Alcaracejos

Coordenaes: 38°23′21″N 4°58′03″W / 38.3893°N 4.9674°O / 38.3893; -4.9674
De Wikipedia
Alcaracejos
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Córdoba
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Alcaracejos Luciano Cabrera Gil
Nome oficial Alcaracejos (es)[1]
Códigu postal 14480
Xeografía
Coordenaes 38°23′21″N 4°58′03″W / 38.3893°N 4.9674°O / 38.3893; -4.9674
Alcaracejos alcuéntrase n'España
Alcaracejos
Alcaracejos
Alcaracejos (España)
Superficie 177 km²
Altitú 602 m
Llenda con Añora, Dos Torres, Villanueva del Duque, Villaralto, Pozoblanco y Espiel
Demografía
Población 1493 hab. (2023)
- 723 homes (2019)

- 763 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Córdoba
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 8,44 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Alcaracejos ye un conceyu español de la provincia de Córdoba, Andalucía. Nel añu 2017 cuntaba con 1496 habitantes. La so estensión superficial ye de 175,62 km² y tien una densidá de 8,3 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 38º 23' N, 4º 58' O. Asítiase a una altitú de 602 msnm y a 74 km de la capital de provincia, Córdoba.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Son delles les opiniones que se dieron sobre l'orixe del nome de la Villa les cualos pasamos a numberar: según D. Miguel Asín Palacios tendría la so lliteral traducción castellana na so geónimico frutal "El cerezuelo", porque "Alcaraz" n'árabe quier dicir zrezal. Tou contribúi a qu'atribuyamos a la llocalidá una ascendencia hispanu musulmana. (Artículu na Córdoba d'Eugenio Solís).

Nesto mesmu abonda D. Juan Ocaña Torrejón que cunta que estos pudiera reforzase col vieyu nome de Allozo (Almendro) que tuvo'l pueblu vecín de Vva. del Duque. (¿Esplicaría estos dos nomes d'árboles los dos nomes d'aves aplicaos a los moradores de dambos pueblos?).

El Padre Fita identificar con un antiguu allugamientu romanu. Nesti casu, pola so proximidá a otros dos llugares con restos romanos (Ladrillar y cuetu del Santu).

Que pudieron ser recintos cercaos (unu como pobláu o villa otru pa estrayer los metales de les fundiciones). El pueblu tomala'l nome del llugar de los Alcaracejos anque nuna descripción de la vida de la llocalidá fecha pol Conceyu en 1887, dizse: En dellos documentos dióse-y indebidamente el nome de "Alcaracejos". Y el diccionariu hispanu americanu editáu en Barcelona en 1887 derivar de la voz árabe de Los Alcaracejos. La Enciclopedia Universal Ilustrada Europea Americana derivar de la voz árabe d'Alcázar.

Dalgunos derivar del vocablu árabe de "Alcharac" (Campaniella).

Ramírez De Les Cases Deza derivar de la pallabra árabe "Al caria" (L'Aldea). Esto coincide con quien yá asitiaben ciertes ventes a la vera del camín de Córdoba a Almadén, en dómina romana y que siguieren en dómina árabe y dempués. Y que por ser varies y pequeñes, aplicárase-y en plural y en diminutivu la pallabra al caria o alquería. Tamién esto esplicar lo del nome de "Mojino" dau a los habitantes, pos al ser delles pequeñes alquerías, bien próximes, pero non xuntes asemeya'l costumes de los mojinos, aves que viven en pequeños grupos nes zones d'encines.

A lo último, tamién lo deriven de la pallabra Alcázar Viejo. L'almanaque del obispáu de la diócesis de Córdoba del añu 1875 diz: Según la tradición que nel pueblu caltiénse, el Califa Abdu -R- Rahaman II, mando construyir al P.O. Del Valle de Los Pedroches, distante 74 km de Córdoba un suntuosu Alcázar que lu sirviera de descansu cuando laude a los sos recreos de caza de coneyos y perdices. Tres reconquistar, pastores naturales de Pedroche fueron construyendo cabanos na so redoma, designando'l sitiu col nome de Alcázar Viejo, que dio llugar al nome actual por dexeneración del primitivu.

Esta última versión nun esplica'l porqué del plural de Alcaracejos según tampoco apaecen nes cercaníes restos árabes que xustifiquen la esistencia d'un Alcázar. Les persones mayores cuando faen referencia al Cuetu Del Castillo, suelen referise al yá citáu del Cuzna, del cual cuerre una lleenda pol pueblu de que nuna cueva de dichu cuetu, hai una ayalga zarrao y defendío por un encantamientu d'una mora que se convierte en fiera. Dellos fueron los vecinos que salieron en copies de los antroxos por dir buscar l'ayalga.

Dempués de reconquistar y yá col nome actual, foi un anexu de Pedroche, ensin que-y afectara les donaciones que de los territorios Del Valle, qu'atestaben colos suyos, facer a los señores de Santa Eufemia y Belalcázar.

A finales del sieglu XV (suponer en 1488) adquier como los sos actuales pueblos vecinos, el títulu de Villa, en virtú del cual concédese-y xurisdicción y xusticia propies, ensin perder el derechu sobre los bienes comunales d'estos poblaos, que por ser los únicos que quedaron nesta fecha dependientes del cabildru cordobés y non de los señores vecinos, dióse-yos a toos ellos el nome de Les Siete Villes De Los Pedroches. (Nota de D. Juan Ocaña).

Historia[editar | editar la fonte]

En 1487 los vecinos de Alcaracejos tópense entablando un duru pleitu por causa de querer llibrase de la xurisdicción de Torremilano, cosa que realmente consigue al añu siguiente constituyendo'l so propiu conceyu.

Sábese qu'en 1557 celebrar en Alcaracejos una xunta de les Villes pa formular y aprobar una ordenanza, na qu'ente otres coses respetaba la distribución de los rendimientos de los bienes comunales (Deveses de la jara Ruices y Navas del Emperador) tomando como base en númberu de vecinos de cada unos d'estos pueblos: Alcaracejos, Añora, Pedroche, Pozoblanco, Torrecampo., Torremilano y Villanueva de Córdoba. Más palantre, cuando Felipe IV decreta ser de la so pertenencia estes tierres, axúntense'l 11 de xineru de 1644 na ermita de Piedrasantas de Pedroche, les representaciones de diches villes pa tratar de mercales y Alcaracejos unvió a esta xunta a los sos alcaldes D. Francisco Pérez Campaneru y D. Mateo Sánchez Cuetu col so escribán D. Francisco Fernández Franco. El día 6 de Julio de dichu añu adquirióse la propiedá d'elles previu pagu de dolce mil ducaos nel plazu de cuatro años. Componer: 28.747 fanegas del marcu cordobés, (La devesa denominar de la concordia por esta causa), 46.960 fanegas del términu de Obejo y 6.950 fanegas de particulares llamaes de Llabraos. (Notes históriques de D. Juan Ocaña Torrejón).

En 1660, xunto col restu de Les Villes De Los Pedroches, ye vendida por Felipe IV al Marqués del Carpio, revirtiendo de nuevu a la corona en 1747.

En 1649 la so población foi víctima d'una asoladora peste, quedando amenorgada a la so tercer parte. (Almanaque del Obispáu 1875) (3). El mesmu almanaque continua diciendo: güei consta de 10 cais denominaes: Padrón, Plaza, Empedrada, Cerrillo, Morcón, Santu, Cume, Realejo, Pilar y Fonte. Tien una parroquia dedicada a San Andrés, estensa, de bien bona construcción y sólida bóveda. La so construcción ye árabe, de mampostería, asitiada al saliente y la so fachada principal mira al oeste. L'altar mayor ye doráu de bien bona talla, venerándose enforma nella una imaxe de la Cara Divina. El llibru de bautismos algama a 1554; el de matrimonios a 1578 el de fallecimientos a 1615. A redoma de la parroquia topa l'antiguu campusantu, qu'en 1842 treslladóse cerca de la ermita de la Madalena. El posito municipal creáu en 1563 y reedificado en 1785 caltener en bien bon estáu y forma una mazana metanes la plaza, conteniendo les sos paneres 1200 fanegas de trigu. Hai munchos y abondosos pozos, principalmente'l llamáu del Moreno que se topa asitiáu al sur y del que se surten los vecinos peles sos esquisites agües. Nel diccionariu de D. Pascual Madoz (Madrid 1845)dicir ente otros lo siguiente: la so posición ye allegre y la so contorna, según el so interior,tópense amenizados por ensame de morales, bien bonos güertos, olivares y árboles frutales que faen una vista prestosa. De la demasía d'agua de la Fuente del Moreno sale una cañería qu'a a arramar a una pilastra construyida en 1803 y abastez dientro del pueblu a tolos ganaos. 243 vecinos totalizan 936 habitantes dedicaos a l'agricultura, ganadería y arriería; fáense bien bonos quesos y delles bayetes y paños; celebren la fiesta votiva, con gran fervor,pola peste que recuerda, el día de San Nicolás de Tolentino.

D. Juan García Arévalo y Hijosa, articulista na revista selmanal de Madrid llamada "Madrid Risible" na que roblaba col seudónimu "Julio Arcanaga Ravé" (que son les lletres del so nome con otra disposición) foi médicu de Alcaracejos. En 1921 el Gobiernu de S.M. Alfonsu XIII concéde-y la Cruz de primer clase de La Orde Civil de la Beneficencia polos servicios emprestaos como médicu de la llocalidá.

Nel selmanariu lliberal demócrata "La Defensa" Pozoblanco 19 d'abril de 1922, ente otra diz: una vegada impuesta la cruz, el señor Ventura lleó unos versos, escritos con esquisitu gustu y gran maestría nos que cantaba les virtúes y altu méritos del homenaxáu, faciendo dempués fechos relevantes historia de los relevantes, meritísimos polos que'l Gobiernu habíase dignado otorgar esti pagu. Depués el doctor Herruzo allantónos cola so pallabra elocuente y suxestivo, encomiando el llabor del señor García-Arévalo que la so vida austera y exemplar fuera tou ella de fortaleza, de caridá y abnegación que ye lo que premia La Cruz De Beneficencia.

Na segunda metá del sieglu XIX, el caciquismu exercía les sos influyencies pa caltener inalterables el mapa eleutoral que-y yera favorable: Carta del Gobernador Civil de Córdoba, que contribuyó a fabricar la mayoría ministerial de la provincia nes primeres Cortes de la restauración y qu'obra nel archivu del congresu como prueba unviada pol candidatu de la oposición, Félix García Gómez De La Serna, pa impugnar les eleiciones del distritu de Pozoblanco:

"El Gobernador de la Provincia de Córdoba" (Particular) 10 de xineru de 1876:

Sr. Alcalde de Alcaracejos. El mio envaloráu amigu:

Llegó al mio, noticies que les xentes que trabayen pol candidatu d'oposición, ente otres falsedaes qu'inventa pa consiguir el so oxetu ye la de que feches les eleición camudaren los conceyos nel so favor. Si los conceyos falten al Gobiernu de seguro va asoceder asina, pero si cumplen como espero col so deber sofitando con toles sos fuercies al candidatu ministerial, diga V. al de la so presidencia que puede tar seguru de que naide-y hai de camudar, que yo se lo afirmó en nome del Gobiernu..."

L'alzamientu del 18 de xunetu de 1936 y qu'en primer vegada foi controláu poles dereches, venció'l 15 d'agostu del mesmu añu en Alcaracejos, pasando a manes republicanes mientres cuasi tol restu de la guerra. El mesmu día rindióse Pozoblanco y les fuercies derechiegues y guardias civiles que se topaben ellí concentraes de los pueblos d'alredor, sol mandu del capitán de la G. Civil Rodríguez d'Austria. Unes de les principales batalles de la república tuvo llugar nesta zona. Celebrar batalla de Pozoblanco, ente marzu y abril de 1937. Queipo de Llano llanzó la ofensiva'l 6 de marzu pa dexar vía llibre escontra'l Santuariu de la Cabeza y les mines de Almadén. Dende Peñarroya salieron dos columnes direición Villanueva Del Duque. De Espiel escontra Alcaracejos salió la columna Gómez Cobian y de Villaharta, la del comandante Fermín Hidalgo. Na operación surdieron dos imprevistos, como foi la resistencia inesperada de les brigaes mistes 20ª, 25ª, 73ª y 74ª, amás d'una gran envernada d'agües. Hasta'l día 10 nun llograron entrar los franquistes en Villanueva del Duque, soportando dempués 4 díes de contraataque republicanu coles brigaes 20ª y 25ª, y l'artillería montada pol Capitán Blanco Pedraza, hasta'l 15 de marzu en qu'una columna nueva salía de Espiel, al mandu del teniente coronel Baturone, llogró degolar el puertu Calatraveño y entrar en Alcaracejos, forzando la retirada de los republicanos escontra Pozoblanco. El día 17 los franquistes llegaron a dos quilómetros d'esta última llocalidá. Pérez Sales que taba mandu de Pozoblanco sacupó al vecinderu la nueche del 17 al 18 y rehizo la llinia coles fuercies del sector. El 18 de marzu, cola entrada n'escena de l'aviación republicana, los pequeños tanques modelu T-26 y les primeres unidaes de refuerzu de la 52ª brigada d'Almería, salvóse la situación crítica. El 24 de marzu, el mandu republicanu llanzó la contraofensiva hasta recuperar y devasar el terrén perdíu, siguiendo les fuertes duches el restu del añu por puntos de la sierra como la Chimorra.

Tres la batalla de Valsequillo, el 26 de marzu de 1939 empezó yá la ofensiva de la victoria» que nun atoparía yá resistencia dalguna y el mesmu día 26, el Cuerpu d'exércitu d'Andalucía entraba en Alcaracejos terminando asina la guerra.

Dada la situación de ruina en que quedó'l pueblu tres la guerra, la direición de rexones afaraes construyó nesta los siguientes edificios: Ermita de San Andrés (en sustitución de la parroquia destruyida), un grupu escolar de cuatro aules, un grupu de 22 viviendes y una casa cuartel de la Guardia Civil.

Reactiváronse les mines aumentando de nuevu los habitantes. En 1953 tenía 2809 habitantes de fechu y en 1960 tenía 3011. Pelos años 60 empezaron a parar les mines, baxando la so población, qu'en 1981 yera de 1439 habitantes y na fecha actual de 1987 son de fechu 1524 habitantes con 474 cases habitaes y 220 zarraes o habitaes en vacaciones.

Pola bayura d'agües qu'hai nel términu poblóse con numberoses cases de campu y de recréu.

El 5 de mayu de 1954 el Ministeriu de la Gobernación autoriza al Conceyu de Alcaracejos, pare la creación del so escudu municipal, ordenar na forma espuesta pola Real Academia De La Historia. Dau en Madrid a cinco de mayu de 1954. Francisco Franco. El Ministeriu De La Gobernación, Blas Pérez Gonzáles.

L'escudu creóse acorde cola creencia popular de que'l nome podía venir de Alcázar Viejo.

Alcaracejos ameyoró enforma tocantes a servicios y continua siendo un pueblu llimpio y allegre.

Apuntes Históricos[editar | editar la fonte]

Alcaracejos, encruciada de caminos y antoxana de Los Pedroches. El cal de les fachaes de les sos cases y el granitu de los sos dinteles antemánennos la fisonomía urbana de la contorna. Gracies a los restos apaecíos nel camín del Muzgaño, la vida puede ser historiada nel términu de Alcaracejos a partir del Neolíticu. Pola escasez d'estudios arqueolóxicos efectuaos nel términu solu Alcaracejos, ye'l presente, a poder establecer ciertos finxos que dexen asegurar la vinculación de Alcaracejos al contestu de les principales cultures peninsulares y Béticu Andaluces.

Ente'l camín del Muzgaño y el Regueru, Restos Martiellos de piedra, restos neolíticos. A1 llende de Pozoblanco, posibles Dolmen, señaláu por referencies verbales. A1 N. O. de la Chimorra, pola cuerda cimera, restos y martiellos Eneolíticos.

A unos dos quilómetros de la Ponte de la Piste del Guadalbarbo col Regueru del Lorito, y a unos trenta metros a la izquierda del camín Real, hai restos d'un Dolmen qu'hasta 1981 yera fácilmente reconocible pero que nesa fecha, una pala mecánica de les qu'iguaron el mentáu camín, (nun se sabe con que fin) partió tres piedres qu'entá quedaben pinchaes y la llosa cimera que taba cayida escontra un llau. Los cachos emburriar escontra un llau.

Nel Cuetu Castillejo, próximu al Ribayu Lagarejo y a la carretera de Córdoba pola Revuelta del Cura, hai restos de fortaleces con torrexones ensin que se repare ente los sos derruidas piedres nenguna clase d'amiestu d'unión. Nel Cuetu próximu a ésti pel sur, atópase la cueva de Juan Palombu, citada por Carbonell como digna d'estudiu entá non fechu. Otra cueva non estudiada ye la qu'hai nel Peñón de Lazarillo al sur de la Chimorra.

Nel cuetu de la Atalayuela, tres quilómetros al norte, pel camín escontra Añora, atopóse, en 1986, cantidá y variedá de cerámiques prerromanes (aproximao sobre'l sieglu III antes de Cristu) delles vasíes en bastante bon estáu. Tamién dalgún hachu de piedra apolazada y dellos molinos de mano barquiforme. Anguaño atópense denunciáu pa ser escaváu por persones competentes.

Nel Muséu Arqueolóxicu de Córdoba atópase espuestu un tesorillo ibéricu atopáu na mina de Almadén (Pozoblanco), pero esta mina de Almadén o de Chaparro Abarrenáu, pertenez al términu de Alcaracejos atopándose asitiada a unos siete quilómetros al sur, por triar Córdoba, en terrenes comunales del pueblu de Espiel en Sierra Morena. Llevántase como una lonia esplanada, d'unos 650 msnm, ente los regueros, el Guadalbarbo y el Musgaño. Xusto a los pies d'esti cuetu, pasa'l camín real, l'antigua vía Corduba-Emérita. La mesma llomba tien dellos visos nidios. Sobre la penúltima escontra'l 0 atópase los rectos d'una basílica y sobre la postrera, a unos 100 metros de la ilesia, les ruines d'otru edificiu, esistiendo ente ellos una pequeña fondigonada, onde desagua una sienda que procede del camín real y que tuvo de ser l'antiguu accesu a esti llugar.

En 1913, l'entós propietariu de la finca, R. Blanco, afayó una ruina sobre la llomba y dispúnxose a escavala.

Comunicó dempués a l'Academia de la Historia nun curtiu informe el resultáu de les escavaciones, esto ye, l'afayu d'una basílica visigoda. Como la so finca pertenecía al conceyu de Alcaracejos, la ilesia entró na bibliografía col nome de "Basílica de Alcaracejos" pero esto ye un error, pos el cuetu del Germo atópase dientro de les llendes del conceyu de Espiel. El camín real, yá mentáu ye'l que dixebra dambos términos municipales. Va Haber que falar por tanto, de la basílica del cuetu del Germo en Espiel. L'error de Blanco dio orixe darréu a dellos tracamundios. L'Academia satisfixo'l deséu del descubridor, publicando un informe, y P. Fita ocupar nel mesmu númberu del Boletín de les inscripciones de les tumbes ellí atopaes. Nun foi hasta 1949 cuando H. Schlunk acomuñó per primer vegada esta ilesia cola de San Pedro de Alcántara y Casa Herrera, que se diera a conocer entrín y non y pertenecen al mesmu tipu. Una víctima de la primer denominación errónea foi S. de los Santos Jener, qu'ensin dulda confundíu polos nomes contradictorios qu'apaecieron na primer publicación y nes entraes del inventariu de los oxetos ingresaos nel Muséu Arqueolóxicu de Córdoba, menta de sópitu dos ilesies una en Alcaracejos y otra en Espiel. Sicasí, tratar en realidá d'un únicu y mesmu edificiu.

De la dómina árabe reparar rectos de pequeños poblaos unu próximu al regueru de los Tejares y camín a Pozoblanco y otru na zona de la Granxera, 5 km al sur otros restos tremaos pol términu como una fonte con canxilones de noria nel so interior, dellos molinos d'ascendencia árabe a lo llargo del ríu Cuzna y que pola so forma llámense molinos de cubu y otros molinos asemeyaos pero con acueductu de conducción d'agua y torre de cayida nel regueru de la Gargantiya al este de la Chimorra.

El cuetu del Castiellu del Cuzna, atópase na llende de Villanueva del Duque pero pola so proximidá a Alcaracejos (7 km al sur próximu a la carretera de Córdoba) tuvo la so influyencia nesta zona na dómina musulmana polo que vamos falar d'él. Nel llibru: Y1 reinu de Córdoba mientres la dominación musulmana d'Antonio Arjona Castro. Editáu pola Excma. Diputación en 1982, ente otres diz lo siguiente:

La Cora de Fahs al Ballut que la so capital ye Bitrawsh (Pedroche) crear por razones militares por ser territoriu vital pa la defensa de la capital del Estáu yá que por ella pasaben los caminos que xuníen Córdoba con Toledo y les Marques. Esta cora ye una rexón natural que'l so territoriu formaba parte de la llamada por Plinio: Beturia de los Turdulos, pertenez al Conventus Cordubensis. Estrabón tamién fala de la Beturia como una gran llanura fértil, cubierta de grandes árboles y bona pa camperes. Mientres la dominación visigoda'l territoriu de la cora pertenecía a la diócesis de Córdoba y políticamente al ducáu de Córdoba. Mientres los primeros años de la dominación musulmana tola zona entendida nel Valle de Los Pedroches pertenecía a la xurisdicción de Córdoba. Convertir en Kura (cora) sobre l'añu 743. Dende los primeros díes de la conquista musulmana foi ocupada por beréberes principalmente. Beréberes de la tribu burt, pertenecientes alión de la tierra y la concesión de mercés reales, el primeru de los cualos sería los de Santa Eufemia. Un tresformamientu del sistema de cultivu de la tierra de resultes de les diferencies ente los vezos alimenticios ente los antiguos y los nuevos habitantes del Valle.

Antón López de Logroño, procurador de la Villa de Pedroche, denuncia ante los alcaldes mayores, autoridá suprema xudicial de Córdoba, los munchos danos y ensin razones que recibieron los vecinos de Pedroche, causaos pol conceyu, vecinos y moradores de Santofimia y de la so tierra...qu'en 1412 los alcaldes y alguaciles de Santofimia entraron nun llugar que dicen los Alcaracejos, onde hai catorce vecinos o más y, podría referise a númberu de cases habitaes según vezu de la dómina, y camudaron les llindes, tomando más de llegua y media de tierra, faciéndo-yos pagar alcabalas a impuestos, tomando los ganaos de los vecinos d'esta contorna y les prendes que tomen xúlguense y vienden ante los xueces de la xurisdicción de Santofimia. Que'l dichu conceyu'l mio parte se querelló y nunca foi puestu remediu a ello.

Hemos de xulgar d'ambigua l'actuación de les autoridaes cordobeses al abstenese d'actuar en defensa de los derechos a intereses de los sos vecinos cuando yeren estropiaos polos poderosos y otres partes de la severidá pa correxir los daños producíos polos mesmos vecinos agraviaos. Nel censu de 1540 Córdoba figura con 5845 vecinos, Pozoblanco 491, Pedroche 1139, Torremilano 756, Torrefranca 120, Alcaracejos 187, Santa Eufemia 309, El Guijo 209, El Viso 180.

Según la distribución del territoriu: Santa Eufemia, El Viso, El Guijo y Torrefranca pertenecíen al señoríu de Santa Eufemia. Sicasí, Pedroche, Pozoblanco, Torremilano, Alcaracejos, Torrecampo pertenecíen a Córdoba a que'l so conceyu pagaben impuestos destinaos al mesmu y a les árees reales y que les sos autoridaes escoyíes alministraben xusticia en primer instancia, recurriéndose en segunda ante la xusticia real.

Alministración y gobiernu llocal[editar | editar la fonte]

Llista d'alcaldes dende les eleiciones democrátiques de 1979
Llexislatura Nome Grupu
1979-1983 Miguel Santos Ranchal UCD
1983-1987 Antonio Mansilla Fernández PSOE
1987-1991 Antonio Mansilla Fernández PSOE
1991-1995 Antonio Mansilla Fernández PSOE
1995-1999 Luciano Cabrera Gil PSOE
1999-2003 Luciano Cabrera Gil PSOE
2003-2007 Luciano Cabrera Gil PSOE
2007-2011 Luciano Cabrera Gil PSOE
2011-2015 Luciano Cabrera Gil PSOE
2015-nel cargu |

Luciano Cabrera Gil

PSOE

Resultaos Eleiciones municipales[editar | editar la fonte]

Los resultaos eleutorales de les eleiciones municipales de 24 de mayu de 2015 fueron:

Resultaos eleiciones municipales de 2015 en Alcaracejos.[2]
Partíu políticu 2015
% Conceyales (9)
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) 66,70 6
Partíu Popular (PP) 32,27 3

Demografía[editar | editar la fonte]

Evolución 1996 - 2006
Añu Población[3] Densidá
1996 1.478 8,35
1998 1.474 8,32
1999 1.474 8,32
2000 1.469 8,29
2001 1.430 8,07
2002 1.423 8,03
2003 1.428 8,06
2004 1.446 8,16
2005 1.472 8,31
2006 1.485 8,39

Según el censu de 2006, Alcaracejos cuenta con una población de 1.485 habitantes, concentrada nun únicu nucleu poblacional, y una densidá de población de 8,39 hab/km².

Movimientos de la población[editar | editar la fonte]

Natalidá[editar | editar la fonte]

Nel añu 2001 hubo un total de 4 nacencies, 2 muyeres y 2 homes, una tasa de natalidá baxa anque similar al del restu de conceyos cercanos d'iguales condiciones.[4]

Mortalidá[editar | editar la fonte]

Comparando la mortalidá ente sexos, la mortalidá masculina ye mayor que la femenina n'edaes entendíes ente los 60 y 89 años ente qu'a partir de los 90 años ye mayor la mortalidá femenina. Asina, les muyeres suelen tener una vida más llarga.

Les principales causes de morrina fueron les enfermedaes del sistema circulatoriu, los tumores y los trestornos mentales y del comportamientu.[4]

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

El términu municipal atopar nel norte de la provincia de Córdoba, en plenu centru de la contorna de Los Pedroches. Llenda con Dos Torres y Villaralto al norte, con Añora al este, con Villanueva del Duque al oeste, con Pozoblanco al sureste y con Espiel al suroeste.

Clima[editar | editar la fonte]

Estación Meteorolóxica de Alcaracejos[4]
Periodu 1951-1992 Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi Añal
Temperatura medio añal (°C) 07,0 08,4 11,1 13,6 17,8 22,3 26,9 26,6 23,2 16,8 10,8 07,2 16,0
Precipitación media (mm) 55,7 57,1 50,2 48,6 38,6 26,5 11,3 12,2 18,5 61,3 57,8 66,1 503,9

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • Parroquia de San Andrés: l'actual parroquia data de 1965, siendo construyida sobre una más antigua destruyida mientres la Guerra Civil
  • Ermita de San Sebastián: Ermita del sieglu XVI
  • Ermita de la Madalena
  • Molín de la Gargantiya
  • Portada de l'antigua Casa del Pavu: portada del sieglu XVI construyida con sillares de granitu. Na actualidá forma parte de la fachada del conceyu
  • Restos de molinos árabes nel ríu Cuzna

Museos[editar | editar la fonte]

  • Muséu de la Matanza: nél esponen los preseos usaos pa la práutica de la matanza

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Resultáu Eleiciones Municipales en Alcaracejos». Archiváu dende l'orixinal, el 26 de mayu de 2015. Consultáu'l 26 de mayu de 2015.
  3. Institutu Nacional d'Estadística
  4. 4,0 4,1 4,2 Axenda 21 de Alcaracejos - Diputación de Córdoba

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]