Alcalá de la Vega

Coordenaes: 40°01′07″N 1°29′36″W / 40.0186°N 1.4932°O / 40.0186; -1.4932
De Wikipedia
Alcalá de la Vega
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Alcalá de la Vega Rufo Montero Morata
Nome oficial Alcalá de la Vega (es)[1]
Códigu postal 16...
Xeografía
Coordenaes 40°01′07″N 1°29′36″W / 40.0186°N 1.4932°O / 40.0186; -1.4932
Alcalá de la Vega alcuéntrase n'España
Alcalá de la Vega
Alcalá de la Vega
Alcalá de la Vega (España)
Superficie 69 km²
Altitú 1200 m
Llenda con Algarra, Campillos-Paravientos, Fuentelespino de Moya, Salinas del Manzano y Salvacañete
Demografía
Población 79 hab. (2023)
- 55 homes (2019)

- 38 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 1,14 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Alcalá de la Vega ye un conceyu español de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha, allugáu na contorna llamada Serranía Baxa.

Datos básicos[editar | editar la fonte]

  • Atópase alcontráu a 80 km. de la capital de la provincia, Cuenca.
  • Tenía una población de 105 habitantes (INE 2015).
  • Estensión territorial del términu municipal: 6.925 Has.
  • Cuenta con una pedanía, El Cubillo, a 4 km del nucleu municipal.
  • Na so contorna pueden atopase restos ibéricos, romanos, visigodos y árabes.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

El ríu Cabriel traviesa de Norte a Sur el términu municipal d'esta llocalidá, estremando en dos partes la so gran vega. Un FOCETE espectacular de gran guapura forma'l ríu dende'l final de la vega hasta'l términu de Campillos-Paravientos. N'unu de los meandros que forma asiéntanse los restos d'una antigua fortaleza árabe, que podría identificase con Serreilla, y l'ermita de Ntra. Sra. de Alcalá, la so primer parroquia. La vista aérea enséñanos los restos de primitives edificaciones dibuxaes nel suelu a la espera d'un estudiu arqueolóxicu.

Historia[editar | editar la fonte]

Sobre'l ríu apaecen ruines d'un primitivu asentamientu cristianu visigodu y restos de la fortaleza árabe Al-Qala o Quelasa, que podría identificase col castiellu de Serreilla, conquistáu por Pedru II d'Aragón en 1210 y que D. Rodrigo Giménez de Rada esixó la so axudicación a la Ilesia de Albarracín en 1211.

Los oríxenes del enclave piérdense na llonxanza del tiempu. Esisten muertes ibériques, romanos, visigodos y árabes: El Castellar, Tesoro Lucas, Corral Redondo, Los Castillejos, Devesa Vieya, La Talayuela, etc. Unes seculares ruines apregonen una antigüedá inda ensin establecer, restos de calzaes romanes fai pensar na XXXI Vía Romana o Camín de Antonino, que siguía dende Iniesta el calce del ríu Cabriel; tumbes y cercos funerarios visigodes aseguren un asentamientu ente los sieglos IV y VIII.

El so castiellu, consideráu'l primeru nel tiempu na provincia de Cuenca, forma colos castiellos de Alarcón, Uclés, Huete, Cuenca y Huélamo el conxuntu árabe más antiguu de la provincia.

Según al-Idrisi “a tres xornaes escontra Oriente de Cuenca, a tres xornaes de Albarracín y a tres xornaes de Alpuente” los árabes construyeron el castiellu d'al-Qala que foi'l primeru de la Kura de Santaberia al mandu d'al-Samh ben Zenum nun primitivu asentamientu cristianu visigodu. Les ruines que s'asomen a la superficie, y les del castiellu, col so torrexón, el so patiu d'armes, les sos muralles, los sos barcales y cortaos na roques faen aldovinar la so importancia.

El Dikr diz: “Esti castiellu ye un gran castiellu inaccesible que caltién traces del so pasáu, una de les cualos ye un pozu asitiáu na parte alta del llugar al que s'apuerta por dos escaleres una pa baxar y otra pa xubir…., les puertes del castiellu tán furaes na roca.” Foi nesti castiellu de Quelasa, Aqabat al-Hawwarin o d'al-Qala, onde s'entrevistaron nel branu de 872 l'Emir Mamái I y Salayman ben Zenum, más tarde nomáu gobernador de la cora de Santaveria.

Bien importantes yeren les maderes d'esti castiellu: …. ” Nesti últimu llugar fortificáu y construyíu al otru llau de los montes crecen innumberables pinos. Córtense los árboles y faíse-yos baxar peles agües hasta Denia y Valencia. Estes maderes van pel ríu de Quelaza hasta Alcira y dende ellí al fuerte de Cullera dende onde baxen al mar y embárquense hasta Denia onde son emplegaes na construcción de navíos y si son gruesos embarcar hasta Valencia onde sirven pa la edificación”.

L'árabe Abid Mizal na so traducción del Idrisi diz que'l castiellu d'al-S.ral.h atopar a 13 milles del castiellu del Reinu Taifa de Alpuente, Ademuz a 10 milles, Castielfabib a 12 milles y Albarracín a 18 milles. La realidá xeográfica diznos que de Alpuente a al-Qala (Sereilla) hai 65 km., colo que nun podríamos identificar al-S.ral.h con Serreilla.

La esconcertante realidá ye pa identificar Serreilla con ”al-S-ral.h” habría que dar a la milla'l valor de 5 quilómetros. En consecuencia "al-S.ral.h" nun tien nada que ver cola Serreilla de Daroca, nin cola de Pedru II o cola de don Rodrigo.

Ye posible qu'A el-Idrisi determinara col términu al-S.ral.h a Sierra (Santa Cruz). Anque hai qu'añedir que nenguna de les distancies qu'atribúi Al-Idrisi ente los castiellos d'esta ruta afacer a la realidá xeográfica; polo que los sos datos nun han de considerase como concluyentes.

Partiendo de los escritos árabes queda patente la esistencia alcontrada del castiellu d'Al-qala y atendiendo a los testos cristianos apaez la esistencia del castiellu ilocalizable de Serreilla. Especulando coles circunstancies xeográfiques del castiellu d'Al-qala (magar les esconcertantes distancies qu'atribúi Al-Idrisi), les llendes de los Fueros de Daroca y de Molina, l'Archivu Municipal de Alcalá de la Vega y les Rellaciones de Tomás López de la Biblioteca Nacional puede identificase el castiellu d'al-kala col de Serreilla, que sería nome col que se denominaba al perantiguu pobláu qu'esistía antes de la llegada de los árabes, anguaño llugar bien desconocíu pero d'importantes afayos arqueolóxicos y conocíos espolios, onde perduren unes ruines a los pies de la derrocada fortaleza árabe, que los sos murios llevantar colos réfugos de primitives edificaciones.

Mui cerca de los castiellos d'El Cuervu, Castellfabid y de Ademuz atópase'l castiellu d'al-Qala colos que guarda innegables coincidencies y semeyances; a igual distancia al noroeste'l castiellu de Huélamo y al sureste'l castiellu de Santa Cruz y el de Mira, formáu frontera con Aragón y Valencia.

Zurita diz: “Pedru II d'Aragón recibe un préstamu de Sancho'l Fuerte de Navarra y cola ayuda de los templarios, en 1210, conquistó los castiellos d'El Cuervu, Castellfabil, Ademuz y Serreilla hasta ser sirvíu'l Gran Maestre del Temple, don Pedro de Monteagudo“.

Alfonsu VIII nun participó na conquista porque, tres la conquista de Cuenca (1177) y la de Alarcón (1184), roblara pactos colos moros dando per rematada la so campaña nes riberes del Cabriel, onde empezaba una "tierra de naide" hasta'l ríu Turia y que tenía de ser respetada -mediando alcuerdos- tantu pol Rei moru valencianu como pol Rei de Castiella. Alfonsu VIII, seique, quixera respetar los pactos colos moros, pero dexaría en manes del Rei d'Aragón la iniciativa, en asegurándose la fidelidá d'estos castiellos que seríen conquistaos por Pedru II.

Pedru II d'Aragón cola ayuda de los Templarios conquista los castiellos d'El Cuervu, Castielfabib, Ademuz y Serreilla en setiembre de 1210. Alfonsu VIII, pocos meses dempués, puebla Moya y agafa al Rei Moru valencianu, que consideraba que'l Rei castellanu rompiera unos pactos.

Grande tuvo de ser el prestu por esta conquista cuando un mes más tarde (20 d'ochobre de 1210) Pedru II confirma, anueva y define a estos castiellos en pagu a l'ayuda emprestada los privilexos concedíos pol so güelu Raimundo y el so padre Ildefonso, de feliz memoria” a los términos incluyíos nel Fueru de Daroca y entrega a la Orde del Temple “…la metá que tenía en Ascó en cuenta de acutar la quinta parte que los Templarios teníen en Castiel, Ademuz y Serreilla cola reserva de 200 morabetinos d'impuestos…”

Seis meses más tarde, Pedru II, a instancies de Don Rodrigo Jiménez de Rada, entrega a la ilesia de Santa María de Albarracín, sufragánea de Toledo, “les ilesies de Serrella, y de El Cuervu y de Pina Jahya (Castielfabib) coles sos mezquites, diezmos y primicias y oblaciones por que sían ocupaes y teníes y perpetuamente teníes…” Arch. Cat. Albarracín leg.1, fol. 1486.

Vueltos a cayer de nuevu estos castiellos en poder sarracenu, don Rodrigo Giménez de Rada, en 1219, saliendo de Albarracín y dando de llau a los castiellos del Rincón de Ademuz, conquista de nuevu Serreilla, y dempués Santa Cruz y Mira pero fracasando na so pretensión de conquistar Requena y apurriendo la so xurisdicción relixosa a la ilesia de Albarracín. (Cat. Toledo Y.12.O.1.3)

Esta entrega foi l'orixe del conflictu ente l'Arzobispu de Toledo y l'obispu de Cuenca, don García, y del llargu enfrentamientu ente dambos al querer establecer en 1220 nel Xuiciu de Burgos les llendes eclesiástiques ente Cuenca y Albarracín y los derechos diocesanos de Moya que don Rodrigo reclamaba dende 1211. El pleitu nun se solucionaría hasta 1231, muertu don Lope, cola mediación del obispu de Tarazona, don García Fortín, nomáu árbitru y xuez pal casu pol Papa Gregorio IX. (Cat. Toledo I.4.N.1.18)

Sofitaos nes llendes comunes de les Cartes de Daroca y nos del Fueru de Molina, identificamos el so llinguaxe ante les espresiones “Ademuz-Serreilla” de les Cartes de Daroca y “Ademuz-Cabriel” del Fueru de Molina (na so trescripción de finales de 1300 que se caltién en Molia). Y podría dicise que les llendes de Molina asitien a la Serreilla de Daroca nel Cabriel.

Los reis d'Aragón, sofitaos na opinión d'Alfonsu I de que “dende Daroca a Valencia yeren llugares inaccesibles, ensin cultivu y inhabitados”, pa preparar el so reconquista “dábanles fueros por que sían llibres, inocentes cristianos, xudíos y sarracenos”. Tal ye'l casu de les cartes de Daroca que dean unos bienes o poderes a los templarios y los diezmos de les tierres de los términos d'unos castiellos, inda irredentos, a les sos ilesies pa dir preparando la so conquista. Los Templarios, grandes artífices nes nueves cartes de población pretendieron igualar los nuevos status colos qu'esfrutaben les tierres de realengu, aplicando la doctrina de Daroca.

Estos fueros son confirmaos a estos castiellos por Pedru II y namái son esplicables nel marcu d'una sociedá de frontera que pretende ser articulada a partir d'unos preseos xurídicos bien concretos otorgándo-yos grandes poderes y monopolios, incluyíos los dos básicos de la dómina, molín y fornu, a los Conceyos de les nueves villes.

Ello apurriría-y al Común grandes posesiones a la supresión de los Templarios (Arch. Municipal y Archivu de Simancas, Censu del Marqués de la Ensenada 1752) y a la so ilesia la propiedá de 1/10 de toles tierres del llugar(llamaos popularmente Bienes del Mayoralgu) hasta la desamortización (Biblioteca Nacional Cód. 7298, fol. 69, 70 71, 72); sufriendo por esta razón atropellos y espolios per parte de los Marqueses de Moya y Cañete, quien trataron d'esaniciar los testimonios d'eses concesiones reales ordenando quemar los sos archivos y llibros antiguos por dos vegaes: una, poles tropes de Carlos I en 1540, y otra poles de Carlos III en 1760.

Estos demostrables fueros de Alcalá de la Vega, únicos na provincia de Cuenca y asemeyaes a los de Castielfabib y Ademuz y otros llugares d'Aragón, namái son esplicables, tienen sentíu y razón amestaos al heriedu recibíu de l'antigua Serreilla, qu'entendíen “una Heredá Coronada Común y una Heredá de Santa María" (Arch. diocesanu, L. 1320,b) qu'entendía los diezmos de toles tierres o diezmos laicales, "llamaos popularmente bienes del Mayoralgu por haber heredaos de los nuesos mayores", que la so titular yera Nuesa Señora de Alcalá, “orixe de la nuesa parroquial, sita na soledá del monte, a los pies del derrocáu castiellu árabe”. Biblioteca Nacional Cód. 7298, fol. 69, 70 71, 72.

La desamortización o'l procesu de prinda de los bienes inalienables de la Ilesia, realizar en dos etapes:

—La primera afectó a los bienes del cleru secular (órdenes relixoses). Na nuesa zona namái al conventu Trinitariu de Santa María de Tejeda en Carabaya. Vendíos en puya per decretu de 19 de febreru de 1836, emitíu pol ministru Mendizábal en virtú del poder que nél habíen delegáu les Cortes. Esta etapa duró 5 años.

—La segunda empezó en 1841, siendo rexente'l xeneral Espartero, por decretu llei del 2 de setiembre de 1841, cola inclusión dientro de los "bienes nacionales" suxetos a espropiación toes los pertenecientes al cleru secular, o bienes parroquiales.

Entren en xuegu nesta segunda etapa y adquieren los numberosos bienes que R. Berenguer apurriera en 1158 a la primitiva parroquial, l'actual ermita Ntra. Sra. de Alcalá, a los pies del “derrocáu castiellu moru”: —Celedonio Montero, vecín de Alcalá de la Vega, adquirió 15 Has. —Antonio Zafrilla, vecín d'Algarra, 25 Has. —Aquilino Jiménez Sáiz, vecín d'Algarra, 63 Has. —Juan Bautista y Tomás Sáiz Zafrilla, vecinos de Tejadillos, 23 has. —Mariano y Ramón Ferriz, vecinos de Cañete, 43 Has. —Los Albertos o Meregildos d'El Cubillo, 40 Has.

Esti fechu rompió traumáticamente la fisonomía social y económico del pueblu. La igualdá económica ente tolos vecinos rompióse y apaecieron “los que más teníen” fenómenu pol que, más o menos conscientemente, pretendieron apoderar. La clara rellación de los apellíos Zafrilla, Jiménez y Saiz faen pensar nuna mesma alcurnia o cepa familiar entamada y comunitariamente orquestada.

A la requisitoria unviada pola Alministración Principal de Bienes Nacionales de la provincia de Cuenca a don Vicente Olivares y a Salvador de Mariana y Velázquez pidiendo la rellación de les tierres, propiedá de la ilesia de Alcalá de la Vega y de El Cubillo, namái pudieron responder cola rellación del Apéu de les tierres de la ilesia d'El Cubillo; non de les tierres de la ilesia de Alcalá por topase sumíos los llibros.

Monumentos d'interés[editar | editar la fonte]

Vista fronteru (meridional) de la ilesia parroquial de Ntra. Sra. de l'Asunción en Alcalá de la Vega (Cuenca).
  • Ilesia parroquial de La nuesa Señora de l'Asunción. Notable edificiu nel que destaca la so pimpana torre cuadrangular, basada en murios de mampostería y sólidos sillares nes esquines. Mientres la Revolución Española de 1936, el templu sufrió la destrucción de los altares y la quema de les sos imáxenes, como la ermita.[2]
  • Ermita de La nuesa Señora del Remediu. Singular edificiu asitiáu fuera de la población, a los pies del antiguu castiellu, destaca la so cúpula octogonal.
  • Fortaleza de Alcalá. Allugada sobre una plataforma, na parte más elevada que forma un meandro del ríu Cabriel. Caltién los restos d'un torrexón, muerte d'unu de los castiellos más antiguos de la provincia.

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Agustín Barrera
1983-1987 Miguel A. Morata PSOE
1987-1991 Cipriano Sánchez PP
1991-1995 Ablondu Montero PSOE
1995-1999 Ablondu Montero PSOE
1999-2003 Ablondu Montero PSOE
2003-2007 Ablondu Montero PSOE
2007-2011 Ablondu Montero PSOE
2011-2015 Ablondu Montero PSOE
2015-2019 n/d n/d
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Economía llocal[editar | editar la fonte]

El so términu municipal destaca pol so gran riqueza micólogica, atrayendo a visitantes mientres la dómina de recoyida.

Personaxes notables[editar | editar la fonte]

  • Niceto Hinarejos Ruiz (Alcalá de la Vega, 1933), llatinista y paleógrafu fíu de la llocalidá, autor de dellos llibros sobre la historia, costumes y tradiciones de la zona.[3]
  • Florencio Martínez Ruiz (Alcalá de la Vega, 1930, Madrid 2013), periodista, poeta y escritor.[4]

Galería[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Sánchez Garzón, 2016, p. cita web.
  3. Sánchez Garzón, 2007, páxs. 439-444.
  4. García Garzón, Xuan I. (10 de febreru de 2013) (en castellanu). Florencio Martínez Ruiz (1930-2013): cróniques de la platina encesa. ABC (Madrid).  p. 71. http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/2013/02/10/071.html. 

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Hinarejos Ruiz, Niceto (1998). Alcalá de la Vega. Madrid: Gráfiques Dehon. PP. Reparadores). ISBN 84-605-7834-8.
  • Hinarejos Ruiz, Niceto (2012). Buscando'l Castiellu de Serreilla. Madrid: El Reinu. ISBN 84-85017-27-7.
  • Pitarque, Hinarejos y Gómez, Juan, Niceto y Eusebio (2007). Asociación Amigos de Moya (Cuenca): Moya (Cuenca), tierres de frontera (1269-1375). Historia y documentos a la lluz del Archivu de la Corona d'Aragón (en castellanu). Valencia: Puntu Gráficu, S.C.V. ISBN 978-84-612-0750-3. «Coordinador: Teodoro Sáez»

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]