República Sudafricana

Coordenaes: 25°43′S 28°14′E / 25.72°S 28.23°E / -25.72; 28.23
De Wikipedia
[[Klein Vrystaat (en) Traducir|←]] [[Klein Vrystaat (en)
República Sudafricana
(de 17 xineru 1852 a 31 mayu 1902)
Colonia de Transvaal
Colonia de Transvaal
estáu desapaecíu
Bandera de Transvaal (es) Traducir y Bandera de Transvaal (es) Traducir Escudo de Transvaal (es) Traducir y Q11920452 Traducir
Himnu nacional Himno Nacional del Transvaal (es) Traducir
Alministración
Capital Pretoria
Forma de gobiernu República
Llingües oficiales neerlandés
Xeografía
Coordenaes 25°43′S 28°14′E / 25.72°S 28.23°E / -25.72; 28.23
Demografía
Población 120 000 hab. (1870)
Economía
Moneda libra sudafricana (es) Traducir y libra sudafricana (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La República Sudafricana (neerlandés: Zuid-Afrikaansche Republiek, o ZAR), conocida avezáu y informalmente como República de Transvaal, foi un país independiente nel África austral mientres la segunda metá del sieglu XIX. Nun tien de confundir -y la cola actual República de Sudáfrica; sicasí ocupó la zona depués conocida como la Provincia sudafricana de Transvaal. El ZAR foi establecida en 1852 y foi independiente ente 1857 a 1877, y de nuevu ente 1881 a 1900 depués de la esitosa rebelión afrikáner contra'l control británicu. Foi anexonada pol Reinu Xuníu en 1900 mientres la Segunda Guerra Anglo-Bóer anque los bóeres oficialmente apurrir en 1902. En 1910 convertir na Provincia de Transvaal de la Unión Sudafricana. El primer presidente de la República de Sudáfrica foi Marthinus Wessel Pretorius, escoyíu en 1857.

La capital foi establecida en Pretoria (fundada en 1855), anque mientres un curtiu periodu Potchefstroom foi la sede del gobiernu. El so parllamentu, el Volksraad, tenía 24 miembros.

Bandera[editar | editar la fonte]

La bandera presentó trés rayes horizontales: colloráu, blancu, y azul (reflexando la bandera nacional holandesa), con una raya verde vertical na driza, y yera conocida como'l Vierkleur (lliteralmente: cuatro colores). L'antigua bandera nacional de Sudáfrica (de 1927-1994) tenía, dientro de la so franxa blanca central, una bandera horizontal de la República de Transvaal (ZAR).

Historia[editar | editar la fonte]

Los primeros pobladores[editar | editar la fonte]

Sábese que la rexón del Transvaal tuvo habitada dende'l sieglu VIII polos pueblos Vienda y Sotho. En 1817, la rexón foi invadida por Mzilikazi, de primeres un teniente del rei zulú Shaka, depués líder de los Ndebele, que foi emburriáu dende los sos propios territorios escontra'l sur polos zulús. Estes migraciones forzaes, conocíes como'l Difaqane, dexaron a la rexón bien débil y fácil pa colonizar polos pobladores europeos cercanos.

En tantu los Ndebele treslladar al Transvaal, el restu de los Bavenda retirar al norte a Waterberg y Zoutpansberg, estableciendo Mzilikazi el so kraal principal en Mosega, non lloñe del sitiu de la ciudá de Zeerust. Cuando los Ndebele conquistaron el Transvaal absorbieron a munchos miembros de los Shona y d'otres tribus a un despotismu militar. Dende 1827 a 1836 aproximao, Mzilikazi apoderó'l Transvaal. Antes de tal dómina la rexón ente los ríos Vaal y Limpopo yera apenes conocida polos europeos, pero en 1829, Mosilikatze foi visitáu en Mosega por Robert Moffat, y ente aquella fecha y 1836 unos pocos comerciantes británicos y esploradores visitaron el país y fixeron conocíos les sos traces principales.

Ente 1830 y 1840, los descendientes de los holandeses y otros pobladores, colectivamente conocíos como bóeres (llabradores) o voortrekkers (pioneros), dexaron la Colonia del Cabu británica, no que sería llamáu "la gran migración" (Great Trek). Cola so teunoloxía militar, vencieron a les fuercies locales con relativa facilidá, y formaron delles pequeñes repúbliques bóeres n'árees más allá del control británicu, ensin un gobiernu central.

De 1835 a 1838, los pobladores bóer empezaron a cruciar el Vaal y tuvieron delles escaramuzas colos Ndebele. Mzilikazi empezó a sufrir pesaes perdes a manes de los bóeres, y a principios de 1838 fuxó al norte más allá del Limpopo, pa nunca volver al Transvaal. Andries Hendrik Potgieter, dempués de la fuxida de los ndebele, emitió una proclama na cual declaró que'l país que Mzilikazi abandonara lo perdiera a favor de los llabradores emigrantes. Dempués de que les reclamaciones de los ndebele sobre'l territoriu fueren estenes, munchu llabradores bóeres emigraron al traviés del Vaal y ocuparon partes de la zona dexada abandonada. Nestes árees despobladas había tamién una inmigración considerable de basuto, bechuana y otres tribus bantú.

La colonización bóer[editar | editar la fonte]

El primer establecimientu européu permanente al norte del Vaal foi fechu por una grupu sol mandu de Potgieter. Dichu comandante fora en marzu de 1838 a Natal, y esforciárase por vengar la masacre de Piet Retief y los sos compañeros polos zulús. Celosu, sicasí, pola preferencia amosada polos llabradores holandeses en Natal por otru comandante, Gert Maritz, Potgieter rápido crució de nuevu los Drakensberg, y en payares de 1838 él y los sos siguidores estableciéronse nes veres del ríu Mooi, fundando una ciudá que llamaron Potchefstroom n'honor a Potgieter. Esti grupu instituyó una forma elemental de gobiernu, y en 1840 robló una confederación laxa cola República Natalia bóer y tamién colos bóeres al sur del Vaal, con centru en Winburg. En 1842, sicasí, el grupu de Potgieter refugar en dir n'ayuda de los bóeres de Natal, envolubraos nun conflictu colos británicos. Hasta 1845 Potgieter siguió exerciendo l'autoridá sobre les comunidaes bóeres a entrambos llaos del Vaal. La determinación de caltenese llibre de los británicos y llograr accesu al mundu esternu por una canal independiente condució a Potgieter y a un númberu considerable de pobladores de Potchefstroom y Winburg a emigrar en 1845 escontra la Badea Delagoa. Potgieter instalar nel Zoutpansberg, mientres otru llabradores escoyeron como centro un llugar nes fasteres interiores del Drakensberg, onde fundaron un pueblu llamáu Andries Ohrigstad, que foi acosáu pola fiebre y abandonáu, estableciendo un nuevu pueblu en tierres más altes llamáu Lydenburg en memoria de los sos sufrimientos pasaos nel pueblu abandonáu. Mentanto, les zones del sur abandonaes por Potgieter y los sos compañeros fueron ocupaes por otros bóeres, que se xunieron en 1848 a Andries W. J. Pretorius, quién se convirtió nel comandante de los pobladores de Potchefstroom.

La independencia[editar | editar la fonte]

El 17 de xineru de 1852, el Reinu Xuníu robló la Convención del Ríu Sand con unes 5000 families bóeres (les aproximao 40 000 persones blanques), reconociendo la so independencia na rexón al norte del ríu Vaal, o Transvaal. Alredor de la mesma dómina foi-y reconocida la independencia al Estáu Llibre d'Orange, una república hermana bóer. Pero en tantu llograren la independencia, taben alloñaos de ser un pueblu xuníu. Cuando Pretorius condució les negociaciones que llevaron a la firma de la Convención de Ríu Sand facer ensin consultar al Volksraad, y el grupu de Potgieter acusar d'usurpar el poder y apuntar a la dominación sobre'l país enteru. Sicasí, el Volksraad, nuna xunta sostenida en Rustenburg el 16 de marzu de 1852, ratificó la convención, Potgieter y Pretorius reconciliáronse públicamente mientres la mañana del mesmu día. Dambos líderes taben cerca del final de les sos carreres; Potgieter morrió en marzu y Pretorius nel xunetu de 1853.

A la muerte de Andries Pretorius, el so fíu Marthinus Wessel Pretorius foi designáu'l so socesor, y son-y debíos al mozu Pretorius los primeros esfuercios por terminar cola discordia y el tracamundiu que prevaleció ente los habitantes; discordia aumentada pola llucha eclesiástica, non por puntos en cuestión de fe, sinón pol gobiernu d'ilesia. En 1856 caltuviéronse una serie de xuntes públiques, convocaes por Pretorius, en distritos distintos nel Transvaal p'aldericar y decidir si nun llegara'l tiempu pa substituir por un gobiernu central fuerte a los pequeños gobiernos de distritu qu'esistieren hasta entós. Como resultancia escoyó una asamblea representativa de delegaos, autorizada pa redactar una constitución.

La República[editar | editar la fonte]

N'avientu de 1856, l'asamblea del Transvaal axuntar en Potchefstroom, y mientres tres selmanes tuvo concentrada en modelar la constitución del país. El nome de República de Sudáfrica foi adoptáu como títulu del estáu. La nueva constitución atribuyó la función llexislativa a un Volksraad integráu por miembros escoyíos pol periodu de dos años. Les autoridá alministrativa foi atribuyida a un presidente, ayudáu por un conseyu executivu. Axustábase que dambos miembros del Volksraad y el conseyu teníen de ser miembros de la Ilesia Reformada Holandesa y de sangre europeo. Nenguna igualdá de la xente de color colos habitantes blancos sería tolerada na ilesia o nel estáu.

Resulta interesante la repasada d'un incidente tan importante na historia del Transvaal como ye la cita de l'asamblea de Potchefstroom pa notar la esencia de la quexa ente los bóeres. Na so Historia de Sudáfrica diz Theal: "la comunidá de Lydenburg foi acusada d'intentar apoderar al país enteru, ensin nengún otru derechu a la preeminencia que'l de ser los primeros habitantes...". N'años posteriores esta quexa sería esautamente la de los Uitlanders en Johannesburgu. P'apangar a los bóeres de Zoutpansberg l'asamblea recién nacida en Potchefstroom designó a Stephanus Schoeman, el comandante xeneral del distritu de Zoutpansberg, y comandante xeneral del país enteru. Esta ufierta foi, sicasí, refugada por Schoeman, y tanto Zoutpansberg como Lydenburg refugaron indignadamente la nueva asamblea y la so constitución. El conseyu executivu, que fuera designáu pola asamblea de Potchefstroom, con Pretorius como presidente, tomó agora una actitú más coraxosa: depunxeron a Schoeman de toa autoridá, declararon a Zoutpansberg nun estáu de bloquéu, y denunciaron a los bóeres de los dos distritos del norte como rebeldes.

Pa reforzar la so posición, Pretorius y el so partíu esforciar ensin ésitu en llograr una unión col Estáu Llibre d'Orange. Cuando les propuestes pacífiques fallaron, Pretorius y Paul Kruger asitiáronse a la cabeza d'un comandu que crució'l Vaal al envís de forzar la unión, pero l'Estáu Llibre obligar a la retirada. Dientro del Transvaal la opinión en favor de la unión ganó la fuercia sicasí estos acontecimientos, y hacia 1860 Zoutpansberg y Lydenburg incorporárense a la república. Pretoria, acabante fundar, y llamada asina n'honor al Pretorius mayor, foi fecha asientu del gobiernu y la capital del país. Los esfuercios eclesiásticos pola unidá nun fueron igualmente acertaos. La Ilesia Reformada Separatista d'Holanda unviara un mozu espositor de les sos doctrines llamáu Postma, quién, en payares de 1858, convertir en ministru de Rustenburg. Nel añu siguiente una asamblea d'ilesia xeneral esforciar por xunir tolos fieles nun gobiernu común, pero'l consistoriu de Postma refugó estes propuestes, y dende aquella fecha la Ilesia Separatista (o Dopper) tuvo una esistencia independiente. Paul Kruger, que vivió cerca de Rustenburg, fíxose un fuerte adherente de la nueva ilesia.

Pretorius, mientres yera inda'l presidente del Transvaal, fuera escoyíu, polos esfuerciu de los sos partidarios, presidente del Estáu Llibre d'Orange. Darréu (en febreru de 1860) llogró permisu pa tar ausente por seis meses y recaló en Bloemfontein, cola esperanza de llograr pacíficamente una unión ente los dos repúbliques. Apenes dexara'l Transvaal cuando'l vieyu partíu de Lydenburg, encabezáu por Cornelis Potgieter, protestó diciendo que la unión sería muncho más beneficiosa pal Estáu Llibre que pa la xente de Lydenburg, y siguió col argumentu de que yera illegal ser el presidente de la República de Sudáfrica y del Estáu Llibre coles mesmes. A la fin de los seis meses Pretorius, dempués d'una xunta tempestuosa del Volksraad, polo visto disgustáu pola situación entera, dimitió a la presidencia del Transvaal. Solicitóse-y a J. H. Grobelaar, quién fuera designáu presidente mientres l'ausencia temporal de Pretorius, que permaneciera nel cargu. Los siguidores inmediatos de Pretorius agora punxéronse por demás enfurecidos pola aición del partíu Lydenburg, y un mitin popular axuntar en Potchefstroom (ochobre de 1860), onde se resolvió que: (a) el Volksraad yá nun gociaba del so enfotu; (b) que Pretorius tendríen de permanecer como'l presidente de la República sudafricana, y tener permisu pa tar ausente un añu pa llograr la unión col Estáu Llibre; (c) que Schoeman tendría d'actuar como presidente mientres l'ausencia de Pretorius; (d) qu'antes de la vuelta de Pretorius pa volver a entamar los sos deberes un nuevu Volksraad tenía de ser escoyíu.

En 1865 una ayalga pública vacíu riquió midíes drástiques, y el Volksraad determinó la emisión de papel moneda, el que nun tiempu bien curtiu sufrió una baxa considerable. Nesi mesmu añu'l llabradores del distritu Zoutpansberg fueron conducíos a formase en círculu de carretes por una rebelión de nativos que fueron incapaces de reprimir. Schoemansdal, un pueblu xunto a Zoutpansberg, yera l'establecimientu más importante del distritu, y el puestu entós más avanzáu na ocupación europea en Sudáfrica. Taba xustu dientro de la zona tropical, y foi asitiáu nuna contorna bien regada y formosa. Foi usáu como una base por cazadores y comerciantes col interior, y n'el so cercanía xuntáronse dellos pobladores d'orixe européu, munchos d'ellos paries de la Colonia del Cabu o Europa. Ganaron reputación de ser los habitantes blancos más illegales en toa Sudáfrica. Cuando foi riquida ayuda, en 1865-1866 primíos por una de les tribus bantú del monte conocíes como Baramapulana, los habitantes sureños de Transvaal oxetaron que los habitantes blancos d'aquella rexón yeren demasiáu illegales ya imprudentes pa merecer la so ayuda. En 1867 Schoemansdal y una parte considerable del distritu fueron abandonaos por conseyu del comandante xeneral Paul Kruger, y Schoemansdal finalmente foi quemáu y amenorgáu a cenices por un grupu de nativos. Nun foi hasta 1869 que la paz foi recuperada, y los pobladores dexaron a les tribus de monte en práutica independencia. Mentanto'l creitu públicu y les finances del Transvaal fueron de mal a peor. El papel moneda yá emitíu fuera constituyíu de cursu llegal p'atayar toles deldes, pero en 1868 el so poder de la compra yera namái'l 30 % comparáu col del oru, y hacia 1870 cayera tan baxu como'l 25 % del so valor. Los funcionarios, a quien pagaben con estos billetes depreciados, sufrieron considerables congoxes. Los ingresos pa 1869 fueron establecíos en 31 511 llibres esterlines y el gastu en 30 836 llibres.

El descubrimientu d'oru en Tati condució al presidente Pretorius n'abril de 1868 a emitir una proclama ampliando los sos territorios nel Oeste y el norte pa tomar el campu aurífero y Bechuanalandia. La mesma proclama amplió'l territoriu Transvaal nel este pa incluyir parte de la badea Delagoa. La estensión al Este reclamada por Pretorius yera la consecuencia d'esfuercios fechos pocu antes, a iniciativa d'un escocés, de desenvolver el comerciu a lo llargo de los ríos que conducen a la Badea Delagoa. Yera tamién un deséu de los bóeres de Transvaal el llograr un puertu, deséu que los conduxera yá en 1860 a tratar colos zulús pa llograr la posesión de la badea de Santa Lucía; fallando, sicasí nel intentu. Proclamar de Pretorius foi siguida de protestes per parte del altu comisionado británicu Philip Wodehouse, según per parte del cónsul xeneral para Portugal en Sudáfrica. La llende nel este foi establecíu por un tratáu con Portugal en 1869, nel que los bóeres abandonaron la so pretensión sobre la badea Delagoa; la llende nel oeste foi alcordáu en 1871.

Últimu periodu[editar | editar la fonte]

En 1877, antes de la fiebre del oru de Witwatersrand de 1886, Gran Bretaña amestó'l Transvaal. Los boers ver como un actu d'agresión y protestaron. El 16 d'avientu de 1880 foi proclamada otra vegada la independencia de la república, conduciendo a la Primer Guerra Bóer. La Convención de Pretoria de 1881 dio a los boers l'autogobiernu nel Transvaal, so vixilancia británica, la república foi restaurada con plena independencia en 1884 cola Convención de Londres, pero non por enforma tiempu. La fiebre del oru tamién traxo una folada de pobladores europeos non bóers (llamaos uitlanders -foresteros- polos Bóers), conduciendo a la desestabilización de la república.

En 1895, el Primer Ministru del Cabu Cecil Rhodes entamó sofitar un golpe d'estáu uitlander contra'l gobiernu del Transvaal. Leander Starr Jameson realizó esti plan, ensin l'autorización británica, n'avientu d'aquel añu — na desdichada Incursión de Jameson. Dempués de la fracasada incursión, hubo rumores de qu'Alemaña ufiertó la so proteición a la república bóer, lo que sollertó a los británicos. En 1899 fuercies britániques fueron apostaes nes fronteres de les Repúbliques Bóer de Transvaal y l'Estáu Llibre d'Orange faciendo tarrecer una inminente anexón británica, polo que los Bóers llanzaron un golpe preventivu contra les colonies britániques cercanes en 1899, golpe que se tresformó na Segunda Guerra Anglo-Bóer.

La Segunda Guerra Anglu Bóer ye un humillante y divisoriu eventu pal exércitu británicu en particular y pal Imperiu Británicu na so totalidá. Foi equí onde los británicos utilizaron per primer vegada campos de concentración nuna guerra (el primer usu xeneral foi polos españoles mientres les insurrecciones cubanes de la década de 1890).

Pa mayu de 1902, con cuenta d'evitar un mayor derramamiento de sangre les últimes tropes Bóer rindiéronse, acoraxaos pola muerte de 26.000 principalmente muyeres y neños que morrieron nos mal xestionaos campos de concentración británicos. La república Bóer independiente dexó d'esistir nel Transvaal y la rexón convertir en parte del Imperiu Británicu. En 1910 el Transvaal convertir nuna provincia de l'acabante crear Unión Sudafricana, un dominiu británicu.

Presidentes[editar | editar la fonte]

Los presidentes de la República de Sudáfrica fueron:

Periodu Presidente Observaciones
18571863 Marthinus Wessel Pretorius 1ᵉʳ. Presidente de la República
18631864 Willem Cornelis Janse van Rensburg 2º. Presidente de la República
18641871 Marthinus Wessel Pretorius 3ᵉʳ. Presidente de la República
18711877 Thomas Francois Burgers 4º. Presidente de la República
18771881 Sol Imperiu británicu
18811883 Pretorius, Kruger y Petrus Jacobus Joubert Triunviratu
18831902 Stephanus Johannes Paulus Kruger 5º. Presidente de la República


Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]