Abelardo L. Rodríguez

De Wikipedia
Abelardo L. Rodríguez
gobernador de Sonora (es) Traducir

1943 - 1948
43. Presidente de Méxicu

4 setiembre 1932 - 30 payares 1934
Pascual Ortiz Rubio - Lázaro Cárdenas del Río
Secretaría de la Defensa Nacional de México (es) Traducir

1932 - 1932
Plutarco Elías Calles
Secretaría de Economía de México (es) Traducir

1932 - 1932
Gobernador de Baja California (es) Traducir

1930
Gobernador de Baja California (es) Traducir

1929
ministru

Vida
Nacimientu Heroica Guaymas (es) Traducir12 de mayu de 1889[1]
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte La Jolla13 de febreru de 1967[2] (77 años)
Familia
Casáu con Aída Sullivan
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército Constitucionalista (es) Traducir
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Partíu Revolucionariu Institucional
Cambiar los datos en Wikidata

Abelardo Rodríguez Luján, llamáu Abelardo L. Rodríguez, (12 de mayu de 1889Heroica Guaymas (es) Traducir – 13 de febreru de 1967La Jolla) foi un militar y empresariu mexicanu. Foi'l postreru presidente interín de Méxicu ente'l 4 de setiembre de 1932 y el 30 de payares de 1934; y gobernador de Sonora ente 1943 y 1948.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Abelardo Rodríguez provenía d'una familia probe de Sonora. Fueron los sos padres el comerciante Nicolás Rodríguez y Petra Luján. Nació en Guaymas el 12 de mayu de 1889, pero la so familia treslladóse llueu a Nozales, ciudá en que realizó los sos estudios primarios.

Emigró a Estaos Xuníos d'América en 1906 y ende moró seis años, nos que realizó xeres como ayudante industrial. La so estancia nesti país motivar a adoptar la forma estauxunidense de llevar los sos apellíos, conociéndose dende entós como Abelardo L. Rodríguez.

Cuando volvió a Méxicu, a finales de 1912, atopar al país en plena llucha revolucionaria.

Carrera militar[editar | editar la fonte]

Lluchó na Revolución Mexicana a partir del 1 de marzu de 1913, cuando se enlistó nes fuercies d'Álvaro Obregón nel Exércitu Constitucionalista, que combatía al presidente Victoriano Huerta, acusándolo d'usurpar la presidencia y asesinar a Francisco I. Madero.

Rodríguez xubió rápido. Participó en delles batalles, como la toma de Culiacán; tuvo na campaña del Bajío; suprimió en Sonora un llevantamientu yaqui y combatió al exércitu zapatista.[3]

Participó na campaña de Benjamín Hill escontra la Ciudá de Méxicu en 1916 xubió a coronel, y en 1920 secundó con Rafael M. Pedrajo el Plan d'Agua Prieta, y nesi mesmu añu foi comisionado pa combatir a Esteban Cortés, que se remontó contra'l presidente Adolfo de la Huerta.

En 1921 foi designáu xefe militar del entós territoriu de Baxa California.

Carrera política[editar | editar la fonte]

En 1923 foi nomáu por Obregón, el so antiguu comandante nel exércitu Constitucionalista, como gobernador xeneral del Territoriu de Baxa California, y nel puestu desenvolvió una política de recuperación de les finances públiques, afeutaes pola rebelión delahuertista, a la que combatió. Tamién fomentó la educación, la construcción de carreteres, l'agricultura, la industria, la reforma agraria, la construcción de caminos y canales de regación, el sindicalismu y esixó que les empreses contrataren mano d'obra mexicana. Esta política llevar a cabu tamién mientres la so presidencia.

Cuando llegó'l so vieyu amigu Plutarco Elías Calles a la presidencia'l 1 d'avientu de 1924, foi ratificáu nel cargu y los sos bonos crecieron constantemente.[4]

En 1929, el gobiernu d'Emilio Portes Gil unviar al estranxeru a estudiar les téuniques d'aviación ya industria que taben a la vanguardia naquella dómina, y que yeren los sos mayores pasatiempos.[5]

El 20 de xineru de 1932 foi designáu ministru d'Industria, Comerciu y Trabayu y el 2 d'agostu del mesmu añu ministru de Guerra y Marina, dambos puestos nel gabinete de Pascual Ortiz Rubio.[5]

Presidente sustitutu[editar | editar la fonte]

El 2 de setiembre de 1932, a otru día del so II informe presidencial, Ortiz Rubio presentó'l so arrenunciu sol cargu de que delles persones nun la dexaben exercer les sos facultaes constitucionales de Primer Mandatariu.[6]

Acordies con l'artículu 86 de la Constitución, el Congresu de la Unión tien d'aprobar l'arrenunciu del presidente, y la mesma tarde en que foi presentada'l Congresu aceptó l'arrenunciu d'Ortiz Rubio.[7]

Procedió, en términos del artículu 84 constitucional el Congresu alzar en colexu eleutoral pa designar al sustitutu que tenía de concluyir el periodu.[8]

Acordies cola Llei Orgánica del Congresu de los Estaos Xuníos Mexicanos, la propuesta del presidente sustitutu facer pol grupu parllamentariu del partíu nel que militaba'l presidente a sustituyir, nesti casu'l Partíu Nacional Revolucionariu, quien propunxo a los siguientes individuos:[9]

Presidencia[editar | editar la fonte]

Rodríguez exerció la presidencia en calidá de sustitutu del 4 de payares de 1932 hasta'l 30 de payares de 1934, en calidá de presidente constitucional sustitutu de Méxicu, cola mesma política que tuvo na so dómina de gobernador de Baxa California.

Mientres la so presidencia promulgó la reforma antirreleccionista[10] a la Constitución, qu'evitaba la reeleición inmediata de tolos cargos d'eleición popular, establecida a partir del 29 d'abril de 1933.

Reformó la Llei del Patrimoniu Ejidal, creó'l Bancu Hipotecariu y d'Obres Públiques güei Bancu Nacional d'Obres y Servicios Públicos (Banobras)[11] unu de los pocos bancos paraestatales, qu'empezó a funcionar en febreru de 1933.

Tamién, cola Llei de Beneficencia Privada estableció que los organismos privaos d'altruísmu fueren regulaos pola Secretaría de Gobernación, y a partir de 2004 esta función pertenecería a la Secretaría de la Función Pública. Coles mesmes, unvió al Congresu la iniciativa de la Llei Orgánica de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu[12] y una llei contra los monopolios.

Dio, por decretu del 2 de mayu de 1933, el completu control de cambeos al Bancu de Méxicu.

Dende xunu de 1933, Calles espresara la conveniencia d'ellaborar un minuciosu programa d'aición que tendría d'aplicase nel siguiente periodu presidencial. El grupu cardenista llogró que'l Plan Sexenal convertir nun programa de tresformamientu, tendiente a reivindicar a xeitu los principios de la Revolución, con munchos de los cualos Calles yá demostrara que nun taba d'alcuerdu.

Estableció'l 5 de xineru de 1934 el salariu mínimu, y el 10 d'ochobre del mesmu añu reformó l'artículu 3º de la Constitución pa establecer la educación socialista.[13]

Per otru llau, esixó a la ilesia que se suxetar a la llei, y tuvo enfrentamientos políticos serios col cleru en Veracruz, Tabasco y Jalisco.

Inauguración del Palaciu de Belles Artes[editar | editar la fonte]

Palaciu de Belles Artes, inauguráu por Rodríguez.

A les 10 hores del Sábadu 29 de setiembre de 1934, Rodríguez entró a una construcción empecipiada dende les acabadures del Porfiriato pol arquiteutu italianu Acocoro Boari, pero que la Revolución detuvo: el Palaciu de Belles Artes.

Yera acompañáu pol so gabinete, el cuerpu diplomáticu, funcionarios públicos y los artistes Dolores del Río, Douglas Fairbanks y Ramón Novarro.

Una vegada inauguráu, dar# en realizar el Primer Festival de Cultura Mexicana, nel que destacaron los siguientes númberos:

Foi desvelada una placa cola siguiente inscripción:

"Siendo presidente de la República'l C. general Abelardo L. Rodríguez, inauguróse el 29 de setiembre de 1934 esti Palaciu de Belles Artes, que la so fabricación inicióse sol gobiernu del xeneral Porfirio Díaz col proyeutu del arquiteutu Acocoro Boari, terminándose por iniciativa del inxenieru Alberto J. Pani y l'execución del arquiteutu Federico Mariscal.

Post presidencia[editar | editar la fonte]

El so mandatu terminó'l 30 de payares de 1934, cuando foi asocedíu por Lázaro Cárdenas del Río. Mientres un tiempu retirar de la política. Foi vistu públicamente en 1941, cuando Méxicu atollar na Segunda Guerra Mundial, l'entós presidente Manuel Ávila Camacho convocó a tolos expresidentes vivos a una marcha d'unidá nacional nel Palaciu Nacional. Asistieron tolos expresidentes que gobernaron al país dende 1920, sacante Álvaro Obregón (asesináu'l 17 de xunetu de 1928).

En 1943 foi escoyíu como gobernador de Sonora, cargu del que tomó posesión el 13 de setiembre. Ellí dedicó especial atención a la educación; destaca na so xestión la fundación de la Universidá de Sonora.[14]

Fundó'l Bancu Mexicanu, el Bancu Mexicanu d'Occidente y el Bancu de Creitu Mexicanu, tamién Pesqueres del Pacíficu, Atún Mexicanu y Astillero Rodríguez.

Retiróse definitivamente en 1948, añu en qu'anunció'l so arrenunciu al gobiernu de Sonora por problemes de salú.

Muerte[editar | editar la fonte]

Rodríguez morrió'l 13 de febreru de 1967 nel Scripps Memorial Hospital, en La Jolla, California, Estaos Xuníos d'América. Al so funeral asistió'l presidente Gustavo Díaz Ordaz. Los restos d'Abelardo L. Rodríguez, fueron soterraos n'El Sauzal, conceyu d'Ensenada, Baxa California.

N'honor a Rodríguez, esiste una fundación ensin fines d'arriquecimientu (Fundación Esposo Rodríguez) que busca becar estudiantes d'escasos recursos per mediu de donaciones y patrocinios. Esiste dende 1978 y beneficia a mozos mexicanos.[15]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6n34fsz. Apaez como: Abelardo L. Rodríguez. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Causa de muerte: causes naturales.
  3. Anónimu Abelardo L. Rodríguez Archiváu el 24 de mayu de 2007 na Wayback Machine.
  4. Naquella dómina Baxa California nun yera un territoriu, non un Estáu soberanu. El so gobernador yera designáu direutamente pol presidente. Convertir n'Estáu'l 8 d'ochobre de 1974, mientres el gobiernu de Luis Echeverría.
  5. 5,0 5,1 IEA Abelardo L. Rodríguez
  6. «Arrenuncia d'Ortiz Rubio».
  7. «Artículu 86 constitucional». Archiváu dende l'orixinal, el 20 de mayu de 2007.
  8. «Artículu 84 de la Constitución». Archiváu dende l'orixinal, el 20 de mayu de 2007.
  9. 9,0 9,1 9,2 Cfr. Casasola, Gustavo: Historia gráfica de la revolución mexicana. Vol. 6.
  10. «reforma antireeleccionista». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de setiembre de 2007.
  11. «Bancu Nacional d'Obres y Servicios Públicos (Banobras)». Archiváu dende l'orixinal, el 5 de mayu de 2007.
  12. «Ley Orgánica de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu». Archiváu dende l'orixinal, el 7 d'ochobre de 2007.
  13. [1]
  14. Anónimu Abelardo L. Rodríguez Archiváu el 24 de mayu de 2007 na Wayback Machine. Consultáu'l 17 d'abril de 2007.
  15. Parodi, Enriqueta de Entamu de la fundación Consultáu'l 17 d'abril de 2007.

Bibliografía[editar | editar la fonte]


  • La esistencia de Fundación Esposo Rodríguez data dende'l 15 d'abril de 1946.
  • El Presidente Rodríguez - Francisco Javier Gaxiola, Jr.
  • Autobiografía d'Abelardo L Rodríguez
  • Memoria alministrativa del gobiernu del Distritu Norte de la Baxa California 1924 -1927 - Abelardo L. Rodríguez

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Pascual Ortiz Rubio
Presidente de los Estaos Xuníos Mexicanos
Méxicu

1932 - 1934
Socesor:
Lázaro Cárdenas del Río
Predecesor:
Anselmo Macías Valenzuela
Gobernador del Estáu de Sonora
1943 - 1948
Socesor:
Horacio Sobarzo Díaz
Predecesor:
Plutarco Elías Calles
Secretariu de Guerra y Marina de Méxicu
1932
Socesor:
Pablo Quiroga Escamilla
Predecesor:
Aarón Sáenz Garza
Secretariu d'Industria, Comerciu y Trabayu de Méxicu
1932
Socesor:
Primu Villa Michel
Como (Secreatría de la Economía Nacional)
Predecesor:
Xosé Inocente Lugo
Gobernador del Territoriu Baxa California
1923 - 1929
Socesor:
José María Tapia