Figueres

Coordenaes: 42°16′N 2°57′E / 42.27°N 2.95°E / 42.27; 2.95
De Wikipedia
Figueres
bandera de Figueres
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
Ámbitu funcional territorial Contornes xerundenses
Contorna Alt Empordà
Tipu d'entidá conceyu de Cataluña
Alcalde de Figueres Jordi Masquef Creus
Nome oficial Figueres (ca)[1]
Nome llocal Figueres (ca)
Códigu postal 17600
Xeografía
Coordenaes 42°16′N 2°57′E / 42.27°N 2.95°E / 42.27; 2.95
Figueres alcuéntrase n'España
Figueres
Figueres
Figueres (España)
Superficie 19.3 km²
Altitú 39 m[2]
Llenda con Cabanes, El Far d'Empordà, Llers, Peralada, Vila-sacra, Vilabertran y Vilafant
Demografía
Población 47 879 hab. (2023)
- 23 092 homes (2019)

- 23 562 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Alt Empordà
100% de Contornes xerundenses
0.62% de Cataluña
0.1% de España
Densidá 2480,78 hab/km²
Viviendes 218 (1553)
Más información
Prefixu telefónicu 972
Estaya horaria UTC+01:00
UTC+02:00
Llocalidaes hermaniaes Marignane, Perpignan, San Petersburgu, Aïn Beïda, Craiova y Alcalá la Real
ca.figueres.cat
Cambiar los datos en Wikidata

Figueres[3] ye una ciudá catalana, asitiada nel norte de la provincia de Girona, Cataluña. Ye amás la capital de la contorna catalana del Alt Empordà. Cuenta con 45 961 habitantes.[4] Figueres ye una ciudá multicultural onde'l 30 % de la población nació nel estranxeru.[5] Tamién tien una alta población d'etnia xitana.[6]

Situación[editar | editar la fonte]

San Pedro
Teatru-Muséu Dalí

Figueres tópase allugada nel estremu nordeste de Cataluña. Ye la ciudá más importante de les cercanes a la frontera con Francia y articula un importante nuedu de comunicaciones que la converten en puerta d'entrada y puntu de parada obligada de viaxeros y turistes qu'entren y salen d'España.

La so posición xeográfico y estratéxico convertir nun importante centru de comunicaciones dotáu d'una gran accesibilidá. El viaxeru puede llegar direutamente per carretera, en ferrocarril convencional y n'alta velocidá. Per carretera apuértase al traviés de l'autopista AP-7 (salida nᵘ 4, Figueres Sur, si aportar dende Barcelona, y salida nᵘ3 si aportar dende Francia), de la N-II y de la N-260 procedente de Portbou. Polo que se refier al ferrocarril, la estación ta allugada nel centru de la ciudá y nella tienen parada tolos trenes de la llinia internacional Barcelona-Cerbère. Coles mesmes, la nueva estación Figueres-Vilafant ta coneutada con París y ciudaes franceses entemedies por aciu dos trenes diarios TGV, y con Madrid al traviés del AVE.

Enfrente de la estación de tren convencional tópase allugada la estación d'autobuses que ye un puntu de parada de les llinies internacionales lo mesmo que de salida y llegada de los autobuses de les llinies catalán y comarcal.

Clima[editar | editar la fonte]

Figueres ta nel puntu por onde entren na península ibérica les grandes foles de fríu siberianes o a cencielles d'orixe européu dándose una media de tres díes de nevada añales. Carauterística fundamental de Figueres ye la tramontana, vientu del norte, fríu y secu, que sopla recurrentemente tol añu. Asina, apocayá, mientres la fola de fríu de febreru de 2012 llegar a rexistros percibíos de –22 º por causa de la coincidencia de temperatures inferiores a los –5 º con vientos sosteníos de 50 km/h y raches de más de 100 km/h. La tramuntana ye de la mesma causante de la solombra pluviométrica qu'afecta a la llanura del Empordà. De forma que al sur, a solu 30 km na contorna del Gironés supérense los 800 mm añales, al este en La Garrocha los 1000 mm y, al norte, nos montes de les Alberas los 1200 mm. La tramuntana presentar con particular incidencia ente payares y marzu y cuando lo fai pel branu, particularmente en xunu, puede portase como un vientu seco y caldiao de carauterístiques fohn. Esta tramuntana, conocida como 'Tramuntana caliente' o tramuntana de San Juan' ye responsable de los episodios de pavoroses quemes forestales qu'azotaron al Empordà na década de 1980. La temperatura máximo absoluta rexistrada na ciudá son los 38,0 °C del 16 d'agostu de 1987 y la mínima absoluta los –16 º del 11 de febreru de 1956. Pel branu nun son infrecuentes les nubes que, dende'l Pirinéu Oriental, averar a la mariña pela tarde anque, rápido, la tramuntana les tira escontra'l mar y les contornes de la mariña central de Cataluña quedando de nuevu la zona de Figueres nuna zona de débil pluviometría y gran irregularidá. La precipitación máxima en 24 hores son los 223 mm. recoyíos el 16 de setiembre de 1974. Estes precipitaciones de gran intensidá horaria y diaria son causantes d'hinchentes de murnia memoria na zona entendida ente los ríos Manol, Muga y Llobregat d'Empordà. Finalmente, n'episodios de tramuntana 'negra' (tramuntana que se da con tiempu venáu) dieron llugar a grandes nevaes como les de 1944 (mediu metro); 1954, 1956, 1962, 1963, 1970 y, apocayá, les de xineru de 1985, xineru de 1986, febreru del 87, xineru del 92, avientu del 97, marzu del 93, xineru del 2000, avientu del 2001 y la nevarada de marzu de 2010 que causó'l colapsu de la rede llétrica de la contorna pola mor del mala traza de la mesma y la combinación de la nieve húmedo colos aventexos causaos pola tramuntana.

  Parámetros climáticos permediu de  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 7.9 8.9 10.7 13.1 16.4 19.9 22.8 22.3 19.6 15.6 11.1 8.2 14.7
Precipitación total (mm) 30 35 35 41 42 36 20 36 52 71 42 36 474
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 5 4 6 5 6 5 4 5 5 6 7 5 65
[ensin referencies]

Historia[editar | editar la fonte]

El nome actual deriva de Ficaris, de la dómina visigoda. En 1267 el rei Xaime I d'Aragón concediólu fueros y años más tarde Hugo IV, conde de Ampurias, amburar.

De l'antigua muralla queda de pies la torre Gorgot, integrada nel Teatru-Muséu Dalí. Nel sieglu XIX Figueres foi impulsora d'una anovada sardana de la mano de José Ventura.

Mientres el sieglu XIX adquirió notoriedá y pujanza, foi-y concedíu'l títulu de ciudá y convirtióse nun centru d'idees republicanes y federalistes.

Mientres la Guerra Civil Española foi lleal al gobiernu de la II República. Foi fuertemente bombardeada pol exércitu golpista, especialmente a la fin de la campaña de Cataluña, cuando miles de refuxaos travesaben la ciudá en direición a Francia pa exilarse. Ente estos refuxaos atopaba'l mesmu gobiernu de la República, incluyendo Azaña o Negrín, el gobiernu catalán y el vascu. Cabo recordar que tamién foi l'últimu llugar onde s'axuntaron les Cortes republicanes.

Na década de los años cincuenta la recuperación de la ciudá empezó a manifestase, consolidándose col entamu del turismu y el desenvolvimientu nos años sesenta.

Son coles mesmes naturales de Figueres Narciso Monturiol, inventor de la nave submarina 'Ictineo', Salvador Dalí, conocíu pintor surrealista y la cantante Mónica Naranjo.

Cultura[editar | editar la fonte]

Ente otros, Figueres cunta colos siguientes monumentos:

Castiellu de San Fernando
  • Castiellu de San Fernando (Castell de Sant Ferrán), construyíu mientres el reináu de Fernandu VI d'España, en 1743, según proyeutu de Juan Martín Zermeño y Pedro Martín-Paredes Zermeño. De planta pentagonal, el so perímetru algama los 5,6 km, siendo'l monumentu más grande de Cataluña y unu de los complexos fortificaos más notables del mundu pol conxuntu de les sos fortificaciones esteriores. Ye bien d'interés cultural dende'l 8 de payares de 1988.
  • Ilesia parroquial de San Pedro, d'estilu góticu con nave única y capiyes ente los contrafuertes. La cabecera y el campanariu son agregos neogóticos.
  • El Teatru-Muséu Dalí foi construyíu como teatru nel sieglu XIX y restauráu a partir de 1966, amestando una cúpula de retícula metálica y orixinales adornos y decoración surrealista dirixida por el mesmu Salvador Dalí p'agospiar la so obra. Adosáu atópase un edificiu neoclásicu decoráu y pintáu de manera estridente, llamáu Torre Galatea, onde Dalí vivió los sos últimos años y que tres la so muerte foi modificáu p'ampliar el Muséu y agospiar les oficines de la Fundación Gala-Dalí. So la cúpula del muséu fuelguen los restos del xeniu Ampurdanés. Foi inauguráu en 1974 y so la so cúpula foi soterráu Dalí por espresu deseyo en 1989. Delles obres realizaes espresamente pal teatru-muséu como la sala MaeWest, la sala Palau del Vent o'l Cadillac lluviosu destaquen pola so orixinalidá.
  • El Muséu del Xuguete de Cataluña inaugurar nel añu 1982 nes dependencies del antiguu Hotel París (antigua casa solariega del Barón de Terrades), na Rambla de Figueres. Unes recién obres de rehabilitación y adecuación dexaron triplicar l'espaciu inicial del Muséu, reabiertu'l 12 d'avientu de 1998. El Muséu exhibe más de 4000 pieces: zootropos, mecanos, teatritos, animales y caballos de cartón, cocines, pelotes, peonces, aviones, coches, trenes, muñeques, títeres, aparatos de maxa, xuegos pa invidente, amarutes, recortables, manubrios, soldaos, robots, máquines de vapor, osinos, triciclos, patinetes... Munches d'estes pieces acompañar de fotografíes antigües de neños colos sos xuguetes, lo cual ayúdanos a asitiales cronológicamente y ver como se xugaba naquella dómina. Dellos xuguetes pertenecieren a personaxes como Ana María y Salvador Dalí, Federico García Lorca, Joan Miró, Josep Palau y Fabre, Joan Brossa, Quim Monzó, Frederic Amat... El Muséu dispón d'un Centru de Documentación ya Investigación sobre los xuegos y los xuguetes, del auditoriu Brossa-Frègoli y de un espaciu p'actividaes al campu: l'azotea del Muséu. La visita de la coleición puede tener delles llectures: la señardosa al traviés de los xuguetes de los nuesos güelos y güeles y la d'observación, cola cual reseguimos como los adelantos científicos y téunicos de cada momentu incidieron nel diseñu de los xuegos y los xuguetes, de la mesma que lo fixeron y siguir faciendo los acontecimientos históricos y los movimientos artísticos.
  • Les sales del "Muséu del Empordà" presenten un ampliu abanicu cronolóxicu del arte y l'arqueoloxía de la nuesa contorna, dende la prehistoria hasta los nuesos díes, con una especial dedicación a la pintura catalana y ampurdanesa de los sieglos XIX y XX. El percorríu empieza con una muestra de los afayos arqueolóxicos del Alt Empordà, dende'l neolíticu hasta la romanización, qu'inclúi una coleición d'ornamientos personales, cerámiques grieges de figures negros y coloraes y recipientes de vidriu. Sigue cola dómina medieval y moderno, ónde destaquen los capiteles del monesteriu de San Pedro de Rodas según los depósitos d'obres del Muséu del Prado (Mengs, Mignard, Herrera...). Al traviés de les obres de Pinazo, Sorolla, Nonell, Martí Alsina, Berga y Boix, Cases, Gargallo, Gimeno, Mir, Masriera, Sunyer, Marés, Dunyach y Casanovas, ente otros, puede siguise la trayeutoria del arte catalano dende mediaos del sieglu XIX hasta'l modernismu y les primeres vanguardies, con obres de Muries, Ponç y Cuixart. Finalmente, Comalat, Bonaterra, Llavanera, Eusebi de Puig, Núñez, Salvador Dalí, Àngels Santos Torroella, Àngel Planells, Joan Massanet, Evarist Vallès, Joan Sibecas, Joan Padern, Pujolboira, Lluís Roura y Josep Ministral, ente munchos otros, amuésennos la evolución de la pintura ampurdanesa al traviés del paisaxe realista, el surrealismu, l'astracción conceptual y la nueva figuración. El muséu tamién espón a lo llargo del añu delles esposiciones temporales.
  • El Museu de la Téunica de l'Empordà ye un Muséu-Coleición creáu por Pere Padrosa Puignau y Margarita Pierre Mallol. Esta coleición remóntanos a finales del sieglu XIX cola Revolución Industrial onde tou camudó; les idees, los sistemes granibles y les estructures políticu y económicu. Colos más de 3000 oxetos espuestos nel MTE puede afayase los rápidos tresformamientos de la téunica y la teunoloxía de la dómina. Máquines d'escribir, máquines de coser, relós Comtoise, estufes, planches y demás artefautos. Una llavadora del 1900, y un vehículu del añu 1908, son una pequeña muestra de lo antrañable que puede suponer una visita al pasáu.
  • El Muséu de la Lletricidá qu'acueye más de 500 pieces históriques pertenecientes a l'antigua hidroeléctrica del Empordá, conocida como la "Hidro". Anguaño pertenez a la Fundación Endesa y ta integráu dientro de la rede museística de la ciudá.
  • Coleición Particular de Relós Martí Amiel. Na coleición particular de más de 3000 pieces recoyíes pol señor Martí Amiel, espónense relós de too tipu: dende relós de campanariu, de bolsu, de sol… Y de más raros: d'agua, arena, fueu y mecánicos. La coleición ye un paséu cronolóxicu pola hestoria del reló, dende los relós de sol hasta los atómicos.
  • Hasta l'añu 2000 trepáronse toros nel so ruedo. Na actualidá atópase abandonada.

En Figueres atópase tamién l'Archivu Comarcal, Archivu Comarcal del Alt Empordà que curia documentación procedente de tolos conceyos de la contorna.

Demografía[editar | editar la fonte]

En Figueres viven un total de 45 961 persones, de los cualos 13 695 nacieron nel estranxeru, representen el (29,79 %). Ente los cualos, 4.384 (9,53 %) son marroquinos; 997 (2,16 %) son bolivianos; 811 (1,76%) son rumanos; 756 (1,64 %) son colombianos; 739 (1,6 %) son senegaleses; 735 (1,59 %) son hondureños; 602 (1,3 %) son franceses; 503 (1,09 %) son dominicanos; 435 (0,94 %) son ecuatorianos; 344 (0,74%) son arxentinos; 282 (0,61%) son brasilanos.[7]

País de nacencia de los inmigrantes:

1.- Marruecos

2.- Bandera de Bolivia Bolivia

3.- Bandera de Rumanía Rumanía

4.- Bandera de Colombia Colombia

5.- Bandera de Senegal Senegal

6.- Bandera de Hondures Honduras

7.- Bandera de Francia Francia

8.- Bandera de República Dominicana República Dominicana

9.- Bandera d'Ecuador Ecuador

10.- Bandera d'Arxentina Arxentina

11.- Bandera de Brasil Brasil

Conceyu[editar | editar la fonte]

Figueres y la provincia de Girona nel so conxuntu son un feudu tradicional del nacionalismu catalán. Mientres l'actual llexislatura gobierna un pactu de CiU y PSC, ensin llegar a la mayoría absoluta, que consigue cola ayuda del conceyal popular Diego Borrego.

Resultaos Eleiciones Municipales de 2011 en Figueres.[8]
Partíu políticu 2015
% Conceyales Cabeza de llista
Convergència i Unió (CiU) 31,08 7 Marta Felip
Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) 15,19 3 Albert Testar
Candidatura d'Unitat Popular (CUP) 12,66 3 Natàlia Sánchez
Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) 11,97 3 Pere Casellas
Partíu Popular (PP) 9,84 2 Mª Àngels Olmedo
Ciutadans (C's) 9,66 2 Hector Amello
Iniciativa per Catalunya Verds - Esquerra Unida i Alternativa (ICV-EUiA) 6,42 1 Xavier Montfort

Fiestes y festivales[editar | editar la fonte]

Les fiestes de Figueres, llamaes "-yos Fires i Festes de la Santa Creu" (Fiestes de la Santa Cruz), celebrar a primeros de mayu. Coles mesmes celébrase como fiesta llocal el día 29 de xunu, festividá de San Pedro Apóstol. Mientres les fiestes de la Santa Cruz celébrase un concursu nel que cada asociación de la ciudá constrúi una Cruz, yá puede ser floral, de materiales reciclaos, de madera, etc.

Ente los munchos festivales que pueden vese na ciudá, ye de destacar el Festival Internacional del Circu, la Muestra de Vinu del Ampurdan, el Festival Risible, el Festival Acústica y les distintes fiestes de segunda mano como la del Xuguete o'l Llibru Viejo.

Deportes[editar | editar la fonte]

En Figueres destaca'l fútbol y l'equipu de la ciudá ye'l Unió Esportiva Figueres de Tercer División, llogrando apostar delles temporaes en Segunda y llegando a les semifinales de la Copa del Rei na termporada 2001-02, siendo'l primer club de Segunda B en llegar a les semifinales de la copa.[9]

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]