Usuariu:DaríuMP/Pale of Settlement

De Wikipedia
Mapa de la Zona d'Asentamientu.

La Zona d'Asentamientu o Zona de Residencia (nome completu en rusu: Черта́ постоя́нной евре́йской осе́длости[1], pue traducise como «llínea d'asentamientu permanente xudíu») nel Imperiu Rusu de 1791 a 1917 (en realidá hasta 1915) , foi la frontera del territoriu, fora del cual prohibióse a los xudíos[2] la residencia permanente yá que cola esceición de delles categoríes, qu'en distintos momentos incluyeron, por casu, comerciantes del primer gremiu, persones con educación cimera, reclutes en serviciu, artesanos asignaos a gremios d'artesanos, caraítes [3] y Xudíos de Bujaria. La área del territoriu ye d'aprosimao 1 224 008 km² [4].

Cubriendo'l 20 % del territoriu de la Rusia europea, la Zona de Residencia correspuende a les fronteres históriques de la República de les Dos Naciones ya inclúi lo qu'anguaño ye Bielorrusia, Lituania, Moldavia, Polonia, Ucrania y la parte occidental de Rusia. Amás, delles ciudaes dientro de la Zona de Residencia taben escluyíes de la mesma. A un númberu de xudíos cualificaos dexábase-yos vivir fora d'ella.

Hestoria[editar | editar la fonte]

La Zona de Residencia foi definíu originalmente pol decretu de Catalina II en 1791, dempués d'intentos fallíos de los sos predecesores, como'l de la zarina Isabel I, para espulsar a los xudíos de Rusia si nun se convertíen a la ortodoxa rusa., como'l territoriu de Rusia, onde los xudíos podíen establecese y comerciar. Surdió dempués de la Segunda Partición de la Commonwealth Polacu-Lituana, cuando los sos territorios orientales, xuntu cola población xudía local, pasaron a formar parte del Imperiu Rusu. Les principales razones para la so creación fueron económiques y nacionalistes. Ente que la sociedá rusa tradicional estremárase en nobles, siervos y clérigos, el progresu industrial fixo que remaneciera la clase media, que foi rápido constituyida polos xudíos, que nun pertenecíen a nenguna de les clases anteriores. Llindando la área de residencia, el poder imperial intentó asegurase la crecedera d'una clase media non xudía.

La Zona de Residencia cubría asentamientos de tipu urbanu especialmente axustaos: pequenes ciudaes (nun se dexaba vivir nel campu) d'una parte significativa del Reinu de Polonia, Lituania, Bielorrusia, Besarabia, Latgale, que formaba parte de la provincia de Vitebsk, y agora - Letonia, según parte del territoriu de la Ucrania moderna, correspondiente a les provincies del sur del Imperiu Rusu [5].

L'empiezu real de la llínea d'asentamientu xudíu foi establecíu pol decretu de la emperatriz Catalina II del 23 d'avientu de 1791 (3 de xineru de 1792), que formalmente foi la reacción final del gobiernu del imperiu a la carta del comerciante xudíu de Vitebsk, Tsalka Faibishovich; el decretu dexaba a los xudíos morar permanentemente en Bielorrusia y Novorossia, entós una rexón apocayá amestada a Rusia, y prohibía la entrada a la clase mercantil sobremanera, en Moscú (esixencia de los comerciantes locales, que tarrecíen la competencia). L'investigador de la hestoria de la xudería en Rusia, Heinrich Sliozberg, señaló que'l decretu de Catalina en 1791 yera solo una prueba de que "nun consideraben necesariu faer una esceición pa los xudíos: esistíen restricciones a derechos de circulación y a la llibre elección de residencia pa toos, en gran parte inclusive para los nobles "[6].

Cola tercer partición de Polonia, la llínea incluyó les provincies de Vilna y Grodno, onde vivía un númberu significativu de xudíos.

La formalización llegal final de la Zona de Asentamientu foi informada poles Regulaciones sobro la Organización de los Xudíos" de 1804 , que numbera les provincies y territorios onde los xudíos pueden establecese y comerciar. Les provincies de Astracán y Cáucasu (hasta 1835) amestáronse a les provincies abiertes a los xudíos. El Reglamentu" ordenaba puramente que tolos xudíos rexistrar n'unu de los estaos": llabradores, fabricantes y artesanos, comerciantes, meshanstvo (xuna clase urbana más baxa na Rusia zarista antes de 1917).

Les "Regulaciones" de 1804 basábense en parte na Opinión del senador Gabriel Derzhavin [7] sobro les causes de la escasez d'alimentos en Bielorrusia y, en gran midida, nos proyectos de llei polacos del sieglu XVIII [8].

El términu en sí (originalmente "la llínea de residencia permanente de los xudíos") apaeció per primer vegada nel Estatutu sobro los xudíos" de 1835 [9][10].

La institución de la Zona de Residencia cobró especial importancia para les autoridaes ruses dempués de la segunda partición de Polonia en 1793. Ente que la población xudía rusa, hasta esi momentu, taba llindada, l'anexón de los territorios polacu-lituanos amontó sustancialmente la población xudía. Nel so puntu culminante, la Zona de Residencia, incluyendo los nuevos territorios polacos y lituanos, tenía una población xudía de más de 5 millones, que representaba'l mayor componente (40 %) de xudíos del mundu nesi momentu.

Ente 1791 y 1917, periodu nel que la Zona de Residencia esistió, hubo delles reconfiguraciones de fronteres, polo que ciertes árees fueron abiertes y zarraes pal asentamientu xudíu, como'l Cáucaso. Coles mesmes, a los xudíos prohibióse-yos vivir en comunidaes agrícoles (según en Kiev, Sebastopol y Yalta, y fueron forzaos a vivir en pequenos pueblos de provincies, realizando la construcción de shtetls (del yidis שטעטל shtetl ‘pobláu’). Mercaderes xudíos del primer gremiu, xente con educación cimera o especial, artesanos, soldaos, partíos acordies con la Carta de Reclutamiento de 1810, y los sos descendientes, teníen el derechu de vivir fora de la Zona de Residencia. En dellos periodos, dispenses especiales fueron daes a xudíos para vivir nes grandes ciudaes imperiales, pero estes fueron curties, y dellos miles de xudíos fueron espulsaos a la parte de Residencia dende San Petersburgo y Moscú a finales de 1891.

Mientres la Segunda Guerra Mundial, toa l'área de l'antigua Zona de Residencia tuvo sol dominiu de l'Alemaña nazi nel Frente Oriental, cola resultancia de llugares de exterminación masiva per parte de los autodenominados Einsatzgruppen y la collaboración da Wehrmacht, [11]n'unu de los grandes planes operativos d'esterminiu sistemáticu de xudíos, como parte del Holocaustu. Esto llevó a la casi desapaición de la vida xudía na área onde antes tuvo la mayor concentración de xudíos.

  1. Черта оседлости — статья из Электронной еврейской энциклопедии
  2. Los actos llegales rusos del sieglu XIX xeneralmente usaben el términu xudíu, que originalmente significaba una persona que yera miembru del kahal (comunidá). Na lliteratura xurídica de principios del sieglu XX, el términu "persona de fe xudía" tamién s'utilizaba con frecuencia (vease, por casu: Иоффе М. С. - Важнейшие законодательные акты (1908—1912 гг.).
  3. Los caraítes, en contraste col xudaísmu, na Rusia zarista destacáronse como una relixón separada.
  4. John Klier. Pale of Settlement // The YIVO Encyclopedia of Jews in Eastern Europe. (англ.) (Проверено 20 февраля 2017)
  5. Geller M. Ya. Ch. 9. Realidá y sueños de Alexandru I // Hestoria de l'Imperiu Rusu. En 3 vols. ISBN 5-87902-073-8 ISBN 5-87902-074-6.
  6. Genrikh Borisovich Sliozberg -Политический характер еврейского вопроса( La naturaleza política de la cuestión judía), 1907
  7. "Sobro la repunancia de la fame en Bielorrusia y l'ordenación de la vida de los xudíos" (1800) «Об отвращении в Белоруссии голода и устройстве быта евреев» (1800).
  8. Bershadsky S. Regulaciones sobro los xudíos en 1804. La esperiencia de la investigación histórica y los motivos d'esti monumentu lexislativu. // "Sunrise", publicáu por AE Landau. - 1895
  9. Aprobáu imperialmente el 13 d'abril de 1835
  10. Colección cronolóxica completa de lleis y regulaciones relatives a los xudíos. Archiváu'l 6 de xunetu de 2018 en Wayback Machine
  11. Hans Georg Heer -Tote Zonen – Die deutsche Wehrmacht an der Ostfront, 1999, ISBN 3-930908-51-4