Arte africano

De Wikipedia
Mázcara de Gabón.

L'arte africano ye un conxuntu de manifestaciones artístiques producíes polos pueblos del África negra a lo llargo de la historia.

El continente africanu acueye una gran variedá de cultures, caracterizaes caúna d'elles por un idioma propiu, unes tradiciones y unes formes artístiques carauterístiques. Anque la gran estensión del Desiertu d'El Sáḥara actúa como barrera divisoria natural ente'l norte d'África y el restu del continente, hai considerables evidencies que confirmen toa una serie d'influyencies ente dambes zones al traviés de les rutes comerciales que travesaron África.

En numberoses tribus indíxenes d'África, l'enraigono de la tradición artística autóctona dexó'l caltenimientu de diverses manifestaciones estétiques hasta dómines relativamente recién. Ello ye que ye precisamente a partir de principios del sieglu XX cuando esti arte empieza a ser apreciáu n'Occidente, primero polos representantes de la vanguardia y dempués por museos y públicu polo xeneral. Hai grandes diferencies estilístiques d'unes zones a otres, atopamos dende figures y mázcares esquemátiques a pieces bien naturalistes. Anque cuasi toes tienen de mancomún la simetría, el da-y mas importancia a la cabeza y torso y muncho menos a les piernes, que se suelen representar curties y con menos detalle que'l restu de les partes del cuerpu.

Temes del arte africano[editar | editar la fonte]

Pintura que representa a muyeres africanes cargando cola collecha. Les temes suelen xirar en redol a l'agricultura y la ganadería.

Acomuñáu a les distintes cultures africanes surdió un arte xeneralmente xuníu a los rituales máxicu-relixosos de les distintes creencies animistes. Ésti arte desenvolvióse dende la prehistoria. Nel arte africano destaquen les realizaciones en madera, tantu pol so númberu como pola so calidá, anque hai escultures más antigües en terracota (Nok S. V AC) y bronces de Benín (S. XIII), na actual Nixeria.

Les principales temes de los oxetos artísticos representen:

  • Fertilidá: Nestes sociedaes, con economíes basaes na agricultura, ganadería y pesca, los rituales más importantes son los que más obres artístiques producieron, tando rellacionaos cola fecundidá humana y por estensión la del ganáu y los campos. Toos estos pueblos tienen numberoses escultures de maternidaes, pareyes y distintes amuletos destinaos a favorecer la fertilidá.
  • La muerte ye otru ritual que xenera una gran producción d'oxetos artísticos. Piénsase que, de dalguna manera, los muertos siguen presentes nel mundu de los vivos y con capacidá d'influyir nes sos vides. Polo qu'hai que complacer a los difuntos, favoreciendo rituales y oxetos escultóricos.
  • Espiritualidá: El fetichero o Nganga ye al empar médicu, psicólogu y guía espiritual. Dientro de les prescripciones puede incluyir l'encargu de la realización d'una escultura a la que va inducir los poderes curatibles concretos.

Les otres grandes demandantes d'arte africano son les sociedaes de mázcares, bona parte d'elles son secretes y cuasi toes masculines. Al pie de estes sociedaes, los grandes y pequeños imperios africanos xeneraron tamién ensame d'oxetos de prestíu, escultures, asientos reales, cayaos de mandu, texíos, etc., destinaos a aponderar el poder de los sos propietarios.


Hasta principios del sieglu XX el continente africanu yera'l gran desconocíu pa los europeos; nél coesistíen una gran pluralidá d'etnies y falábense más de diez mil llingües. Anque los portugueses llegaren al ríu Congo en 1482, l'interés científicu y, sobremanera, económicu de les naciones europees per África nun se desenvolvió hasta mediaos de la mentada centuria. A partir d'esa fecha, socesives espediciones nutrieron de pieces los museos de les metrópolis. L'arte africano, desenvueltu por comunidaes aisllaes, bien pequeñes, presenta una enorme variedá. Coles mesmes, apréciase la so rellación cercana con diverses práutiques y actividaes sociales. En términos xenerales, como toles manifestaciones artístiques primitives, l'arte africano ye esencialmente funcional, siempres surde acomuñáu a un actu relixosu o de calter social, y de ende que tea fuertemente condicionáu poles creencia.

Primero que s'empecipiara'l procesu de colonización del continente, la mayor parte de los pueblos africanos yeren animistes, esto ye, atribuyíen una alma o principiu vital a tolos seres y fenómenos de la naturaleza. Namái les civilizaciones más desenvueltes llegaron a crear un panteón de divinidaes establecíes. Los africanos creíen nun dios toupoderosu que nun se comunicaba colos imperfectos seres humanos. Esa divinidá otorgaba a toles criatures un espíritu, que podía exercer una influyencia positiva o negativa; los más poderosos yeren los antepasaos: cuando un home morría, el so espíritu dixebrar del so cuerpu y analayaba pol llugar onde vivió. Los africanos creíen qu'estos espíritus moraben nes figures tallaes que representen a los difuntos y que yeren curiaes polos sos parientes.

Polo xeneral, los valores fundamentales que presiden esti sistema de creencies son la unidá y l'harmonía dientro de la familia y col clan, colos antepasaos y los espíritus. La relixón ye un actu comuñal, non individual. Los nativos que se convirtieron al cristianismu o al islamismu esforciar por caltener estos principios. Nesti contestu estremáronse dos manifestaciones artístiques básiques: fetiches y mázcares: Los fetiches son oxetos a los que s'atribúi un poder sobrenatural pa exercer influyencies maléficas o beneficioses. Cabo estremar ente figures-relicario, con cuévanos pa guardar oxetos, fetiches de clavos, qu'exercen influyencies malines, fetiches que tresmiten los mensaxes de los espíritus y talles conmemorativas de personaxes relevantes. Pela so parte, les mázcares emplegar pa captar la enerxía sobrenatural de los espíritus, en ritos funerarios y máxicos o en ceremonies destinaes a favorecer la fecundidá de la tierra. La realización d'una mázcara o d'un fetiche acompañar d'un ritual específicu, como'l sacrificiu previu d'un animal.

La eleición del naturalismu, de la estrema estilización o, al contrariu, del escesu fantasmal determinar poles rellaciones complexes que caltienen les escultures col mediu ambiente. Revélense como preseos activos polos cualos se estructuran y falen los individuos.

Los oxetos representen un papel primordial nes rellaciones con el más allá, col fin de comunicar colos antepasaos y los espíritus.

La gran mayoría de les manifestaciones del arte africano tien como materia básico la madera. Nes tribus más desenvueltes utilizáronse, dacuando, materiales como'l fierro (n'oxetos d'usu cotidianu, como cuchiellos, azaes y hachos) o'l bronce. L'oru foi emplegáu poles cultures más evolucionaes, como les de Costa de Marfil, pa xoyes, pequeñes mázcares o colgantes.

Desenvolvimientos rexonales[editar | editar la fonte]

Cabeza moldiada en bronce, obra del pueblu Yoruba. Ife, Nixeria, c. sieglu XII d. C.

L'arte africano ye tan variáu como les cultures que pueblen el continente. Les primeres manifestaciones artístiques, como asocedió en Norteamérica y Europa, coles pintures y grabaos rupestres que se remonten al Neolíticu y que s'atopen na zona del Sahara (por casu, les pintures del Tassili). Na zona d'influyencia del Islam y la ilesia ortodoxa, l'arquiteutura desempeñó un papel fundamental: esisten notables exemplos, tantu nel área occidental del continente (la mezquita de folla de Yené, en Malí) como nes rexones orientales (ilesies rupestres de Lalibela, n'Etiopía). L'arquiteutura doméstica tradicional materializar en forma de senciellos cabanos o cabañes; cuando se precisen delles habitaciones van añadiéndose más cabañes.

Nes árees onde predominaba la cultura pastoril (dende'l Sudán, al sur de Sahara, hasta la sabanes oriental y meridional), les principales manifestaciones artístiques dar nel ámbitu d'adornu personal, onde apaecen con frecuencia motivos inspiraos nos animales. Nestes zones, l'arte rupestre tien tamién una importante presencia. Ente los pueblos llabradores d'África central y occidental (cuenques de los ríos Congo y Níxer) la escultura apoderaba'l panorama artísticu. Les primeres escultures conocíes como cabeces y figurillas de cerámica de la cultura Nok de Nixeria (500 e.C.- 200 d. C.). Tamién correspuenden a esta cultura les primeres muestres del trabayu en fierro del área subsaḥariana. La más antigua evidencia del usu del cobre y les sos aleaciones procede del asentamientu Igbo de Igbo-Ukwu, tamién en Nixeria; xacimientos del sieglu IX sacaron a la lluz oxetos de bronce que, sicasí, nun guarden rellación dalguna colos famosos bronces de la ciudá yoruba de Ifé (sieglos XV-XIX), en Nixeria.

Los bronces de Benín[editar | editar la fonte]

Placa de bronce de Benín del Muséu Británicu de Londres.

N'África tropical, nel centru del continente, desenvolvióse tempranamente la téunica de la cera perdida pa les pequeñes escultures de bronce, como atestigüen los afayos de Benín. El reinu de Benín, qu'ente los sieglos XIV Y XIX ocupó'l territoriu de l'actual Nixeria, foi bien ricu n'escultures realizaes con materiales diversos, como fierro, bronce, madera, marfil o terracota. Pieces como l'Altar de la Mano ejemplifican la maestría cola que los artistes manipoliaben el bronce, según la importancia de los elementos simbólicos nel arte. Na parte central d'esta obra apaecen una serie de figurillas en relieve que veneren al rei y glorifican el so poder divín. El monarca ye la figura central del conxuntu; lleva nes manes los símbolos del so poder, y la so cabeza ye mayor que les de los sos cortesanos.

Estes destacaes pieces del arte africano llegaron a Inglaterra en 1897, cuando la capital del reinu foi destruyida. Trátase d'una ayalga formada por escultures de bronce y marfil, ente les que sobresalíen cabeces-retrato de reis, figures de lleopardu, campanes y plaques con alturrelieve, toes elles realizaes con sorprendente maestría, cola téunica de la cera perdida. El mesmu métodu emplegar na realización d'otros dos cabeces, bien similares, que s'atoparon en Ifé en 1938. La sorpresa surdió cuando éstes fecháronse de forma inequívoca nos sieglos XIV-XV, esto ye, yeren anteriores a la primer escultura europea fecha a la cera perdida, datada a mediaos del XVI.

Otros exemplos[editar | editar la fonte]

Otros exemplos de cerámica son les cabeces de Lyndenburg, en Sudáfrica (500). Conocemos tamién escultures en piedra de la zona de la desaguada del Congo, y de Sierra Lleona (sieglu XVI), estes postreres probablemente obra de los artesanos Sherbro, los mesmos que realizaron escelentes talles de marfil.

Les más antigües escultures de madera conocíes son les semeyes de los reis de cuba, de la zona central de l'actual República Democrática d'El Congu, que daten del sieglu XVII. Sicasí, munches de les meyores escultures en madera correspuende a la segunda década del sieglu XX: por casu, los trabayos de los maestros yorubas Olowe de Ise (dempués de 1939) y Areogun de Osi-llorin (hacia 1880-1954).

Les primeres pieces testiles calteníes del área subsaḥariana son bastos fragmentos de la cultura Igbo-Ukwu (sieglu IX) y les prendes d'algodón y llana atopáu nes cueves de Tellem, na zona de Bandiagara, en Malí (sieglu XI).

Les artes escéniques (danza, teatru y música) presenten tanta relevancia o más que les visuales. Les carauterístiques más sobresalientes de la música africana son la complexidá del ritmu, marcáu por aciu l'empléu de diversos tipos de tambores, y la rellación ente la forma melódica y l'estructura tonal del llinguaxe.

La lliteratura ye, probablemente, la más universal y considerada de les artes n'África. Inclúi mitos, cuentos, embruxos, proverbios y sobremanera, poesía. Ye tamién la manifestación más inaccesible a los foresteros, lo qu'esplicaría por qué mereció, en términos comparativos, tan poca atención. Anque se tresmitió sobremanera oralmente, tamién esistió cierta tradición escrita ente los ḥausa y suahili. A partir del sieglu XX desenvolvióse la lliteratura africana en llingües europees, como l'inglés, el francés y el portugués.

A lo último, ye imprescindible comentar una de les espresiones artístiques más peculiares del continente: la mazcarada. Los africanos sirvir de les mázcares pa curar enfermedaes, nos ritos de iniciación de los adolescentes, pa convocar los espíritus de los antepasaos, mediar en querelles o xulgar criminales. Coles mesmes, son consultaes como si tratar d'oráculos. La mázcara puede definise como un recursu dramáticu que dexa al que la usa adoptar un papel distintu al que de normal-y correspuende dientro de la comunidá. La complexidá de la mazcarada y los ritos y fiestes colos que s'acomuñar evidencian el so calter esencial como forma artística del área subsaḥariana.

Usu militar de neños Neñu soldáu en Costa de Marfil, de Gilbert G. Groud, 2007.

Güei, por casu, apaecen ente les cultures del sur del Sahara munches muestres d'arte islámico, según tamién formes arquiteutóniques d'inspiración norteafricana. Amás, les investigaciones apunten a una influyencia recíproca ente estes zones del sur coles tradiciones artísticu y cultural d'aquelles rexones del norte d'África más zarraes al Mediterraneu. L'arte d'Exiptu, unu de los más brillosos d'África, tien importantes conexones artístiques y culturales coles civilizaciones africanes al sur del Sahara.

Los collares africanos destaquen pol conxuntu de colores que nellos se combinen. Cada collar tien un significáu, al igual que les mázcares.

Les artes africanes son fiel reflexu de les riques hestories, filosofíes, relixones y sociedaes de los habitantes d'esti vastu continente. L'arte africano, amás de la so importancia inherente a les xentes que lo producieron, inspiró tamién a dalgunos de los más importantes artistes y movimientos del arte contemporáneo tantu d'Europa como d'América. Los artistes occidentales del sieglu XX almiraron la importancia que se concede a l'astracción nel arte africano, aguiyando con ello la so falta d'esmolición pol naturalismu.

Les riques tradiciones artístiques africanes siguen güei día, tantu na so llinia más tradicional como al traviés de nuevos y renovadores maneres d'espresión.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]