Ulises Espaillat

De Wikipedia
Ulises Espaillat
Presidente de la República Dominicana

Vida
Nacimientu Santiago de los Caballeros9 de febreru de 1823[1]
Nacionalidá Bandera de República Dominicana República Dominicana
Grupu étnicu Dominicano blanco (es) Traducir
Muerte Santiago de los Caballeros25 d'abril de 1878[1] (55 años)
Familia
Casáu con Eloisa Espaillat Rodríguez (es) Traducir [2]
Fíos/es 2
Oficiu políticu
Cambiar los datos en Wikidata

Ulises Francisco Espaillat Quiñones (9 de febreru de 1823Santiago de los Caballeros – 25 d'abril de 1878Santiago de los Caballeros) foi un políticu dominicanu y el decimoterceru presidente de la República Dominicana.

Ye consideráu por casi un 90% de los historiadores dominicanos y estranxeros, "unu de los políticos más honestos y cándidos", esto tomando en cuenta que nel contestu nel cual gobernó. Contestu nel cual esistía una menor vixilancia del usu de los recursos públicos.

Oponer a l'anexón a España decretada por Pedro Santana, y lluchó xunto a José Mª. Cabral y Gregorio Luperón na Guerra de Restauración. En 1876 foi escoyíu presidente de la República, pero los braceos ente “los azules” de Cabral y “los colloraos” de Báez, xunto cola bancarrota del país, fixeron imposible'l so gobiernu; tuvo qu'abandonar el poder el mesmu añu.

Biografía[editar | editar la fonte]

Familia y vida temprana[editar | editar la fonte]

Una de les figures más pernomaes de los acontecimientos patrióticos y de la vida política de la República Dominicana, Ulises Francisco Espaillat nació en Santiago de los Caballeros el 9 de febreru de 1823, foi l'únicu fíu de Pedro Ramón Espaillat Velilla (Santiago, 1796−idem, 1882) y María Petronila Quiñones Tavares (1804−1874). El so padre, foi'l décimu y últimu fíu del francés Francisco Antonio Espaillat Virol (Masclat, 1734−Aguadilla, 1807), quien emigró a Santiago en 1758 y que por medrana a una invasión haitiana emigró a Puertu Ricu cola so familia onde finalmente finó, y de Petronila Velilla Sánchez (Santiago de los Caballeros, 1767–), quien yera fía de María Sánchez Moreno Filpo, nativa de Santu Domingu, y del aragonés Francisco Antonio Velilla de Torres.

Nos años del so niñez y adolescencia recibió lleiciones d'inglés, francés, música, matemática y otres disciplines, nel terrén de les llindaes posibilidaes de la educación escolar que vivía'l país so la ocupación haitiana. Recibió más tarde lleiciones de medicina de parte d'un tíu paternu, el doctor Santiago Espaillat. Pa los primeros años de la década empecipiada en 1840, estableció una botica”, que yera'l nome popular de les farmacies, nesa dómina. En 1845, casó cola so prima carnal Eloísa Espaillat Rodríguez, fía del so tíu Juan José Espaillat.

Carrera política[editar | editar la fonte]

Proclamada la independencia y establecida la República pal añu de 1848, como miembru de la Diputación Provincial de Santiago, empezó la carrera política de Ulises Francisco que terminaría'l día de la so muerte. Participó de manera importante, primero, y principal dempués en tolos acontecimientos y episodios patrióticos y políticos que s'asocedieron na vida del pueblu dominicanu, al cual dedicó, en conducta coherente ya ininterrumpida, los meyores años de la so esistencia y el gran caudal de conocencies qu'atropó como lóxica consecuencia del so interés pol estudiu y la práutica permanente de l'actividá política.

En 1849 foi unu de los promotores del sofitu a Pedro Santana, en contra del comportamientu irresponsable del presidente Manuel, que cola so indisciplina punxera “ la Patria en peligru”. En 1854 participa, como diputáu, nel Congresu Revisor de la Constitución y forma parte de la Comisión Redactora de la nueva Carta Sustantiva. El gobiernu nacional encabezáu por Bonaventura Báez auspicia el desorde alministrativu y la corrupción, xenerando na rexón del Cibao un movimientu revolucionariu qu'españa, en Santiago, nos primeros díes de xunetu de 1857. Espaillat ye unu de los promotores del llevantamientu y suscribe xunto a otres importantes figures de Santiago, el Manifiestu Revolucionariu contra'l gobiernu de Báez. Integráu al gobiernu entamáu pola revolución, Espaillat firma conjuntamente col presidente José Desiderio Valderde un decretu qu'ordena la prinda de los bienes de Báez, consideraos malhabidos y, arriendes d'ello, propiedá del Estáu. Esa decisión nun tenía precedentes na historia política de la República.

La llucha contra'l gobiernu de Báez estender por dellos meses mientres los cualos fixéronse los preparativos pa la convocatoria d'un Congresu Constituyente que tuvo a Moca como sede. Espaillat, diputáu por Santiago, participó de manera influyente nel mesmu, que remató promulgando una Constitución lliberal y progresista. Los acontecimientos bastiar nel orde políticu de los enfrentamientos de los principales actores y Espaillat viose obligáu a ausentase del país pasando peles islles del norte, y llegó a los Estaos Xuníos, onde va permanecer per espaciu de dellos meses. Tornó a Santu Domingu y establecióse de nuevu en Santiago.

==== Guerra de la Restauración Obligáu poles circunstancies robló l'Acta d'Anexón a España en 1861, pero yá en 1863 cuando la llamada “Zaragata” o “desorde”, empecipiáu na Llinia Noroeste, taba en contautu colos patriotes auspiciadores del movimientu restaurador. Foi fechu prisioneru poles autoridaes españoles y condergáu a diez años de expatriación. Más tarde foi indultáu. N'agostu d'esi añu empecipia la segunda y última etapa de la guerra restauradora y los patriotes de Capotillo tomen, a sangre y fueu, el pueblu de Santiago ya instalen el Gobiernu Provisional de la Restauración de la República.

Espaillat convertir na figura intelectual determinante del gobiernu patriota. Redacta la mayoría de los sos documentos fundamentales: esposiciones, resolvimientos, decretos, cartes; dirixe'l boletín Oficial y entama, con llindaos recursos, el simple aparatu burocráticu del gobiernu n'armes. Escribe una serena y oxetiva carta al Arzobispu Monzón, español que llegó al país como espresión intransixente d'un pensamientu y conducta inquisitorial. N'ausencia de Pepillo Salcedo, Presidente de la República, preside l'organismu d'execución de la guerra pola nuevu independencia nacional. Recibe a Juan Pablo Duarte que llega de Venezuela acompañáu de Rodríguez Objio y atiende al fundador de la República col respetu que se merez.

Les sos rellaciones con Duarte y Mella, nesi momentu Ministru de la Guerra, son escelentes. De los fundadores de la República, a quien conoció y trató, paez que con Sánchez nun tuvo afinidá. Ignórense les causes reales d'esa diferencia. A la muerte de Mella, asocedida en xunu de 1864, Espaillat pasa a ocupar la Vicepresidencia definitiva de la República. Arrenunciu a eses funciones mientres el gobiernu de Salcedo y vuelve desempeñala so la direición d'esi xeneral y permanez neses funciones depués del so derrocamientu por Gaspar Polanco. va exercer hasta que Polanco ye derrocáu por Pedro Pimentel, Federico García y Benito Monción, en xineru de 1865.

Espaillat ye prindáu'l 21 d'esi mes na Fortaleza de San Luis, en Santiago, y más tarde confináu a Samaná por órdenes de Pedro Pimentel, líder del movimientu contra Gaspar Polanco y escoyíu más tarde Presidente de la República. Nesos díes conozlu y reparar con atención un oficial español prisioneru de los patriotes: Adriano López Morillo. Años dempués, nes sos Memories Sobre la Segunda Reincorporación de Santu Domingu a España, refiriéndose a Espaillat apunta que: “yera de calter firme, honráu y impenitente revolucionariu y, como dixi n'otru llugar, daqué sectariu a pesar de la so educación y cultura...”

Al rematar el procesu de la Restauración, sicasí les diferencies polítiques surdíes ente los grandes dirixentes de la estraordinaria epopeya del pueblu dominicanu, Espaillat convertíu nel verdaderu ideólogu de la pequeña burguesía lliberal del país, dedicar a escribir y produz una serie d'artículos y ensayos nos cualos afita una posición política oxetiva y correuta avera del desenvolvimientu de les fuercies granibles de la nación. Nel so artículu “A los nuesos amigos de los campos”, afala a los habitantes de la zona rural a trabayar ya incorporase a la vida pública. N'otru trabayu escurre sobre la ganadería y rique la creación d'una Escuela Normal, na cual prepárense mozos espertos nesi renglón, tan necesariu pal progresu de la nación.

Presidencia de la República Dominicana[editar | editar la fonte]

Mientres los mandatos de Báez sufre persecución y cárcel y al términu de la Guerra de los Seis Años, ye puestu en llibertá y torna a Santiago. Desenvuelve un importante llabor cívicu qu'aumenta'l respetu y l'almiración pola so persona. Pa 1876, Hostos considerar l'home más dignu del exerciciu del Poder que tuvo la República. Dende la ciudá capital reclámase-y por que sía candidatu a la presidencia y el clamor faise nacional. En marzu de 1876 acepta la candidatura. El 15 d'abril d'esi añu, la Cámara Llexislativu proclamar Presidente electu pola cantidá de 24,000 votos. Treslladar de Santiago a Santu Domingu, acompañáu d'impresionante comitiva que percuerre les comunidaes de Moca, La Vega, San Francisco de Macorís y Cotuí, llegando a la capital el 27 d'abril a les 10 de la mañana siendo oxetu d'un templáu recibimientu.

El so gabinete tuvo compuestu por Manuel de Jesús Peña y Reynoso como Ministru d'Interior y Policía; Manuel de Jesús Galván como Ministru de Rellaciones Esteriores; José Gabriel García como Ministru de Xusticia ya Instrucción Pública; Mariano Cesteru, en Facienda y Comerciu y Gregorio Luperón como Ministru de Guerra y Marina. Esti gabinete ye conocíu como'l "Gabinete de los Apóstoles" por ser consideráu por dellos historiadores como'l más escelsu, completu y lluminosu qu'hai estructurado un gobernante na historia de la República Dominicana[3]. El so exerciciu del poder apenes duró cinco meses y cinco díes. Dende'l 29 d'abril, al 5 d'ochobre de 1876.

El so gobiernu patrióticu, honestu, progresista y democráticu foi derrocáu por una asonada militar, espresión de la intolerancia y anarquía de les distintes capes de la pequeña burguesía, encabezada por Ignacio María González Santín. Alto, de tez blanca, güeyos azules, y pelo castañu, ñariz perfilada, llabios finos... con cincuenta años bien cumplíos, tornó al so pueblu natal el gran prócer republicanu derrotáu pola inorancia y l'atrasu políticu. En Santiago morrió arrodiáu de l'almiración y el respetu de tolos sos compueblanos Ulises Francisco Espaillat, el 25 d'abril de 1878. El Congresu Nacional por aciu Decretu non. 1663[4] de fecha de mayu de 1878 dispúnxose guardar 13 díes de duelu pol so fallecimientu. El so exemplu como patriota, políticu y maestru enllena d'arguyu a los dominicanos.

Pal 1892, nel gobiernu d'Ulises Heureaux, l'exércitu taba entamáu en cuerpos militares, tremaos nes provincies; unidaes auxiliares, nes comunes; y fuercies de la reserva, nos cantones. Este creó les unidaes Batallón Pacificador en Santu Domingu; Cazadores Yaque en Santiago; San Felipe en Puerto Plata; Francotirador en Azua; y Santa Bárbara en Samaná.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Find a Grave. Identificador Find a Grave: 9640. Apaez como: Ulises Francisco Espaillat. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. ISBN-13: 978-99934-1-010-2.
  3. Ubi Rivas. «El Gabinete de los Apóstoles: Los grandes gabinetes gubernativos».
  4. «Consultoria Juridica - Consulta de Documentos». Consultáu'l 25 de setiembre de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]