Albaida del Aljarafe

Coordenaes: 37°25′32″N 6°09′54″W / 37.4255°N 6.1651°O / 37.4255; -6.1651
De Wikipedia
Albaida del Aljarafe
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Albaida del Aljarafe José Antonio Gelo López
Nome oficial Albaida del Aljarafe (es)[1]
Códigu postal 41809
Xeografía
Coordenaes 37°25′32″N 6°09′54″W / 37.4255°N 6.1651°O / 37.4255; -6.1651
Albaida del Aljarafe alcuéntrase n'España
Albaida del Aljarafe
Albaida del Aljarafe
Albaida del Aljarafe (España)
Superficie 12 km²
Altitú 162 m
Llenda con Olivares y Sanlúcar la Mayor
Demografía
Población 3254 hab. (2023)
- 1601 homes (2019)

- 1596 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.17% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 271,17 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
albaidadelaljarafe.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Albaida del Aljarafe al respective de la provincia de Sevilla.

Albaida del Aljarafe ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. Nel añu 2017 cuntaba con 3.137 habitantes. La so estensión superficial ye de 11 km² y tien una densidá de 287 hab/km².

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Villa asitiada a 18 quilómetros de la capital de la provincia. Coordenaes GPS Llatitú: 37.425563 | Llargor: -6.165293. Asítiase a una altitú de 162 metros, bien cercanu al Corredor Verde del Guadiamar, qu'ostenta la calificación d'Espaciu Natural Protexíu. Esti llugar inflúi nel territoriu, incluyéndolo en diverses rutes ya itinerarios.

Aznalcóllar Gerena
Salteras
Sanlúcar la Mayor Olivares y Villanueva del Ariscal


Vía d'accesu: Dende Camas N-630 y A-8077 o Sanlucar la Mayor A-8077 ; desvio SE-3406 al altor d'Olivares, atopamos col nuesu destín.

Demografía[editar | editar la fonte]

Númberu d'habitantes nos últimos años. Reparar una crecedera progresiva d'habitantes, disparáu nos últimos años pola construcción masiva de cases unifamiliares, siguiendo una fola urbanística en puxanza nel Aljarafe nos últimos años y con conocíos efeutos de perda de raigaños y cambeos na identidá del pueblu. Ye llocalidá onde se sigue calteniendo la pronunciación de la LL palatal llateral frente al xeneral yeísmu.

Porcentaxe de población menor de 20 años 2016 . 27,30%

Porcentaxe de población mayor de 65 años 2016 . 10,14%

Historia[editar | editar la fonte]

La historia de Albaida remontar a los turdetanos, quien la denomimaron "Kaelia".

Foi un centru importante na dómina romana, hasta'l puntu d'acuñar moneda propia, según la publicación[2] de Ceán Bermúdez.

Sumariu de les antigüedaes romanes qu'hai n'España
moneda de LAELIA

El so actual nome ye una derivación del que-y dieron los mulsumanes, "Solucar Al-bayda" (la blanca). Pasó a llamase Sanlúcar de Albaida hasta que tomó'l nome de Albaida y en 1916 por Decretu constituyir col nome actual de Albaida del Aljarafe. https://www.boe.es/datos/pdfs/BOE/1916/184/A00011-00016.pdf

Foi conquistada en 1246 pol maestre de la Orde de Santiago don Pelayo Pérez Correa. Dempués de la conquista de Sevilla, pasó a formar parte de los terrenes vencíos al infante Don Fadrique, calteniéndose entá anguaño la torre qu'asina lo confirma.

Darréu perteneció al Cabildru Catedraliciu de la Provincia, hasta que nel sieglu XVII pasó a formar parte del señoríu de los Conde-Duques d'Olivares, quien aprovecharon el so dominiu y poder, pa robar tou lo que pudieron en beneficiu propiu y de la villa d'Olivares.Hai constancia de que munchos oxetos de cultu de l'actual colexata d'Olivares, pertenecíen a la parroquia de Albaida nos desgraciaos tiempos de la casa de Guzmán.

Consta nos archivos del templu catedraliciu sevillanu, que pa poder tomar posesión de la villa de Albaida, el Conde Duque hubo de mandar tropes que van tomar la ilesia del pueblu, onde los albaidejos fixérense fuertes pa defender la so negativa a pertenecer al Señoríu de Guzmán.

Economía y sociedad[editar | editar la fonte]

Municipio eminentemente agrícola y ganaderu. Nel ámbitu de l'agricultura predomina sobremanera'l olivar d'acampezo, siguíu a distancia polos ceberes y les oleaxinoses. Menor incidencia tienen les lleguminoses, frutales, agrios y olivar de molín. Na ganadería, apodera la caprina y la porcina. N'inferior importancia'l vacunu, caballar y mular. Cuenta con industries relevantes de l'aceituna de mesa como http://www.olivaida.com/ . Como datu interesáu, nel conceyu atópase unu de los pocos fornos de lladriyos artesanos que queden n'Andalucía. Polo xeneral, la población de Albaida se socializa al traviés de les hermandaes.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Caltién restos arqueolóxicos d'asentamientos nes dómines prerromana (turdetanos) y del Altu Imperiu romanu.

Restos romanos: na zona denomada Fonte Salobre y Fonte Archena.

  • Restos musulmanes: son numberoses les acequias, galeríes y otres muertes d'esa cultura.
  • Torre de don Fadrique: llamada "Torre Mocha" polos vecinos por cuenta de la falta de la so parte cimera.Sobre la so puerta puede lleese una llábana que diz : "L'infante Don Frederic mandu facer esta torre", lo cual dexa fechala na segunda metá del sieglu XIII.Anque estudios posteriores atribuyir al periodu islámicu. Don Fadrique la recostruyo.
  • Hermandá de la Vera+Cruz Edificiu de nueva planta construyíu sobre l'antigua ermita del s. XVII que se derrumbar a mediaos del s. XX y de la cual caltiénse una puerta ojival. La so actual construcción ye de planta de caxón con una senciella espadaña. Alluga imáxenes del santísimu Cristu de la Vera Cruz y la Virxe de la Piedá, de considerable interés de los sieglos XVI y XVII según un pervalible patrimoniu. http://www.veracruzdealbaida.es/
  • Torre de don Fadrique[editar | editar la fonte]

    Torre de Don Fadrique.

    Foi construyida en 1253 pol infante Don Fadrique de Castiella (1223-1277), fíu que foi de Fernandu III "El Santu" y de Beatriz de Suabia y hermanu, por tanto, d'Alfonsu X "El Sabiu" según consta nuna piedra llabrada de la mesma torre, na que puede lleese en calteres góticos: L'INFANTE DON FREDERIC MANDU FAZER ESTA TORRE. Tamién llamada Torre Mocha polo escaso de los sos atributos arquiteutónicos al escarecer de barbacanes y pretiles, siendo totalmente plana la so cubierta. La buelga de la so planta ye de forma rectangular y determinar poles dimensiones d'unidaes de la vara castellana: 10 × 12; (8,359 m × 10,03 m). Ta comunicada col centru de la villa por aciu una rede de galeríes soterrañes les cualos, güei, tán totalmente destruyíes o abandonaes. La torre ta asitiada nel mesmu cuetu onde tamién s'alluga'l conceyu y dende el que s'apodera tola llanura hasta Aznalcóllar y Gerena, y per onde escurre'l ríu Guadiamar.

    Ilesia parroquial de La nuesa Señora de l'Asunción[editar | editar la fonte]

    Templu que data del sieglu XVIII, d'estilu neoclásicu.
    Contién imáxenes, llenzos y otros oxetos llitúrxicos de gran valor de los sieglos XVII, XVIII y XIX.

    Esti templu ye sede canónica de les siguientes hermandaes:

  • Hermandá de la Soledá, que cunta coles talles del Santísimu Cristu de los Inxemes y de María Santísima de los Dolores na so Soledá. Tiense constancia d'ella dende 1637.[3] http://soledaddealbaida.blogspot.com.es/
  • Hermandá Sacramental
  • Hermandá filial del Rocío nᵘ113 http://www.rocio.com/hermandá/hermandá-de-albaida-del-aljarafe/

    Fiestes[editar | editar la fonte]

    • Les sos fiestes llocales son:

    -El día de San Sebastián, patrón de la villa.

    -Selmana Santa: Los sos dos Hermandaes (VERA+CRUZ Y SOLEDÁ) faen Estación de Penitencia'l Vienres Santu y el Domingu de Resurreición pela mañana la Virxe de los Dolores na so Soledá realiza los Laudes ante'l Stmu. Sacramentu na plaza principal del pueblu y na tarde tien llugar la procesión gloriosa con dicha imaxe.

    -Festividá de la Santa Cruz, celebrada la dominica más cercana al 3 de mayu, la Santa Cruz percuerre les cais del pueblu portada polos mozos cofrades.

    -Romeria del Rocio

    -Corpus Christi.

    -Festividá de la Virxe de los Dolores na so Soledá, del 4 al 10 de setiembre, teniendo llugar en dichos díes la Romería al Santuariu de Ntra Sra de Loreto (Espartinas) el 6 de setiembre y siendo la salida gloriosa de la Virxe de la Soledá'l 8 de setiembre.

    -Festividá de la Santa Vera+cruz a mediaos del mes de setiembre, saliendo'l sábadu más cercanu al día 14 en procesión de gloria Ntra. Madre y Sra. de la Piedá.

    Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

    Deportes[editar | editar la fonte]

    En Albaida hai numberoses asociaciones que s'encarguen en promover el deporte del nuesu conceyu:

    Política[editar | editar la fonte]

    Llista d'alcaldes dende les eleiciones democrátiques de 1979

    Alcalde, -esa Entamu del mandatu Fin del mandatu Partíu
    Manuel Castiella López 1979 1983 Unión de Centru Democráticu (UCD)
    align=center 1983 2003 Partíu Popular (PP)
    Soledad Cabezón Ruiz 2003 2011 Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
    José Antonio Gelo López 2011 - Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)

    Referencies[editar | editar la fonte]

    1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
    2. Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1832). Sumariu de les antigüedaes romanes qu'hai n'España, edición póstuma.
    3. «sieglu XVII La hermandá de La nuesa Señora de la Soledá». Consultáu'l 27 d'avientu de 2013.

    Enllaces esternos[editar | editar la fonte]