Cynthia del Águila

De Wikipedia
Cynthia del Águila
Ministra de Educación de Guatemala (es) Traducir

14 xineru 2012 - 22 agostu 2015
Vida
Nacimientu Ciudá de Guatemala16 de mayu de 1959 (64 años)
Nacionalidá Bandera de Guatemala Guatemala
Estudios
Estudios Universidá del Valle de Guatemala
Oficiu política
Creencies
Partíu políticu Partido Patriota (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Cynthia Carolina del Águila Mendizábal de Sáenz de Tejada (16 de mayu de 1959Ciudá de Guatemala) ye una docente y política guatemaliana.[1] Foi ministra d'Educación de la República de Guatemala ente 2012 y 2015.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nació na Ciudá de Guatemala. Ye maestra n'educación primaria y llicenciada en pedagoxía egresada de la Universidá del Valle de Guatemala (1982-1990).[2]

Foi profesora de segunda enseñanza n'inglés y llicenciada n'Educación, egresada de la Universidá del Valle de Guatemala.[3] Tien estudios de posgráu en currículu de la Universidá Estatal de Michigan (Estaos Xuníos).[3] Mientres el periodu 1996-2000 foi viceministra téunica d'Educación.[3] Fungió como direutora de Planificación, coordinadora del proyeutu BIRF y xerente calidable del MinEduc (Ministeriu d'Educación de Guatemala).[3] Coles mesmes, foi miembru de la Comisión Consultiva de Reforma Educativa,[3] miembru de l'Asociación d'Investigación y Estudios Sociales (ASIES),[3] coordinadora de la Gran Campaña Nacional pola Educación mientres dellos años[3] y anguaño forma parte del so Comité Asesor.[3] Exerció la docencia nos niveles d'educación primaria y terciaria.[3] Coordinó los programes de profesoráu de segunda enseñanza na Universidá del Valle de Guatemala.

Vida política[editar | editar la fonte]

Ministra d'Educación[editar | editar la fonte]

El 15 de payares de 2011, Otto Pérez Molina confirmó a Cynthia Del Águila dientro de la so gabinete de gobiernu como Ministru d'Educación de Guatemala, foi juramentada el 14 de xineru de 2012 pol presidente de Guatemala Otto Pérez Molina.

Ente los llogros que se-y reconocen[ensin referencies] ta'l crear el Programa Nacional de Llectura «Lleamos Xuntos», qu'ente otres coses estableció 30 minutos de llectura diarios pa tolos establecimientos educativos de Guatemala y apurrió[ensin referencies] de manera masiva llibros de llectura pa toles escueles de preprimaria, primaria y secundaria del país.

La ministra d'Educación xeneró pólemica pola reforma a la carrera docente la cual pasó de ser una carrera del nivel diversificáu a ser un oficiu a nivel universitariu. Hasta 2012, Guatemala yera de los pocos países del mundu onde la formación inicial docente caltener a nivel de la secundaria (highschool). Con esta reforma, los aspirantes a ser maestros de primaria tienen d'estudiar un bachilleratu y depués ingresar a la universidá, onde cursen un profesoráu que dura trés años. La formación de maestros del nivel preprimario caltener a nivel de ciclu diversificáu. Esta reforma foi refugada polos estudiantes, que protestaron en delles ocasiones ya inclusive en mayu de 2012 retener por fuercia. Les fuercies del orde y la policía nacional civil intervinieron pal so rescate.[4]

En xineru de 2015, el diputáu de la bancada Compromiso Renovación y Orde (CREO), Selvin García, presentó una aición d'amparu en contra de Cynthia del Águila, por non cumplir cola promesa de reconstruyir 381 escueles que resultaron estropiaes pol terremotu del 7 de payares de 2012, que dexó un saldu de 48 muertos, unos 150 mancaos y cientos de viviendes con daños.[5]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. ministra-de-educacion-cynthia-del-aguila/Tetoey---hdIXoTX2Nx26M/ «El antejuicio contra la ministra d'Educación, Cynthia del Águila, por suprimir la carrera de maxisteriu», artículu del 25 de mayu de 2015 nel sitiu web Publinews (Guatemala).
  2. Perfil de Cynthia del Aguila [sic, por Águila], nel sitiu web Linked In (Estaos Xuníos).
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7 3,8 Ramírez, Guillermo; y Rojas, Álex (2015): «Ministros dimiten a gobiernu de Pérez Molina», artículu del 22 d'agostu de 2015 nel diariu Prensa Llibre (Guatemala). Amuesa una fotografía de Del Águila.
  4. «Secuestren a ministra d'educación en Guatemala», videu onde amuesen a la policía reprimiendo a estudiantes de la escuela secundaria; publicáu nel sitiu web YouTube.
  5. «Van Remanar contra ministra d'Educación», artículu del 8 de xineru de 2015 nel sitiu web de la radio Emisores Xuníes (Guatemala).