Pedro Santana

De Wikipedia
Pedro Santana
Presidente de la República Dominicana

Vida
Nacimientu Hinche29 de xunu de 1801
Nacionalidá Bandera de República Dominicana República Dominicana
Muerte Santu Domingu14 de xunu de 1864 (62 años)
Sepultura Panteón de la Patria (es) Traducir
Causa de la muerte causes naturales
Oficiu políticu
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Pedro Santana Familias, Marqués de Las Carreras (29 de xunu de 1801Hinche – 14 de xunu de 1864Santu Domingu), foi un militar y caudiellu dominicanu. Foi'l primer presidente constitucional de la República Dominicana; en 1862, la reina Sabela II d'España dio-y el títulu de marqués de Las Carreras.

Biografía[editar | editar la fonte]

Pedro Santana nació na rexón fronteriza, na ciudá d'Hinche (qu'aquel día yera la tercera mayor Ciudá de la Colonia de Santu Domingu, anguaño pertenez a Haití), el 29 de xunu de 1801. Los sos padres propietarios de tierres nel valle de Guaba.

Él yera fíu de Pedro Santana, un indíxena natural de Méxicu, y de Petronila Familias, una colona española natural de Canaries.[1] Santana tuvo un hermanu ximielgu llamáu Ramón (1801–1844),[2] y otru hermanu llamáu Florencio, que yera discapacitáu (mudu, allunáu y paralíticu).[1]

Por cuenta de la invasión haitiana de 1805, la familia Santana-Familia mover al Cibao y depués a El Seibo, na parte oriental del país, onde finalmente se dediquen a la ganadería. Nesa rexón fíxose notar el so padre cuando, depués del suicidiu del gobernador francés Jean-Louis Ferrand mientres la batalla de Palu Fincáu, tarazó-y la cabeza y llevar como troféu a la ciudá de Santu Domingu.

Pedro Santana padre salió de la rexón esti y llegó a Azua. La primer visita que realizó foi al cónsul francés, Eustache Juchereau de Saint-Denys. Este confesó nuna ocasión, que Pedro Santana -y faló col más vivu entusiasmu de la so devoción y almiración polos franceses. Participó na firma del manifiestu del 16 de xineru de 1844.[3] El 7 de marzu de 1844, la Xunta Central Gubernativa, presidida por Tomás Bobadilla y Briones, nomar[¿cuál?] Xefe de l'Armada Espedicionaria de la Frontera Sur, dándo-y el derechu de reclutar homes n'edá d'integrase a la milicia.[4][enllaz rotu]

A pesar de la so ayuda militar a la República Dominicana naquellos díes, convertir nun caudiellu militar y depués nun dictador. Pedro y el so hermanu ximielgu Ramón Santana tomaron la comandancia d'Armes d'El Seibo a les 3 a.m. del 27 de febreru de 1844, que s'atopaba en manes de los haitianos, y proclamáronse ante la República, frente a la vieya Ilesia del pueblu.[5]

El 9 de xunu, cuando los trinitarios pasaron a presidir la Xunta de Gobiernu, Pedro Santana foi destituyíu del mandu del exércitu del Sur.

Seis díes más tarde, el so hermanu Ramón finó.[5]

En xunetu de 1844, Santana presentar col so exércitu en Santu Domingu y fíxose proclamar Presidente de la Xunta Central Gubernativa.[6] Nel mes siguiente, Santana deportó a los Padres de la Patria. El 14 de payares del mesmu añu tomó'l cargu de primer Presidente Constitucional de la República Dominicana.

Caltuvo la presidencia mientres tres periodu. El so primer gobiernu tuvo calter dictatorial. Amestó a la Constitución de la República Dominicana el famosu artículu 210 que-y dio poderes pa realizar aiciones dictatoriales en contra de los ciudadanos.[7]

El 27 de febreru de 1845, al conmemorase'l primer aniversariu de la Independencia Nacional Dominicana, Pedro Santana ordenó'l fusilamiento de María Trinidad Sánchez y d'Andrés Sánchez, tida y hermanu respeutivamente del patriciu Francisco del Rosario Sánchez, y de José del Carmen Figueroa, acusaos de conspirar contra'l gobiernu. En 1847 fusiló a los hermanos Puello.

Les idees anexonistas de Pedro Santana consiguiéron-y munchos enemigos políticos, yá que llegó a amestar la so patria a España el 18 de marzu de 1861, lo cual foi consideráu como la muerte de la nacionalidá. Ocupó'l cargu de Gobernador col rangu de Capitán Xeneral del territoriu. Como premiu a la so llealtá a España, la reina Sabela II d'España concedió-y el títulu de Marquesáu de Las Carreras Marqués de Las Carreras[8]

Unu de los actos que más desacreditó al so gobiernu foi'l fusilamiento de Francisco del Rosario Sánchez, en 1861, al empecipiase les lluches pola Guerra de la Restauración (República Dominicana).[9]

Retirar de la vida militar y política nel añu 1864. Morrió cola edá de 62 años na ciudá de Santu Domingu, el 14 de xunu de 1864, y foi soterráu na Fortaleza xunto a la Torre del Homenaxe. Los sos restos fuelguen nel Panteón Nacional.

Participación na batalla del 19 de marzu[editar | editar la fonte]

El 14 de marzu de 1844, el Xeneral Pedro Santana salió escontra la frontera con un exércitu de 2000 homes, ente los que cuntaba hateros y monteros d'El Seybo, Hato Mayor y Higüey.

Pedro Santana y los sos homes xunir a les tropes de la rexón Sur que taben comandadas por Manuel de Regla Mota, Antonio Duvergé, Vicente Noble y José María Cabral, aconceyaos toos en Azua.

El 16 de marzu, los dominicanos recibíen la noticia de que'l xeneral haitianu Souffront llegaba a Neyba con 10 000 soldaos. Un mensaxeru unviáu al xeneral Pedro Santana, dende El Maniel, informaba que l'exércitu haitianu “invade yá'l territoriu”. Pedro Santana entérase asina de que les tropes de Souffront fueron retrasaes poles emboscada, pero les tropes de Charles Rivière-Hérard yá s'atopaben cerca de Azua.

Entamu de la batalla[editar | editar la fonte]

A les tropes que yá taben de primeres nel campu de combate, xuniéronse más refuerzos recibíos dende la ciudá de Jacmel, que yera la zona que más soldaos apurriera “ al exércitu haitianu nesta campaña”. La llegada d'estos refuerzos indicaba que los haitianos sabíen la disposición de ser enfrentaos per parte de los dominicanos.

Les operaciones del exércitu dominicanu taben sol control cimeru del xeneral Pedro Santana. Fíxose acompañar del xeneral Antonio Duvergé, quien taba encargáu de velar polos distintos lladrales mientres la batalla. Antonio Duvergé cuntó con refuerzos llegaos dende Baní y de la mesma Azua. L'exércitu dominicanu combatió con dos cañones, unu remanáu por Francisco Suañé y l'otru pol teniente José del Carmen García.

Otros militares que combatieron fueron los fusileros Vicente Noble, Valentín Alcántara, Marcos Trinidá, Hipólito Garabito y un contingente de macheteros entrenaos por Francisco Suañé, asitiaos nel llau derechu. Na retaguardia taba Nicolás Mañón con 200 homes nel Fuerte Resolí.

Al centru de la defensa dominicana, una pieza d'artillería y el gruesu de les tropes de hateros y monteros, comandados por Juan Esteban Ceara, Lucas Díaz, Luis Álvarez, onde tamién s'atopaba'l xeneral Pedro Guillermo.

A la izquierda, otra pieza d'artillería y los fusileros Feliciano Martínez, José Leger y Matías de Vargas.

Primer ataque[editar | editar la fonte]

Segundu ataque[editar | editar la fonte]

Los haitianos atacaron pelos caminos de los Conucos, na ala esquierda dominicana. Ellí fueron enfrentaos por Matías de Vargas, Feliciano Martínez y José Leger.

Tercer ataque[editar | editar la fonte]

L'ala norte del exércitu haitianu, que diba avanzando pel camín de La Folla, zarapicar coles tropes fusileras d'Antonio Duvergé y Vicente Noble. Los macheteros de Nicolás Mañón, que s'atopaben na retaguardia d'esta posición, refugar nel Fuerte Risolí. L'ataque provocó la fuxida de los invasores n'escorribanda y una morrina mayúscula.

L'ésitu fundamental de la batalla, escurrida por Antonio Duvergé y Francisco Suañé, (recordemos que Santana llegó a Azua el día 18 cuando yá'l campu de batalla taba dispuestu y cuando tuvieren llugar les esfriegues de la Fuente del Rodiu, Les Hicoteas y el Pasu del Xura), basar na estratexa de hostigar hasta llograr retrasar al enemigu y alloñar de los llugares onde pudieren atopar provisiones pa caltenese nel campu de batalla.

Retirada de Pedro Santana[editar | editar la fonte]

El 19 de marzu pela tarde les tropes dominicanes, tres una acelerada xunta, retirar a Sabana Buey y dexen ensin defensa'l campu de batalla en Azua.

La retirada de Pedro Santana, provocó que'l Gobiernu Dominicanu convocara una xunta de guerra, na cual entrevistáronse con Pedro Santana'l presidente de la xunta Tomás Bobadilla y Briones, y los xenerales Antonio Duvergé, Bonaventura Báez y Francisco Suañé.

Aldericaron sobre la retirada de Pedro Santana y esplicaron los inconvenientes qu'esto aniciaba, por cuenta de que les fuercies militares a partir d'esti momentu, amenorgaríense. Pedro Santana argumentó que yera una retirada estratéxica pa caltener la esistencia del so exércitu.

Mientres s'atopaben aconceyaos, llegó la desagradable noticia de que'l xeneral haitianu Souffront averar dende Neyba con un exércitu poderosu.

Esta situación, provocó'l primer enfrentamientu de Juan Pablo Duarte con Pedro Santana, quien yera partidariu de combatir en contra de los haitianos.

Otra amenaza yera la partida de Pierrot, quien ocupara a Dajabón y dellí entamábase pa llegar a Santiago.

El 21 de marzu de 1844 en Talanquera, Pierrot foi enfrentáu pol xeneral Tito Salcedo y el 24 de marzu en Escalante.

Yá Pedro Santana exhibía les sos traces de dictador, oponiéndose nun momentu de tanto peligru pa la Nación a participar coles sos tropes nel combate. Delles persones pa defendelo, argumentaron que lo fixo, pa caltener los sos homes.

Juan Pablo Duarte, indignáu cola actitú de Pedro Santana, reaccionó solicitando permisu a la Xunta de Gobiernu encabezáu por Tomás Bobadilla y Briones p'atacar al exércitu invasor.

Viose claro que la Xunta de Gobiernu, sentía una gran medrana de desautorizar a Pedro Santana. Amás el grupu de Bonaventura Báez siguía col so plan de protectoráu o anexón a Francia, apavoriaos tamién pola amenaza d'una nueva invasión. Nun teníen fe en que los dominicanos podíen enfrentar y ganar la batalla en contra del exércitu invasor.

Estes idees, yeren contraries totalmente a lo que Juan Pablo Duarte creía. Juan Pablo Duarte yera partidariu de defender l'honor de la patria, ensin cuntar con nenguna potencia estranxera. Confiaba nel valor de los dominicanos pa construyir la so nacionalidá.

Al enterase los haitianos de la retirada de Pedro Santana, Charles Hérard amosó una gran arrogancia. Les intervenciones del xeneral Juan Pablo Duarte y Bonaventura Báez, traxeron de resultes, que Tomás Bobadilla y Briones acusara a estos xenerales de insubordinación y de nun querer acatar les órdenes de Pedro Santana.

Al so regresu a Santu Domingu, el 9 d'abril de 1844, la Xunta encabezada por Tomás Bobadilla y Briones, foi derrocada polos trinitarios y Francisco del Rosario Sánchez, convertir nel nuevu Presidente de la Xunta.

Matías Ramón Mella foi designáu gobernador de Santiago y dende ellí dio en entamar la defensa de la ciudá de Santiago de los Caballeros, frente a l'amenaza d'una nueva invasión.

Primer Gobiernu Constitucional de Pedro Santana (1844-1848)[editar | editar la fonte]

De finales de mayu del 1844, Juan Pablo Duarte xunto a José Joaquín Puello, llevaron a cabu un golpe d'estáu, deponiendo a la mayoría conservadora de la Xunta Central Gubernativa. La nueva Xunta Central Gubernativa tuvo presidida por Francisco del Rosario Sánchez. A principiu de xunu d'esi mesmu añu, Pedro Santana coló coles sos tropes escontra Santu Domingu llogrando destituyir a Francisco del Rosario Sánchez.

El xeneral Pedro Santana pasó a ocupar la presidencia de la Xunta Central Gubernativa, siendo la so primer decisión declarar a Juan Pablo Duarte, Matías Ramón Mella y Francisco del Rosario Sánchez, xunto a otros trinitarios, traidores de la patria, siendo unviaos al destierru. A partir d'esi momentu, los trinitarios quedaron separaos del poder.

Nesta situación empecipió la organización del Estáu, nomándose los primeros ministros y gobernadores, y entamándose los exércitos ya instaurándose el serviciu militar obligatoriu.

Al redactase la primera Constitución de 1844, Pedro Santana exerció presión sobre los constituyentes por qu'incluyeren l'artículu 210 el cual establecía:

Mientres la guerra actual y mientres nun tea roblada la paz, el Presidente de la República puede llibremente entamar l'exércitu y armada, movilizar les guardias de la nación; pudiendo, arriendes d'ello, dar les órdenes, providencies y decretos que convengan, ensin tar suxetu a responsabilidá dalguna.

El 27 de febreru de 1845, al conmemorase'l primer aniversariu de la Independencia Nacional, Pedro Santana ordenó'l fusilamiento de María Trinidad Sánchez y Andrés Sánchez, tida y hermanu respeutivamente del patriciu Francisco del Rosario Sánchez, y a José del Carmen Figueroa, acusaos de conspirar contra'l gobiernu dominicanu.

Conforme a la Constitución de 1844, el presidente Pedro Santana fuera proclamáu por dos periodos consecutivos de cuatro años, polo que tenía de gobernar hasta'l 15 de febreru de 1852. Pero al términu del so primer periodu la situación de crisis política y económica que vivía'l país fixo que'l so gobiernu perdiera popularidá polo cual ésti argumentó quebrantos de salú, arrenunciando'l 4 d'agostu de 1848, siendo asocedíu pol Conseyu de Secretarios d'Estáu, encargáu provisionalmente del poder executivu ente'l 4 d'agostu al 8 de setiembre de 1848.

Gobiernu de facto (1849)[editar | editar la fonte]

Depués del so arrenunciu en 1848, foi sustituído por Manuel Jiménez González. El gobiernu de Jiménez tuvo dende los sos entamos l'amenaza de nueves invasiones. Tres la negatividad d'estes amenaces per parte de Jiménez González, el Congresu Nacional llamó a Pedro Santana por que se fixera al cargu de la situación militar, dexándose dempués de los sos trunfos reponer el so prestíu políticu.

Esto llevó a cabu que Pedro Santana diera un golpe d'estáu contra Manuel Jiménez, el 29 de mayu de 1849. Gobernó provisionalmente el país como Xefe Supremu de la República dende'l 30 de mayu al 23 de setiembre de 1849, como procesu de transición de les eleiciones convocaes esi mesmu añu, que fueron ganaes pol candidatu suxuríu por Santana, Bonaventura Báez. A final de cuentes resultó ser un gobiernu que controló l'alministración pública d'una forma desproporcionada.

Participación de la batalla d'El Númberu[editar | editar la fonte]

La batalla del Númberu foi escenificada camín a Azua cuando l'exércitu encabezáu por Duvergé llogró ganar a los haitianos quebrando la seguridá psico-militar del exércitu invasor. En memoria a esta batalla güei atópase un monumentu que lleva como nome "El Númberu".

La batalla d'El Númberu, foi una batalla importante mientres los años posteriores a la independencia dominicana y foi llibrada'l 17 d'abril de 1849, cerca de Azua de Compostela. Una fuercia de tropes dominicanes, una parte del exércitu del sur, dirixida pol xeneral Antonio Duvergé, atopó una fuercia qu'entepasaba en númberu a les tropes dominicanes con 15 000 homes del exércitu haitianu dirixida pol xeneral Jean François Jeannot.[10]

== Participación na batalla de Las Carreras Unu de los combates más grandes dominicanu-haitianos, foi efectuáu apenes dos díes depués de la batalla d'El Númberu, tres la invasión del enemigu Soulouque. “Las Carreras” foi llibrada nel llugar del mesmu nome, abarganáu a la marxe oriental del ríu Ocoa, ente'l 19 y el 22 d'abril de 1845.

L'exércitu dominicanu foi comandado por Pedro Santana quien invictamente llogró la victoria, depués de díes de combates mientres los cualos destacáronse Antonio Duvergé, Antonio Abá Alfau, Marcos Evanxelista, el Comandante Aniceto Martínez y los capitanes Bruno Arquino y Bruno del Rosario, y aumentó descomanadamente, poro, el so prestíu.[11]

Segundu gobiernu constitucional de Santana (1853-1856)[editar | editar la fonte]

El 15 de febreru de 1853 llevar a cabo eleiciones nes que Pedro Santana ganó la presidencia pal periodu 1853-1857. El so nuevu gobiernu nun foi bien distintu al anterior, caracterizándose por ser despóticu y arbitrariu. Nun xestu conciliador, Pedro Santana decretó una absolución pa gran númberu de exiliaos políticos, anque ente éstos nun s'incluyó a Juan Pablo Duarte, que vivía en Venezuela.

Pedro Santana, al igual que Bonaventura Báez, dedicar a faer xestiones pa llograr un protectoráu d'Estaos Xuníos. España, qu'hasta entós nun amosara gran interés en República Dominicana, esmolecer pol espaciu que Estaos Xuníos podía ganar nel país. Esto motivó que España entainar a roblar delles reconocencies.

Antonio María Segovia, cónsul español, dedicar a entorpecer les negociaciones de Pedro Santana con Estaos Xuníos, sofitó a los sectores enemigos del gobiernu. Amás, en 1856 ufiertó la nacionalidá española a tolos dominicanos que la solicitaren. Un ábanu d'opositores beneficiar de la llamada Matrícula de Segovia, pasando a actuar llibremente sol amparu español.

Los problemes diplomáticos con España, la crisis financiera y el descensu de la popularidá de Pedro Santana fixeron qu'ésti arrenunciara'l 26 de marzu de 1856. El vicepresidente Manuel de Regla Mota, ocupó la presidencia de la República y por un alcuerdu políticu, Báez foi nomáu nuevu vicepresidente, pa depués dar en l'arrenunciu del presidente, y Báez asumir el poder. Báez taba fuera del país dende 1853 por órdenes de Pedro Santana. Bonaventura Báez retornó al país p'asumir el cargu gracies a les xestiones realizaes pol cónsul Antonio María Segovia.

Tercer gobiernu constitucional y l'Anexón (1858-1861)[editar | editar la fonte]

N'agostu de 1858 Pedro Santana dio un golpe d'estáu al gobiernu del Presidente José Desiderio Valverde, en Santiago. So esti gobiernu de facto que s'estendió hasta xineru de 1859, el xeneral Pedro Santana dio en reasitiar la sede del gobiernu en Santu Domingu y depués a llexitimar el so mandatu, convocando a unes eleiciones nes que resultaron escoyíos como Presidente Pedro Santana y Vicepresidente Antonio Abá Alfau, empecipiando'l so nuevu mandatu constitucional el 31 de xineru de 1859.

Mientres esti gobiernu, el país enfrentó una grave crisis económica como resultáu de la Revolución de 1857. Les cortes de madera, que yeren el principal renglón d'esportación, amenorgar considerablemente. La esplotación yera la principal forma de recaldación del pueblu dominicanu, polo que'l gobiernu taba ensin recursos.

Políticamente, los continuos rumores de les intenciones d'una nueva invasión haitiana per parte de Faustin Soulouque calteníen en tensión al país. Les intenciones de Faustin Soulouque nun se concretaron por cuenta de un movimientu d'oposición interna, encabezáu pol xeneral Fabre Geffrard, que lo derrocó n'avientu de 1858. El xeneral Geffrard tenía una actitú distinta y ufiertó garantíes al gobiernu de que los haitianos deseyaben un entendimientu con República Dominicana.

Un problema económicu, heredáu por Pedro Santana de la xestión de Bonaventura Báez, yera la gran cantidá de papel moneda devaluada circulante. Esti dineru fuera emitíu por Bonaventura Báez pa estafar a los tabaqueros d'El Cibao, en 1857.

Pedro Santana siguió faciendo de callao grandes cantidaes d'emisiones monetaries ensin respaldu, perxudicando les finances nacionales. La xustificación pa estes emisiones yera la necesidá de preparar militarmente p'aguantar una posible invasión haitiana.

A pesar de les garantíes ufiertaes pol Presidente Geffrard, Pedro Santana retornó los sos intentos de busca d'un protectoráu con España so la premisa de la inminencia d'un ataque haitianu. En 1859 el xeneral Felipe Alfau viaxó a España pa xestionar un protectoráu cola Reina d'España Sabela II. El mesmu Pedro Santana escribió una carta a la reina na que-y espresaba'l so interés, non nun simple protectoráu, sinón na anexón.

Pedro Santana y los sectores de poder comenenciudos na anexón esperaben que con ésta pudieren beneficiase de distintes maneres, principalmente garantizar los sos puestos y los sos privilexos sociales. España deseyaba que l'anexón paeciera en tou momentu como la voluntá del pueblu dominicanu. Pa tales fines, Pedro Santana dio en axuntase colos xefes militares y sectores políticos más importantes a lo qu'informó y convenció de que sofitaren l'Anexón. Cada unu d'ellos tenía de garantizar l'adhesión de la población. Aquellos que manifestaron desalcuerdu fueron unviaos al exiliu.

El 18 de marzu de 1861, cuando se proclamó l'anexón a España, el pueblu dominicanu confirmó los rumores que corrieren mientres meses. Darréu empezaron a salir los manifiestos de sofitu, tal que fuera alcordáu polos siguidores de Pedro Santana. Santana foi nomáu gobernador de Santu Domingu, pero llueu afayó que les coses nun seríen como él entamara, una y bones les directrices españoles tomaben toles decisiones.

El descontentu algamó inclusive a los sectores anexonistas que nun llograron consiguir los beneficios qu'esperaben. El mesmu Pedro Santana sentíase incómodu cola perda de la so influencia y autoridá. Alegando quebrantos de salú, arrenunció al so cargu'l 20 de xunetu de 1862.

Carauterístiques de los sos Gobiernos[editar | editar la fonte]

  • Mientres el so primer gobiernu estableció impuestos a frutos y productos estranxeros.
  • Realizó la primer emisión de papel moneda.
  • Reabrió la Universidá de Santu Domingu.
  • En 1846 producióse una devaluación de la moneda y prevaleció la corrupción alministrativa.
  • Decretó la espulsión de los Trinitarios.
  • En setiembre de 1858 punxo de nuevu a valir la Constitución de Moca.
  • Buscó la reconocencia internacional.
  • Nel so tercer periodu de gobiernu realizó l'anexón a España.
  • Ratificación de los bienes nacionales.
  • Creación del caudillismo en 1847.

Matrimonios[editar | editar la fonte]

La primer novia de Santana foi la doncella María del Carmen Ruiz, descrita como bien formosa y simpática. Antes del casoriu, Ruiz viaxó escontra Higüey por motivos relixosos y cuando tornaba al Seybo, el so caballu asustóse y ella estrellóse contra una roca y morrió. La muerte de la so prometida causó-y una fonda depresión a Pedro Santana, polo que'l so hermanu ximielgu Ramón decidió llevalo consigo a visitar la so novia Froilana Febles Rivera, que moraba na ciudá d'El Seybo. Pedro namorar de la suegra del so hermanu, doña Micaela Antonio Rivera de Sotu viuda de Miguel Febles Vallenilla, y casóse con ella. Años más tarde, tres un infeliz matrimoniu, Santana enviuda. En 1858, casa con Ana Zorrilla Lauriano (n. 1798), tamién viuda y mayor qu'él.[1][12]

Muerte y testamentu[editar | editar la fonte]

Santana finó'l 14 de xunu de 1864 en careciendo. Según la so acta de fallecimientu, finó de inflamación cerebral; foi soterráu a otru día.[12] Nun tuvo fíos llexítimos coles sos esposes, bien posiblemente porque dambes yeren madures.[1]

Nel so testamentu, Santana mandó los sos bienes a la so vilba Ana Zorilla, el so hermanu allunao y paralítico Florencio Santana, la so tida Dominga, los sos fiyascos Miguel y Loriana Febles, y la so cuñada y fiyasca Froilana Febles. Tamién a los sos sobrinos: Manuel, Francisco y Rafael Santana; y los sos afiaos: Pedro García, Francisco Robiou, Socorru de la Cruz Zorrilla y María de los Santos Núñez; los afiaos de los sos sobrinos: Gerardo de la Cruz Zorrilla y Juan José de la Cruz Zorrilla; y el señor Valentín Familia.[13][14]

Dende 1978, los sos restos xacen nel Panteón de la Patria por disposición del presidente Joaquín Balaguer.[13][15]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de marzu de 2016. Consultáu'l 13 de payares de 2015.
  2. La muerte de Ramón Santana
  3. Manifiestu de 16 de xineru de 1844
  4. Antonio Duvergé (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión). enllaz irrecuperable
  5. 5,0 5,1 «L'embravecíu mellizu de Santana». provinciasdominicanas.org. Archiváu dende l'orixinal, el 6 d'ochobre de 2014. Consultáu'l 6 d'ochobre de 2014.
  6. Los dirixentes de la primer República
  7. L'artículu 210 de la primer Constitución
  8. Fernández-Mota de Cifuentes, María Teresa (1984), Rellación de títulos nobiliarios vacantes, y principales documentos que contién cada espediente que, de los mesmos, caltener nel Archivu del Ministeriu de Xusticia, Ediciones Hidalguía. ISBN 8400057805, 9788400057800.
  9. http://www.bibliotecapolitica.com/media/4724/xuiciu%20a el%20xeneral%20pedro%20santana.pdf (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'el%20xeneral%20pedro%20santana.pdf historial y la el%20xeneral%20pedro%20santana.pdf última versión). Un "procesu" al Xeneral Santana]
  10. Pedro Santana
  11. El Congresu Nacional dominicanu otorgar el títulu de "llibertador de la nación" el 18 de xunetu de 1849 pola so victoria na "Batalla de les Carreres".
  12. 12,0 12,1 Alfau Durán, Vetilio (1949). «Documento Históricos (Coleición y notes de V. A. D.)». Clío (Ciudá Trujillo: Academia Dominicana de la Historia) (83):  p. 17. http://es.calameo.com/read/0005307756985c3dc6678. Consultáu'l 5 de xunu de 2016. «(...) comparecieron de la una parte'l señor Xeneral Llibertador Don Pedro Santana, de cincuenta y ocho años d'edá, fíu llexítimu de los difuntos Pedro Santana y Petronila Familia, vilbu de la difunta Micaela de Riveras, habitante domiciliado nesta ciudá; y de la otra parte la señora Ana Zorrilla, de sesenta años d'edá, fía llexítima de los difuntos Juan Zorrilla y Faustina Lauriano, vilba del difuntu Juan Rodríguez, habitante domiciliada d'esta ciudá (...)
    (...) mandé dar sepultura eclesiástica al cadabre del Escelentísimu Sor. Teniente Xeneral Don Pedro Santana, Marqués de les Carreres, de sesenta y trés años d'edá, natural d'Hinche, maríu en segundes nupcias de Doña Ana de Zorrilla, y fíu llexítimu de Don Pedro y Doña Petrona Familias: Finó ayeri d'inflamación cerebral; recibiendo'l Sacramentu de la estremaunción; fixo testamentu ante'l Notariu Don José Ma. Pérez. (...)».
     
  13. 13,0 13,1 http://www.docelinajes.org/2010/11/el xeneral-pedro-santana-primer-marques-de-les-carrerasy-la identidá dominicana-ii/
  14. http://mocanos.typepad.com/my_weblog/2009/02/el testamentu-de-pedro-santana.html
  15. http://www.educando.edu.do/articulos/estudiante/fallecimientu-de-pedro-santana/

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]