Villanueva del Conde

Coordenaes: 40°30′37″N 6°00′37″W / 40.510277777778°N 6.0102777777778°O / 40.510277777778; -6.0102777777778
De Wikipedia
Villanueva del Conde
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villanueva del Conde (es) Traducir Francisco Javier Garcia Hidalgo
Nome oficial Villanueva del Conde (es)[1]
Códigu postal 37658
Xeografía
Coordenaes 40°30′37″N 6°00′37″W / 40.510277777778°N 6.0102777777778°O / 40.510277777778; -6.0102777777778
Villanueva del Conde alcuéntrase n'España
Villanueva del Conde
Villanueva del Conde
Villanueva del Conde (España)
Superficie 12.99 km²
Altitú 782 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 179 hab. (2023)
- 85 homes (2019)

- 88 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 13,78 hab/km²
villanuevadelconde.com
Cambiar los datos en Wikidata

Villanueva del Conde ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de la Sierra de Francia. Pertenez al partíu xudicial de Béjar y a la Mancomunidá Sierra de Francia.[3]

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 12,99 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 173 habitantes.

Historia[editar | editar la fonte]

La fundación de Villanueva del Conde encuadrar nel procesu de repoblación lleváu a cabu polos reis lleoneses na Edá Media na Sierra de Francia. D'esta miente, Villanueva del Conde pasó a formar parte de l'alfoz de Miranda del Castañar tres la creación d'ésti pol rei Alfonsu IX de Llión en 1213, teniendo entós el nome de L'Aldea el Conde,[4] tomando darréu'l títulu de villa al que debe la so denominación "Villanueva", ente que el "del Conde" fadría referencia a los condes de Miranda. Cola creación de les actuales provincies en 1833, Villanueva del Conde foi incluyíu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Villanueva del Conde ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Estructura urbana[editar | editar la fonte]

La gran peculiaridá d'esti pueblu ye la disposición de les sos cases en forma de nucleu cercáu perfectamente zarráu, una arquiteutura que se foi calteniendo a lo llargo de los sieglos (estudios recién daten del sieglu XVIII el zarru completu del perímetru) y que ta reproducida en pocos pueblos d'Europa. L'espaciu interior zarráu llámase comúnmente "huertitas" y correspuenden de normal a los patios traseros de les cases. Aportar por mediu de tres accesos practicaos debaxo de les cases y xuníos per mediu de les "callejinas" les cualos tán devasaes por murios de piedra d'un metro d'altor.

Vista xeneral del pueblu

A esta estructura defensiva contribúi l'arquiteutura tramonada qu'adquieren les cases onde la fachada del pisu inferior ta fecha dafechu de mampostería, mayoritariamente granitu, y la de los superiores con una combinación de tramones de madera dispuestos irregularmente y piedres típiques de la Sierra Salmantina que rellenen los buecos. Dacuando, l'adobe tamién ye usáu pa tal fin.

Típicamente, les cases disponen de dos entraes, un grande que da accesu a la corte, y otra más pequeña que da accesu a la vivienda. Nes construcciones antigües, inda se caltién la entrada principal asitiada a una ciertu altor del nivel de cai que'l so desnivel ye superáu por una escalera de madera o mampostería. Los pisos cimeros tán acutaos pa la cocina y comedor mientres los inferiores pa los cuartos, al poder aprovechar asina'l calor natural qu'esprendíen los animales qu'habitaben nel pisu darréu inferior onde s'asitiaba la corte. La cocina dispón de chimenea que fai la doble función de cocinar y ensugar la matanza que se realiza a principios d'avientu. El corredor ye otru elementu común nes fachaes de les cases, de normal rematáu con barandes de madera, anque tamién de pueden atopar de forxa.

El 10 de febreru de 2015 empecípiase'l procedimientu por que'l conceyu sía declaráu Bien d'Interés Cultural con Categoría de Conxuntu Históricu, daqué polo que la corporación municipal llevaba dellos lluchando.[6]

Llingua[editar | editar la fonte]

El llinguaxe ye típicamente serranu, orixinariu de la llingua lleonesa establecida na zona nel medievu, teniendo unes carauterístiques en que se percibe la influencia de les Hurdes cacereñes. Tien pallabres bien típiques y particulares del llugar, como les "llares", les "estrebedes", "zacho", "banastres" o la "badila".

Toles families del pueblu tienen los sos llamátigos, como los "Llobos", el "quitapenas", los "Dientes", los "Canala" o los "Puñalines". El so términu municipal estremar d'una manera oficiosa n'árees que tienen un nome identificativo con un orixe antiguu, como por casu, la "Regüerta", el "Lombo", les "Cabeces" o'l "Picu".

Redolada natural[editar | editar la fonte]

Anguaño, Villanueva del Conde ta na llende del Parque natural de Las Batuecas - Sierra de Francia, anque ta en proyeutu que s'incluya nel futuru parque natural de Las Quilamas, sierra que s'atopa na so llende territorial pol nordeste y onde d'antiguo habitaben utres.

La so redolada natural ye incomparable apoderáu por carbayos, castañales y sotobosque siendo la jara el principal protagonista. Dispón de dellos senderos de pequeñu percorríu y unu de gran percorríu. Los pueblos del alredor (Miranda del Castañar, San Martín del Castañar, La Alberca, Mogarraz, Sequeros, San Miguel del Robledo, ...) comparten munches de les peculiaridaes de Villanueva del Conde, especialmente l'arquiteutura de les sos cases, formando toos ellos un conxuntu casi únicu dientro d'España.

Personaxes pernomaos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/villanueva-del-conde-id37355.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «La Sierra de Francia Alta entiende, más o menos, los siguientes conceyos: Llinares, El Tornadizo, San Miguel de Valero, La Bastida, Cilleros de la Bastida, Cereceda, El Cabaco, Maíllo, Monsagro, La Alberca, Nava de Francia y Arroyomuerto. A La Sierra de Francia Baxa pertenecen Valero, San Esteban de la Sierra, Santibáñez de la Sierra, Garcibuey, Les Cases del Conde, San Martín del Castañar, Villanueva del Conde, Monforte de la Sierra, Miranda del Castañar, Madroñal, Cepeda, Herguijuela de la Sierra, Sotoserrano, Pinedas, Molinucu, topándose Sequeros nuna posición entemedia (...) Dempués de tar delles vegaes en Monsagro, pueblu que nun conocía en 1974, tengo que rectificar, pos evidentemente, y dende tolos puntos de vista, Monsagro a pesar de topase na aguada suroeste de la Sierra de Francia, pertenez al Campu de Agadones, a la Sierra de Gata (páxina 128) Las Quilamas topar na aguada meridional de la Sierra Mayor, esto ye, de la Sierra de Tamames y Navarredonda, ente Llinares, San Miguel de Valero y La Bastida. Espeñar por mediu de los sos fragosos argañales el ríu Quilama (páxina 75) en Picu Cervero, términu de Escurial, y que la so sierra estrema a la de Francia, del Campu, esto ye, al sur de Picu Vercero ta la Sierra de Francia, al norte ta'l Campu, nesti casu La Huebra (páxina 95) Entiende La Calería los pueblos de La Requexada, Navarredonda, Escurial (Huebra) y Llinares (Sierra). En Requexada, Navarredonda y Escurial son charros, y vistíen de charru, en Llinares son yá serranos, y vistíen de serranu; nos trés primeros pueblos la so fala tien una pronunciación castellana; en Llinares, sicasí, pronunciación yá meridional, estremeña (páxina 75) A xulgar polo que se diz nel fueru, y n'otros documentos, la Sierra incluyiría non yá la Sierra de Francia puramente dicha y tola depresión del alagón si non tamién tola Sierra de Tamames o Navarredonda o Escurial, esto ye, l'alliniación montascosa que va dende Llinares y San Miguel de Valero hasta'l Puerto de la Calderilla y la redoma de Tamames y que constitúi un ramal transveral de la mesma Sierra de Francia (páxina 51) como yá diximos antes, Llinares, a caballu ente La Sierra y El Campu, y ente La Huebra y Les Bardes pertenez realmente a La Calería, subcomarca especial, ensin dexar, por ello, de formar parte de La Sierra, de ser, viniendo del Campu de Salamanca, el primer pueblu que puede ser consideráu llingüística y etnológicamente serranu, o a lo menos non charru (páxina 96) Recordemos los dos microcomarcas de Las Batuecas y Las Quilamas, dambes en La Sierra, y concretamente en La Serranía de Francia (páxina 128)»
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 324
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  6. http://www.salamanca24hores.com/provincia/empecipiáu-el procedimientu-pa-declarar-al conceyu-bien-de-interes-cultural-con-categoria-de-conxuntu-historico

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]