Friol

Coordenaes: 43°01′44″N 7°47′27″W / 43.0289°N 7.7908°O / 43.0289; -7.7908
De Wikipedia
Friol
Alministración
País España
Autonomía Galicia
Provincia provincia de Lugo
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcalde de Friol (es) Traducir Antonio Evaristo Muíña Pena (es) Traducir
Nome oficial Friol (es)[2]
Códigu postal 27...
Xeografía
Coordenaes 43°01′44″N 7°47′27″W / 43.0289°N 7.7908°O / 43.0289; -7.7908
Friol alcuéntrase n'España
Friol
Friol
Friol (España)
Superficie 295 km²
Altitú 481 m
Llenda con Lugo, Guntín, Palas de Rei, Toques, Sobrado, Guitiriz, Begonte y Outeiro de Rei
Demografía
Población 3616 hab. (2023)
- 1888 homes (2019)

- 1856 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.11% de provincia de Lugo
0.13% de Galicia
0.01% de España
Densidá 12,26 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Friol ye un conceyu español perteneciente a la Contorna y Partíu Xudicial de Lugo. Llenda al norte con Guitiriz y Begonte; al sur con Palas de Rei y Guntín; al este con Lugo y Outeiro de Rei y al oeste cola provincia de La Coruña. Tien una superficie de 295 km².

Población[editar | editar la fonte]

  • 4.071 habitantes (INE 2012).
  • Densidá: 13,80 hab./km².

Símbolos[editar | editar la fonte]

L'escudu heráldicu que representa al conceyu foi aprobáu en 1977 col siguiente blasón:

«Escudu cortáu. Primero, d'azur, la torre de plata, mazonada de sable; segundu, de plata, home mozu, vistíu, apuñalando a una sierpe de sinople. Al timbre, corona real.»
Boletín Oficial del Estáu nᵘ127 de 28 de mayu de 1977[3]

Historia[editar | editar la fonte]

En Friol queden entá muertes megalíticos y castreños, los más antiguos que caltién esti conceyu. Esta tierra foi tamién ocupada por romanos y visigodos.

Na Edá Media les families Ulloa, Parga y Seixas partiéronse'l poder nesti términu. Bona amuesa d'ello son les edificaciones, torres y castiellos, que pueblen el territoriu: La Torre de Friol, la Fortaleza de San Paio de Narla, torre de Miraz, Palaciu de Remesil y de Trasmonte.

La edificación más conocida de Friol ye la fortaleza de San Paio de Narla, d'orixe desconocíu y reconstruyida nel sieglu XVI por don Vascu de Seixas, señor de la Casa Solar y Castro de Seixas y del Palaciu de San Paio de Narla; fíu de Don Vascu de Seixas "el vieyu" y de María Álvarez de Sotomayor y nietu de Don Vascu de Seixas, quien yá nel sieglu XIV yera señor de San Paio, Osera, Chantada, Ferreira, Samos, Sobrado y Eiré. Participó na llucha dinástica de los Trastámara en favor de Don Enrique. Naquella dómina quedó partíu l'espaciu señorial lucense ente apenes cinco families: los Vázquez de Seixas, Ulloa, Lemos, Saavedra y Pardo.

En Friol esisten munches lleendes populares rellacionaes cola fortaleza de San Paio de Narla y los sos propietarios los Vázquez de Seixas. A este mesmu llinaxe perteneció tamién el Palaciu do Monte, asitiáu nesta mesma llocalidá.

Cultura[editar | editar la fonte]

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Dientro de la provincia de Lugo, la contorna de Friol puede esfrutase de los sos platos típicos como'l pulpu á feira, el caldu gallego, la empanada, les truches,... N'antroxu ye típicu'l cocíu con chorizu, pezuña, morru, oreya, rabu y otros derivaos del gochu. Ente la repostería destaquen les filloes (feches con sangre de gochu), los freixós y les orellas(toes comíes típiques n'antroxu, y toes elles feches a manera de postre).

Nel ámbitu gastronómicu destaca la " Feria do queixo y pan de Ousá" que se celebra añalmente y na que pueden tastiase y adquirir quesos artesanales realizaos por llabradores al estilu más tradicional.

Deportes[editar | editar la fonte]

L'equipu deportivu más importante de Friol ye'l Club Peluquería Mista, que milita na Primer Nacional de Fútbol Femenín , la segunda división a nivel nacional. Esti club conto nel pasáu con destacaos equipos, a nivel autonómicu, de fútbol sala femenín (Concello de Friol FS) y na actualidá l'equipu de fútbol sala masculín (Servicio Iglesias Friol) compite na Lliga Provincial.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]