Fresnillo de las Dueñas

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Wikipedia:Correxir
Blue globe icon.svgFresnillo de las Dueñas
Iglesia de Fresnillo de las Dueñas.JPG
Escudo de Fresnillo de las Dueñas.svg
Alministración
PaísBandera d'España España
AutonomíaFlag of Castile and León.svg Castiella y Llión
ProvinciaFlag Burgos Province.svg Provincia de Burgos
Tipu entidá conceyu d'España
Alcalde de Fresnillo de las Dueñas Traducir Gustavo García García
Códigu postal 09417
Xeografía
Coordenaes 41°38′48″N 3°38′40″O / 41.646666666667°N 3.6444444444444°O / 41.646666666667; -3.6444444444444Coordenaes: 41°38′48″N 3°38′40″O / 41.646666666667°N 3.6444444444444°O / 41.646666666667; -3.6444444444444
Fresnillo de las Dueñas is located in España
Fresnillo de las Dueñas
Fresnillo de las Dueñas
Fresnillo de las Dueñas (España)
Superficie 13.692 km²
Altitú 802 m
Llenda con Aranda de Duero, Vadocondes, Santa Cruz de la Salceda, Fuentelcésped y Fuentespina
Demografía
Población 653 hab. (2018)
Porcentaxe 0.18% de Provincia de Burgos
Densidá 47,69 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
www.fresnillodelasdueñas.es/
Cambiar los datos en Wikidata

Fresnillo de las Dueñas ye una llocalidá y conceyu[1] asitiáu na provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Lleón (España), contorna de La Ribera, partíu xudicial d'Aranda de Duero, conceyu del mesmu nome.

Historia[editar | editar la fonte]

Fresnillo de las Dueñas ta asitiada en cantu del ríu Duero y a la llende con Aranda de Duero, anque se tien constancia de que nos primeros momentos del pueblu'l so allugamientu taba asitiáu más al este, sicasí los vecinos, polo que fora, treslladar al pie de les dependencies de les monxes premotatenses, instalaos na Ribera polos monxos de La Vide. Por esta razón nel nome del pueblu incluyir de las Dueñas” en 1154. “Fresnillo” (el nome) esistía dende tiempu tras, significa “Díctamo Blanco”. una llanta rutácea de flores blanques que produz aceite.

L'aldega fai villa[editar | editar la fonte]

Nel añu 1447 (mientres el reináu de Xuan II), l'aldega de Fresnillo de las Dueñas pasó a ser una villa a la orde del señor del monasteriu de la Vide, que-y dio'l censu perpetuu en 1448. Finalmente desafíase añedir a la corona real en 1555.

Milagru de San Pedro (lleenda)[editar | editar la fonte]

San Pedro, natural de Bourges[2] (Francia), nació a mediaos del sieglu XI d.C. Vinu a España aportando a arcedino de la catedral de Toledo y obispu d'Osma nos sos últimos años. Cuando morrió foi treslladáu a la catedral d'Osma. El santu consagró a la Ilesia, instruyó a los fieles y fixo tolos oficios d'un verdaderu pastor. Una vegada, al so pasu pola villa del Fresnu, yera tanta la miseria qu'arrodiaba a la xente del llugar, que al nun haber sitiu onde acoyer al santu y los sos acompañantes, éstos tuvieron que protexer debaxo d'una encina, y cola sede qu'abasnaben el santu y los sos compañeros de viaxe, éstos rezaron a Dios y de la mesma encina que los protexía, brotó agua abondo p'abastecer a tola espedición, y tanta agua sobró que los paisanos pudieron usala pa curar les sos feríes. Esti fechu espublizar por toa España afamando a la villa del Fresnu, y dichu milagru foi grabáu na paré de la capiya de la catedral d'Osma.

Del XVII al XIX[editar | editar la fonte]

Cuando la situación ameyoró hasta'l puntu de ver necesaria la educación pa los neños de la villa, traxeron un maestru al que namái podíen pagar unes 10 fanegas de trigu, y más tarde añalmente 2 cántares de vinu per neñu. Mientres la invasión de Napoleón del pandu castellanu, la so caballería aportó a Frenillo una nueche de payares de 1808. Obligar a los vecinos del pueblu a apurrir abellu a 3000 soldaos franceses, anque munches de les persones que vivíen nel pueblu decidieron fuxir de lo que lo que sería una muerte cuasi segura, en direición a los montes cercanos, mientres los franceses estrozaben toles pertenencies del pueblu y más en concretu la so ilesia. Los soldaos de Napoleón extorsionaban a los que prindaren, vendiéndo-yos la so propia vida en cuenta de un puñáu de dineru que, dellos vecinos, nun teníen. Entós estos soldaos nun duldar en matar de forma bien selvaxe a los vecinos del pueblu, qu'apaecieron na so mayoría clavaos de les parés de les sos propies cases.

Ilesia[editar | editar la fonte]

La ilesia de Fresnillo de las Dueñas data de principios del sieglu XVI, en primer instancia yera d'estilu románicu, sicasí, col pasu del tiempu reformóse aprovechando les pilastres de la mesma p'afaela al estilu góticu, y terminóse en 1517, anque foi mandada reformar de nuevu en 1579 pol obispáu d'Enguedeyé Ruíz Sánchez. Nel so retablu, que data del siguiente sieglu, podemos atopar cuatro imáxenes de los evanxelistes; San Juan, San Mateo, San Lucas y San Marcos.

Esta semeya amuesa la fachada principal de la ilesia del pueblu Fresnillo de las Dueñas, provincia de Burgos, a 5 km de Aranda de Duero.


Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu de Fresnillo de las Dueñas

L'escudu heráldicu representa al conceyu foi aprobáu oficialmente'l 13 de payares de 1997 col siguiente blasón:

«Escudu partíu: Primero, n'oru, árbol de sinople murido; en punta tres ondes d'azur. Segundu, en gules, blagu abacial d'oru y a los sos costaos dos fozes, puestes en palu, de lo mesmo. Entado de plata con cepa y recímanos al so color. Al timbre la corona real española.»

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu La llocalidá ta asitiada a una altitú de 805 msnm.[4][5]
Noroeste: Aranda de Duero Norte: Aranda de Duero Nordés: Aranda de Duero
Oeste: Fuentespina Rosa de los vientos.svg Este: Vadocondes
Suroeste: Fuentespina Sur: Fuentelcésped Sureste: Santa Cruz de la Salceda

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 13,69 km²,[6] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 649 habitantes y una densidá de 47,41 hab./km².

Gráfica d'evolución de Fresnillo de las Dueñas ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[7]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[7]      Población según el padrón municipal de 2011[8] y de 2017 del INE.

Crecedera del pueblu[editar | editar la fonte]

Gracies a la so cercanía con Aranda de Duero (estremera al norte con esta llocalidá), muncha xente apostó nestos últimos años por vivir en Fresnillo de las Dueñas, polo que'l pueblu creció per mediu de nueves urbanizaciones pela redolada d'ésti, sobremanera pola contorna de la carretera que coneuta al pueblu con Aranda de Duero. Fresnillo ye un pueblu en puxanza, una y bones el proyeutu urbanísticu d'aumentar la demografía entá nun se completó, y cada vez más families viven nél. Esta crecedera produció que cada vez el conceyu recalde más impuestos que fixeren posible asfaltar y ameyorar la mayoría de les cais de la llocalidá, amás d'ameyorar los equipamientos deportivos.

Equipamientos deportivos[editar | editar la fonte]

Debíu a la crecedera demográfica de los últimos años, cuantimás de la xente nuevo, el conceyu apostó n'invertir nellos reformando, actualizando y añediendo llugares específicos pa realizar ciertos deportes, d'esta manera, a día de güei cunta con un campu de fútbol sala, onde tamién se puede xugar al baloncestu yá que cunta con canastes y otros deportes indoor, un ximnasiu, un campu de frontenis, dos meses de Ping-Pong, un campu de fútbol hierba, una pista de tenis, una pista de pádel y un camín con torgues preparaes pa deportes sobre ruedes nel camín que lleva a les bodegues.

Grayes célebres[editar | editar la fonte]

Ángel García de Diego, natural de Fresnillo de las Dueñas realizando una copia del Semeya ecuestre del duque de Lerma de Rubens, frente al orixinal n'el mesmu Muséu del Prado.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]




Fresnillo de las Dueñas