Zarza de Tajo

Coordenaes: 40°01′04″N 3°07′50″W / 40.0179°N 3.1305°O / 40.0179; -3.1305
De Wikipedia
Zarza de Tajo
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Zarza de Tajo (es) Traducir Roberto Raúl López-Infantes Montenegro
Nome oficial Zarza de Tajo (es)[1]
Códigu postal 16...
Xeografía
Coordenaes 40°01′04″N 3°07′50″W / 40.0179°N 3.1305°O / 40.0179; -3.1305
Zarza de Tajo alcuéntrase n'España
Zarza de Tajo
Zarza de Tajo
Zarza de Tajo (España)
Superficie 45.7 km²
Altitú 813 m
Llenda con Santa Cruz de la Zarza, Fuentidueña de Tajo, Estremera, Belinchón y Tarancón
Demografía
Población 273 hab. (2023)
- 138 homes (2019)

- 101 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.01% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 5,97 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata
Plaza de Zarza de Tajo

Zarza de Tajo ye un conceyu español de la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Perteneciente a la contorna de La Mancha de Cuenca. La principal actividá económica de Zarza de Tajo foi tradicionalmente l'agricultura y la ganadería.

Empezar a atopar datos de Zarza de Tajo nel sieglu XII.

Historia[editar | editar la fonte]

Zarza de Tajo disponía d'un castillejo en 1108 que pertenecía a l'alfoz de Alharilla.[2] En 1171 esta villa entró a formar parte de la Orde de Santiago, por cesión del rei Alfonso, siendo repoblada, de tal manera qu'apaez mentada nun manuscritu de 1223, nun conflictu ente l'Arzobispu de Toledo y l'Obispu de Cuenca, don García, pol cual esti postreru facer cola parroquia de La Zarza. Sabemos tamién que "na segunda metá del sieglu XVI, anque decayó l'actividá repoblada, inda se colonizaron en tierres enllordies: La Zarza (1370), Belmonte (1366), La Alberca (1368), Fuencaliente (1369), Puebla de Almenara (1370) y Fuente de Pedro Naharro(1378).

Na cédula de 1433 a La Zarza correspondía-y pagar a la Real Facienda 3440 maravedises, y aportó a Encomienda de la Orde de Santiago, y esta pasó a principios del sieglu XVI a ser realengu, p'antes de 1575 formar parte de los ascendientes del Ducáu del Infantado. La villa de La Zarza foi encomienda de la Orde De Santiago.

“La subdivisión interna más importante de les órdenes militares yeren les llamaes encomiendes, que yeren unidaes de calter llocal dirixíes por un comendador. La encomienda podía asitiar la sede o residencia del comendador nun castiellu o fortaleza o nuna villa y yera un centru alministrativu o económicu nel que se cobraben y percibíen les rentes de los predivos​ y heredaes​ atribuyíes a esa encomienda; yera'l llugar habitual de residencia del comendador y de dalgún otru caballeru.

Cada encomienda tenía de sostener coles sos rentes non solo al comendador y a los otros caballeros residentes nella, sinón que tamién teníen de pagar y armar a un determináu númberu de llances, que teníen d'allegar a los llamamientos del so maestre perfectamente forníos pa tomar parte naquelles aiciones militares que quixera entamar. Toos ellos formaben la mesnada o exércitu de la Orde, que respondía a les órdenes de la so maestre. Les rentes de les tierres, camperes, industries, portalgos y derechos de camín, xunto colos impuestos y el diezmu, constituyíen los ingresos que sirvíen pa caltener a la Orde. Los ingresos partir ente rentes de la encomienda respeutiva y rentes de la Mesa maestral que financiaben al maestre de la Orde”

Polo que se supón que nel castillejo de Zarza de Tajo allugábase la residencia del comendador.

Nes rellaciones de pueblos del obispáu de Cuenca feches por orde de "Felipe II”, los vecinos de Tarancon, na entruga 38, señalen que "Uvo el comendador Velasco (don Pedro de Velasco), de La Zarza, xunto a Santa Cruz, que coles mesmes yera encomienda. Foi home principal, y vinu a ser el más antiguu del so tiempu de la Orde De Santiago. Morrió en dicha villa.

El so hermanu Juan de Velasco, tamién de Tarancon, foi prior perpetuu d'Uclés. El padre de dambos, Pedro de Velasco, foi comendador de la reina, en Llerena (Badayoz).

Pedro de Velasco foi alcaide de les cases y salines que la Orde tenía en Belinchón, nomáu pol maestre don Rodrigo Manrique. Dempués, el maestre don Alonso de Cardenas ye'l que-y fixo comendador de la Zarza.

Don Pedro de Velasco tuvo casáu en Tarancon con una fía del notariu Pedro Fernández. El so fíu, el tercer Pedro Velasco, tamién foi comendador de La Zarza. Pero ademas hai un manuscritu esistente nel conceyu de Zarza de Tajo nel cual faise referencia a la felicidá encamienta, y que ye estremada de la Orde De Santiago.

La Villa de La Zarza, yera del rei yá nel añu 1562, como atestigua un manuscritu del 19 d'enriede 1626, rublicado pola Princesa de Mélito, duquesa de Pastrana, que diz que:

"Doña Leonor de Guzmán, Princesa de Mélito, Duquesa de Pastrana y Francavilla, Marquesa de Algecilla, Condesa de Gálvez, etc., en virtú del poder que tengo del Principe el mio primu y señor pa gobernar y alministrar los sos estaos, ante Andrés Calvo, en 29 de marzu de 1623.

Por cuanto per parte del Conceyu, Xusticia y Reximientu de la mio villa de La Zarza se m'arréu rellación que'l dichu Conceyu tien ciertes tierres n'El Valle que llamen los Tarahales, sitas en términu redondu que-yos dio'l so Maxestá l'añu de 1562, cuando concedió a la población de dicha villa, por privilexu particular que s'espachó pa ello..."

La villa de La Zarza pasa a ser propiedá de los Duques de Pastrana.

Nes Rellaciones de pueblos del obispáu de Cuenca feches por orde de Felipe II los de Belinchón respondieron a la entruga 45, que «La Zarza ye un llugar pequeñu de Ruy Gómez», siendo esti Ruy Gómez, don Ruy Gómez de Silva y Mendoza, segundu príncipe de Mélito, segundu príncipe de Éboli, duque de Pastrana y de Francavilla.

A la entruga 60, contestaron que «la villa de La Zarza ta a una llegua; ye d'ochenta vecinos, pocos más o menos; foi de "Ruy Gómez de Silva”», esto ye, del primer Príncipe de Éboli. Yá en 1576 apaez La Zarza, como «un pequeñu llugar de Ruy Gómez». Esti Ruy Gómez ye fíu de Ruy Gómez de Silva y de "Ana de Mendoza y de la Cerda”, estableciéndose asina un venceyu ente La Zarza y la "Casa de Mendoza” y el "Ducáu del Infantado”, a partir de mediaos del sieglu XVI, siendo a principios del sieglu XVI, en que, como señala nun documentu de 1733, esistente nel Conceyu, "Carlos V” dio venta d'esta villa, los sos diezmos y regalías a los predecesores de la Casa del Duque. El dominiu de La Zarza por esta Casa nobiliaria de los Duques del Infantado va durar cerca de trescientos años.


Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 45,93 km²,[3] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 248 habitantes y una densidá de 5,4 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Zarza de Tajo ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[4]      Población según el padrón municipal de 2017.[5]

Alministración[editar | editar la fonte]

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 PSOE
1983-1987 PSOE
1987-1991 PSOE
1991-1995 PSOE
1995-1999 PSOE
1999-2003 Valentín Fernández PSOE
2003-2007 Jesús Belinchón PSOE
2007-2011 Roberto López PSOE
2011-2015 Roberto López PSOE
2015-2019 Mª Pilar Aragón Trigo PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Evolución de la delda viva[editar | editar la fonte]

El conceutu de delda viva contempla solo les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Ente los años 2008 a 2014 esti conceyu nun tuvo delda viva.[6]

Escudu[editar | editar la fonte]

Escudo de Zarza de Tajo

La descripción que da'l Boletín de la Real Academia de la Historia. Tomu CXCIIII Númberu III del añu 1996 sobre l'escudu de Zarza de Tajo ye:

Les armes de nueva creación que se presenten entiende dos cuarteles: ocupa'l primera una acertada alusión al nome del llugar -un artu y les ondes que representen el ríu- y el segundu les mesmes des los antiguos señores, los Duques del Infantado. Entendemos que nel primeru tien de suprimise la cruz-espada de Santiago que-y añade'l proyeutu como alcordanza de la dependencia de Zarza de Tajo d'esta orde Militar primero que fuera vendida la so xurisdicción al Duque. N ye esi'l so llugar, evidentemente, acordies con el sentíu del primer cuartel, y recarga en devanéu la composición, yá demasiáu complicada.

D'esta manera les armes de Zarza de Tajo queden como sigue: escudu partíu: 1 de plata, un artu verde sobre ondes; 2 cuartelado n'aspa: 1 y 4 de verde, una banda de gules bordiada d'oru; 2 y 3 d'oru, la lleenda AVE MARIA GRATIA PLENA n'orla. va timbrado cola corona real española. Faise notar que la descripción apurrida nel plenu municipal nun ye correuta, nin tampoco'l dibuxu que se xune n'este, l'artu tien de representase con mayor exactitú y más artísticamente, ensin que paeza un cactus chumbera, y les ondes de la manera habitual, esto ye: enllenando totalmente el terciu inferir del campu, de cantu a cantu, alternadamente d'azul y plata.

(Aprobaos en 30-6-95)

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ilesia[editar | editar la fonte]

Ilesia de la Visitación de La nuesa Señora a Sta. Isabel. Edificiu d'estilu colonial construyíu a finales del sieglu XVIII. Les piedres del edificiu tán ocultes por un revestimiento de cal. Nel so interior fuelguen les imáxenes del patrón San Antonio de Padua y de la patrona la Virxe de les Candeles.

Iglesia de la Visitación de La nuesa Señora a Sta. Isabel
Virxe de les Candeles en Santa María de los Llanos Santa Maria de los Llanos
San Antonio de Padua

Casa de la Tercia[editar | editar la fonte]

Construyida enantes al sieglu XVI. Edificiu onde los paisanos pagaben los impuestos n'especie. Anguaño caltién los restos d'una antigua bodega dientro del edificiu y más embaxo los restos d'una bodega de mayor tamañu asitiada nel interior d'una cueva.

D'esti edificiu yá s'atopen documentos d'arreglos y creación de bodega dataos nel añu 1631. Trátase de cartes mandaes pol cura de la la villa de La Zarza Xp Cristóbal García de Baldarazete a la Princesa de Mélito, Duquesa de Pastrana.

Casa de la Tercia

.

Ilesia vieya[editar | editar la fonte]

Allúguense los restos d'una antigua ilesia de la dómina de la construcción de la tercia. Atópase traces d'esta antigua ilesia na puerta principal del campusantu municipal y nuna antigua capiya que s'atopa pegada al

mesmu. Que la so capiya inda caltién adornos orixinales y la cúpula orixinal. Esta capiya atópase na actualidá n'abandonu y deterioru.

Ermita de San Isidro Llabrador[editar | editar la fonte]

Esta ermita ye de nueva construcción. Nel so interior atopen les imáxenes de San Isidro Llabrador patrón de los llabradores y l'imaxe de San Cristóbal patrón de los conductores.

Nesta ermita realiza la salida de la procesión del domingu de ramos de Selmana Santa y la llegada de la imaxe de San Isidro'l día 15 de mayu.

Cueves[editar | editar la fonte]

Dalgunes de les cueves que contién el cascu urbanu de Zarza de Tajo atópense escavadas en zones predreses, munches d'elles fueron construyíes por moros y otres munches fueron construyíes na guerra civil.

Gastronomía[editar | editar la fonte]

El productu gastronómicu más importante de Zarza de Tajo ye La Torta de la Virxe, esti productu ellaborar a finales del mes de xineru pa tenela preparada pa les fiestes de la Virxe de les Candeles.

-Los componentes son: El miel, farina, aceite d'oliva, güevos, agua... Si afitámonos, podemos verificar que son productos o fueron productos de la zona.

El miel: pensar que la zona ye bien similar a la Alcarria, tamién s'atopaben apicultores, de fechu atópase una paraxa llamada'l Colmenar.

La farina: Nel pueblu pueden atopase campos de trigu, esiste tamién una paraxa llamada'l Molinucu, nel cual según datos de la Alcarroa Conquense, (VENCER en Huete) existío un molín de farina movíu per agua.

L'aceite d'oliva: Ye col que siempres s'utilizó pa faer la torta, pueden reparase olivares na zona, dalgunos con dellos sieglos de vida, tamién esisten toos de dalgún molín d'aceite allugáu nel pueblu

Fiestes[editar | editar la fonte]

Fiestes de la Candelaria:[editar | editar la fonte]

Les fiestes de la candelaria realizar nel fin de selmana siguiente de la fiesta de la candelaria. Nestes fiesta realicen les novenes n'honor a la virxe de les candeles. Estes fiestes dan comiendo'l xueves antes de les fiestes col treslláu y procesión de la Torta de la Virxe a la ilesia onde ye bendicha na puerta de la ilesia y ufiertada a la virxe.

Llibro de fiestes de la Candelaria 1932

El sábadu realiza la tradicional recoyida del 'Ramu' en compañía de la banda de música, esta recoyida basar en que los mayordomos de la virxe van peles cais del pueblu recoyendo los donativos que la xente ufierta a la virxe n'especie pa puyar darréu'l domingu pela mañana na 'Almoneda'.

El vienres de les fiestes realiza la ufrienda floral y la viéspora y posterior misa.

El sábadu ye'l día grande cola Santa Misa pela mañana y la Solemne Procesión cola imaxe de la Virxe y el gran castiellu de fueos artificiales.

El domingu pela mañana realízase la procesión o santa misa n'honor a San Blas y darréu la tradicional y típica *Almoneda*

El lumes pela mañana santa misa n'honor a los difuntos y pela tarde zarru de fiestes con pólvora y traca fin de fiestes.

Fiestes de San Antonio:[editar | editar la fonte]

Les fiestes de San Antonio realicen el fin de selmana posterior al 13 de xunu. Estes fiestes empiecen el xueves col solemne triduu a San Antonio.

El vienres realízase pela tarde la ufrienda de flores y darréu Santa Misa.

El sábadu pela tarde realízase la santa misa y darréu el tradicional 'Puñao' que consta en convidar a la xente a llimonada y garbanzos torrados. Pela nueche realízase'l credo n'honor a San Antonio y de siguío exhibición de fueos artificiales.

El domingu pela mañana dempués de la Diana, procesión y santa misa n'honor a San Antonio y pela tarde pólvora y traca fin de fiestes.

Fiestes del Tinillo[editar | editar la fonte]

Les fiestes del Tinillo fueron creaes en 1995 pol conceyu. Celébrense la segunda selmana del mes d'agostu, rematando asina'l día 15 d'agostu. Estes fiestes duren una selmana y compónense d'una socesión de díes dedicaos a xuegos y deportes, dalgunos de los xuegos son: petanca, boleo, brisca, mus, partíu de futbol, fiesta de l'agua, xuegos populares... Una de les nueches tamién se dediquen a bailles realizaos nel branu polos mozos del pueblu.

Una gran selmana de xuegos infinitos pa mayores y pequeños que son dedicaos al entretenimientu de tola xente.

Instalaciones públiques[editar | editar la fonte]

Colexu rural Segobriga
Conceyu de Zarza de Tajo
Polideportivu

El polideportivu tien campu de futbol, cancha de baloncestu, cancha de tenis y pista de papel. Tamién dispón de baños.

Colexu rural Segobriga

Trátase d'una escuela d'Educación Primaria con dos clases, ximnasiu y dos grandes patios delanteru y traseru.

Otros llugares
  • Centru social
  • Centru mélicu
  • Parque de Valentín Fernández
  • Parque Antonio Machado
  • Mirador "El Santo"

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. ente Almoguera y Oreja atopábase Alharilla, otru pasu bien frecuentáu nel Tajo, precisáu de defensa pa la proteición de los ganaos y del sal "Belinchón” que por él circulaben. "Alfonsu VII” repobló Alharilla y el so términu vecín de "Uclés”. N'el so alfoz llevantaben aldegues como la de "Tarancón”, "Fuentidueña” y "Estremera”. --Cfr. Ricardo Izquierdo Benito. Castiella-La Mancha na Edá Media Toledo, Serviciu de Publicaciones de CLM, 1985, páx. 54--
  3. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  4. Cifres de población y Censos demográficos
  5. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional».
  6. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques. Delda Viva de les Entidaes Llocales

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]