Puerto Arista

Coordenaes: 15°56′07″N 93°48′37″W / 15.935289°N 93.810167°O / 15.935289; -93.810167
De Wikipedia
Puerto Arista
Alministración
PaísBandera de Méxicu Méxicu
Estáu federáuBandera de Chiapas Chiapas
Conceyu Tonalá
Tipu d'entidá llocalidá de Méxicu[1]
Nome oficial Puerto Arista (es)[1]
Nome llocal Puerto Arista (es)[1]
Códigu postal 30507
Xeografía
Coordenaes 15°56′07″N 93°48′37″W / 15.935289°N 93.810167°O / 15.935289; -93.810167
Puerto Arista alcuéntrase en Méxicu
Puerto Arista
Puerto Arista
Puerto Arista (Méxicu)
Altitú 0 m[2]
Demografía
Población 958 hab. (2020)
Porcentaxe 100% de Tonalá
0.02% de Chiapas
0% de Méxicu
Más información
Estaya horaria UTC−06:00
Cambiar los datos en Wikidata

Puerto Arista ye una pesquería y sitiu turísticu allugáu na mariña norte de Chiapas, nel conceyu de Tonalá, na mariña mexicana correspondiente al Golfu de Tehuantepec. Xunto a Puertu Chiapas son los dos poblaciones con esi títulu nel estáu. Magar orixinalmente yera un puertu como tal, la falta de idoneidad pa los grandes buques de carga eventualmente empobinaron la economía al turismu mientres el Sieglu XX. Ye un destín popular ente la población chiapaneca, yá que s'atopa cerca de la capital del estáu Tuxtla Gutiérrez. Puerto Arista caltúvose como la sablera más visitada de Chiapas y unu de los sos destinos turísticos más populares,tou esto a pesar de la relativa falta d'infraestructura turística sofisticada. Puerto Arista ye'l llar d'unu de los cuatro santuarios de tortúes marines del estáu, diseñáu p'ayudar a protexer a les diverses especies que vienen poner los sos güevos.

Descripción[editar | editar la fonte]

La pesquería de Puerto Arista ta allugada nel conceyu de Tonalá, a ventidós quilómetros de la cabecera municipal y a dieciséis quilómetros de la Carretera Federal Tapanatepec-Talismán, a la que s'apuerta pol Ramal a Puerto Arista. L'área ye parte de la región Istmo-Costa del estáu, en sí mesma parte del Ismu de Tehuantepec. Esta área costera ye una franxa de tierra encaxada ente los montes de la Sierra Madre de Chiapas y l'Océanu Pacíficu. Como tal la rexón ta principalmente enllena de pequeños pueblos y ranchos con estenses camperes pal ganáu, la principal actividá económica d'esta rexón. Dalgunes de les comunidaes cercanes inclúin a Cabeza de Toro, que s'estiende a entrambos llaos de la carretera que xune Puerta Aresta y Boca del Cielu, dambes na Llaguna La Xoya.

La población de Puerto Arista atópase a entrambos llaos d'un bulevar principal que cuerre paralelu a la sablera. Esta carretera tien dellos nomes, como'l Boulevard Zapotal y l'Avenida Mariano Matamoros, pero conocer comúnmente como "El Boulevard". La mayoría de los edificios a lo llargo d'esti bulevar, especialmente nel centru de la ciudá, son negocios qu'atienden a los turistes, como hoteles, restoranes y pequeñes tiendes. Nel centru de la ciudá, atópase'l faru construyíu nel Sieglu XIX.

El tresporte públicu ta llindáu a los autobuses que van a Tonalá y pequeñes carrocetes y taxis coleutivos a otros llugares.

Historia[editar | editar la fonte]

Orixinalmente llamada "La Puerta", la so esistencia rexistrar por primer vegada en 1813, cuando les Cortes de Cádiz autorizaron al puertu pa comerciar con Guatemala y otros puertos de Nueva España y Perú. Na década de 1860, el presidente Benito Juárez declarar un puertu principal pa la navegación costera. El puertu solía recibir mercancíes dende Panamá, Acapulco y hasta de San Francisco. Los productos de Chiapas como llima, pexe seco, índigo y maderes tropicales salíen escontra los sos destinos dende Puerto Arista. Al escarecer d'una badea, los barcos que llegaben a la zona teníen qu'atracar nel océanu abiertu, coneutaos a la mariña con un cable bien llargu, con embarcaciones más pequeñes pa tresportar la carga y pasaxeros. En 1893, el gobiernu federal construyó un faru p'alvertir a los grandes tresportistes de carga del área yá que les sos agües nun se consideraben segures pa grandes embarcaciones. De magar, la población perdió la so función como puertu (principalmente a la creación del Ferrocarril Panamericanu), con solu barcos camaroneros deteniéndose cerca. La economía mover al turismu aprovechando la la so llocalización y l'importante producción pesquera del conceyu.

En 2010, una fola grande cutió l'área cutiendo restoranes xunto a la sablera, quitando docenes d'establecimientos y barcos. La fola tamién erosionó más d'un metro d'anchu de sablera n'árees. Nel branu y payares de 2011, hubo dellos problemes con altos niveles de bacteries Enterococcus na agua.

Turismu[editar | editar la fonte]

Puertu Aresta atopar a 195 km de la capital del estáu de Tuxtla Gutiérrez, polo que ye una escapada popular pa esta ciudá. Anque ta llenu principalmente mientres los periodos de vacaciones en Méxicu, como la Selmana Santa y la Navidá, balérase la mayor parte del restu del añu, sigue siendo l'área de sablera más visitada del estáu. Ye unu de los sitios más visitaos en Chiapas dempués de Palenque, San Cristóbal de Les Cases y Chiapa de Corzo. L'área recibió 90,371 visites totales en 2008. Mientres el periodu de vacaciones de Navidá de 2009, el puertu recibió cerca de 2,000 visitantes en dos díes, quien gastaron alredor d'un millón de pesos con ocupación hotelera n'aprosimao l'ochenta per cientu. Nel branu de 2011, la ocupación hotelera permediu foi de 46.38% con 17,000 visitantes, en comparanza colos 11,000 del añu anterior.

Vendedor na sablera de Puerto Arista una tarde de xineru de 2011.

Puerto Arista tien trenta y dos quilómetros de sableres anches con vista al mar abiertu. Dende l'área de la sablera, los puede apreciase los picos de la Sierra Madre de Chiapas na so plenitú, mientres la primavera-branu por nubes d'orixe orográficu y mientres la seronda-iviernu por nubes aniciaes pol Efeutu Föhn. El clima ye templáu y semi húmedu, cola mayoría d'agües de branu. La temperatura medio añal ye de 27 °C. La sablera ye de sable finu, gris, volcánica, fataos de fragates visibles. El surf puede ser pesáu, pero esto nun ye común. Cola marea baxa, l'aguaxe ye más nidiu y seguro pa nadar. Sicasí, l'aspeutu más peligrosu de l'agua son les corrientes d'agua, capaces de llevar a la xente al mar. Estos asoceden principalmente más allá de la segunda llinia de poses d'onda. Nun hai indicaciones sobre la seguridá de les agües y nun hai salvavides profesionales. En 2008, 27 de los 41 incidentes d'afogamientu en Chiapas asocedieron en Puerto Arista.

La infraestructura turística compónse principalmente d'hoteles básicos y restoranes palapa simples que miren al océanu. Los restoranes de Palapas tán toos especializaos en platos de mariscos, toos con menús y precios bien similares. Anque hai un par de docenes d'estos restoranes, solu cinco o seis xeneralmente tán abiertos nun momentu dau. Na carretera principal cerca del faru, hai un puestu de comida que viende productos básicos mexicanos.

Los arriendos de too Terrenales son populares, pero tamién hai arriendu d'embarcaciones, equipos deportivos y campamentos. La sablera foi'l sitiu d'un eventu rellacionáu col Circuitu de Voleibol de Sablera NORCECA 2010. L'equipu de fútbol profesional Guerreros del Atléticu Chiapas utilizó l'área pa entrenar en 2011-2012.

Santuariu "Sableres de Puerto Arista"[editar | editar la fonte]

El Santuariu "Sableres de Puerto Arista" ye un Área Natural Protexida, creada'l 29 d'Ochobre de 1986 por decretu con 212.48 hectárees y alministrada pola Comisión Nacional d'Árees Naturales Protexíes (CONANP). Esti Santuariu de tortúes de Puerto Arista un programa de proteición y preservación de tortúes patrocináu pol estáu, allugáu a 2.5 km al oeste de la ciudá al llau del Hotel Villa Murano. Atopar nuna propiedá con 500 hectárees de manglares y sableres. Ye una de los cuatro instalaciones nel área xunto coles de Boca del Cielu, Costa Azul y Barra de Zacapulco.

Puerto Arista ye una de les 144 sableres en Méxicu onde les tortúes marines vienen poner los sos güevos. Tamién ye una de los ventidós sableres onde estos niales de güevos esperimenten un altu riesgu de ser escalaos. Amás, les tortúes marines apaecieron muertes nestes mariñes, xeneralmente atribuyíes a la pesca illegal, especialmente al camarón, con redes n'árees prohibíes. Inda hai caza illegal de tortúes y güevos de tortúa a pesar d'una prohibición federal.

La función principal del santuariu ye patrullar la sablera a cuerpu y con Tou Terrenes los pa niales de tortúes recien desovados col fin de treslladar los güevos a los recintos protexíos. Más tarde, les críes son lliberaes nuevamente al mar. Déxase-y a los visitantes participar tantu na recueya de güevos como na lliberación de les críes. Les actividaes realizar mientres tol añu, pero la mayoría de les tortúes vienen equí para añeren ente xunetu y payares. En 2008, el gobernador de Chiapas visitó'l santuariu pa participar na lliberación de más de 7,000 neonatos pa la inauguración del Centru Integral de Caltenimientu. Nesi añu, lliberáronse alredor de mediu millón, con 25,000 visites. En 2010, el santuariu foi casi abandonáu, casi ensin personal nin instalaciones deterioraes. Sicasí, de magar, hubo esfuercios de rehabilitación.

La zona de "Santuario Playa de Puerto Arista" allúgase dientro de la Rexón Marina Prioritaria Númberu 39 de la Comisión Nacional pa la Conocencia y Usu de la Biodiversidá CONABIO, identificada col nome "RMP Non. 39 Puerto Arista", que propónse pola so alta diversidá biolóxica, siendo una área de proteición de tortúes y l'última zona de marismas de tol país. Al empar, alcuéntrase dientro de la Rexón Hidrolóxica Prioritaria Númberu 32 d'alcuerdu a la CONABIO, identificándose col nome de "RHP Non. 32 Soconusco", allugando recursos hídricos tanto lenticos como loticos, con alta diversidá de comunidaes vexetales, aves migratories y acuátiques, peces y crustáceos dulceacuícolas. El Santuariu "Sableres" de Puerto Arista atópase dientro de la Rexón Hidrolóxica "Costa de Chiapas" de l'Aguada del Pacíficu, de la Comisión Nacional de l'Agua (CONAGUA). Asina mesmu, y d'alcuerdu a la CONAGUA allúgase dientro de les cuenques del Ríu Zanatenco y Cuenca La Xoya.

El santuariu apurre hábitat a una gran cantidá d'especies d'aves residentes y migratories, tanto terrestres como acuátiques, que tán en peligru d'estinción o en riesgu, tales como la Tortúa golfina (Lepidochelys olivacea), Tortuga llaúd (Dermochelys coriacea), Tortúa verde (Chelonia mydas), Tortúa carey (Eretmochelys imbricata), Caimán (Caiman crocodilus), Cocodrilu americanu (Crocodylus acutus), Ocelote (Leopardus pardalis), Tigirllo (Leopardus wiedii), Mapache (Procyon lotor), Osu formigueru (Tamandua mexicana), Iguana negra (Ctenosaura pectinata), Tortúa gravada (Trachemys scripta), cigüeña americana (Mycteria americana), garceta acoloratada (Egretta rufescens), garza morica (Ardea herodias), garza-tigre Mexicana (Tigrisoma mexicanum), rabijunco picu coloráu (Phaethon aethereus), paíno mínimu (Oceanodroma microsoma), garza agami (Agamia agami) gavilán cabeza gris (Leptodon cayanensis), aguililla rojinegra (Parabuteo unicinctus), ferre faxáu (Falco femoralis), Pericu frente naranxa (Aratinga canicularis), Aguililla negra menor (Buteogallus anthracinus), Coríu cuyarón nortizu (Anas clypeata), Cerceta ala azul, patu media lluna (Anas discors), Patu golondrino (Anas acuta), según dellos anfibios y reptiles. Un bon númberu d'estes especies son indicadores de la calidá del sitiu, otres son migratories, residentes, y delles más s'atopen en dalgún estáu de riesgu en términos de la NOM-059.

Tocantes a manglares, tiense la presencia de Mangle negru (Avicennia germinans), Mangle coloráu (Rhizophora mangle), Mangle botoncillo (Conocarpus erectus), Mangle blancu (Laguncularia racemosa).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]