Burela

Coordenaes: 43°39′38″N 7°21′30″W / 43.6605°N 7.3582°O / 43.6605; -7.3582
De Wikipedia
Burela
Alministración
País España
Autonomía Galicia
Provincia provincia de Lugo
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcaldesa de Burela Carmela López Moreno
Nome oficial Burela (es)[2]
Códigu postal 27880
Xeografía
Coordenaes 43°39′38″N 7°21′30″W / 43.6605°N 7.3582°O / 43.6605; -7.3582
Burela alcuéntrase n'España
Burela
Burela
Burela (España)
Superficie 8.2 km²
Altitú 25 m
Llenda con Cervo y Foz
Demografía
Población 9454 hab. (2023)
- 4754 homes (2019)

- 4834 muyeres (2019)
Porcentaxe 2.9% de provincia de Lugo
0.35% de Galicia
0.02% de España
Densidá 1152,93 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
burela.org
Cambiar los datos en Wikidata

Burela ye un conceyu d'España perteneciente a la provincia de Lugo, na comunidá autónoma de Galicia. Forma parte de la contorna de La Costa. En 2017 cuntaba con una población de 9524 habitantes. Trátase d'un conceyu costeru asitiáu a veres del mar Cantábricu con una estensión de 7,78 quilómetros cuadraos, creáu la 15 d'avientu de 1994 arriendes de la segregación de la parroquia homónima del conceyu de Cervo.[3]

El so puertu pesqueru ye unu de los más importantes de la mariña cantábrica, y cuenta con una gran flota de barcos. La población creció nos últimos años del sieglu XX considerablemente. La so economía básase principalmente na pesca, destacando les captures de merluza, pez espada y bonitu. De resultes d'esta actividá desenvolvióse tamién una industria conservero de gran calidá. Amás d'esto cunta tamién con industries de cerámiques, estelleros y madereres.

Por cuenta de la gran demanda de personal pa trabayar nel mar, Burela ye un nucleu multicultural na qu'anguaño mora una amplia comunidá de caboverdianos (establecíos dende finales de los setenta) y apocayá amontóse la llegada de peruanos, indonesios, etcétera.

Símbolos[editar | editar la fonte]

Escudu de Burela
Escudu de Burela

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron aprobaos oficialmente la 30 de mayu de 1996. L'escudu se blasona de la siguiente manera:

«Ondado d'azur y plata con un faru d'oru acompañáu a lo cimero d'una torques d'oru brochantes. Al timbre, corona real zarrada.»

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

«Partíu d'azul escuro o marín al estil (1/3), col faru de mariellu y la torques de mariellu, y d'azul claro o celeste a la batiente (2/3).»

Xeografía[editar | editar la fonte]

La llocalidá capital del conceyu ta asitiada nel norte de la provincia de Lugo na mariña del mar Cantábricu a una altitú de 25 msnm.[5][6] El conceyu llenda al norte y al este col mar Cantábricu, al sur con Foz y al oeste con Cervo.

Noroeste: Mar Cantábricu Norte: Mar Cantábricu Nordeste: Mar Cantábricu
Oeste: Cervo Este: Mar Cantábricu
Suroeste: Cervo Sur: Foz Sureste: Foz

Nel conceyu de Burela alcuéntrense la sablera de La Marosa, la sablera de Ril, la sablera d'El Cabaliño, la sablera d'El Portelo, la sablera d'El Penoural y la sablera d'El Cantiño. Toes elles respuenden a unes carauterístiques similares en toes elles. Son sableres alcontraes a cuerpu de cantil onde n'ocasiones se cunta con una amplia estensión de sable. El sable ta formada por minerales cuarcíticos de matriz arenosa y a cachos de conches de que provienen de la fauna marina.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima en Burela ye templáu con una temperatura medio de 14.1 graos y una precipitacion añal media de 910 mm.[7]

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Posiblemente deriva de *(villa) Burella, indicando la so situación próxima al ríu Burellum, citáu nun documentu de 1096. En cuanto al topónimu Burellum, estudiosos como E. Bascuas derivar del raigañu indoeuropéu *bher- 'ferver', frecuente na hidronimia europea.[8]

Historia[editar | editar la fonte]

Los primeros nicios de poblamientu nes llendes de la parroquia correspuenden a un castru asitiáu na parte estrema del cabu, nun pequeñu altu, mui cerca del mar, un llugar estratéxicu dende onde s'acolumbraba tola mariña.

La población castreña dexó la so buelga nos preseos atopaos nuna finca llamada "Chao de castru". Referímonos a l'arracada y al torques de Burela. El torques, afayáu en 1945, qu'anguaño s'atopa nel Muséu Provincial de Lugo, ye una pieza d'oru de 23 quilates, formada por una gruesa baniella nel centru y romboidal nos cantos, y los sos estremos rematar con "doble tueru de conu".

En 1593 Felipe II incorpora a la Corona Real la xurisdicción del cotu redondu de Santa María de Burela y concede una carta privilexo a favor del obispu de Mondoñedo. Dende empiezos del Sieglu XVII hasta 1834, en que'l reinu de Galicia componer de siete provincies, la provincia de Mondoñedo constaba de 16 cotos redondos, ente ellos taba Santa María de Burela.

Cola Constitución de les Cortes de Cádiz (1812) terminar les antigües xurisdicciones y señoríos y surden los nuevos conceyos. El de Santuyano de Nois entendía la parroquia de Santa María de Burela. Sicasí, a partir de 1845 va pasar a pertenecer al conceyu de Cervo.

Ente les principales fontes de riqueza atopaben la pesca, l'agricultura, la industria fariñero y los telares. A lo llargo de la Edá Media y hasta'l sieglu XVIII, la pesca de ballenes foi una de les actividaes económiques de mayor relieve en Burela. Ello ye que cuntaba con 116 families, 3 embarcaciones en 1750 y 6 en 1754. Anque se cierren les reales fábriques en 1875, Burela sigue cola fabricación de caolinos locales, que s'embarquen camín d'otros llugares d'España. Yá nel S.XX inaugura la fábrica de cerámica Cucurny y les antigües factoríes de salazón convertir en fábriques de conserva de pexe.

Nel sieglu XX los sistemes de pesca evolucionen y llévense a cabo iniciatives como la construcci¢n d'un muelle d'abrigu, que s'empecipia en 1931, y l'apertura del ferrocarril de la mariña ente Ferrol y Xixón, inauguráu en 1972. Xeneralízase la elecrificación parroquial, instálense aserraderos ya intensifícase la esportación de madera y caolín. Toes estes obres atraen mano d'obra a Burela, qu'empieza a rexistrar una constante inmigración de tola contorna vecina.

En 1986 la inauguración del Hospital Comarcal da Costa va convertir a Burela en capital sanitaria del norte de Lugo.

En 1994 el puertu de Burela convertir en base de tola flota bonitera española (unos 350 barcos) mientres la llamada Guerra del bonitu, tres l'apresamientu del buque francés La Gabrielle.

El 15 d'avientu de 1994 la llocalidá de Burela dixébrase oficialmente de Cervo constituyéndose en conceyu.[9]

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 7,78 km²,[10] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 9524 habitantes y una densidá de 1224,16 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Burela ente 2001 y 2017

     Población residente (2001) según los censos de población del INE.[11]      Población según el padrón municipal de 2011[12] y de 2017 del INE.

La población tien una edá media de 36 años, constituyendo la media más nueva de la provincia. La población de la llocalidá sufrió un gran aumentu a finales de 1970 y la década de los 80 gracies a la llegada de families d'otres zones de la península, cuantimás Asturies y Castiella y Lleón, debíu al asentamientu en San Cibrao de la empresa pública Alúmina Aluminio (agora privatizada como Alcoa). Tamién nesta dómina ye cuando empieza a llegar adulces la güei importante comunidá caboverdiana.[13]

Eleiciones[editar | editar la fonte]

Añu PP PSdeG-PSOE BNG OTROS
1995 9 escaños 3 escaños 1 escañu 0 escaños
1999 10 escaños 1 escañu 2 escaños 0 escaños
2003 7 escaños 2 escaños 3 escaños 1 escañu (CDS)
2007 6 escaños 5 escaños 2 escaños 0 escaños
2011 7 escaños 5 escaños 1 escañu 0 escaños
2015 4 escaños 7 escaños 2 escaños 0 escaños

Alcaldes[editar | editar la fonte]

  • 1995: Manuel Parga Núñez (Comisión Xestora Vecinal)
  • 1995-2005: Manuel Mon Rouco (PP)
  • 2005-2007: José María González Barcia (PP)
  • 2007-2011: Alfredo Llanu García (PSdeG-PSOE)
  • 2011-2015: José María González Barcia (PP)
  • 2015-Actualidá: Alfredo Llanu García (PSdeG-PSOE)
Vista dende El Castiellu.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Zona xeolóxica d'El Perdouro.
  • Zona xeolóxica d'O Perdouro. Formación xeolóxica costera asitiada frente al puertu.
  • Asentamientu prerromanu de Chao de Castro, próximu al paséu marítimu que xune les sableres de Ril y O Portelo.
  • Hipocausto romanu datáu primeramente ente los sieglos II y III cerca del puertu de Burela.
  • Barcu muséu Reina do Carme. Ye un símbolu, homenaxe y testigu de la vida de los homes nel mar, el cúal ta asitiáu nel puertu de Burela.
  • A Marosa. Cuenta cola sablera d'A Marosa, les instalaciones deportives de la S.D. Burela y un paséu marítimu.
  • O Portelo. Sablera en plenu cascu urbanu de la población. Xunida con La Marosa pol paséu marítimu anterior. Ta pegada a una pequeña cala llamada O Cabaliño. Ente A Marosa y O Cabaliño allúgase otra pequeña cala llamada Praia de Ril.
  • Barriu del Cantiño. Zona residencial que cunta cola sablera d'O Cantiño,y un paséu marítimu con una zona d'ociu (parque, zona de barbacoes...).
  • O Monte Castelo. Zona de recréu asitiada nel visu del monte castelo (340m). Cuenta con un campu de tiru, una ermita y un mirador con magnífiques vistes.
  • Parque Rosalía de Castro. Zona de recréu asitiada nel centru de Burela onde hai numberoses actividaes pa los neños y vieyos.
  • Ilesia de Vila do Mediu con pintures murales que daten de la Edá Media.
  • Puertu pesqueru. Unu de los más importantes de Galicia.

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Mercáu selmanal: tolos vienres pela mañana nes cais del centru de la llocalidá.
  • Fiestes de la Virxe del Carmén y San Juan: el primer fin de selmana de xunu. Dedicaes n'honor a los marineros, primero que salgan a la costera del bonitu. Destaca la procesión de la Virxe del Carmen, que ye sacada polos barcos del pueblu, especialmente engalanaos pa la ocasión. Nel puertu, formoses alfombres florales afaten la procesión.
  • Fiesta Castrexa: el primer fin de selmana de xunetu. Dedicada a la recreación del pasáu castrexo de la villa, consiste nuna competición ente les distintos clanes formaes pa la ocasión.
  • Romería del Monte Castelo: últimu fin de selmana de xunetu. Romería y acampada mientres 3 díes na zona de recréu del Monte Castelo.
  • Fiesta del bonitu: primer sábadu d'agostu. Fiesta gastronómica d'interés turísticu, dedicada al bonitu de Burela dende 1984, celebrar na escampada del puertu pesqueru.

Economía[editar | editar la fonte]

Alfombres florales nes fiestes patronales.

La principal actividá económica local ye la pesca, Burela tien una importante flota pesquera y un importante puertu dedicáu tanto a actividaes pesqueres como comerciales (caolín, cementu, madera...). Esisten tamién na llocalidá industries de caolín, serrerías, estelleros, cerámiques... Amás tamién esisten apurras económicos importantes derivaos de la presencia del hospital comarcal y de la proximidá del complexu industrial Alcoa, multinacional americana dedicada al tresformamientu d'aluminiu.

Anguaño ta apaeciendo un incipiente sector de servicios y turísticu na villa, lo que derivó nuna gran crecedera de les places hoteleres na llocalidá. Amás la villa cunta dende 2006 con un aparcamientu pa autocaravanas que s'atopa na redoma del Parque del Campón.

Deporte[editar | editar la fonte]

Burela cuenta con una amplia infraestructura deportiva, qu'inclúi dos campos de fútbol, tres polideportivos, pistes de tenis y pádel y un skate park.

L'equipu deportivu más representativu de la ciudá ye'l CD Burela FS que participa na Primer División del fútbol sala nacional (LNFS) teniendo como principal patrocinador a la empresa "Pexes Ruben" y xuega nel pabellón municipal Vista Allegre.

La Sociedad Deportiva Burela, con cuasi cincuenta años d'esistencia, compite anguaño na Primera Autonómica Gallega de fútbol.

Esisten tamién otros clubes deportivos na llocalidá, en disciplines como'l baloncestu, el ciclismu, el tenis de mesa...

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Carreteres[editar | editar la fonte]

La principal carretera que trescurre pol conceyu ye la N-642, conocida como Carretera de la Costa que trescurre ente Ferrol y Foz. Anguaño bordia la llocalidá de Burela en direición noroeste-sureste, yá que va dellos años construyóse la circunvalación que suprimía'l pasu de la carretera pel centru de la población, descongestionando el tráficu de l'Avenida Arcadio Pardiñas.

Ferrocarril[editar | editar la fonte]

Pol conceyu de Burela pasa la llinia de ferrocarril de vía estrecha que va dende Ferrol hasta Uviéu-Xixón, inaugurada en 1972, y perteneciente a Renfe-FEVE. Nel centru de la llocalidá ta asitiada la estación de ferrocarril de Burela. Hai cuatro trenes diarios procedentes d'Uviéu y Ribadeo con destín a Ferrol, y otros cuatro en sentíu contrariu, dos a Ribadeo y los otros dos a Uviéu. Les fines de selmana pasa un tren turísticu de luxu (Transcantábrico) ente los meses de marzu y ochobre.

Autobuses y taxis[editar | editar la fonte]

La estación d'autobuses de Burela (estación Noroeste) ta asitiada nel centru, xunto a la de ferrocarril, y cuenta con conexones rexonales diaries a ciudaes como Lugo, A Coruña o Santiago, amás d'otres llocalidaes de Galicia. Nos meses de branu Arriva-Esfera opera una llinia que cubre'l trayeutu Viveiro-Madrid diariamente y que pasa pola llocalidá.

Destaca la esistencia d'autobuses interurbanos de la empresa Arriva que realicen diariamente la llinia Viveru-Ribadeo; sicasí la mayor arribación de viaxeros de dicha llinia corresponder cola necesidá d'allegar a los servicios sanitarios del Hospital Comarcal. Esta llinia tamién ye urbana yá que realiza trés paraes dientro de la llocalidá (Estación, O Campón y Hospital).

La parada de taxis de la llocalidá atópase en plenu centru, na Plaza do Mariñeiro, cercana a les estaciones d'autobús y tren.

Servicios[editar | editar la fonte]

La llocalidá cunta con servicios sanitarios como'l Hospital Comarcal da Costa, centru de salú públicu, el centru comarcal de drogodependencias y una residencia de la tercer edá. Amás de servicios de policía llocal, casa cuartel de la Guardia Civil, capitanía Marítima y Xulgáu de Paz.

Los principales servicios culturales de la llocalidá son la Casa de la Cultura con una biblioteca de dos plantes, un auditorium con capacidá pa 898 persones, una sala permanente d'esposiciones y un salón de conferencies (antigua biblioteca). Amás esiste una Casa de la Mocedá asitiada nel antiguu parvulario dende onde emite la emisora municipal Radio Burela (107.7 FM).[14]

Ente los servicios educativos Burela cuenta con guardería municipal, dos colexos (Virxe do Carme y Vista Allegre) y dos institutos (Monte Castelo y O Perdouro).

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Nomenclátor de Galicia. Llingua de la obra o nome: gallegu.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  3. Gobierno d'España (ed.): «DECRETO 368/1994, de 15 d'avientu, pol que s'aprueba la segregación de parte del términu municipal de Cervo (provincia de Lugo), pa la so posterior constitución nun nuevu ya independiente conceyu, llamáu Burela.». Boletín Oficial del Estáu nᵘ93 (19 d'abril de 1995).
  4. 4,0 4,1 Xunta de Galicia (ed.): «DECRETO 229/1996, de 30 de mayu, pol que s'aprueba l'escudu heráldicu y la bandera del Conceyu de Burela.». Diariu Oficial de Galicia nᵘ114 páx. 5669 (11 de xunu de 1996).
  5. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Burela na páxina de previsión meteorolóxica d'AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  6. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de marzu de 2013.
  7. «Clima: Burela - Temperatura, Climograma, Tabla climática - Climate-Data.org». Consultáu'l 5 de payares de 2016.
  8. http://toponimiaburela.blogspot.com.es/ Toponimia Burela
  9. https://web.archive.org/web/20141105192514/http://elprogreso.galiciae.com/nova/159805.html
  10. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Lugo».
  11. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Burela».
  12. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».
  13. https://www.rtve.es/alacarta/videos/babel-en-tve/reportaje-galicia-norte-cabo-verde/607864/
  14. https://web.archive.org/web/20131113122154/http://elprogreso.galiciae.com/nova/77123.html

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]