Fútbol australianu

De Wikipedia
Fútbol australianu
Autoridá deportiva AFL Commission
Otros nomes Fútbol de regles australianes
Primera competencia Mayu de 1859
Carauterístiques
Miembros por equipu 18 (en cancha)
Xéneru Masculín y femenín
Categoría Deporte d'equipu
Pelota Ovalada
Duración del encuentru 4 cuartos de 20 mins.
Formatu de puntuación 6 puntos (gol)
1 puntu (behind)
[editar datos en Wikidata]

Fútbol australianu, tamién conocíu como fútbol de regles australianes, football o footy, ye un deporte y variante del fútbol qu'enfrenta a dos equipos de 18 xugadores y xuégase con un balón de forma esferoidal nun campu ovaláu. El so orixe y principal país de desenvolvimientu ye Australia, y apaez per primer vegada nel sieglu XIX.

El principal oxetivu ye anotar más puntos que'l rival, patiscando'l balón ente dos postes del área rival. Los xugadores pueden faer avanzar la pelota utilizando cualesquier parte del cuerpu, por aciu pase con pie o mano o por carrera col balón. Ye un deporte rápido una y bones la pelota ta en xuegu en tou momentu, salvu cuando l'árbitru pita un tiru llibre o la bola salar del campu. Esti deporte destaca tamién pol so xuegu físicu y de contautu, nel que se dexa placar al rival pa parar les sos posibilidaes d'ataque.

El fútbol australianu ye'l deporte con mayor númberu d'espectadores y unu de los que más deportistes rexistraos tien n'Australia, anque nel restu del mundu nun cunta con abonda implantación. El so principal (y única) lliga profesional esistente nel mundu ye l'Australian Football League.[1]

Regles del xuegu[editar | editar la fonte]

Esquema del campu de xuegu.

Tanto'l balón como'l terrén de xuegu presenten una forma ovalada. A entrambos llaos de los centrales hai cuatro postes: los dos centrales (postes de meta) son los más altos, y al so llau tán los postes de fondu. Cada poste ta dixebráu ente sigo a una distancia de 6,4 metros. Per otra parte, el campu de xuegu puede tener ente 135 y 185 metros de llongura por 110-155 d'anchu. A 50 metros de la llinia de gol dispónse una llinia curva del mesmu tamañu, que marca la zona. El cuadráu central ye de 50x50 metros. La bola ta fecha de cueru y tien forma ovalada.

Cada partíu consta de cuatro cuartos, con un tiempu midíu por un árbitru encargáu pa ello. Na Australian Football League cada cuartu dura 20 minutos, y el reló detiense cada vez que la pelota nun ta en xuegu. Al términu de cada cuartu, los equipos camudar de campu.

Cada equipu cunta con 18 xugadores nel terrén de xuegu, xunto con cuatro más que tán nel banquín. Cada entrenador puede realizar cambeos nel momentu que quiera del partíu, y dende 2008 tien d'especificalo al árbitru oficial del atopo antes de realizalo. Les aiciones principales son patiscar y coyer el balón, coles mires d'anotar goles y behinds, y sumar más puntos que'l rival pa vencer.

A diferencia d'otres modalidaes de fútbol nun esiste'l fora de xuegu, polo que los xugadores de dambos equipos pueden tar nel campu contrario en cualquier momentu, inclusive antes del saque. La única llimitación ye que, nel momentu del saque, solo puede haber cuatro xugadores de cada equipu nel cuadráu central: un ruckman, dos rover y un ruck rover.

Mientres el partíu[editar | editar la fonte]

Llucha pol balón ente dos xugadores.

El balón poner en xuegu dende'l centru del campu al empiezu de cada cuartu o cuando un equipu anota un gol. L'encargáu de poner la pelota en xuegu ye l'árbitru (umpire) de campu, que realiza un bote sobre'l círculu central del terrén de xuegu. Si'l terrén de xuegu ta en males condiciones, llanza'l balón al aire. Los ruckmen, xugadores más altos, de cada equipu intenten consiguir la pelota saltando pa pasa-y la a los rovers, que pueden atacar.

La pelota puede movese en cualquier direición por aciu un puntapié, por qu'otru xugador del mesmu equipu trate d'atrapala, preferiblemente nel aire. Otros métodos son suxetar el balón con un brazu y usar l'otru pa cutir el balón col puñu o la mano abierta. Nun puede llanzase nunca escontra baxo, una y bones la trayeutoria tien de ser siempres ascendente. El xugador puede correr col balón na mano, pero tien de botalo o faer que toque'l suelu siquier una vegada cada 15 metros. Los rivales pueden placar, suxetar o bloquialo pa quitar la pelota, y en casu de perdela'l xugador nun puede enferronase a ella, porque se considera holding. Amás, el defensa que suxeta tien de dar una oportunidá al xugador por que se desfacer de la bola por aciu una patada o puñada. El xugador que lleva'l balón namái puede ser placado per debaxo de los costazos y enriba les rodíes, usando pa ello solo les manes, brazos, costazos, pechu y cadriles.

Cada xugador ta marcáu por un oponente, que va tener qu'atrapar el balón o evitar que'l rival garrar. Si un xugador del mesmu equipu pasa a otru la pelota con una patada, el balón algama una trayeutoria alta y ye atrapáu nel aire por esi otru xugador, considérase un mark y l'árbitru concede un tiru llibre. Esto significa que'l xuegu detiense (non asina'l tiempu) mientres l'atacante disponer a llanzar dende detrás del llugar onde llogró atrapar la pelota, ensin más interferencies qu'un defensor al so llau. El specky, o spectacular mark, ye l'aición más espectacular del xuegu, una y bones los xugadores salten a atrapar la bola y ye onde se suelen producir les aiciones más llamatives. Pa saltar a pol balón, el futbolista puede sofitase n'otru xugador.

El balón nun puede salir del terrén de xuegu de forma direuta, porque supondría un tiru llibre pal equipu contrariu. Si'l balón cutíu bota dientro antes de salir, considérase que la pelota salió del campu. Un árbitru de llinia tien de ponelo en xuegu, poniéndose de llombu al campu y llanzando'l balón con fuercia percima de la so cabeza escontra'l terrén de xuegu.

Zona d'anotación. Los dos postes centrales son más altos que los llaterales.

Anotación[editar | editar la fonte]

L'árbitru asitiáu en zona d'anotación señala la consecución d'un gol.

Nel fútbol australianu l'oxetivu ye anotar goles y behinds. El gol val seis puntos, ente que el behind solo unu. Cuando se marca'l gol efectúase un saque dende'l centru del campu, ente que col behind l'equipu al qu'anotaron el tantu saca dende'l so propiu campu. L'equipu que más puntos consiguió al términu de los cuatro cuartos gana. Puede haber empate en casu de que los dos equipos tengan los mesmos puntos, anque nes fases finales de competiciones apuéstase una prórroga.

  • Gol: 6 puntos. P'anotalo'l xugador tien de consiguir, por aciu un disparu col pie, que'l balón pase ente los postes centrales, ensin importar a qu'altor lo faiga. Por que s'otorguen los seis puntos, el balón nun puede ser tocáu por nengún otru xugador mientres la so trayeutoria. Anque lo normal ye que la pelota non toque'l suelu dempués del llanzamientu, si llega a botar y crucia los postes centrales nun afecta a la puntuación.
  • Behind: 1 puntu. Llógrase cuando la pelota crucia ente un poste central y un poste llateral y, a diferencia del gol, el xugador atacante puede usar cualesquier parte del cuerpu. Tamién cunta con un puntu cuando la pelota cute unu de los postes centrales, o si un xugador atacante pasa'l balón polos postes centrales usando otra parte del so cuerpu que nun sía'l pie. Si un defensa rival anota de forma apostada (xeneralmente pa evitar un gol del atacante), la estratexa conozse como rushed behind. Si la bola cute un poste llateral considérase que salió del campu, polo que nun s'otorga nengún puntu.

L'árbitru asitiáu so los dos postes ye l'encargáu de señalar l'anotación. Pa ello tien d'alzar los dos brazos colos coldos pegaos en casu de gol, y un solu brazu pa indicar un behind. Dempués, confirma la señal al otru umpire asitiáu nel otru llau ximelgando sobre la so cabeza dos banderes (gol) o una bandera (behind).

Como exemplu de resultancia, consideramos un partíu ente St Kilda y Sydney Swans, col siguiente marcador: St Kilda 15.11 (101), Sydney 8.10 (58). St Kilda anotara 15 goles (seis puntos) y 11 behinds (un puntu), con una suma de 90+11.

Posición de los xugadores[editar | editar la fonte]

Cada equipu cunta con 18 xugadores nel terrén de xuegu, a los qu'hai que sumar los xugadores suplentes que pueden entrar al campu en cualquier momentu. Anque cada unu suel tener una posición preferida que rica una habilidá especial, l'estilu de xuegu del fútbol australianu fai que nun esistan posiciones definíes. Por ello, puede haber xugadores que desempeñen delles funciones nel campu.

L'esquema básicu ye una división ente posiciones defensives (backline), centrocampistes (midfield), y delanteros (forward). Tamién ta la figura de los followers que, amás de desempeñar una de los trés funciones antes citaes, encargar de poner en xuegu'l balón cuando se saca dende'l centru del campu.

Historia[editar | editar la fonte]

Estatua n'honor a Tom Wills y el fútbol australianu, asitiada en Melbourne.

Los oríxenes del fútbol australianu remontar a 1858, cola celebración de los primeros partíos na ciudá de Melbourne. El deporte surde a partir d'otros a los que xugaben les distintes tropes britániques establecíes nes colonies, tales como'l fútbol gaélico o'l rugbi. Llueu dellos xugadores de críquet como Tom Wills vieron esti xuegu como una bona oportunidá pa caltenese en bona forma mientres los meses d'iviernu, polo qu'empezó a desenvolvese un primer códigu de normes. Nesi sentíu cabo destacar a Henry Colden Harrison y Wills, como pioneros del fútbol de regles australianes, y al Melbourne Football Club como'l primer equipu profesional del país que se creó'l 17 de mayu de 1859.

Anque los primeros partíos xugáronse al campu, utilizando los árboles como porteríes, llueu s'adoptaríen los campos de críquet como escenariu de xuegu. El xuegu tuvo un importante ésitu na colonia de Victoria, concretamente pela redolada de Melbourne, y foi ellí onde empezaron a realizase les primeres competiciones. A lo llargo del sieglu XIX, el deporte espandir a otros territorios como Australia Meridional, Tasmania o Queensland, y en 1877 formáronse les dos primeres asociaciones de fútbol: South Australian Football Association y Victorian Football Association. Ello favoreció la creación de distintes lligues rexonales, y más tarde los partíos ente colonies.

En 1897 créase, tres la decisión de dellos clubes d'abandonar el campeonatu rexonal de Victoria, la Victorian Football League (VFL). Esti campeonatu pasaría a ser, años más tarde, consideráu como'l tornéu de lliga nacional d'Australia, que dende 1990 llámase Australian Football League. Empezó con ocho clubes, pa pasar en 1925 a doce formaciones.[2]

Tres la Segunda Guerra Mundial, que lastró al desenvolvimientu del fútbol australianu, deciden fomentase los campeonatos interestatales y créase un comité nacional, la Australian National Football Council, pa supervisar un tornéu interestatal. Sicasí, la VFL siguía siendo'l campeonatu principal. Hasta la década de 1970 los únicos dominadores yeren los estaos de Victoria, que reclutaba a los meyores xugadores d'otros estaos, y Australia Meridional, onde tamién había afición por esti deporte. Tamién s'intentó una espansión internacional, con partíos n'otros países enmarcaos en feries de demostración y exhibición. Sicasí, les propuestes nun cuayaron n'otros países más allá d'Oceanía. L'estilu de xuegu varió, pasando a ser más agresivu, rápido y d'ataque.

Les audiencies crecieron, especialmente gracies a la retresmisión per televisión de los alcuentros pa tol país. Por ello, dende la década de 1980 entámase una espansión nacional definitiva de la Victorian Football League, a la qu'ayuda'l treslláu en 1982 del equipu de South Melbourne a Sydney pa crear los Sydney Swans, primer equipu de fora de Victoria y asitiáu en Nueva Gales del Sur, onde l'afición pol fútbol yera menor. La respuesta foi positiva, polo que la VFL decidió otorgar franquicies d'espansión a les federaciones d'otros estaos por que se inscribieren nel so campeonatu. En 1990, con una nueva realidá, el campeonatu VFL pasa a llamase Australian Football League (AFL).

Desarrollu y popularidá[editar | editar la fonte]

Australia[editar | editar la fonte]

El fútbol australianu ye'l segundu deporte con mayor númberu de siguidores y espectadores n'Australia (atopar por detrás del críquet), y el país ye l'únicu con lliga profesional: la Australian Football League. En 2005 calculóse qu'un permediu de más de 6 millones de persones siguieron los partíos de la AFL, y a pesar de que la mayor parte de los clubes concentrar en Victoria'l deporte gocia de gran aceptación en tol territoriu nacional. Anque mientres la temporada regular los datos d'audiencies baxen, rexístrase un eleváu númberu d'espectadores mientres la fase final de la lliga. En 2008 cuntó con una asistencia media al campu de 38.295 espectadores, la cuarta más alta pa un campeonatu de lliga de cualquier deporte nel mundu y solo por detrás de NFL, Indian Premier League de críquet y la Bundesliga alemana.

Tocantes a repercusión mediática, les audiencies de TV suelen asitiar la final de la AFL como unu de los programes más siguíos del añu nel país. Anque nun principiu la lliga amosóse reticente a emitir alcuentros por televisión, más tarde adoptó un modelu pol que l'alcuentru ufiertar con un ciertu retardo. Na actualidá, depende de la zona de cobertoria de cada emisora afiliada a una rede nacional que cunta colos derechos. En 2009 los derechos n'abiertu de la AFL correspondíen a Network Ten. Per otra parte, la televisión per cable o de pagu tamién retresmite alcuentros, y ye frecuente que la mayoría de cadenes emitan resumes. Amás de la AFL, cada emisora afiliada puede emitir, dientro de la so desconexón territorial, alcuentros de lligues rexonales, magar eso depende de cada cadena.

Restu del mundu[editar | editar la fonte]

Amás d'Australia, bien pocos países cunten con una importante presencia del fútbol australianu nel so deporte nacional. Fora de les sos fronteres, suel haber una mayor presencia en países d'Oceanía. Tamién esiste una cierta rellación ente esti deporte y el fútbol gaélico, pol que dellos xugadores de la República d'Irlanda empezaron a xugar n'equipos de la AFL. Tiense constancia de qu'esisten más de 30 países onde se xuega a fútbol de regles australianes nel mundu, y dalgunos como Nauru y Papúa Nueva Guinea considerar el so deporte nacional. Sicasí, ente que n'Australia hai más de 600.000 xugadores federaos,[3] nel restu del mundu apenes se superen los 30.000 deportistes rexistraos.[4]

Esiste un campeonatu mundial, de calter amateur, que cuntó con tres ediciones (2002, 2005 y 2008) y nel que xueguen hasta 12 seleiciones. Dalgunos de los equipos nacionales son les Águiles de Chubut (Arxentina) o Santos de Chile.[5] N'España la única federación esistente ye la de Cataluña, ensin sofitos oficiales del gobiernu autonómicu. Anque tamién hubo representación de tol país (Toros d'España) nun esiste una federación nacional, polo que Cataluña y España xueguen por separáu.[6]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Australian Bureau of Statistics (ed.): «4174.0 - Sports Attendance, Australia, Apr 1999» (inglés) (xineru de 2007).
  2. Australian Football League (ed.): «AFL History» (inglés).
  3. Jake Niall (20 de xunu de 2007). «More chase Sherrin than before» (inglés). Real Footy.
  4. «World Footy Census 2004 - Summary» (inglés). World Footy News (1 de mayu de 2005).
  5. Santiago Saints
  6. Amadeu García (14 de setiembre de 2007). «Cataluña y España xueguen l'Européu de fútbol australianu al marxe de les instituciones» (castellanu). El Mundo.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]