Brunexilda

De Wikipedia
Brunexilda
rey de los francos (es) Traducir

Vida
Nacimientu Toledo, fecha desconocida
Nacionalidá Austrasia
Muerte Renève[1]613[1]
Causa de la muerte desmembramiento (es) Traducir
Familia
Padre Atanagildo
Madre Gosuinda
Casada con Sigeberto I (es) Traducir [2]
Meroveo II (es) Traducir [3]
Fíos/es
Hermanos/es Galswinta
Pueblu Dinastía merovinxa
Oficiu consorte
Cambiar los datos en Wikidata

Brunegilda o Brunequilda, dacuando llamada Brunilda (llatín: Brunichildis; Toledo, 543-Renève, 613),[7] foi una princesa visigoda fía d'Atanagildo y Gosuinda. Por matrimoniu aportó a reina d'Austrasia. Participó nos conflictos y guerres contra Neustria causaos pol asesinatu de la so hermana Galswinta, tamién conocida como Galsuinda o Galesvinta. Foi rexente en Austrasia y Borgoña.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Brunegilda tenía 11 años cuando'l so padre Atanagildo (510-567) foi escoyíu rei visigodu de Hispania. Yera la menor de les dos fíes del matrimoniu real. Foi educada na corte de Toledo, capital del reinu visigodu, que gociaba de ciertu prestíu na dómina y profesaba la fe cristiana arriana.

Les difíciles rellaciones polítiques ente francos y visigodos ameyoraren y, alredor de 565, Sigeberto I, rei de Austrasia, solicitó a Brunegilda en matrimoniu. Sigeberto I cuntaba 30 años y ella 22.

Esti matrimoniu beneficiaba los intereses de dambos reinos. Al visigodu Atanagildo llibrar de los problemes colos francos y dexába-y concentrar les sos lluches contra bizantinos y suevos; y al merovinxu Sigeberto I reforzar nos conflictos colos sos hermanos. Sigeberto I yera unu de los cuatro fíos de Clotario I, que'l so reino fuera estremáu a la so muerte.

Brunegilda aceptó camudar la so fe arriana pola fe católica[7] y, apurriendo una bona dote, celebró'l so matrimoniu na ciudá de Metz, capital del reinu de Austrasia, nel añu 566.

Escribió l'obispu Gregorio de Tours, cronista de la dómina merovinxa: «Yera una moza de modales elegantes, de formosa figura, honesta y decente nes sos costumes, de bon conseyu y prestosa conversación».

Al añu siguiente celebróse'l matrimoniu de la hermana de Brunegilda, Galswinta, col hermanu de Sigeberto I, Chilperico I rei de Neustria,[7] apurriendo tamién ella una arrogante dote. Esti rei yá taba casáu con Audovera, con quien tuviera cuatro fíos, pero llogró anular el so matrimoniu pa esposar a Galswinta. Sicasí, nun abandonó al so amante Fredegunda. El matrimoniu fracasó rápido por cuenta de la actitú de Chilperico I, quien se negó a abandonar la so disipada vida.

Galswinta quixo entós tornar a la corte visigoda, pero esi mesmu añu morrió'l so padre Atanagildo, debilitándose asina la so posición política, lo que resultó nel so asesinatu, atribuyíu a Fredegunda. Un tiempu más tarde Chilperico I casóse con Fredegunda.

L'asesinatu de la so hermana provocó en Brunegilda una fonda rensía escontra dambos.[7] Esixó a Chilperico I la devolución de la dote qu'apurriera Galswinta, pero'l rei de Neustria negar a faelo.

Sigeberto I apeló al so otru hermanu, Gontrán I de Borgoña, por que mediara nel conflictu. Gontran axuntó a un conseyu de nobles y resolvió apurrise en compensación a Brunegilda y a los sos descendientes les ciudaes de Burdeos, Limoges, Cahors, Bearne y Bigorra, que recibiera Galswinta como regalu de bodes. Pero'l problema nun se resolvió. Chilperico I aceptó de males ganes la devolución de les ciudaes y Brunegilda nun escaeció l'asesinatu de la so hermana.

Guerra fratricida[editar | editar la fonte]

Ente 567 y 570 nacieron los trés fíos de Sigeberto I y Brunegilda: Ingunda, Clodosvinta y Childeberto II.

Les reñedielles ente Sigeberto I y el so hermanu Chilperico I siguieron, esta vegada tizaes por dambes reines consortes, Brunegilda y Fredegunda. L'obispu de París, San Germán, intentó apangar el conflictu y escribió una carta a Brunegilda solicitándo-y la so influencia, ensin llogralo.

En 575 Chilperico I intentó recuperar les cinco ciudaes pola fuercia y na llucha morrió'l so fíu Teodoberto, que tuviera con Audovera. Sigeberto I empezó la ocupación de Neustria; pero nun actu de audacia y astucia, Fredegunda unvió a dos sicarios, que lo asesinaron xusto cuando taba a puntu de llograr una completa victoria. Gracies a ello Chilperico I pudo recuperase de la desesperada situación na que s'atopaba ya inclusive reclamar la posesión del reinu de Austrasia.

Brunegilda, agora viuda, topar colos sos fíos en París (capital del reinu de Neustria) y fueron fechos prisioneros por Chilperico I,[7] pero Brunegilda llogró faer escapar al so fíu menor, Childeberto, y reclamó el tronu de Austrasia pa él y la rexencia pa ella. La nobleza de Austrasia reconoció los derechos del herederu, pero nun lu aceptó como rexente, y nomó nesti cargu a Gontrán de Borgoña. Chilperico I dixebró a Brunegilda de les sos fíes y apostrar a un conventu en Rouen.

Otru fíu de Chilperico I y Audovera, Meroveo II, que participara na fuxida del neñu, presentar en Rouen y casóse con Brunegilda. El príncipe tenía 19 años y ella 32 años. La ceremonia foi celebrada pol obispu de Rouen, Pretextato. Esti matrimoniu acarretaría-y a Brunegilda l'acusación d'incestu y lascivia.

Chilperico I llogró anular el matrimoniu. Enfurecido con Meroveo, prohibió-y l'usu d'armes y facer tonsurar y ordenar sacerdote a encomalo —lo qu'implicaba la perda del derechu de socesión al tronu—, pero'l príncipe llogró escapar. Brunegilda intentó por tolos medios procura-y asilu en Austrasia, pero los nobles austrasianos opunxéronse denodadamente, argumentando que faelo atraería les roxures de Chilperico I. Dempués de munches desventures, Meroveo II, aprofiantemente escorríu pol so propiu padre y por Fredegunda, morrió en 577. Díxose que se fixo matar por unu de los sos homes ante la medrana de perecer nel supliciu. L'obispu Pretextato foi asesináu en 586. Dambes muertes atribuyir a combalechadures de Fredegunda, quien tamién intentó asesinar a Brunegilda dempués de l'anulación del matrimoniu.

Primer rexencia[editar | editar la fonte]

Brunegilda tornó a la corte de Austrasia, pero'l refugu de los nobles obligar a buscar abellugu na corte de Gontrán de Borgoña, de la que retornó a la temporada p'asumir la rexencia pol so fíu.[7] Empezó entós a actuar como soberana de Austrasia, entamando y ameyorando la estructura del reinu. Reparó caminos, construyó ilesies, abadíes y castiellos, reformó les finances y reorganizó l'exércitu, pero los gastos afectaron los intereses de los nobles y estos amosáron-y el so hostilidá.

Brunegilda reaccionó imponiendo l'autoridá de la corona. Pa reafitar esta autoridá, solicitó a Gontrán de Borgoña —que nun tenía fíos vivos— l'adopción del so fíu Childeberto II, lo que'l rei de Borgoña aceptó en 577.

En 579 casó a la so fía Ingunda, de 13 años, col príncipe visigodu Hermenegildo, acabando esti matrimoniu en traxedia al morrer dambos de resultes de les combalechadures y lluches ente arrianos, católicos y bizantinos en Hispania.

El so fíu Childeberto II empezó a reinar como soberanu alredor de 583, cumplíos los 13 años d'edá.

Mano de fierro de la reina güela[editar | editar la fonte]

En 584 Chilperico I de Neustria foi asesináu. Atribuyóse esti crime tanto a Brunegilda como a Fredegunda. Esta postrera asumió la rexencia de Neustria pol so fíu naciellu, Clotario II, y atentó nuevamente contra la vida de Brunegilda.

En 586 nació Teodeberto II y al añu siguiente Teoderico II, dambos fíos de Childeberto II y nietos de Brunegilda. La so enemiga Fredegunda atentó nuevamente contra la vida del rei, la reina rexente y el primer nietu.

La reina rexente non solo tenía enemigos na corte de Neustria. Dellos nobles de Austrasia oponíense-y firmemente. Los duques Rauching, Ursio y Berthefried, que s'enfrentaren a la reina enantes y conspiraren p'asesinar a Childeberto II, fueron executaos por orde de Brunegilda en 587.

Les rellaciones ente Gontrán de Borgoña y Childeberto II deterioráronse, empecipiándose una llucha que terminó l'añu 587 roblando dambos el Tratáu de Andelot, nel cual, ente otros alcuerdos, establecióse l'heriedu recíprocu de los reinos en casu de fallecimientu de dalguna de les partes.

Tamién nel añu 587, el rei visigodu Recaredo I estableció una alianza col rei Childeberto II y solicitó amás en matrimoniu a Clodosvinda, hermana del rei. Brunegilda aportó so la condición de que'l matrimoniu tendría de ser aceptáu —por razones polítiques— por Gontrán I, pero'l rei de Borgoña negar a faelo.

En 593 morrió Gontrán I y Childeberto II xubió al tronu de Borgoña. El nuevu rei intentó una guerra contra'l reinu de Neustria, pero fracasó. Brunegilda participó personalmente nes decisiones polítiques que se tomaron.

En 596 morrió envelenáu Childeberto II a los 26 años. Atribuyóse'l crime a Fredegunda. Otres fontes nomen a una combalechadura de nobles de Austrasia y, inclusive, abarruntar de Brunegilda. Brunegilda reaccionó con rapidez y asumió nuevamente la rexencia, esta vegada polos sos dos pequeños nietos. Teodeberto II convertir en rei de Austrasia y Teoderico II de Borgoña.

En 597 morrió por enfermedá la reina rival Fredegunda, al regresu d'una espedición militar victoriosa contra Austrasia, en Laffaux o Latofao. El so fíu Clotario II, que tenía 13 años, foi nomáu rei de Neustria. Brunegilda intentó derrocar a Clotario II y asumir el poder de tolos reinos francos, pero nun recibió abondu sofitu y l'intentu fracasó.

Por instigación de la nobleza de Austrasia, el so nietu Teodeberto II, de 13 años d'edá, asumió'l tronu en 599 y estremó a la so güela del poder, espulsándola de la corte de Austrasia. Brunegilda abellugar na corte de Borgoña, na ciudá d'Orleans, onde foi bien recibida pol so otru nietu, Teoderico II.

Rellaciones cola Ilesia[editar | editar la fonte]

El rei de Austrasia y la so madre Brunegilda establecieron bones rellaciones col papa Gregorio I Magno, escoyíu en 590.

Esisten tres cartes del pontífiz unviaes a Brunegilda. Na primera, el pontífiz empieza allabándola por ser una madre y reina exemplar y solicíta-y el so patrociniu pal presbíteru Candidus. Na tercer epístola, el papa solicíta-y el so patrociniu pa San Agustín de Canterbury, nel so camín a evanxelizar al pueblu de los anglos.

L'obispu d'Autun, san Desiderio de Vienne, escoyíu en 596, criticaba con durez les costumes de la corte de Teoderico II, y d'igual manera facer con Brunegilda. La reina escribió al papa Gregorio I quexándose de l'actitú de San Desiderio escontra la so familia. L'obispu foi suspendíu, pero siguió'l conflictu ente l'obispu, los soberanos y la nobleza de Borgoña. Años dempués, San Desiderio criticó públicamente mientres un sermón a Teoderico II y a Brunegilda, lo que resultó nel so asesinatu en 608, cometíu por incondicionales de Teoderico II.

El monxu irlandés San Columbano de Lexehuil estableciérase en 590 nel reinu de Borgoña y cola aprobación del rei Gontran fundó dellos conventos. La so regla yera bien estricta y atopábase en conflictu colos obispos y nobles francos. Llegáu'l momentu, oponer a que'l rei Teoderico II viviera en concubinato y afalar a buscar una esposa. La escoyida foi Ermenberga, fía del rei visigodu Witerico, pero la princesa foi refugada por Brunegilda, refugada finalmente pol rei y devuelta a Hispania ensin la so dote.

San Columbano decidió nuna ocasión visitar la corte de Teoderico II n'Autun. Brunegilda recibiólos con respetu y solicitó-y una bendición pa los sos bisnietos que lu acompañaben, fíos de Teoderico II. El relixosu negóse a facelo, aduciendo l'orixe illexítimu de los neños y profetizó que nunca reinaríen. La reina, ofendida, llogró la so espulsión del reinu de Borgoña en 610.

Últimos años[editar | editar la fonte]

Brunegilda, cumplíos yá los 60 años, siguía dirixendo les lluches pol poder ente los reinos francos. Les rellaciones ente Teoderico II y Teodeberto II yeren bien inestables, pero los hermanos xuníense dacuando pa combatir a otros.

En dos batalles, una en Dormelles en 600 y otra en Étampes en 604, llograron la victoria sobre Clotario II de Neustria. Nesta última batalla, llibrada'l 25 d'avientu de 604, Teoderico II tuvo cerca de prindar y ganar definitivamente a Clotario II, pero la nobleza de Austrasia forzar a roblar un tratáu de paz en cuenta de territorios.

Les rellaciones ente los hermanos fuéronse deteriorando cada vez más. Teodeberto II taba influyíu pola nobleza de Austrasia y Teoderico II emponíase más pol conseyu de Brunegilda que pol de los nobles de Borgoña. La mazana de la discordia foi una disputa por territorios.

Teoderico II de Borgoña y la so güela Brunegilda teníen en 612 una posición de poder, con grandes territorios conquistaos, y resolvieron atacar a Teodeberto II. Esti rei perdió la guerra rápido mientres esi mesmu añu. Foi tonsuráu —supuestamente por órdenes de Brunegilda—, fechu que, según les costumes de la dómina, inhabilitar pa reasumir el tronu siquier hasta que-y volviera a crecer el pelo, y zarráu nun monesteriu al pie del so fíu, onde morrieron el mesmu añu. Atribuyéronse estes muertes a Brunegilda, quien les ordenaría pa convertir al so nietu preferíu Teoderico II en indiscutido rei de Austrasía, anque les órdenes bien pudieron partir direutamente del propiu Teoderico II.

Ye importante señalar que dempués de la muerte de Gregorio de Tours, en 594, los cronistes qu'escribieron sobre Brunegilda nin siquier fueron contemporáneos d'ella —a diferencia del gran historiador de los francos— y redactaron les sos cróniques munchos años dempués d'asocedíos los fechos. Presumir que por razones polítiques, facer dende una perspeutiva pocu oxetiva y intencionadamente desfavorable a Brunegilda pero nun hai demasiaes fontes históriques alternatives que narren estos acontecimientos.

Teoderico II tomó'l tronu de Austrasia, pero a pocu careció de disentería y morrió a los 26 años d'edá en 613, xusto cuando se preparar p'atacar a Clotario II.

Brunegilda, yá con 70 años, reclamó entós la corona pal so bisnietu Sigeberto II y proclamóse soberana de los dos reinos, pero la nobleza de Austrasia empobinada pol Mayordomu de Palaciu mayordomu de palaciu de Austrasia, Pipino de Landen, y pol obispu de Metz, San Arnulfo, refugar y alcordó una alianza con Clotario II de Neustria quien, a invitación de dambos, invadió militarmente'l reinu de Austrasia. Tamién foi traicionada por Warnacario, mayordomu de palaciu de Borgoña, quien al mandu de los exércitos d'esi reinu, en cuenta de combatir a Clotario II, apautó con él —depués sería nomáu mayordomu de palaciu pa tola vida por Clotario II—.

Al trate ensin sofitu militar, Brunegilda buscó l'ayuda de les tribus xermániques que vivíen a veres del Rin, pero na so fuxida foi afayada y prindada n'Orbe, Jura por Herbon, un terrateniente qu'en teoría -y debía fidelidad pero que la apurrió a Clotario II. Foi sometida a xuiciu en Renève, onde-y la responsabilizó de la muerte de munches persones importantes; delles d'eses muertes, en realidá, fueren asesinatos ordenaos por Fredegunda, la madre de Clotario II, y dos por el mesmu Clotario II.

Según les cróniques, foi sometida darréu a tormentos de los que nun se muerre mientres tres díes; depués foi exhibida sobre un camellu pa la mofla del exércitu de Clotario II y, finalmente, arreyada a lo cabero d'un caballu que lu abasnó hasta morrer. Otres fontes indiquen que foi desmembrada ente cuatro caballos,[7] lo cual podría ser más probable, yá que yera una muerte más bederre.

Brunegilda morrió'l 13 d'ochobre de 613. Los sos restos fueron encenraos y les sos cenices depositaes nun sarcófagu na abadía de San Martín en Autun, fundada por ella en 602. Güei reposen nel Muséu Rolin en Avignon.

Consecuencies de la derrota[editar | editar la fonte]

El supliciu de Brunegilda, Philippoteaux y Girardet.

La derrota y el supliciu de Brunegilda, más que'l trunfu de Clotario II, representaron la victoria de l'aristocracia terrateniente de Austrasia y de Borgoña, cola cual Clotario II —que nunca pudiera ganar coles sos menguaes fuercies de Neustria— tuvo qu'apautar por que traicionaren a la reina. En razón d'estos pactos, la monarquía merovinxa, en teoría xunida na persona del fíu de Fredegunda, quedó seriamente debilitada, como lo prueba'l fechu de que nel añu 614 Clotario II tuviera que celebrar el Concilio de París, pol cual la corona autolimitaba les sos facultaes en provechu de los señores y el cleru.

Ye nesta dómina cuando'l cargu de Mayordomu de Palaciu mayordomu de palaciu camudó sutilmente la so naturaleza: hasta equí, fuera'l representante del rei ante los nobles, totalmente suxetu a l'autoridá del monarca merovinxu. El rei nomar y podía destituyilo. A partir de 613, el mayordomu de palaciu va convirtiéndose nel representante de los nobles ante'l rei y son aquellos los que-y imponen al rei la so eleición.

A Clotario II va asoceder el so fíu Dagoberto I, quien per unos años va llograr retrasar la perda de poder de la dinastía reinante —disgustáu con Pipino de Landen en 629, entá tuvo'l poder de destituyilo sumariamente de la Mayordomía de Palaciu de Austrasia— , pero yá a la so muerte asocedida en 639 dexando dos fíos pequeños, el gobiernu pasó a manes de los mayordomos de palaciu, cargu pol que los nobles van competir ente sigo. Unu d'ellos, Pipino de Heristal, descendiente d'aquel Pipino de Landen que traicionó a Brunegilda, tuvo llamáu a empobinar a los nobles de Austrasia, llogró una victoria decisiva contra'l mayordomu de palaciu de Neustria na batalla de Tertry (687) y va desaposiar a los merovinxos de too poder efectivu, dexándo-yos de reis solo'l títulu y la llarga melota.

Montesquieu, na so obra L'espíritu de les lleis, describe los fechos de 613 como «revolución» contra Brunegilda y non como «traición». Pa él, Brunegilda fixérase odiosa al pueblu» de Austrasia y Borgoña, entendíu'l pueblu» nun sentíu restrictivu, que solo entendía a los nobles terratenientes y al altu cleru, que subsumían nos sos dominios rurales a la inmensa mayoría de la población llabradora. N'efeutu, los terratenientes odiaben a Brunegilda porque la reina quería entamar l'Estáu según un modelu de funcionamientu más centralizáu, cobrar impuestos pa poder faer caminos, reparar fortaleces, realizar otres obres públiques y reorganizar l'exércitu, ente que ellos allampaben ser amos y señores independientes nos sos respeutivos llatifundios.

Hai un fechu incontrastable: estos nobles apautaron con Clotario II, rei de Neustria, reinu que taba enfrentáu dende diba munchos años colos reinos de Austrasia y Borgoña a los qu'esos nobles pertenecíen. Ellos debíen fidelidá a los fíos de Teoderico II pero, como parte del tratu, apurrir por que fueren asesinaos por orde de Clotario II. Tuvieron la escusa de la bastardía de los pequeños, yá que yeren fíos de Teoderico II con una concubina, y asina se autocumplió la profecía de San Columbano de que nunca reinaríen. Sicasí, nun yera n'absolutu estrañu ente los francos d'aquella dómina, qu'un fíu bastardu pudiera reinar y, pruebes al cantar, Teodorico I de Austrasia, fíu bastardu de Clodoveo I, heredó según el testamentu del so padre la porción más estensa de la partición realizada a la muerte del gran rei merovinxu.

En realidá, la traición de l'aristocracia de Austrasia y de Borgoña contra Brunegilda y los sos pequeños bisnietos, que Clotario II legitimó al sirvise d'ella pa faer perecer cruelmente a la reina, foi solo'l primer actu de la traición de dicha aristocracia contra la monarquía merovinxa polo xeneral, que perfeccionaríase en 751 cola deposición del rei títere Childerico III y tomar de la corona pol carolinxu Pipino el Curtiu.

Nótese que Pipino el Curtiu precisó de l'avenida de la Ilesia católica na persona del papa Zacarías pa deponer a Childerico III, y ello foi porque col bautismu de Clodoveo I el 25 d'avientu de 496, al que siguió'l de 3000 de los sos guerreros, la Ilesia católica había legitimado que solo los descendientes de Clodoveo podíen reinar sobre los francos. Entós, pa abjurar d'esta enraigonada tradición que llevaba dos sieglos y mediu de duración, foi necesaria la dispensa de la mesma Ilesia, a pesar de que Pipino el Curtiu yera yá rei nos fechos, salvu de nome.

Ye engañosu'l rótulu de reis folgazanes» que se-yos dio a los postreros merovinxos. La realidá ye que nada podíen faer anque quixeren. Asina ye como a dalgunos de los descendientes de Clotario II —Childerico II, Dagoberto II— cuando pretenden exercer dalguna autoridá efectiva, a cencielles se les asesina, tal ye la perda de respetu pola monarquía en que se cayó. A Chilperico II, por casu, que foi rei ente 715 y 717 y ente 719 y 721, ver personalmente al mandu de los sos exércitos xunto al fiel duque Eudes d'Aquitania, ya intentó exercer l'autoridá que-y correspondía, pero foi vencíu pol gran mayordomu de palaciu Carlos Martel, fíu bastardu de Pipino de Heristal, padre de Pipino el Curtiu y güelu del gran Carlomagno.

No fondero, el mayor error de Brunegilda foi, entós, el querer imponer un gobiernu centralizáu al estilu romanu a unos terratenientes que buscaben faese independientes del poder central, nuna dómina en que les ciudaes taben en total decadencia; d'ende'l so murniu final.

Otra paradoxa del supliciu de Brunegilda ye que, siendo'l trunfu de Clotario II en teoría'l de Neustria sobre Austrasia, dar en condiciones tales qu'acomuñó firmemente a los pipínidos a la mayordomía de palaciu de Austrasia, nun momentu nel que la monarquía autolimitó la so poder, polo que la victoria de Clotario II foi aparentemente completa, pero en verdá pírrica, porque semó les granes del posterior predominiu absolutu de Austrasia sobre Neustria.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Páxina: 78-79. Afirmao en: La Préhistoire des Capétiens. Autor: Christian Settipani. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1993.
  2. Páxina: 78-81. Afirmao en: La Préhistoire des Capétiens. Autor: Christian Settipani. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1993.
  3. Páxina: 90. Afirmao en: La Préhistoire des Capétiens. Autor: Christian Settipani. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1993.
  4. Páxina: 79. Afirmao en: La Préhistoire des Capétiens. Autor: Christian Settipani. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1993.
  5. Páxina: 82. Afirmao en: La Préhistoire des Capétiens. Autor: Christian Settipani. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1993.
  6. Páxina: 79-81. Afirmao en: La Préhistoire des Capétiens. Autor: Christian Settipani. Llingua de la obra o nome: francés. Data d'espublización: 1993.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 7,6 Weber, Patrick (2006). Les reines de France (en francés), páx. 17-18.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]