Campillo de Llerena

Coordenaes: 38°30′03″N 5°49′57″W / 38.5007°N 5.8324°O / 38.5007; -5.8324
De Wikipedia
Campillo de Llerena
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
Provincia provincia de Badayoz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Campillo de Llerena (es) Traducir Tomás Ramiro Sánchez
Nome oficial Campillo de Llerena (es)[1]
Códigu postal 06443
Xeografía
Coordenaes 38°30′03″N 5°49′57″W / 38.5007°N 5.8324°O / 38.5007; -5.8324
Campillo de Llerena alcuéntrase n'España
Campillo de Llerena
Campillo de Llerena
Campillo de Llerena (España)
Superficie 234 km²
Altitú 502 m
Llenda con
Demografía
Población 1329 hab. (2023)
- 689 homes (2019)

- 671 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.2% de provincia de Badayoz
0.13% de Estremadura
0% de España
Densidá 5,68 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
campillodellerena.es
Cambiar los datos en Wikidata

Campillo de Llerena ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Badayoz (comunidá autónoma d'Estremadura).

Historia[editar | editar la fonte]

Según delles lleendes, los antecedentes de Campillo unviar a un nucleu romanu llamáu «Ipasturgi» fundáu por personal proveniente del asentamientu túrdulo de «Arsa», que dellos historiadores pretenden faer coincidir col castiellu árabe de «Argallet», escontra'l noroeste de la población, próximu a Zalamea de la Serena.[2]

En 1594 formaba parte de la provincia de Lleón de la Orde de Santiago y cuntaba con 404 vecinos pecheros.[3]

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá, entós conocida como Campillo, constituyir en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu xudicial de Llerena.[4] Nel censu de 1842 cuntaba con 263 llares y 1002 vecinos.[5]

Xeografía[editar | editar la fonte]

Alcontrar al norte de Llerena, de la que falta 46 km, y 135 km de Badayoz. El nucleu urbanu ta asitiáu nel cuadrante noroeste del términu municipal. N'estensión, el pueblu fai'l númberu 27 ente los 162 con que cunta la provincia.

Pertenez a la contorna de Campiña Sur y al Partíu xudicial de Llerena.

Tien como población d'importancia más cercana a Azuaga y pertenez a la mancomunidá d'agües y servicios de Llerena.

El conceyu ta aislláu metanes un gran territoriu onde hai pocos nucleos de población. El suelu ye duru y el paisaxe queda definíu por una orografía onde los llanos y les ondulaciones van dexando llugar a un terrén más accidentáu.

El so términu toma una estensión de 234 km², confinando al Norte colos términos de Retamal de Llerena y Zalamea de la Serena, al sur colos d'Azuaga y Maguilla, al Este colos de Zalamea de la Serena y Peraleda del Zaucejo y al oeste colos de Hornachos y Valencia de les Torres.

Orografía[editar | editar la fonte]

El términu ye bastante montascosu. La Villa asitiar nun pequeñu cuetu sobre un afloramientu graníticu, ente una serie de cuetos constituyíos por cuarcites silúriques, predominando'l suelu pardu mediterraneu y Rotlehm.

Les elevaciones más importante topar al este del términu, nuna pequeña sierra que se llama Argallén, ramal de la de Peraleda, empobinándose de Norte a Sur, qu'algama los 730 msnm. Otres cotes mencionables son les sierres del Corchu, Mingorrubio, Sierra Chica, Sierra del Prau, Cornejo y Cerro Mirón, con altores que bazcuyen ente 550 y 675 msnm.

Los peñones o peñes más conocíes son: La piedra de la Sierpe nes Majadillas, de los Flaires na Calera, del Galu nos Aflmoches, el peñón de la Dehesilla, y les piedres del Tambor, el Gatu y el Castillejo, estos trés mui cerca del pueblu. Nelles, los neños xugaron a «civiles y lladrones», sentáronse nel sillón de «Papafé» y xubíu al tinteru». Na actualidá esta finca haber abarganáu los sos nuevos propietarios pasando al olvidu de toos.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima ye de tipu mediterraneu, con influencia atlántica, con calteres más acusaos nes máximes branices, secu y calorosu, que nes mínimes d'iviernu. La temperatura medio añal ye d'unos 16 °C, que nos lleva a definir el clima como secosubhúmedo. La media mínima bazcuya ente 7 y 9 °C, con mínimes absolutes que nun suelen baxar de 5º, bazcuyando les medies máximes ente los 25 y 29 °C, con máximes absolutes del orde de 40 °C y dacuando cimeros.

La nevazón ye bien rara y, de producise, ye mientres los meses d'avientu y xineru, nun pasando d'unu o dos díes. Les agües, pocu abondosos, tienen mayor intensidá mientres la primavera y la seronda. La precipitación media añal ye d'unos 542,8 mm. Na seronda, especialmente nos meses de setiembre y ochobre, pueden descargar fuertes nubes, que tamién suelen rexistrase con anterioridá, anque más débiles, en mayu y xunu.

Los vientos dominantes son el gallegu o noroeste, el del sur, y el solanu o del este; les agües soler traer el del sur, y cuando sopla'l noroeste pueden producise bastios, llamaos popularmente «gallegás».

Hidrografía[editar | editar la fonte]

Les víes fluviales son d'escasu caudal ensugándose cuasi toes en dómina braniza. El ríu Guadámez, el de mayor arribación, crucia'l términu d'oeste a norte colos regueros que desagüen nél. Pela marxe izquierda son: Del Puerco, Moñigos, de las Puercas, Navillas, Trocha de Retamal, y los regajos: De las Moralas y Linare. Pela marxe derecha, más numberosos y de mayor caudal, son: Machicas, Huerta de los Cojitos, Apedreado, Guadamalejo[nota 1], Bejarano, Andibuela, de la Calera, Sierra Chica, Zamarra y Santa María.

Otros a destacar son: Borrego, Seis Dedos, Charcón, de los Lobos, del Prado, Cerro Judío, Chinas Blancas, del Soldado, del Ciego, los Sauces, del Espino, de Pedro Serrano, de la Mimbre, Vallehermoso, la Pelona, Fuente del Hierro, Zaucejo, Alberco, Calabazas, Cañada de Juan Esteban, Estrello, Tía Luisa, La Calerilla, Castillo del Argallén, de las Gavias, del Pozo, de Juan Jimón, y el Cañuelo.

Nun hai llagos, pero sí llagunes y llamargues pa recordales como la del Tío Henao a 1,5 km del pueblu, na marxe izquierda de la carretera de Peraleda (agora atópase cegada), la del Bujarral nel Casar, del Comisariu nos Alimoches, del Guapero nel Rapacín, del Garbanzuelo, siendo la mayor la del Raposo.

El suministru d'agües a la población, hasta postreros de sieglu, realizar por mediu de fontes naturales y pozos. Dende siempres son conocíes les fontes del Camín de Llerena y el Palaciu, cercanes a la población; alloñaes, pero d'agües apreciaes, atópense los pozos: De les Machicas, Nuevu, xunto a la era «Empedrá», y el de Nino.

Otros pozos d'agua non potable usar anguaño, como la fonte del Cura na cai del mesmu nome, Manantío, de la Lluz y el del Rodiu. Este, anguaño, queda dientro del edificiu que se ta construyendo pa Casa de la Cultura.

A la fin de la cai Pocico, nel so llau esquierdu, había un pozu con pasos pa sacar l'agua con más facilidá. Agora atópase cegáu y nel so llugar fixeron un pequeñu xardín.

En 1836, D. Félix Juan Garrido (sacerdote, natural de La Granja de San Ildefonso (Provincia de Segovia), ganó por oposición la plaza de Párrocu de Campillo. Vinu de Torres de Albanchez (Provincia de Xaén), del prioratu d'Uclés, tomando posesión el 1 d'abril de 1836, Vienres Santu y abandonar en 1841.), Cura Párrocu, n'oficiu, al xefe políticu de Llerena quexar de decidir de los vecinos y la apatía del Conceyu, surtir d'una agua de pozu pocu saludable ya impura, onde los rapazos refundien morgazos y animales muertos y les persones saquen l'agua con tou tipu de vasíes, careciendo pujos, inflamaciones del bazu, obstrucciones y dolores de banda. Podía, construyise una arqueta cubierta, poniendo unos caños con una pilastra por que bebieren les besties de lo qu'escarez anguaño».

Atendiendo esta quexa, munchos años dempués construyóse una pilastra que-y dio nome a la cai onde se fixo, con dos caños, y bebederu pa los animales, onde ta la fonte na cai Díaz-Ambrona, antes calle Pilar, que les sos agües vienen de un manantial qu'hai na cerca propiedá de D. Eduardo Romero, a la salida p'Azuaga.

Nel camín de los Toriles atópase un pozu llamáu de la Bomba, por tener un estractor manual, nuna arqueta de rexistru de la conducción d'agua pa la pilastra.

Sobre l'añu 1926 construyíase otra pilastra bebederu, atopándose n'activu a la fin de la cai Castejón, virtiendo agües d'un manantial cubiertu, que según la tradición ye un barcal árabe que s'atopa a la fin de la cai Solana y empiezos del Camín de Llerena.

Mientres la xestión del Alcalde D. Antonio Fernández Otero (D. Antonio Fernández Otero foi Alcalde mientres munchos años, y mientres el so mandatu empezó la pavimentación de les cais, y construyéronse el Cuartel, Campusantu, Depuradora de residuos y el Centru Cívicu ente otros.) l'añu 1954, abriéronse cuatro fondos pozos xunto al regueru del Prau nel sitiu de la Fame, a 5,33 km, instalándose siete fuentes públiques pol pueblu, empezando la entrada d'agua nos llares.

Nos años sesenta, motiváu pola probeza de los manantiales, poles enllargaes seques y l'aumentu del consumu, los veneros quedaron bien amenorgaos, creándose la necesidá de buscar nuevos manantiales. Tres aballadores xestiones y busca de nueves posibilidaes, los espertos decidir pola construcción d'un banzáu nel ríu Guadámez, a 4 km de distancia, xunto a la ponte de la carretera de Retamal.

El banzáu inauguróse nel añu 1977, pero bien por falta de previsión o de remangu, l'agua nun sirvió pal suministru. Primero foi porque desaguaben nel banzáu les agües fecales, siendo normal el refugu de la población a consumir l'agua nestes condiciones. Una vegada iguáu esti inconveniente, al clorar les agües tomaben un color escuru que al paecer yera debíu al terrén onde s'atopa'l banzáu que ye bien ferrial. Asina, viéronse obligaos a construyir una nueva depuradora nel llugar de los Valles pa someter l'agua a un nuevu procesu ya intentar faela apta pal consumu. Los distintos, químicos que lu han intentáu fracasaron o siquier, nun lo consiguen a un costo social. Arrenunciando nel enfotu, el banzáu, con tolos millones que s'invirtieron na so construcción, namái sirve pa satisfaer l'afición de dalgún pescador o p'añerar les anátidas.

Ante la imperiosa necesidá d'atopar tan básicu elementu, como ye l'agua, diéronse cinco taladros nel mesmu llugar onde tán los antiguos pozos que mientres tantos años abastecieron al pueblu, pero los resultaos fueron negativos.

Por iniciativa de D. Agustín Izquierdo Sánchez, natural de Helechosa de los Montes y vecín d'esta villa, gracies a fe y tesón, y a lo que munches persones creíen yera neciura ya inorancia, acometiéronse nueves parafuses mui cerca de los anteriores, pero nel llau contrariu del regueru del prau, apruciendo un bon manantial d'agua calidable qu'al traviés d'una curtia tubería bombiar hasta les antigües instalaciones con un mínimu costo, siendo l'agua que se consume, cubriendo les necesidaes, dende'l nueve d'agostu de 1981. Al señor Izquierdo, tiempu dempués gasayóse-y con un merecidísimo homenaxe.

Anguaño[¿cuándo?] tánse llevando negociaciones con otros pueblos cercanos pa traer l'agua del ríu Zújar. En 2007, la mayor parte de l'agua que se consume en Campillo de Llerena ye abastecida dende'l Banzáu de la Serena, traer a unos depósitos instalaos na Finca los Valles, y dende ende distribúyese a la población.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Empezando a la derecha de la carretera de Retamal, siguiendo'l sentíu de les manes del reló, nun orde irregular, apaecen los siguientes: Los Cerrillos, Los Valles, El Acebuchoso, Cumbres del Santo, El Ojuelo (con Los vuelos y Cumbres del Santo), La Encalada, Llano de las Corchas, Cerro de Mingorrubio, Solana de la Dehesa (con las Minas), El Conde, Santa María, Las Chorrubias, Argallén, Barajustal, El Coto, Cencerrilla, Las Casillas (con Casa Blanca), Los Frailes, El Cabezo (col Montón de Tierra), El Encinar, Cerro Mirón, Las Tejoneras, La Dehesilla, El Castillejo, La Dehesa, Los Ranchos, Canta el Gallo, María Domínguez. El Cornejo, Las Coronillas (con Casar Bóveda), Las Caleras, El Garbanzuelo, El Chiquillo, El Periliso, Sierra del Prado, Chinas Blancas (cola Desgracia), El Raposo, Los Montes (con Chinchín y les ruines del Castiellu Árabe), Alimoche, Quintos del Cerro Judío, Seis Dedos (con Gavilanes), La Calavera (con Los Pilones), Quinto de las Machicas, Quinto de las Majadillas, Dehesa del Casar, El Corcho, Los Canchos, Las Navas, Las Zorreras (col Palacio), Las Navillas, La Verilla, La Morala y la Zapatera (cola Cumbre y Umbría de Mahoma).

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ilesia parroquial católica so la advocación de San Bartolomé, na Archidiócesis de Mérida-Badayoz.[6] La ilesia foi llevantada nel sieglu XV magar ta bien modificada. Sobre la fachada góticu mudéxar destaca la so gran torre con dellos ventanales pa les campanes nel terciu cimeru. Ta construyida a base de lladriyu. La portada ta dotada de arrabá y conopeo. La ilesia tien dos cuerpos; l'inferior ye de mayor categoría y el superior reconstruyir nel añu 1955 con escasu gustu y conocencies. Nel altar mayor había un retablu de Estacio de Bruxeles pero quedó destruyíu en 1936.[2]

Topografía urbana[editar | editar la fonte]

Les viviendes son de tipu béticu o andaluces, polo xeneral de fachaes blanques enjalbegadas con balcones y ventanes de fierro y teyaos a dos vertientes de regular enclín. Consten de dos plantes, la parte baxa usada como vivienda y la de riba llamada «doblao», usar pa guardar los preseos de llabranza o tenada. Na actualidá, tán convirtiéndose en viviendes. D'antiguo estes cases teníen cortes pa les caballeríes, o bien na parte trasera o adosada a un llateral de la vivienda. Anguaño nun son necesaries y tánse convirtiendo en garaxe o almacén.

Economía[editar | editar la fonte]

La situación de la población parada ye consecuencia munches vegaes de la marcha de la economía de la zona na que ta asitiada, y ésta depende de la mesma de los recursos naturales esistentes, de polítiques estructurales, y de la mesma iniciativa de les persones, esto ye, ye un procesu en círculu que puede ser abiertu por aquellos con poder de decisión. Lo importante ye conocer cual ye la situación actual de cada sector, entever les necesidaes de determinaos bienes y servicios, pa intentar aprovechar los buecos de mercáu.

La estructura granible de Campillo respuende al esquema propiu d'una zona con un nivel de desenvolvimientu mediu-baxu. Carauterízase pol eleváu pesu del comerciu al menor, y una considerable importancia de la construcción y de les empreses auxiliares yá que, nos últimos años, tán siendo motores fundamentales pa la creación d'empléu na llocalidá.

Agricultura[editar | editar la fonte]

Una llocalidá como Campillo, asitiada nuna contorna eminentemente agrícola y ganadera, nun podía dexar de tener un sector primariu importante na so economía.

Les abondoses camperes que tien dexen amás el desenvolvimientu d'una importante cabaña del porcín (52.3%) y daqué menos d'ovín (35.4%).

La mayor parte de la superficie rústica dedicar a camperes (29.6%), siendo abondo inferior el númberu de tierres llabraes. Ente los cultivos destaca l'avena (17.6%) en secanu y en regadío la colza (46.2%) y el xirasol (40%).

La tierra atópase distribuyida de normal en minifundios (46.7% de les esplotaciones son menores de 5 ha). Los rexímenes de tenencia más avezaes son el de la esplotación direuta de la tierra pol propietariu (68.7 de la superficie censada). Los titulares son mayoritariamente d'edá avanzada ente los 55 y 65 años (33.6%) y siendo la so ocupación principal namái n'esplotación (58.7%).

Otru aspeutu importante a tener en cuenta a la de concluyir cual ye l'estáu y les perspeutives del sector ye'l nivel de mecanización, que nel Campillo ye óptimo.

Servicios[editar | editar la fonte]

La mayoría de les empreses que pueden encuadrase nesti sector tán rellacionaes col prestu de necesidaes primaries o d'ociu. Con éses en primer llugar apaecen los dedicaos al comerciu al per menor de productos non alimenticios, siguíos de los alimenticios.

Per otra parte tamién dientro del sector servicios hemos de mentar la Hostelería, nel apartáu de Restoranes, Chigres y Hoteles esisten 13.

Esiste un grupu de 8 profesionales qu'ufierten los sos servicios de manera independiente, clasificándo-yos dientro de la categoría d'actividaes profesionales (Axentes Comerciales, Médicos, Veterinarios, Abogaos,...)

Construcción[editar | editar la fonte]

Merez destacar el fuerte pesu de les empreses de construcción: 20, autónomos na so mayoría, a les que sí rellacionamos con otres industries y coles auxiliares que tienen rellación cola construcción llévanos a concluyir diciendo que ye esti sector el que soporta un gran pesu de tol texíu industrial de la llocalidá.

Detectar nos últimos trés años que'l sector de la construcción baxó anque frenáu un pocu nel últimu añu pola política rexonal d'incentivala construcción o arreglu de viviendes. Sicasí la opinión más xeneralizada de los espertos preve que nos dos próximos años la construcción va crecer menos qu'en 1.999.

Total vehículos matriculaos: 745.

Nos últimos trés años, el númberu total de vehículos matriculaos en Campillo de Llerena creció en más d'un 10%, concretamente un 11.9%. Esti datu llama l'atención debíu al gran númberu de vehículos esistentes en rellación cola población, yá que podemos dicir qu'esiste una media de 1.2 vehículos per familia, lo cual oldea col altu porcentaxe de persones paraes pudiéndose pensar qu'esisten otros ingresos somorguiaos” que xeneren rentes suplementaries, o que s'aprovecharon les bones perspeutives d'empléu sumaes a la baxada de los tipos d'interés nos creitos.

Galería d'imáxenes de restos de la guerra civil[editar | editar la fonte]

Nel esterior de la ciudá ta'l Campusantu de los italianos» onde fueron soterraos los soldaos d'esta nacionalidá que morrieron en combate mientres la guerra civil.

Notes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 «Estremadura de norte a sur.». Güei, Diariu d'Estremadura I:  p. 256. 1994. 
  3. Llibru de los Millones: Censu de población de les provincies y partíos de la Corona de Castiella nel sieglu XVI
  4. Cervantes Virtual [1]
  5. Conceyu Códigu INE -06-029 [2]
  6. Archidiócesis de Mérida-Badayoz - Llistáu de Parroquies [3] (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Error de cita: Esisten etiquetes <ref> pa un grupu llamáu "nota", pero nun s'alcontró la etiqueta <references group="nota"/> correspondiente