Educación

De Wikipedia
Educación
rama de la ciencia y asunto (es) Traducir
servicio (es) Traducir, El intercambio de conocimiento (es) Traducir y proceso social (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Neños nun parvulario d'Afganistán.

La educación[1] ye'l procesu de facilitar el aprendizaxe. Los conocencies, habilidad, valores, creencies y vezos d'un grupu de persones que los tresfieren a otres persones, al traviés de la narración de cuentos, el discutiniu, la enseñanza, la formación o la investigación. La educación non solo produzse al traviés de la pallabra, pos ta presente en toes nueses aiciones, sentimientos y actitúes. Xeneralmente, la educación llevar a cabu so la direición de los educadores (profesores), pero los estudiantes tamién pueden educase a sigo mesmos nun procesu llamáu aprendizaxe autodidacta.[2] Cualesquier esperiencia que tenga un efeutu formativu na forma en qu'unu piensa, siente o actúa puede considerase educativa.

La educación puede tener llugar en contestos formales o informales. La educación formal ta comúnmente estremada en delles etapes, como preescolar, escuela primaria, escuela secundaria y depués el colexu, universidá o maxistráu. Al concluyir la formación expédese un comprobante o certificáu d'estudios que dexa aportar a un nivel más avanzáu. Esiste una educación conocida como non formal (non escolarizada) qu'a diferencia de la formal nun se recibe un certificáu que dexe aportar a un nuevu nivel educativu al terminar la formación, de normal los llugares qu'ufierten la educación non formal son los centros comuñales, instituciones privaes, organizaciones civiles o l'Estáu. L'estudiu de la educación denominar pedagoxía, agora fálase de la necesidá de siguir colos procesos educativos más allá de la educación formal.

El derechu a la educación foi reconocíu por dellos gobiernos. A nivel global, l'artículu 13 del Pactu Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales de 1966 de les Naciones Xuníes reconoz el derechu de toa persona a la educación.[3] Anque na mayoría de los llugares hasta una cierta edá la educación seya obligatoria, dacuando l'asistencia a la escuela nun la ye, y una minoría de los padres escueyen la escolarización en casa, dacuando, cola ayuda de la educación en llinia.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

Etimológicamente, la pallabra «educación» procede del llatín ēducātiō de ēdūcō ("educo, entreno") que ta rellacionáu con al homónimu ēdūcō ("Llevo alantre, sacu") de ē- ("de, fora de") y dūcō ("conduzo, empongo").[4] Coles mesmes, la pallabra educación, como s'esplica al entamu, tien a lo menos dos étimo llatinos: ēdūcere y ēdūcāre, siendo'l segundu deriváu del primeru; lo importante ye que ēdūcere etimológicamente significa'l promover al desenvolvimientu (intelectual y cultural) del educando, ye dicir desenvolver les potencialidaes psíquicu y cognitivu propies del educando dende'l so intelectu y el so conocencia faciendo en tal procesu al educando activu.

Historia[editar | editar la fonte]

La educación empezó na era prehistórica, na cual los adultos entrenaben a los mozos na conocencia y habilidaes consideraes necesaries na so sociedá. Nes sociedaes pre-alfabétiques esto haise llográu tradicionalmente per vía oral, y per mediu de la imitación, tal como los estudio antropolóxicos suxuren. La narración d'hestories pasaron conocencies, valores y habilidaes d'una xeneración a la siguiente. A midida que les cultures empezaron a estender la so conocencia más allá de les habilidaes que podíen aprendese fácilmente al traviés de la imitación, foise desenvolviendo la educación formal.

Antigüedá[editar | editar la fonte]

Nalanda, antiguu centru d'enseñanza cimera
Academia de Platón, mosaicu de Pompeya

Pela so parte, n'Exiptu, na dómina del Imperiu Mediu, esistíen escueles.[5]

Matteo Ricci (esquierda) y Xu Guangqi (derecha) na edición china de los Elementos d'Euclides, publicáu en 1607

Platón fundó l'Academia d'Atenes, la primer institución d'educación cimera n'Europa. La ciudá d'Alexandría, n'Exiptu, fundada en 330 e.C. , convertir na socesora d'Atenes como'l trubiecu intelectual de l'antigua Grecia. Ellí, el matemáticu Euclides y el anatomista Herophilos construyó la gran Biblioteca d'Alexandría y tradució la Biblia hebrea al griegu. Les civilizaciones europees sufrieron un colapsu d'alfabetización y de la organización dempués de la cayida de Roma nel añu 476.[6]

En China, Confucio (551-479 e.C. ), del estáu de Lu, foi más influyente filósofu antiguu del país, que la so perspeutiva educativa sigui influyendo nes sociedaes de China y vecinos como Corea, Xapón y Vietnam. Confucio axuntó discípulos y buscó en devanéu un gobernante qu'adoptaría los sos ideales pal bon gobiernu, pero los sos Analectas fueron escrites por siguidores y siguieron influyendo na educación n'Asia Oriental na era moderna.[ensin referencies]

Edá Media[editar | editar la fonte]

Dempués de la Cayida del Imperiu romanu d'Occidente cayida de Roma, la Ilesia católica convertir nel únicu conservador d'erudición alfabetizada n'Europa Occidental. La ilesia estableció escueles catedralicies na Alta Edá Media como centros d'educación cimera. Dalgunos d'estos establecimientos n'última instancia, evolucionaron nes universidaes y los antepasaos de munchos de les universidaes modernes d'Europa medieval. Mientres l'Alta Edá Media, la catedral de Chartres operó la famosa ya influyente Escuela Catedral de Chartres. Les universidaes medievales de la cristiandá occidental taben bien integrada en toa Europa occidental, anima a la llibertá d'investigación, y producieron una gran variedá de finos eruditos y filósofos naturales, ente ellos Tomás d'Aquino, de la Universidá de Nápoles, Robert Grosseteste de la Universidá d'Oxford, un primer espositor d'un métodu sistemáticu d'esperimentación científica,[7] y san Alberto Magno, un pioneru de la investigación de campu biolóxico. La Universidá de Boloña ye considerada como la universidá más antigua de cutio de funcionamientu.

El fin del Imperiu romanu d'Occidente (476) marca'l final del mundu antiguu y l'entamu de la llarga Edá Media hasta'l sieglu XV. El cristianismu, nacíu y estendíu pel Imperiu romanu, asume'l llabor de caltener el legáu clásicu, peneráu pola doctrina cristiana.[ensin referencies]

Edá moderna y contemporánea[editar | editar la fonte]

De la recuperación plena del saber de Grecia y Roma que se produz mientres el Renacimientu naz el nuevu conceutu educativu del humanismu a lo llargo del sieglu XVI, siguíu mientres el Barrocu pol disciplinarismo pedagóxicu y col colofón ilustráu del sieglu XVIII.

Na edá contemporánea (sieglos XIX-XXI) nacen los actuales sistemes educativos, inspiraos nel llabor en Prusia de Juan Amos Comenius y llamada educación prusiana y la mayoría d'ellos entamaos y controlaos pol Estáu.

Yá dende la segunda metá del sieglu XX se[¿quién?] repara que la escuela, como institución, quedóse obsoleta, se[¿quién?] denunciaba la incapacidá del modelu tradicional de la escuela pa responder a les necesidaes más acucioses de la sociedá,Plantía:Cuálos llueu asumíes por otres instituciones.Plantía:Cuálos (García Aretio; Ruiz M.; García M., 2.009). A finales del sieglu XX, empezar a estudiar otru sistema educativu, la educación holística.[8]

Conceutu d'educación[editar | editar la fonte]

Home maduru educando al so nietu.
Grau d'alfabetización per país en 2013. Fonte: UNESCO.

La educación ye un procesu de socialización y endoculturación de les persones, al traviés del cual desenvuélvense capacidaes físiques ya intelectuales, habilidaes, mañes, téuniques d'estudiu y formes de comportamientu ordenaes con un fin social (valores, moderación del diálogu-alderica, xerarquía, trabayu n'equipu, regulación fisiolóxica, curiáu de la imaxe, etc.).[ensin referencies]

Pero'l términu educación refierse sobremanera a la influencia ordenada exercida sobre una persona pa formala y desenvolvela a dellos niveles complementarios; na mayoría de les cultures ye l'aición exercida pola xeneración adulta sobre la moza pa tresmitir y caltener la so esistencia coleutiva. Ye un ingrediente fundamental na vida del ser humanu y la sociedá y remóntase a los oríxenes mesmos del ser humanu. La educación ye lo que tresmite la cultura, dexando la so evolución.

L'estudiu de la Educación dende distintos enfoques[editar | editar la fonte]

La educación ye una realidá complexa y multidimensional, que puede ser estudiada dende bien distintos enfoques o perspectives, caúna de les cuales da llugar a una ciencia de la educación.

  • Filosofía de la Educación. Ye una caña de la filosofía que tien como oxetu d'estudiu la naturaleza del ser humanu en cuantes que suxetu d'educación, lo mesmo que de les finalidaes y oxetivos qu'empobinen el procesu educativu. Amás, tamién se fai cargu d'otros conteníos como posibilidaes y llendes de la educación, la necesidá de la educación, la interaición personal ente docente y discente,...
  • Historia de la Educación. Estudia'l pensamientu pedagóxicu y la práutica educativa, y cómo dambos evolucionaron a lo llargo del tiempu.
  • Socioloxía de la Educación. Estudia y analiza el contestu sociu-cultural nel que tien llugar el procesu educativu. Ocupar de les necesidaes y demandes que la sociedá plantega a la escuela en cada momentu históricu. Estudia la escuela como institución social, y el tipu de rellaciones que s'establecen ente la escuela y la sociedá.
  • Psicoloxía de la Educación. Estudia los procesos de desenvolvimientu y aprendizaxe de los individuos. En rellación colos primeros, analiza les carauterístiques que definen cada unu de los estadios polos que pasa'l ser humanu a lo llargo del so desenvolvimientu evolutivu. En rellación colos procesos d'aprendizaxe, estudia la naturaleza, condiciones, y teoríes que regulen el procesu d'aprendizaxe, y faise cargu del estudiu de les diferencies individuales ente los suxetos debíes a la edá, el sexu, la personalidá,...
  • Teoría Xeneral de la Educación. Esta ye una disciplina de calter esplicativu y normativu, qu'aspira a dar una visión comprensivo y global del fenómenu, del procesu y de la realidá educativa. Construyir a partir de les aportaciones parciales que-y apurren el restu de les ciencies de la educación, y la so finalidá ye evitar la escesiva fragmentación na que puede cayese al estudiar la realidá educativa.
  • Organización Escolar. Aspira a ellaborar una teoría sobre la institución escolar que ye'l so oxetu d'estudiu. Estudia cómo tienen de disponese los elementos que formen la escuela (recursos personales, ambientales, materiales, organizativos, llexislativos), por que la educación de los alumnos escurra de forma fayadiza.
  • Orientación Educativa. El so oxetu d'estudiu son toos aquellos procesos d'ayuda que pueden apurrise al alumnáu tanto a nivel personal, académicu o profesional.
  • Didáctica Xeneral. Ye una ciencia de la educación con calter teóricu- práuticu que'l so oxeto d'estudiu ye'l procesu d'enseñanza-aprendizaje como mediu d'instrucción formación y educación. De forma sintética, defínese como la ciencia que se dedica a estudiar la teoría y la práutica de la enseñanza.

Tipos d'educación[editar | editar la fonte]

Esisten tres tipos o formes d'educación: la formal, la non formal y la informal.

  • La educación formal: fai referencia a los ámbitos de les escueles, institutos, universidaes, módulos onde se reconoz la participación per mediu de certificaos d'estudios.
  • La educación non formal: referir a los cursos, academies, ya instituciones, que nun se rixen por un particular currículu d'estudios, estos tienen la intención d'educar pero nun se reconoz per mediu de certificaos.
  • La educación informal: ye aquella que fundamentalmente se recibe nos ámbitos sociales, pos ye la educación que s'adquier progresivamente a lo llargo de tola vida, dar ensin nenguna intención educativa.[9]

La educación formal[editar | editar la fonte]

La educación formal asocede nun ambiente estructurado que'l so propósitu esplícitu ye enseñar a los estudiantes. Polo xeneral, llevar a cabu nun ambiente escolar con aules de dellos estudiantes aprendiendo xunto con un maestru formao y titulao nun ámbitu específicu. La mayoría de los sistemes escolares tán diseñaos alredor d'un conxuntu de valores o ideales que gobiernen toles opciones educatives nesi sistema. Estes opciones inclúin el currículu, los modelos organizativos, el diseñu de los espacios físicos d'aprendizaxe (por casu, les aules), les interaiciones ente estudiantes y maestros, los métodos d'evaluación, el tamañu de la clase, les actividaes educatives, ente otres.[10][11]

La educación formal estremar en educación infantil, educación primaria, educación secundaria, educación media cimera y educación cimera. Coles mesmes, tamién se fala d'educación básica, qu'entiende les etapes infantil, primaria y secundaria. La terminoloxía varia según les polítiques educatives de cada país. La Unesco tien una Clasificación Internacional Normalizada de la Educación, la qu'inclúi niveles y tópicos.[12]

Educación básica[editar | editar la fonte]

Engloba Educación Infantil, Educación Primaria y Educación Secundaria. Son les etapes de formación de los individuos nes que se desenvuelven les habilidaes del pensamientu y les competencies básiques pa favorecer l'aprendizaxe sistemático y continuo, según les disposiciones y actitúes que van rexir les sos respeutives vides. Llograr que tolos neños y los adolescentes del país tengan les mesmes o similares oportunidaes de cursar y concluyir con ésitu la educación básica, p'asina llograr los aprendizaxes que s'establecen pa cada grau y nivel, son factores fundamentales pa sostener el desenvolvimientu de la nación.

Nuna educación básica de bona calidá'l desenvolvimientu de les competencies básiques y el llogru de los aprendizaxes de los alumnos son los propósitos centrales, son les metes a les cualos los profesores, la escuela y el sistema dirixen los sos esfuercios.

Dexen valorar los procesos personales de construcción individual de conocencia polo que, nesta perspeutiva, son pocu importantes los aprendizaxes basaos nel procesamientu superficial de la información y aquellos empobinaos a la recuperación d'información nel curtiu plazu.

Una de les definiciones más interesantes proponer unu de los más grandes pensadores, Aristóteles: «La educación consiste en dirixir los sentimientos de prestar y dolor escontra l'orde éticu».

Tamién se denomina educación al resultáu d'esti procesu, que se materializa na serie d'habilidaes, conocencies, actitúes y valores adquiríos, produciendo cambeos de calter social, intelectual, emocional, etc. na persona que, dependiendo del grau de concienciación, va ser pa tola so vida o por un periodu determináu, pasando a formar parte de l'alcordanza nel postreru de los casos.

La educación obligatoria nel mundu. Los colores escuros representen más años escolares y les escamplaes, menos años. Si desea ver el mapa nun tamañu cómodu pulsie na imaxe. (Fecha: 2007).

Na educación básica, la educación empecipiar dende la etapa preescolar, la educación primaria y la secundaria y ye la etapa onde les persones empiecen la so formación y onde empiecen a desenvolver les sos habilidaes del pensamientu les competencies básiques pal so aprendizaxe, según les sos actitúes que van tar rixendo pa les sos propies vides. Y que meyor que llograr que tanto como los neños como les neñes ya inclusive pa los adolescentes puedan tener les mesmes oportunidaes de tener los estudios yá que ye bien importante pal so futuru, y que meyor que tengan el sofitu de los demás una y bones eso ayudáralos a ser meyores persones yá que van tener bona información y van tar meyor capacitaos.

Educación infantil[editar | editar la fonte]
Neños nun xardín d'infancia en Xapón

La Educación Infantil o preescolar toma les edaes d'aproximao trés a siete, anque ello depende del país, cuando los neños entren na educación primaria. A la institución onde se produz esta entama esta educación se la llapada Escuela Infantil o [xardín d'infancia]. El currículu nesta etapa márcase como oxetivu'l desenvolvimientu de la naturaleza física, intelectual y moral de los neños con énfasis nos ritmos de cada unu d'ellos."[13]

Educación primaria[editar | editar la fonte]
Alumnáu nun centru educativu d'Educación Primaria cola so maestra, Colombia, 2014

La Educación Primaria tien una duración d'ente seis y ocho años d'escolaridá a partir de la edá de cinco o seis años, anque esto varia según los países.

A nivel mundial, alredor del 89% de los neños de seis a doce años tán matriculaos na educación primaria, y esta proporción ta aumentando.[14] Nel marcu de los programes de Educación pa Toos impulsaos ​​pola UNESCO, la mayoría de los países comprometiéronse a llograr la matrícula universal na educación primaria pal añu 2015. La división ente primaria y educación secundaria ye daqué arbitraria, pero xeneralmente asocede alredor de los once o doce años d'edá. Esti cambéu d'etapa ye contempláu por dellos sistemes educativos en centros distintos.

Educación secundaria[editar | editar la fonte]
Estudiantes trabayando con un profesor nel Albany Senior High School, Nueva Zelanda.

Na mayoría de los sistemes educativos contemporáneos del mundu, la educación secundaria entiende l'adolescencia. Carauterízase pola transición de la educación primaria primaria obligatoria y xeneral pa los menores, a la educación terciaria opcional, "postsecundaria" o "superior". Dependiendo del sistema, la institución onde s'imparte ye llamada institutu, ximnasiu, llicéu, escuela entemedia, o universidá o escuela vocacionales. El significáu exactu de cualesquier d'estos términos varia d'un sistema a otru. La frontera exacta ente la educación primaria y secundaria tamién varia d'un país a otru ya inclusive dientro d'ellos, pero ye xeneralmente alredor del séptimu al décimu añu d'escolaridá. La educación secundaria asocede principalmente mientres l'adolescencia. El propósitu de la educación secundaria pue ser dar conocencia común, preparar pa la educación cimera, o entrenar direutamente nun oficiu.

Educación media cimera[editar | editar la fonte]

La carpintería ye un trabayu que de normal ye aprendíu na Educación Media Cimera.

Ye una forma d'educación centrada na formación direuta y práutica pa un oficiu específicu. La formación profesional puede venir en forma d'un aprendizaxe o de práutiques, según los cursos d'instituciones d'enseñanza como la carpintería, o l'agricultura.

Educación cimera[editar | editar la fonte]

Clase na Facultá d'Inxeniería Biomédica, CTU.

Alude a la última etapa del procesu d'aprendizaxe académicu, esto ye, a toles trayectories formatives post-secundaries que cada país contempla nel so sistema. Impartir nes universidaes, nes escueles cimeres o nes instituciones de formación profesional, ente otres.

Oxetivos[editar | editar la fonte]

Los oxetivos que se plantega la educación actual, y concrétase al traviés de los sistemes educativos son:[ensin referencies]

  • Incentivar el procesu de estructuración del pensamientu, de la imaxinación creadora, les formes d'espresión personal y de comunicación verbal y gráfica.
  • Favorecer el procesu de maduración de los neños, la manifestación lúdico y estético, la iniciación deportiva y artística, la crecedera sociu afeutivu, y los valores éticos.
  • Aguiyar vezos d'integración social, de convivencia grupal, de solidaridá y cooperación y de caltenimientu del mediu ambiente.
  • Desenvolver la creatividá del individuu.
  • Fortalecer la vinculación ente la institución educativa y la familia.
  • Prevenir y atender les desigualdaes físiques, psíquiques y sociales aniciaes en diferencies d'orde biolóxicu, nutricional, familiar y ambiental por aciu programes especiales y aiciones articulaes con otres instituciones comuñales.

Aprendizaxes fundamentales de la educación[editar | editar la fonte]

La educación debe estructurarse en redol a cuatro aprendizaje fundamentales, según Jacques Delors:

  • Aprender a conocer: Esti tipu d'aprendizaxe, que tiende menos a l'adquisición de conocencies clasificaes y codificados que al dominiu de los preseos mesmos del saber, puede considerase al empar mediu y finalidá de la vida humana.
Tocantes a mediu, consiste pa cada persona n'aprender a entender el mundu que lu arrodia, siquier abondo pa vivir con dignidá, desenvolver les sos capacidaes profesionales y comunicase colos demás. Como fin, la so xustificación ye'l prestar d'entender, conocer, d'afayar.
  • Aprender a faer: Nesta pilastra de la educación al individuu capacítase-y pa faer frente a un gran númberu d'interaiciones y a trabayar n'equipu. Con cuenta de pueda influyir na so redolada positivamente.
  • Aprender a vivir xuntos: Instruyir pa cooperar y vivir colos demás, ye necesaria la comprensión y tolerancia pa formar distintes interdependencies.
  • Aprender a ser: La educación tien de contribuyir al desenvolvimientu global de cada persona: cuerpu y mente, intelixencia, sensibilidá, sentíu estéticu, responsabilidá individual, espiritualidá. Tolos seres humanos tienen de tar en condicionessobremanera gracies a la educación recibida na so mocedá, pa dotase d'un pensamientu autónomu y críticu y d'ellaborar un xuiciu propiu, pa determinar por sigo mesmos qué tienen de faer nes distintes circunstancies de la vida.:[15]
Índiz d'educación.

Esisten diversos conceutos qu'intenten analizar el fenómenu educativu, en rellación al escurrir envernada nes persones. Asina, conceutos como educación permanente, educación continua, andragogía o educación d'adultos tienen aspeutos comunes pero tamién matices importantes que los estremen y arriquecer.

Según estudios, los neños d'ocho años aprienden meyor premiando'l so desenvolvimientu y nun atienden a los castigos mientres los de dolce, al contrariu, aprienden más al reaccionar de forma negativa ante los sos errores. Los adultos tamién siguen esta norma xeneral y reparen más los sos fallos anque de forma más eficiente.[16][17]

Esto ye porque los adultos aprienden más por convencimientu ya inclusive por necesidá yá que pueden riquir les conocencies pal so trabayu, o pa dalguna actividá n'específicu por ello ye qu'aprienden más eficientemente de los sos errores, y saben perfectamente que l'aprendizaxe ye responsabilidá so. A diferencia de lo que pasa colos neños y nuevos, mesmos qu'en munches ocasiones alleguen a la escuela porque los sos pás unviar y non tantu por convencimientu propiu o porque tengan la necesidá de ciertes conocencies. Tou esto lleva a qu'esistan dos corrientes educatives según el tipu d'estudiantes, la pedagoxía pa los neños y nuevos y l'andragogía pa los adultos.

Evaluación[editar | editar la fonte]

La evaluación ye un procesu que procura determinar, de la manera más sistemática y oxetiva posible, la pertinencia, eficacia, eficiencia ya impautu de les actividaes formatives a la lluz de los oxetivos específicos.[ensin referencies] Constitúi una ferramienta alministrativo d'aprendizaxe y un procesu organizativo empobináu a l'aición p'ameyorar tantu les actividaes en marcha, como la planificación, programación y toma de decisiones futures.

La evaluación dexa midir les conocencies adquiríes, y apurre información de les meyores de los mesmos cola cuenta de conocer si tán cumpliéndose o non los oxetivos propuestos.[ensin referencies] La evaluación educativa ye un procesu sistemático y empobinao, nel cual intervienen una serie d'elementos, por casu: un ensayu o práutica na formación profesional, una representación teatral nuna escuela, un proyeutu integrador, una prueba d'ensayu nel aprendizaxe informáticu, etc. Estos elementos dexen determinar si un suxetu algamó tolos oxetivos plantegaos, favoreciendo con ello un cambéu na so actitú d'una manera significativa.

La evaluación educativa amás de tener como oxetu a los estudiantes, toma en considerancia al personal docente y non docente, el currículu, los recursos, los planes y programes, los proyeutos, les estratexes metodolóxiques y les instituciones de formación cola cuenta d'evaluar integralmente.[ensin referencies]

La evaluación puede conceptualizarse como un procesu dinámicu, continuu y sistemáticu, enfocáu escontra los cambeos de les conductes y rendimientos, por aciu el cual verificamos los llogros adquiríos en función de los oxetivos propuestos. Y ye esti pal docente'l perfeccionamiento de la so razón de ser.[ensin referencies]

Definición alternativa d'evaluación[editar | editar la fonte]

La evaluación ye la midida del procesu d'enseñanza/aprendizaje que contribúi a la so meyora. Dende esti puntu de vista, la evaluación nunca termina, yá que debemos de tar analizando cada actividá que se realiza.

Puede mentase tamién que la evaluación ye un procesu que busca esplorar l'aprendizaxe significativu que s'adquier ante la esposición d'un conxuntu d'oxetivos primeramente entamaos, pa los cualos institucionalmente ye importante reparar que les conocencies demuestren que'l procesu d'enseñanza y aprendizaxe tuvo llugar nel individuu que foi espuestu a esos oxetivos. Nesti sentíu toi falando de la evaluación académica, onde lo qu'importa ye verificar y/o reparar al traviés de diversos preseos cualitativos o cuantitativos, que l'alumnu adquirió nueves habilidaes, mañes, capacidaes, métodos y téuniques, según tamién la "calidá educativa" de la so instrucción, que-y dexen tener un bon desempeñu pal bien de la so comunidá, beneficiu personal, rendimientu llaboral y disciplina.

Esisten distintos tipos de clasificación que pueden aplicase a la evaluación, pero atendiendo a los distintos momentos en que se presenten podemos mentar:[18]

  • Evaluación inicial que tien como oxetivu esplorar nun alumnu'l tipu de formación que tien pa ingresar a un nivel educativu superior al cual atópase. Pa realizar dicha evaluación el maestru tien de conocer a detalle al alumnu, p'afaer l'actividá, ellaborar el diseñu pedagóxicu ya inclusive envalorar el nivel de dificultá que se va proponer nella.
  • Evaluación formativa ye la que tien como propósitu verificar que'l procesu d'enseñanza-aprendizaje tuvo llugar, primero que se presente la evaluación sumativa. Tien un aspeutu connotativu de proalimentación activa. Al trabayar dicha evaluación el maestru tien la posibilidá de rectificar el proyeutu implementáu na aula mientres la so puesta en práutica.
  • Evaluación sumativa ye la que s'aplica al concluyir un ciertu periodu o al terminar dalgún tipu d'unidá temática. Tien la carauterística de ser medible, yá que se-y asigna a cada alumnu qu'ostenta esti tipu d'evaluación un númberu nuna determinada escala, que supuestamente reflexa l'aprendizaxe que s'adquirió; sicasí, na mayoría de los centros y sistemes educativos esti númberu asignáu nun dexa de ser suxetivu, yá que nun se demuestra si en realidá la conocencia aprendía puede venceyase col ámbitu social. Esta evaluación dexa valorar non solo al alumnu, sinón tamién el proyeutu educativu que se llevó a efeutu.

Sistemes educativos actuales[editar | editar la fonte]

La educación que s'imparte en toa Arxentina (Vease:Educación n'Arxentina) ye dende l'añu 1884 (Llei 1420[19]) principalmente común, gradual gratuita y obligatoria. Cola reforma del 2006 realizar dende un preescolar a los cinco años d'edá pa neños y neñes (nel 2014 el Congresu Nacional Arxentín empieza a tratar baxar la edá del preescolar por que esti realice dende los cuatro años d'edá) hasta un secundariu obligatoriu inclusive llegando hasta los 17-18 años.[20] Esto dende finales del sieglu XIX coles reformes de Domingo Faustino Sarmiento, nel mesmu país arxentín tamién esisten colexos privaos de nivel preescolar inicial o primariu y secundariu o mediu; n'Arxentina la educación universitaria tamién ye estatal gratuita y llaica anque opcional y esisten paralelamente colexos secundarios o medios y universidaes ya institutos terciarios privaos.

En Méxicu ,[21] la educación que s'imparte ye llaica y gratuita, y tolos neños tienen derechu a recibila, esto ta reglamentado na Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos. Nel artículu 3º. Constitucional méntase qu'esta ten de ser obligatoria. Anguaño la educación preescolar yá forma parte d'esa obligatoriedá.

Calendarios escolares[editar | editar la fonte]

En cuasi tolos países del Hemisferiu norte les clases dan entamu la primer selmana de setiembre, previa al seronda, esiste depués d'ello les vacaciones de Navidá, empecipiáu'l añu nuevu, remata selmanes dempués el semestre, esisten vacaciones de primavera por marzu o abril y les clases polo xeneral rematen en xunu o principios de xunetu, pa dar entamu a les vacaciones de branu que dan pasu al siguiente añu escolar.

Pela cueta en dellos países del Hemisferiu Sur les clases empiecen en marzu o abril, asina mesmu previu a la seronda, les clases atayar nes vacaciones d'iviernu en xunu o xunetu, hai otres vacaciones en setiembre o ochobre por vacaciones de primavera (non en tolos países), y remata un pocu dempués l'añu n'avientu o xineru onde amás de festexar la Navidá empecipien les vacaciones de branu.

Pero aun así en dellos países del Hemisferiu Sur como Australia les clases son nel mesmu periodu que les del Hemisferiu Norte, ye dicir tamién empecipien en setiembre, namás que esta vegada previa a la primavera, la Navidá ye una de les vacaciones, que xunto coles vacaciones de branu, que ye a mediaos de xineru festéxense con muncho calor, y pela cueta equí son les vacaciones d'iviernu qu'empecipien a finales de xunu les que dan entamu al nuevu añu lectivu.

Nos países de la Zona Ecuatorial como Ecuador pueden siguir cualesquier de los dos sistemes de tiempu, anque nesti mesmu país, les clases empecipien na Sierra y Amazonia en setiembre (Sistema de tiempu del Hemisferiu Norte), mientres na Mariña y islles Galápagos empecipien n'abril (únicu sistema de tiempu disparejo).[ensin referencies]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: educación
  2. Dewey, John (1944). Democracy and Education (n'inglés). The Free Press, páx. 1-4. ISBN 0-684-83631-9.
  3. ICESCR, Article 13.1
  4. «educate.» Etymonline.com. Consultáu'l 21 d'ochobre de 2011. (n'inglés)
  5. Assmann, Jan (2002). The Mind of Egypt: History and Meaning in the Time of the Pharaohs, páx. 127.
  6. Geoffrey Blainey; A Very Short History of the World; Penguin Books, 2004
  7. «Robert Grosseteste». Catholic Encyclopedia. Newadvent.org (1 de xunu de 1910). Consultáu'l 16 de xunetu de 2011.
  8. Gil, Héctor. «Educación holística: una educación pa los nuevos tiempos». Consultáu'l 18 de mayu de 2016.
  9. «Páxina en www.lebrijadigital.com».
  10. «Enhancing Education».
  11. «Perspectives Competence Centre, Lifeling Learning Programme». Archiváu dende l'orixinal, el 15 d'ochobre de 2014.
  12. UNESCO (2006). Clasificación Internacional Normalizada de la Educación. ISBN 92-9189-037-5. Consultáu'l 19 de marzu de 2012.
  13. Ross, Elizabeth Dale (1976). The Kindergarten Crusade: The Establishment of Preschool in the United States. Athens: Ohio University Press, páx. 1.
  14. UNESCO, Education For All Monitoring Report 2008, Net Enrollment Rate in primary education
  15. Delors, Jacques (1996). cuatro-pilastres.pdf Los cuatro pilastres de la educación.. Consultáu'l consultáu'l 8 d'avientu de 2014.
  16. van Duijvenvoorde, Anna C. K. (2008). «Evaluating the Negative or Valuing the Positive? Neural Mechanisms Supporting Feedback-Based Learning across Development». The Journal of Neuroscience 28 (38):  páxs. 9495-9503. doi:10.1523/JNEUROSCI.1485-08.2008. http://www.jneurosci.org/cgi/content/abstract/28/38/9495. 
  17. Martínez, Yaiza (26 de setiembre de 2008). Tendencies 21 (ed.): «A partir de los 12 años aprender de manera distinta». Consultáu'l 19 de marzu de 2012.
  18. Goleman, Daniel (Avientu de 1999). «capítulu 3», Inteligencia Emocional, trentena séptima edición, Editorial Kairós, páx. 59-79. ISBN 84-7245-371-5.
  19. Biblioteca Nacional del Maestru. «Llei d'Educación Común 1420». Consultáu'l 16 de payares de 2014.
  20. «Ley N° 26.206, añu 2006. LLEI D'EDUCACIÓN NACIONAL ARXENTINA».
  21. «LLEI XENERAL D'EDUCACIÓN».

Bibliografía[editar | editar la fonte]