Formatu abiertu

De Wikipedia
Ficha de softwareFormatu abiertu
Cambiar los datos en Wikidata

Un formatu abiertu ye una especificación p'almacenar datos dixitales, publicada y patrocinada, davezu, por una organización de estándares abiertos, y llibre de restricciones llegales y económiques d'usu. Un formatu abiertu tien de poder ser implementable llibremente por programes privativos o llibres, usando les llicencies típiques de cada unu. Por contraste, los formatos privativos son controlaos y definíos por intereses privaos. Los formatos abiertos son un subconxuntu de los estándares abiertos.

La meta fundamental de los formatos abiertos ye garantizar l'accesu al llargu plazu a los datos almacenaos ensin la incertidume actual o futura al respective de los derechos llegales d'usu de la teunoloxía d'accesu, a la disponibilidad d'esta teunoloxía, o a la especificación téunica del formatu d'almacenamientu de los datos. Una meta secundaria común de los formatos abiertos ye fomentar la competencia, en cuenta de dexar que'l control qu'un vendedor exerz sobre un formatu zarráu inhiba l'usu de los productos de la competencia. Por estos motivos, diversos gobiernos y compañíes privaes demostraron cada vez más interés en promover l'usu y desenvolvimientu de formatos abiertos.

Usos y ventayes de los formatos abiertos[editar | editar la fonte]

Los formatos abiertos tán carauterizaos por ufiertar tola información sobre'l so formatu y implementación y dexar l'usu d'estos llibremente y ensin pagar derechos o regalíes (royalties), lo cual dexa a los desarrolladores de programes faer usu d'estos formatos ensin llimitaciones, nin restricciones de tipu económicu; esto, amás, dexa algamar compatibilidá ente distintos programes, yá que cualesquier desarrollador tien la llibertá d'usar estos formatos y conocer les sos especificaciones tantu pa la creación, importación o esportación d'archivos.

Los formatos abiertos pueden ser utilizaos por programes llibres y por programes zarraos, tamién por programes gratuitos y por programes de pagu. Esta llibertá d'usu ye lo que fai al formatu ser llibre.

Wikipedia utiliza formatos llibres yá que dexa a los usuarios utilizar ferramientes o programa llibres pa la so edición o reproducción facilitando la so distribución por cuenta que'l so usu nun xenera regalías a terceres persones y suelen ser llibres y gratuitos, amás de ser compatibles con programes zarraos que tamién pueden utilizar estos formatos.

Software non llibre y formatos abiertos[editar | editar la fonte]

La rellación ente los formatos abiertos y el software llibre ye con frecuencia mal entendida. En munchos llugares espublizóse la creencia de que la promoción de formatos abiertos torga'l desenvolvimientu normal de los negocios y el desenvolvimientu comercial de programes. Contra esta creencia tien de recordase que munchos programes privativos usen de fechu formatos abiertos, y munchos programes abiertos pueden utilizar de cutiu formatos privativos.

HTML por casu, el familiar llinguaxe abiertu de formatu de testu d'Internet, ye la base en que se sofiten navegadores privativos como Opera, según navegadores llibres como Mozilla Firefox.

Software llibre y formatos zarraos[editar | editar la fonte]

Análogamente, les suites ofimáticas llibres OpenOffice y LibreOffice pueden manipoliar documentos grabaos nos formatos privativos DOC, XLS y PPT de Microsoft -que les sos especificiones nun son del tou conocíes, polo cual nun llogren compatibilidá absoluta con estos formatos-, según los correspondientes formatos abiertos ODT, ODS y ODP de la especificación OpenDocument. Ye importante tener en cuenta que la especificación Office Open XML de documentos de Microsoft ye tamién un estándar ISO, anque Microsoft nun cumple del tou nos sos programes cola so propia especificación[1] ,[2] de tal manera que la compatibilidá d'otros programes colos formatos de la empresa estauxunidense nun ye totalmente satisfactoria, y sigue siendo necesariu recurrir a la inxeniería inversa pa llograr les especificaciones que camudaron respectu al estándar o que permanecen ocultes nes distintes versiones de Microsoft Office.

Formatos zarraos que pasaron a ser formatos abiertos[editar | editar la fonte]

Dellos fabricantes comerciales publiquen los sos estándares por que puedan ser implementaos n'otros sistemes, incluyendo desarrolladores de software llibre, como fixo Adobe Systems con Portable Document Format (PDF), que pasó a ser un formatu abiertu y un estándar ISO.

Sicasí, dellos formatos privativos son cubiertos por patentes con derechos reservaos o otros requisitos restrictivos que prohiben el so implementación por software llibre (o a lo menos por delles llicencies comunes pa este, tales como la Llicencia Pública Xeneral de GNU), como ye'l casu de Microsoft col so Formatu de Testu Arriquecíu (RTF).

Polítiques públiques[editar | editar la fonte]

Nos Estaos Xuníos, Massachusetts foi'l primer Estáu en llexislar específicamente al respective de los formatos abiertos pola so importancia p'archivos públicos. Dempués de qu'Eric Kriss, Secretariu d'Alministración y Finances del Estáu, anunció una propuesta p'adoptar estándares abiertos, la Commonwealth de Massachusetts convocó un cume sobre formatos abiertos el 9 de xunu de 2005. Participaron el Secretariu Kriss, Peter Quinn, Secretariu Executivu del Estáu, y representantes de desarrolladores de formatos abiertos y privativos.

El 31 d'agostu de 2005, Massachusetts publicó un borrador de la so política sobre formatos abiertos que suscribió explícitamente l'usu de los formatos OpenDocument d'OASIS a partir del 2007, convirtiéndose nel primer estáu norteamericanu en tomar tal decisión. La implicación pa los vendedores de programes ye que los sos productos (incluyida la suite Office de Microsoft, principal provisor actual del Estáu de Massachusetts) tienen de soportar formatos abiertos a partir del 2007, o van ser retiraos de los ordenadores de los funcionarios del Estáu. La decisión final foi publicada'l 21 de setiembre de 2005.

El 8 de xineru de 2014 n'Uruguái aprobóse la Llei Nᵘ19.179 "Software llibre y formatos abiertos nel estáu", que obliga a cualquier organismu dependiente o amestáu al Estáu a "distribuyir toa información en siquier un formatu abiertu, estándar y llibre." amás "Tou pidíu d'información tendrá de ser aceptáu en siquier un formatu abiertu y estándar."[3]

La Xunión Europea y dellos otros gobiernos anunciaron la so decisión d'adoptar polítiques similares.

Exemplos de formatos abiertos[editar | editar la fonte]

Testu[editar | editar la fonte]

  • DjVu (formatu de documentu, optimizáu pa imáxenes)
  • EPUB (estándar pa ebook)
  • HTML (formatu estándar de les páxines web)
  • OpenDocument d'OASIS (pa documentos d'oficina)
  • Office Open XML ISO/IEC 29500:2008[4] (pa documentos d'oficina)
  • PDF (formatu de documentu portátil, optimizáu pa vectores)
  • RTF (formatu de testu arriquecíu)
  • TXT (formatu de testu)

Imaxe[editar | editar la fonte]

  • JPEG (formatu d'imaxe)
  • PNG (formatu d'imaxe)
  • SVG (formatu de gráficos vectoriales)

Videu[editar | editar la fonte]

Audiu[editar | editar la fonte]

  • FLAC (formatu d'audiu ensin perda)
  • Speex (formatu de voz)
  • Vorbis (formatu d'audiu xeneral)
  • Opus (formatu d'audiu dixital bien versátil)

Munchos d'estos formatos son tamién encamientos del World Wide Web Consortium (W3C), coles mires de caltener una web estándar y abierta, ensin restricciones a nengún software específicu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «cumple-con requisitu esixíos-por-la-iso Office 2010 y OOXML nun cumple con requisitos esixíos pola ISO» (4 d'abril de 2010). Consultáu'l 3 de marzu de 2015.
  2. «cumple-el-ooxml_we9erk2xxdbp8jdbzl2oaai473-wb80wlz8tkot8tzjcwl1ngunr_hk0rsxta6ve Microsoft nun cumple'l OOXML» (3 d'abril de 2010). Consultáu'l 3 de marzu de 2015.
  3. «Ley Nᵘ19.179 "Software llibre y formatos abiertos nel estáu"» (8 de xineru de 2014). Consultáu'l 20 de xineru de 2014.
  4. ISO/IEC (18 de payares de 2008). «Publication of ISO/IEC 29500:2008, Information technology - Office Open XML formats». ISO. Archiváu dende l'orixinal, el 6 de xunetu de 2009. Consultáu'l 19 de payares de 2008.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]