cola llegada de los europeos a la rexón. Los primeres en incursionar fueron los portugueses, quien fundaron un asentamientu precursor de Ciudá del Cabu nel Cabu de Bona Esperanza y práuticamente esterminaron a los khoikhoi y san qu'habitaben na rexón. Los holandeses, arrampuñaron la colonia a los portugueses en 1652, establecieron pequeños asentamientos nel Cabu de Bona Esperanza y espandiéronse hasta formar la Colonia del Cabu. A la fin del sieglu XVIII los ingleses apoderar de la colonia holandesa, tresformándose entós nuna colonia británica. La población europea empezó a espandise y empezaron les lluches colos nativos sobre la posesión de la tierra con abondoses baxes en dambos llaos. Les hostilidaes tamién s'empecipiaron ente los holandeses y los británicos y munchos d'esti holandeses emigraron y estableciéronse na zona central de la rexón conocida como Highveld onde formaron cuatro repúbliques. El holandeses, p'aquella dómina conocíos como los bóeres (granxeros, n'holandés), tuvieron dos guerres colos británicos, llamaes guerres Anglo-Bóer, que terminaron na derrota d'éstos y de les sos repúbliques independientes.

En 1910 los cuatro principales repúbliques de la rexón xuniéronse configurando la Unión Sudafricana. A los pobladores de raza negra nun se-yos dio'l derechu de votu nesta república y la falta de derechos de los negros, los denomináu "homes de color" y asiáticos siguió erosionando el conceutu d'Unión. sieglu 19

Los descendientes de los colonos blancos siempres constituyeron una minoría ente los africanos de raza negra, a pesar de ser dambos coleutivos inmigrantes simultáneos na rexón, primeramente territoriu bosquimano. Dempués de la Segunda Guerra Mundial los blancos dictaron les sos regles racistes al traviés del Apartheid, por aciu una serie de lleis qu'establecíen la segregación racial. El sistema del Apartheid empezar a cuestionar internacionalmente al empezar el postreru cuartu del sieglu XX, polo que'l gobiernu del Partíu Nacional amontó les sanciones, los arrestos y la opresión contra la población que nun yera blanca.

En 1990, dempués d'un llargu periodu de resistencia per parte de dellos movimientos anti-apartheid (sobremanera'l Congresu Nacional Africanu) y de la presión internacional por campañes como Free Nelson Mandela, el gobiernu del Partíu Nacional viose forzáu a dar un primer pasu escontra la negociación aboliendo la prohibición del Congresu Nacional Africanu y otres organizaciones polítiques d'izquierdes, y lliberando a Nelson Mandela dempués de 27 años en prisión. Pa la entrega del poder a la mayoría negra llevar a cabo negociaciones qu'incluyíen el caltenimientu del sistema económicu pre-esistente, la llei de reconciliación y la desmantelación de programa nuclear de Sudáfrica por que los africanos nun dispunxeren de la bomba atómica. La llexislación del Apartheid foi gradualmente sustituyida de los testos estatutarios y lleváronse a cabu les primeres eleiciones multiraciales en 1994. El Congresu Nacional Africanu (ANC) ganar con una gran mayoría, y dende entós caltúvose nel poder.

El país ta anguaño so control de la mayoría negra, que constitúi'l 80 % de la población. A pesar de la eliminación del apartheid, millones de sudafricanos negros siguen viviendo na miseria y la tasa de desemplegu oficial ronda nel 40%. De toes formes lleváronse a cabo cambio llexislativos so los auspicios del BEE (Black Economic Empowerment), ayudando a nivelar les condiciones de vida de los grupos raciales del país, situación provocada por causa de décades de dominiu económicu desproporcionáu per parte de la minoría blanca. Grupos de minoría blanca denuncien ser víctimes d'asesinatos y violencia por motivos raciales. Con 4000 granxeros blancos asesinaos dende 1994. La tasa d'asesinatos en Sudáfrica ye bien alta, con un total de 315.000 asesinatos dende 1994, de los cualos envalórase que 60.000 son víctimes blanques y bona parte de los asesinaos de raza negra son inmigrantes zulues.[2][3]

Los habitantes orixinales de Sudáfrica, los San y Khoi, siguen ensin tener representación política propia, marxinaos en reserves, onde nun pueden siguir la so propia manera de vida y son víctimes frecuentes de violencia racial. Les organizaciones en defensa de los San acusa al gobiernu del ANC, de ser probantú (en favor de la mayoría negra) y qu'abandona a les minoríes, como los San y Khoi, por ser políticamente incomodos, al restar llexitimidá política a les pretensiones del ANC, que faen una falsa implicación de que la población negra (bantú) ye la orixinal de Sudáfrica.[4][5][6]

Prehistoria[editar | editar la fonte]

Bien pocu sábese sobre Sudáfrica, antes de l'apaición del homo sapiens. Los afayos arqueolóxicos de 1998 en Sterkfontein, cerca de Johannesburg, Makapansgat, etc. revela qu'homínidos Australopithecus africanus vivíen na zona denomada Highveld hai a lo menos tres millones d'años. El homo erectus apaez fai un millón d'años, atopándose los sos restos nesta zona, según n'otres rexones d'África, Europa y Asia. Afayos fósiles llograos nel Ríu Klasies na Provincia del Cabu del Este, indica que'l homo sapiens pobló esta rexón hai unos 100.000 años.

Pintura prehistórica representando un elefante a la entrada de los covarones del Cango

Los primeres homo sapiens que poblaron Sudáfrica probablemente seríen antepasaos de los San o Kung-San,[7] despectivamente conocíos como bosquimanos, una raza nómada y arteru cazadores-pañadores. Sentíen un gran respetu pola naturaleza y paez que vivieron mientres sieglos en convivencia col mediu ambiente, magar nun se conoz enforma alrodiu de ellos, daos les escases muertes arqueolóxiques atopaos. Con dalguna certidume sábese que los San establecer dende hai 25.000 años. Anguaño un pequeñu númberu de San inda viven en Sudáfrica, siendo la so cultura una de les más antigües del mundu qu'esistieron de cutio.

Alredor de 500 e.C., dellos grupos de Khoisan empezaron a dedicase al llendo, dexando la caza como actividá secundaria, el cambéu de sociedá introdució conceutos como la propiedá privada, referente a los pequeños fataos de cabres y gües. Apaecen los primeros xefes tribales; y pasen a denominase Khoikhoi (homes de los homes) en contraposición a los sos hermanos San, qun cazadores-pañadores, conocíos despecticamente polos europeos como bosquimanos..

Los khoisan pastoriles conocíos como khoikhoi (homes d'homes) empezaron a llegar al sur hasta lo que güei se conoz como Cabu de Bona Esperanza. Estos nuevos emigrantes entemecer colos cazadores bosquimanos, conocíos como San, al puntu que ye difícil trazar una llinia de distinción ente los dos grupos, que son conocíos anguaño como khoisan. Col tiempu estos pobladores empezar a establecer na mariña, magar dalgunos quedaron nel interior del país.[8]

Dómina antigua[editar | editar la fonte]

Expansión bantú[editar | editar la fonte]

Por esa dómina grupos bantús empezaron a llegar a Sudáfrica. Orixinarios del delta del ríu Níxer n'África Occidental, emigraron escontra'l sur y escontra l'este, llegando hasta la provincia de KwaZulu-Natal alredor del añu 300 d. C. y la provincia de Limpopo hacia l'añu 500 d. C. Los bantús non solo criaben ganáu, sinón que tamién conocíen l'agricultura, collechando sorgu y otros productos. Yeren tamién espertos en ferrería y vivíen en poblaos bien establecíos. La emigración bantú foi paulatina y non en grandes mases. Dellos grupos, los ancestros de la xente nguni (zulús, xhosa, swazi y ndebele) prefirieron vivir na mariña. Otros, conocíos anguaño como los sotho-tswana (tswana, pedi y basotho) establecer nel Highveld, ente que les tribus vienda, lemba y shangaan-tsonga escoyeron allugase nel nordeste de Sudáfrica.

Nun se conoz que tipu de contautu tuvieron los pueblos bantús recién llegaos y la población khoisán auctóctona. Sicasí, hai una evidencia d'integración na llingua bantú qu'incorpora'l chasquíu de la llingua como consonante característicu de la llingua khoisán, lo cual suxure un contautu enllargáu, inclusive matrimonios mistos y asimiliación llingüística parcial. Igualmente, hanse descubierot numberosos artefautos khoisán nos poblaos bantú.

Munchos descendientes de les primeres tribus d'orixe bantú en llegar a Sudáfrica, amuesen ascendencia san o khoi pero solu nel so mtDNA (ADN mitocondrial, heredáu namái de la madre), lo cual suel ser indicador d'invasión violenta (asesinatu de varones y secuestru de les muyeres). L'exemplu más famosu ye l'ex presidente sudafricano Nelson Mandela, d'etnia xhosa, pero con ADNmt d'orixe san.

Colonización[editar | editar la fonte]

Mapa racial y demográficu de Sudáfrica de 1979 basáu nel censu de 1970.

Espediciones europees[editar | editar la fonte]

Pocu ye conocíu de la hestoria de Sudáfrica dende 500 años a.C hasta la llegada de los europeos. Los primeres en llegar a esta rexón fueron los portugueses, quien andaben na busca d'una ruta marítima a la India y a Asia, que reemplazara la costosa y llarga ruta terrestre al traviés del Asia central. En 1487, el navegante Bartolomé Diaz dio vuelta al Cabu de Bona Esperanza. Once años dempués, en 1498, Vasco da Gama saleó pola mesma ruta, pero enfusóse más escontra l'oriente. Na so ruta escontra la India desembarcó y esploró Sudáfrica y Mozambique.

Sicasí, anque'l portugueses amosaron interés en colonizar esta rexón crucial na ruta a la India'l mal tiempu que reina de normal na zona y la mariña predresa del Cabu, yeren un peligru pa les sos naves y les ocasiones que trataron de comerciar colos Khoikhoi terminaron nel asesinatu de decenes de miles d'africanos. La mariña de Mozambique, otra manera, yera muncho más curiosa pa ser utilizada como base y adicionalmente ellí afayáronse xacimientos d'oru.

Los portugueses tuvieron poca competencia nestes rutes hasta'l sieglu XVI, cuando'l ingleses y el holandeses empezaron a enfusar estes rexones. El tráficu de naves nel Cabu de Bona Esperanza empezó a aumentar y la rexón convertir nun puntu regular de parada pa reponer provisiones fresques a tripulaciones frecuentemente atacaes pol escorbutu. En 1647, una nave holandesa naufragó na badea de la ciudá del Cabu y la so tripulación construyó un fuerte qu'ocuparon mientres un añu. Poco dempués, la Compañía Holandesa de la India Oriental decidió establecese nesi llugar permanentemente. La Compañía holandesa, una de les más poderoses de la dómina, que cubría la ruta de les especies escontra l'Este, nun tenía intenciones de colonizar la rexón, sinón que más bien lo qu'intentaba yera tener una base segura pa suplir a los barcos na so ruta escontra Oriente. Con esti fin ye qu'una pequeña espedición d'holandeses al mandu de Jan van Riebeck llegó a Table Bay el 6 d'abril de 1652.

Establécense los holandeses[editar | editar la fonte]

Pintura de la llegada de Van Riebecke a Sudáfrica.

Magar el holandeses víense obligaos a comerciar colos Khoikhois, la rellación nun yera amistosa. El holandeses recurrieron a traer llabradores d'Holanda quien cultivaben la tierra y surtíen a la Compañía colos sos productos. Esto resultó bien esitosu, produciendo abudantes cantidaes de frutes, vexetales, trigu y vinu. Darréu tamién empezaron a criar ganáu.

La mayoría de los llabradores yeren holandeses y miembros de la Ilesia Reformista Calvinista d'Holanda, pero tamién había numberosos alemanes. En 1688, a los holandeses y alemanes, xuniéronse-yos los hugonotes franceses, tamién Calvinistes, que fuxíen de la persecución del rei Lluis XIV.

En adición al establecimientu del esitosu sistema agrícola, el holandeses empezaron a traer esclavos principalmente de Madagascar y d'Indonesia. Dalgunos d'estos esclavos entemecer colos europeos y la so descendencia foi lo que se llamó Coloriaos del Cabu o Coloraos Malayos. Cola adición de los esclavos les tierres ocupaes pola Compañía estender escontra'l norte y escontra l'este y la guerra colos khoikhoi fíxose inevitable. Los khoikhoi fueron obligaos a replegase al ser abrasaos pola superioridá n'armamentu de los holandeses y por enfermedaes introducíes polos europeos. Les guerres de guerrilles de los khoikhoi duró hasta'l sieglu XIX. A los sobrevivientes nun-yos quedó otra opción que trabayar pa los europeos, que tamién entemecer colos holandeses dando orixe a los denominaos Coloriaos.

Pintura sobre los primeres bóeres.

Ente les tribus khoikhoi los más conocíos yeren los Griqua, quien vivieren orixinalmente na mariña este la Badea de Santa Elena y los montes Cedeberg. Nel sieglu XVIII llograron llograr armes y caballos y dirixiéronse escontra'l nordeste. Na so ruta fueron amestándose-y Coloraos y otros grupos de Khiosan y hasta inclusive aventureros blancos, llegando a crear una fuercia militar considerable. Finalmente llegaron al Highveld cerca de lo que denomina Kimberley, onde s'establecieron nel territoriu que se llama Griqualand.

A midida que los granxeros espandir escontra'l centru de la rexón empezaron a llevar una vida pastoral, non bien distinta de los Khoikhoi que diben desallugando. En adición al ganáu, traíen de normal una carreta, una tienda de campaña, un fusil y una biblia. Estos fueron los primeres bóeres, dafechu independientes d'un poder central, extraordinariamente autosuficientes y aisllaos del restu de la rexón. La vida dura que llevaben producieron una raza d'homes de gran valentía, íntimamente amestaos a la tierra qu'ocupaben y fondamente relixosos.

Los británicos nel Cabu[editar | editar la fonte]

A finales del sieglu XVIII, el poder mercantil d'Holanda empezó a menguar, mientres el de los británicos aumentaba. Nesta situación los británicos optaron por tomar posesión del Cabu hasta entós en posesión de los holandeses, pa evitar que Francia lo invadiera. Darréu y por un curtiu tiempu, el holandeses volvieron tomar posesión del Cabu hasta la definitiva conquista británica en xineru de 1806, convalidada en 1814 tres el fin de les Guerres Napoleóniques.

P'aquella dómina la colonia cuntaba con 25.000 esclavos, 20.000 colonos blancos, 15.000 Khoisan y 1.000 esclavos lliberaos. El poder en Ciudá del Cabu tener los colonos blancos y la discriminación racial taba fuertemente enraigonada. Fora de Ciudá del Cabu, nel interior de Sudáfrica, esistíen diverses poblaciones de blancos y negros totalmente segregaos y aisllaos.

Al igual que los holandeses, los británicos teníen poco interés nesta rexón pa colonizala, siendo la so única intención caltener posesión del puertu estratéxicamente asitiáu. Una de les primeres xeres foi la de resolver el conflictu ente los bóeres y los xhosa sobre territorios al este de la colonia. En 1820, unos 5000 inmigrantes británicos ocuparon l'área que dixebraben a los bóeres de los xhosa, cola idea de crear una zona franca ocupada polos británicu y asina resolver la disputa. Esto nun se llogró, polo que la mayoría d'estos inmigrantes retiráronse y establecieron nes ciudaes principalmente Grahamstown y Port Elizabeth.

Magar la disputa nun foi resuelta, la llegada d'estos británicos estableció la presencia de Gran Bretaña na rexón, rompiendo la relativa hexemonía que reinaba nesti llugar hasta entós. Les costumes ya idees de los bóeres nun sufrieren cambeos per munchos años, pero cola llegada de los británicos, la situación camudó radicalmente, al enfrentase dos cultures y al haber dos grupos que falaben distintu idioma. La resultancia d'esto foi que los británicos pasu ente pasu fueron poblando les ciudaes apoderando la política, el comerciu, les finances, la minería y la industria, ente que los bóeres, con bien inferior educación, fueron apostraos a l'agricultura y ganadería.

Cola abolición de la esclavitú en 1833, la fienda ente los británicos y los bóeres estendióse, por cuanto los bóeres consideraben como un mandatu divín la superioridá de los blancos y l'esistencia de la esclavitú. En 1841 los británicos, que de la mesma tamién creíen na superioridá de la raza blanca, promulgaron la Llei de Dueños y Sirvientes que favorecía a los bóeres, yá que perpetuaba'l control de los blancos na rexón. Mentanto la población británica empezó a crecer considerablemente en Ciudá del Cabu y Transvaal col descubrimientu de xacimientos d'oru y diamantes.

Migración forzada[editar | editar la fonte]

El rei Shaka en paxellu militar.

El descubimiento de los xacimientos d'oru y diamantes y la rivalidá ente británicos y bóeres traería consecuencies aciages pa los africanos. La migración forzada de la xente non caucásico escontra les zones centrales de Sudáfrica, llamada llocalmente difaqane, anicióse, en gran parte, de resultes de los efeutos del surdimientu d'un poderosu reináu zulú a principios del sieglu XIX. Les tribus Nguni en KwaZulú-Natal empezaron a xunise pa formar un estáu centralizao y militarista. Detrás d'esta organización taba Shaka Zulú, el fíu del xefe d'una pequeña cla zulú. Al traviés de distintes batalles Shaka Zulú foi gradualmente consolidando'l so poder y formando un poderosu exércitu, que llanzó a una conquista implacable. Tolos que se-y enfrentaben yeren esclavizados o axusticiaos. Lo mesmo asocedía colos miembros del so propiu exércitu. La derrota en combate significaba la muerte.

Esta marcha de Shaka Zulú semó la destrucción y la muerte al traviés de toa Sudáfrica. En 1828 Shaka Zulú foi asesinaos polos sos medios hermanos, Dingane, Umthlanga (Langane) y Mbopha. El primeru proclamóse rei, pero relaxó la disciplina del exércitu y trató d'establecer rellaciones colos comerciantes británicos na mariña de Natal. Sicasí, p'aquel entós, otros eventos taben desenvolviéndose que terminaría cola independencia de los zulús.

La Gran Marcha[editar | editar la fonte]

Los bóeres siguíen manifestando'l so ofiendo col réxime británicu que gobernaba la Colonia del Cabu. La proclamación de la igualdá de les races per parte de los británicos foi un escayu que causaba grandes molesties ente los bóeres. En 1836, dellos grupos d'éstos y un gran númberu de khoikhoi decidieron entamar una llarga marcha escontra l'interior de Sudáfrica en busca de mayor independencia. Nes llanures que se formen al norte y esti del ríu Orange, na frontera de la Colonia del Cabu, paecieron atopar la tierra prometida. Les vastes llanures, pocu habitaes, yera ideales pa la cría de ganáu. Sicasí, lo que nun sabíen los emigrantes ye que los habitantes d'aquellos llugares yeren los habitantes movíos pol difaqane.

Cola esceición de la tribus nbedele, los bóeres nun atoparon gran resistencia per parte de los grupos qu'ocupaben estes tierres. Yeren grupos non bien numberosos y faltos d'armes y caballos. La condición débil d'estos habitantes convenció a los bóeres que taben llevando la civilización a una área selvaxe. Sicasí, nos montes onde'l rei Moshoeshoe I formaba la nación Basotho, que darréu sería conocida como Lesotho y los valles bosquíferos de la tierra de los zulús, la situación yera distinta, una y bones éstos si presentaron fuerte oposición y la zona caltener en guerra de guerrilles por un periodu de cincuenta años.

El ríu coloráu[editar | editar la fonte]

La primer parada de la Gran Marcha foi en Taba Nchu, cerca de lo que ye anguaño Bloemfontein onde s'estableció la primer república. Arriendes de desalcuerdos ente los dirixentes de los bóeres, dellos grupos dixebráronse, dirixiéndose dalgunos escontra'l norte cruciando'l Drakensberg escontra Natal, cola idea de crear otra república nesa rexón. Ésta yera, sicasí, tierra zulú y el líder bóer Piet Retief visitó al rei zulú Dingane. Retief foi masacrado polos zulús y surdió una guerra colos bóeres pol líder asesináu. La culminación d'esta guerra produció'l 16 d'avientu de 1838 na batalla del Ríu Ncome en Natal. Dellos bóeres fueron mancaos, pero millares de zulús fueron muertos, creando la lleenda que'l ríu Ncome volvióse colloráu pola sangre esparnada.

Dempués d'esta victoria, que principalmente se debía al meyor armamentu, los bóeres convenciéronse que la so espansión taba empuesta por inspiración divina. Sicasí, les sos esperances d'establecer una república en Natal viéronse prontamente atayaes cuando en 1843, los británicos apoderar de la rexón y crearon la Colonia de Natal, que se conoz anguaño como Durban. Los bóeres viéronse, por tanto, prindaos ente dos bandos. Per una parte los británicos y per otra parte los nativos. Finalmente emigraron escontra'l norte de la tierra qu'ocuparen.

Indios llegando a Durban.

Los británicos establecieron plantíos de caña d'azucre en Natal, pero nun llograron espertar enforma interés nos zulús pa trabayar diches plantíos. Ye asina que decidieron traer inmigrantes indios, que empezaron a llegar en 1860 y siguieron creciendo hasta algamar una población de 150 000 trabayadores indios. En 1893, cuando Mahatma Gandhi llegó a Durban, la población india yera mayor que la blanca.

Les repúbliques bóeres[editar | editar la fonte]

Una granxa en Witwatersrand onde s'atopó oru en 1886.

Los bóeres mentanto siguieron la so busca de tierra y llibertá y finalmente estableciéronse en Transvaal y nel Estáu Llibre d'Orange. Por un tiempu paecía que les repúbliques diben desenvolviéndose armoniosamente escontra estaos estables, a pesar que los bóeres nun yeren bien numberosos, nun teníen nenguna industria y escasa agricultura. En 1869 produzse un fechu que tendría una influencia enorme na rexón col descubrimientu de xacimientos de diamantes en Kimberley. Los xacimientos taben en tierres pertenecientes a los Griqua, que reclamaben como propies los estaos de Transvaal y Orange. Gran Bretaña rápido actuó na disputa amestándose les tierres.

El descubrimientu de diamantes en Kimberley atraxo numberosos europeos y trabayadores negros a la rexón. Empezaron a apaecer poblaos onde la separación de blancos y otres races nun yera debidamente respetada como esixíen los bóeres. Por esta razón y pol fechu que les sos repúbliques taben emprobeciéndose, nun llogrando beneficiu dalgunu de les riqueces de los diamantes de la zona ocupada polos británicu, aumentó la frustración y la rensía de los bóeres.

Les Guerres Anglo-Bóer[editar | editar la fonte]

La lliberación de Ladysmith onde Sir George White saluda al Mayor Huber Gough el 28 de febreru.

La rensía de los Boers tresformar nuna rebelión nel Transvaal y la primer guerra Anglo-Bóer, conocida como Guerra de la Independencia polos Afrikaaners, españó en 1880. Foi una guerra bien corta cola victoria decisiva de los Boers en Majuha Hill a principios de 1881. La república ganó la so independencia sol nome de República de Sudáfrica, siendo escoyíu como primer presidente Paul Kruger. Mentanto los británicos que consideraren la so derrota en Majuba como una aberración, siguíen col so enfotu de crear una federación ente les colonia de Sudáfrica y les repúbliques Boers.

En 1879 el Zululand cayó sol dominiu de los británicos. En 1886, afayáronse xacimientos d'oru en Witwatersrand acelerando'l procesu de federación y solmenando a los Boers otru golpe más. La población de Johannesburgu nos años 1890 yá algamaba a más de 100.000 persones y la República de Sudáfrica viose invadida por millares de pobladores blancos y negros. La entrada de la población negra yera particularmente resentida, pos yeren los Boers quien pasaben, per otra parte, series dificultaes económiques.

La inmensa riqueza que representaben los xacimientos d'oru yera un elementu irresistible pa los británicos. En 1895 un grupu de renegaos empobinaos por un capitán llamáu Leander Starr Jameson invadió la República de Sudáfrica rexida polos Boers, col enfotu de crear un llevantamientu en Witwatersrand ya instalar un gobiernu británicu. L'esquema foi un fiascu, pero al presidente Kruger de la República de Sudáfrica, resultába-y obviu que Jameson tenía, siquier, l'aprobación tácita del gobiernu británicu de la Colonia del Cabu. Viendo que la república taba en dificultaes forxó una alianza col Estáu Llibre d'Orange, tamién rexentáu por Boers.

Campu de concentración pa muyeres y neños Boers.

La situación llegó a un clímax cuando los británicos esixeron el derechu al votu a 60.000 habitantes blancos que vivíen na República de Sudáfrica, que, hasta entós, nun teníen tal derechu. Kruger nun aceptó les demandes de los británicos y esixó el retiru de les tropes britániques acantonaes na frontera cola República de Sudáfrica.

Cuando los británicos refugaron tal demanda, Kruger declaró la guerra. Esta vegada, sicasí, los británicos taben meyor preparaos, saliendo victoriosos de la guerra siendo Pretoria l'últimu puntu de resistencia, que rindióse en 1900 a les tropes britániques. Sicasí, la guerra de guerrilles siguió por dos años más. Nesos años un total de 26.000 Boers morrieron por enfrentamientos, enfermedaes o nel xenocidiu que se dio nos campos de concentración, onde'l ingleses recluyeron a casi tola población Boer en llamentables condiciones. El 31 de mayu de 1902, una paz superficial llograr por aciu el Tratáu de Vereeniging, por aciu el cual los Boers reconocieron la soberanía británica y estos de la mesma comprometiéronse a reconstruyir el país estrozáu polos estragos de la guerra.

¿Paz y unidá?[editar | editar la fonte]

Mientres los años siguientes a la guerra, los británicos dedicar a reconstruyir el país, particularmente les mines de Witwatersrand que producíen un terciu del total d'oru que s'estrayía nel mundu. Pero la paz que daba'l Tratáu yera por demás fráxil. Los afrikáneres ver na posición de ser llabradores probes nuna nación que-yos escluyía de la esplotación de los xacimientos d'oru. Tamién resentíen fondamente los intentos fallíos de los británicos d'imponer les sos costumes ya idioma. Por esta razón ye que l'idioma afrikaans vinu a representar el símbolu de la nación afrikaans y una fola de nacionalismu empezó a espandise pola rexón.

La población negra y coloureds (mestizos) taben totalmente marxinaes. Los impuestos yeren altos, los salarios bien amenorgaos y l'alministración británica incentivó la inmigración de millares de chinos a la rexón pa callar les protestes de los trabayadores. En 1906 producióse lo que se denominó la Rebelión de Bambatha na cual 4000 zulús morrieron nos disturbios que se producieron en protesta pola medría nos impuestos. Los británicos siguieron col so plan de xunir a los distintos estaos en Sudáfrica. Dempués de dellos años de negociaciones, en 1910 la Llei de la Unión foi aprobada, xuniendo a la Colonia del Cabu, Natal, Transvaal y el Estáu Llibre d'Orange nun solu estáu llamáu Unión Sudafricana. Nesta unión contemplábase que tol territoriu taría so l'alministración británica, concediéndose cierta autonomía a los Afrikaaners. Los territorios de Basotholand (anguaño Lesothu), Bechuanaland (anguaño Botsuana), Suazilandia y Rodesia (anguaño Zimbabue) siguieron sol dominiu de los británicos.

L'inglés y l'holandés estableciéronse como idiomes oficiales. L'idioma afrikaans nun foi reconocíu como oficial sinón hasta 1925. A pesar de les campañes de los negros y coloureds pol derechu al votu, esti derechu caltúvose solo pa los blancos y namái los blancos podíen ser miembros del parllamentu.

Preludiu al Apartheid[editar | editar la fonte]

El primer Gobiernu del nuevu estáu foi presidíu pol Xeneral Louis Botha, y como vicepresidente'l Xeneral Jan Smuts. Dambos pertenecíen al Partíu Nacional de Sudáfrica y siguíen una llinia política que favorecía a los británicos y a la segregación racial. Otros bóeres más radicales desertaron del partíu pa formar otru nuevu llamáu Partíu Nacional. Estos postreros abogaben polos intereses de los Afrikaaners, el desenvolvimientu de dos grupos de blancos paralelos y l'independencia de la Gran Bretaña.

Nesti estáu nun había espaciu políticu pa los negros, magar constituyíen el 75% de la población. Negábase-yos el votu nel Transvaal y el Estáu Llibre d'Orange y so ciertes condiciones, con base nes propiedaes que teníen, concedíense-yos derechu al votu na Colonia del Cabu. Nueves lleis fueron promulgaes qu'inda primíen más a les poblaciones non blanques. Por casu, los negros nun teníen derechu a la fuelga y taben apostraos a les xeres manuales, nun podíen enrolarse nel exércitu y teníen de tar provistos de pases pa poder tener accesu a ciudaes o otros llugares del país. En 1939 promulgóse una llei qu'acutaba l'ocho per cientu del territoriu de Sudáfrica a los negros. Los blancos qu'apenes constituyíen el 20% de la población dábase-yos el dominiu sobre'l 92% del territoriu. Los africanos negros nun podíen mercar, rentar, nin inclusive cultivar tierres fora de les asignaes. Millares de negros fueron sacaos de granxes y forzaos a emigrar a estes zones asignaes a ellos, cada vez más superpoblaes y aprobetaes.

Los negros y les llamaes "xentes de color" empezaron a entamase y empezaron a surdir dellos líderes tales como John Jabavu, Abdulla Abdurahman y Walter Rubusana. El más influyente naquella dómina foi, sicasí, Pixley ka Isaka, un graduáu de la Universidá de Columbia, quien en 1923 entamó'l Congresu Nacional Africanu. Paralelamente Mahatma Gandhi trabayaba a favor de la población india en Natal y Transvaal.

La recesión internacional que siguió a la Primer Guerra Mundial presentó un problema a los dueños de les mines, quien nel so enfotu d'amenorgar costos empezaron a contratar a personal semi-espertu negru con salarios munchos más baxos que'l de los blancos. En 1922 españó una rebelión d'esti trabayadores sofitaos pol Partíu Comunista de Sudáfrica sol "eslogan" Trabayadores del Mundu xúnanse por una Sudáfrica blanca. La rebelión nun tuvo mayores consecuencies, sacante'l d'afondar la discriminación racial.

En 1914 fundóse'l Partíu Nacionalista dirixíu por Hertzog y el nacionalismu Afrikaan empezó a tomar mayor fuercia. En 1924 ganaron les eleiciones y l'idioma holandés foi sustituyíu oficialmente pol Afrikaan. En 1934 el Partíu Nacionalista de Hertzog xunir al más moderáu Partíu de Sudáfrica de Smut pa formar el Partíu Xuníu Nacional Sudafricano. Esto nun gustó a dellos miembros del Partíu Nacional que decidieron crear el Partíu Nacional Purificado que tenía un marcáu calter anti-británicu. El Partíu Xuníu derrumbóse cuando Smut tomó les riendes del partíu y ente muncho discutiniu, introdució a Sudáfrica na Segunda Guerra Mundial del llau de los Aliaos.

Sicasí'l nacionalismu Afrikaan, lloñe d'escastase, intensificóse cuando, en 1948, Daniel Francois Malan xubió al poder col Partíu Nacional Reformáu (herederu del Partíu Nacional Purificado), que asitióse nel centru de la vida política del país. Per otra parte, una agrupación secreta llamada «Afrikaner Broederbond» formada en 1918 pa protexer la cultura de los Afrikaans, empezó a tomar puxanza convirtiéndose nuna fuercia con gran influencia nel Partíu Nacionalista.

Por cuenta de la puxante economía de guerra, la mano d'obra negra empezó a ser importante pa la minería y les industries y la población negra práuticamente doblóse. Enormes campamentos empezaron a surdir pela redolada de Johanesburgu y n'otres ciudaes. Les condiciones de vida nestos campamentos yera deplorable, pero non namái pa los negros; mientres la guerra un estudiu reveló que'l 40% de los neños blancos sufríen de malnutrición.

La Era del Apartheid[editar | editar la fonte]

El sistema de segregación racial esistente en Sudáfrica per munchos años foi instituyíu en lleis dende 1948.

Como tal nun yera una norma única sinón un conxuntu de lleis, decretos y otres ordenances pa caltener separaos a los blancos de les demás races y, magar qu'esistíen blancos probes y negros ricos, siguir marcando la diferencia económica y de derechos pol color de la piel. Ente otres aiciones creáronse los bantustanes pa poder tratar a los negros como estranxeros y espulsalos a les sos naciones namái nominalmente independientes.[1]

Naquella dómina Sudáfrica tenía y siguió teniendo'l mayor nivel de vida del Continente, la so industria yera la más fuerte inclusive percima de l'Arxelia francesa,[9] les sos infraestructures podíen midise coles de la mayoría de los países (n'el so hospitales realizó'l primer tresplante de corazón). Asina podía inclusive tener colonies como la de Namibia, antigua África del Suroeste Alemana, magar tratala como una provincia más.

Pero foi esta rexón y la guerra que se llibró nella, conocida como Guerra de la frontera de Sudáfrica, una de les cuñas que terminaron rompiendo la estructura del Apartheid.

El sistema duró hasta'l periodu de 1990 a 1994, feches nes que la presión internacional, l'aislamientu y la gastadura sufierta na guerra contra los países del preagónico bloque comunista emburriaron pasu ente pasu l'esmanteláu del sistema. En 1994 llevar a cabu les primeres eleiciones pluriraciales, siendo escoyíu'l Congresu Nacional Africanu y el so líder el carismáticu Nelson Mandela.

Post Apartheid[editar | editar la fonte]

Nelson Mandela

Dempués de les eleiciones de 1994 establecióse la Comisión pa la Verdá y la Reconciliación (1994-1999) cola cuenta de sacar a la lluz público los crímenes cometíos mientres el apartheid. Esta comisión taba encabezada pol Arzobispu Desmond Tutu quien estableciera como lema de la comisión que "Ensin perdón nun hai futuru, pero ensin confesión nun puede haber perdón". Munches hestories de brutalidá ya inxusticia fueron narraes a esta comisión, ufiertando catártasis a la xente y les comunidaes de les que s'abusaron nel pasáu.

La comisión trabayaba sobre la base que la víctima esplicara lo asocedío y los perpetradores confesaren la so culpa, con amnistía concedida a quien fixera una confesión total. Aquellos qu'optaren por nun allegar a estes audiencies enxuiciaríase-y y castigaría si les denuncies yeren probaes. Magar dellos policías, militares y ciudadanos confesaron los sos crímenes, pocos de los que dieron les órdenes por que estos crímenes cometieren se presentaron a les audiencies. P.W. Botha foi unu de los que nun se presentó y morrió ensin ser enxuiciáu.

En 1999 Sudáfrica tuvo les sos segundes eleiciones llibres. En 1997 Mandela pasó la dirigencia del Partíu del Congresu Africanu al so segundu, Thabo Mbeki. Les eleiciones fueron un ésitu pal Partíu al cual fálto-y un solu curul pa tener la mayoría cualificada de dos tercios de l'Asamblea, lo cual dexára-y camudar la constitución.

El Partíu Nacionalista de radicales blancos perdió dos tercios de los sos curules. El Partíu Democráticu formáu por blancos surdió como una nueva fuercia con un programa lliberal, al que s'aunieron dellos miembros de la raza negra.

Magar Mbeki nun tien l'arrastre y la simpatía que tien Mandela, probó ser un políticu xagaz. En 2003 llogró una mayoría de les dos terceres partes nel parllamentu, dándo-y la oportunidá de faer cambeos a la constitución.

Sicasí, non tou foi bien en Sudáfrica. La negativa de Mbeki de reconocer la epidemia de SIDA nel so país atráxo-y crítiques de tol mundu, al igual la so negativa a condergar la espropiación forzosa de les granxes de los blancos nel país vecín de Zimbawe.

El crime aumentó considerablemente dende la eliminación del apartheid. Ente 1994 y 2001 el crime violentu aumentó nun 33% y aproximao 1.500 llabradores blancos fueron asesinaos dende 1991. Sudáfrica ye'l país qu'encabeza la llista d'asesinatos nel mundu, reportándose en 2002, 114,8 asesinatos por 100.000 habitantes o cinco veces más que'l segundu na llista que ye Brasil. Tamién encabeza la llista en robos y asaltos.

En 2004 el gobiernu publicó estadístiques qu'indicaba que la tasa de criminalidad taba baxando, magar se-y dio poca credibilidá a dicha información. Nel 2003 la Interpol publicó cifres de crímenes que yera'l doble de les publicaes pol gobiernu. Envalórase que dende 1994, 250.000 sudafricanos blancos emigraron del país. Los que permanecen de normal viven en comunidaes aisllaes con poco contautu cola población negra.

El país tópase somorguiáu n'esportación d'oru y diamantes (mercaos qu'apodera), nun intentu de resolver unu de los mayores problemes del país que ye la delincuencia (anque baxó llixeramente), nel de controlar el SIDA (qu'afecta a 4,5 millones de sudafricanos, y nuna reforma agraria pa solliviar tensión social y diferencies raciales. Esta reforma consiste na devolución de los blancos de les sos tierres a los negros a los cualos arrampuñáronse-yos. Sicasí la tema paez nun avanzar y menos del 10% de les tierres fueron devueltes y el Gobiernu decidió obligar a vender les tierres por un preciu razonable o espropiales nun curtiu periodu. Per otru llau el presidente, Thabo Mbeki dio autorización pa llevar al Parllamentu una posible llei de matrimoniu homosexual.

En 2004 el direutor John Boorman pon de manifiestu esta Comisión pa la Reconciliación y la Verdá na película In my country protagonizada por Samuel L. Jackson y Juliette Binoche.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]