Ubrique

Coordenaes: 36°40′47″N 5°26′43″W / 36.6797°N 5.4452°O / 36.6797; -5.4452
De Wikipedia
Ubrique
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Cádiz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Ubrique (es) Traducir Mario Casillas (en) Traducir
Nome oficial Ubrique (es)[1]
Códigu postal 11600
Xeografía
Coordenaes 36°40′47″N 5°26′43″W / 36.6797°N 5.4452°O / 36.6797; -5.4452
Ubrique alcuéntrase n'España
Ubrique
Ubrique
Ubrique (España)
Superficie 71 km²
Altitú 330 m
Llenda con Benaocaz, Villaluenga del Rosario, Xerez de la Frontera, San José del Valle, Arcos de la Frontera y Cortes de la Frontera
Demografía
Población 16 363 hab. (2023)
- 8203 homes (2019)

- 8394 muyeres (2019)
Porcentaxe 1.31% de provincia de Cádiz
0% de Andalucía
0.03% de España
Densidá 230,46 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ubrique.es
Cambiar los datos en Wikidata
Ubrique dende l'entamu de la calzada romana

Ubrique ye un conceyu español, allugáu nel sur d'Andalucía, na sierra de Cádiz. Según l'INE, nel añu 2016 cuntaba con 17.766 habitantes. La so estensión superficial ye de 71 km² y tien una densidá de 244,75 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 36º 40' N, 5º 26' O. Asítiase a una altitú de 337 metros y a 118 quilómetros de la capital de provincia, Cádiz.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Ubrique ye un pueblu que forma parte de la Ruta de los pueblos blancos, tando na entrada del Parque Natural de Grazalema y del Parque Natural Les Sufrerales.

Gracies al so allugamientu, permanez arrodiáu d'un paisaxe predreso característicu de sierres nes qu'abonda una gran diversidá de flora (olivares, pinsapos, sufreres, encines, etc.) y una fauna abondosa (utres lleonaes, alimoches, etc.), esistente principalmente sobre les zones montascoses más altes asitiaes nel valle del Barcal. El ríu Ubrique estremar pola metá, anque tamién cunta con otros ríos como'l Tavizna.

Ríu Tavizna

Historia[editar | editar la fonte]

Nes sos proximidaes alcontráronse los restos de la ciudá romana denomada Ocurris. Non bien lloñe mas tamién se construyó en dómina musulmana una fortaleza llamada Cardela, qu'anguaño se llama Castiellu de Fátima . Foi conquistada en 1485 por Rodrigo Ponce de León, Duque d'Arcos, pasando en 1490 a pertenecer a la casa d'Arcos.

Yá nel sieglu XVIII instálense múltiples fábriques de piel que siguen la tradición musulmana de la marroquinería. Mientres la primer república vivió una dómina convulsa llegando a tener dos gobiernos llocales, nun términu municipal en que les posesiones del duque de Osuna yeren predominantes.[2]

Anguaño ye unu de los principales centros de trabayu de la piel d'Europa.

Economía[editar | editar la fonte]

Ubrique vive de la so industria de la piel. La piel de Ubrique ye reconocida internacionalmente nel sector marroquinería.[3]

Anguaño ta tan desenvuelta la Industria de la Piel en Ubrique que fabrica pa les marques más importantes del mundu, por casu Loewe, de resultes, un altu porcentaxe de la so producción espórtase. Esti suministru de la fabricación d'artículos de piel a les marques más importantes del mundu convertir nesti sentíu nel pueblu de la serranía de Cádiz más actualizáu en moda a nivel internacional. Al acabar la fabricación de los sos artículos de piel nes pasareles de moda con más pesu del mundu.

Demografía[editar | editar la fonte]

UBRIQUE - Piramide de población - Padron 2014

Gráfica d'evolución demográfica d'Ubrique ente 1900 y 2005
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Nesta gráfica que nos dexa l'Institutu Nacional d'Estadística d'España, vese claramente y haise de puntualizar a destacar el pasu demográficu qu'esiste ente los años 60, 70, 80 y 90. Onde l'aumentu de población ye fuertemente cosiderable. Esti pasu de barres que s'amuesa na gráfica, ye frutu de como mentemos nel apartáu d'economía de Ubrique, de la importancia de la Industria de La Piel en Ubrique na población.

Na década de los sesenta, Ubrique empieza un camín de desenvolvimientu industrial más eleváu, a mayor escala na producción de artículos de piel. Darréu yá nos años setenta esti desenvolvimientu ye mayor a pesar de la crisis económica que sufrió esta década, que nun pudo con esta puxanza qu'emburriaba Ubrique. Anque sí se vio afeutáu pola crisis, de forma parcial y non total. Viéndose afeutaes delles fábriques llevemente y n'otres sicasí más fuerte foi'l sacudión. Pero como yera tan fuerte la gran producción de artículos de piel que yá esistía nesti pueblu nun pudo ganar a esta industria del sector de la piel. Por ello curiosamente vese l'aumentu de población en Ubrique nos años sesenta y setenta. Siendo asina qu'en Ubrique non yá nacíen más neños, sinón que tamién yeren cada vez más les families de los pueblos de la contorna qu'emigraben a Ubrique en busca de trabayu y bienestar pa les sos families, frutu de too ello de la Industria de La Piel de Ubrique. Por ello, nesti pueblu esisten munches families que los sos antecesores nun pertenecen a Ubrique.
Yá nos años ochenta y noventa vese reflexáu l'asentamientu d'esta población con un aumentu demográficu, consecuencia del desenvolvimientu de la Industria ubriqueña, a partir de los noventa y hasta la fecha actual llega un equilibriu nel númberu d'habitantes, atopándose ente los 17.000 y 18.000 habitantes.

Anguaño'l sector industrial de la marroquinería da emplegu al 53% de la población activa.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Castiellu de Fátima
  • Ocuri, ruines romanes del s. II *

Castillo de Fátima, ss. XII-XIII: Atopar nel lladral sur de la sierra de la Siella. Configurábase como un fuerte bastión defensivu qu'exercía'l control nel pasu occidental al valle del ríu Ubrique. Foi una posición estratéxica por que la so posesión enfrentar musulmanes y cristianos, pasando d'unos a otros socesivamente, hasta qu'a finales del sieglu XV empezó a ser propiedá de los duques d'Arcos. Lo que queda d'esti monumentu evidencia con exhaustividad qu'atopamos ante una fortaleza de la dómina de la dominación árabe, razón pola que podríamos fechala en redol a los sieglos XII Y XIII. Presenta un manifiestu deterioru y nes sos téuniques constructives visualizamos una cierta diversidá corno manifestar los restos de les sos torres defensives y los sos barcales.

  • Caserío de la zona alta, ss. XVII-XIX.
  • Fonte de los Nueve Caños, d'orixe romanu.
  • Conceyu. El conceyu ye un bon esponente de l'arquiteutura civil neoclásica de la primer metá del sieglu XIX. La so fachada integrar na superposición de dos figures xeométriques pures: un cuadráu coronáu por un triángulu, y los elementos arquiteutónicos que lu articulen son pilastres, entablamentos, vanos de mediu puntu, que son esenciales del clasicismu que reina nesti estilu decimonónicu.
  • Casa Dintel. L'orixe de la Casa Dintel remontar al sieglu XVI. Foi adquirida por un confiteru d'orixe italianu, que fizo del dintel una pequeña obra maestra. Atópase compuesta por pequeñu azulexos que formen un mosaicu, representando una pequeña escena de la ópera italiana “Duce Amore”.
  • Casa Solariega. La construcción data de 1925. Ta allugada nel marcu de les cases qu'encuadren el cascu antiguu, concretamente na Plaza del Conceyu. La peculiaridá d'esti edificiu atópase na so fachada, na que destaquen los murales con representaciones de mitoloxía romana y motivos florales.
  • Edificiu ABC (Santa María) L'edificiu ye conocíu popularmente col nome de Santamaría n'honor a un entamador manchegu que llegó a Ubrique nel añu 1916 y creó en 1931 nesti edificiu una de les más importantes fábriques de piel. Santamaría considérase'l pioneru de la comercialización marroquinera en Ubrique. La fábrica ocupó naquella dómina la fachada central, qu'amás ta flanqueada por dos viviendes singulares. D'éstes destaquen los murales de los patrones de Ubrique, a la derecha San Sebastián y a la izquierda la Virxe de los Remedios. El curiosu fundamental d'esti edificiu señorial ye que ta ricamente afatáu por azulexos de cerámica, con representaciones florales y xeométriques. A la vista fáense presentes los sos xardinos, onde sobresal una fonte central y bancos que los sos azulexos tán afataos con flores, escudos, animales, secuencies del Quixote y cuadros de Goya.
  • La Fonte de la Plaza. Ye un monumentu qu'enmarca cuatro surtidores d'agua. Atópase conformáu por una base flanqueada por pilastres toscanes, cuerpu amparáu ente pilastres superpuestes ente les qu'apaez la siguiente inscripción: “A ESPENSAS D'ESTA VILLA FIXO ESTA OBRA SIENDO CORREXIDOR EL SR. D. FERNANDO MÁRQUEZ BARREÑU. AÑU 1727″. Presenta un frontón triangular rotu con cruz y pináculos esféricos.
  • El Rodendu
  • La Calzada Romana
  • Trés Crucies Dende la entrada del pueblu, puede apreciase una cruz peculiar alcontrada nel tayo de la sierra, qu'al pie de otros dos, Viñuela y del Benalfí, formen los símbolos d'una antigua lleenda popular.
  • Cascu Históricu El cascu históricu de Ubrique alcontrar na zona alta ente sieglos XVI y XVIII, empezando una espansión escontra les zones baxes nel sieglu XIX que va dar llugar al Ubrique modernu. Les cases orixinales participen de la típica tipoloxía serrana, con murios de mampostería, cubierta a dos agües de texas, con puertes y ventanes rectangulares o rebaxaes, y balcones o pequeñes ventanes nos cuerpos cimeros. Como asocede n'otres llocalidaes serranes, dalgunes d'elles allúguense sobre la mesma roca caliar que les arredola.
  • Peñón de la Magüeta Allugáu nel cascu antiguu. Enseña la manera nel que los ancestros de los ubriqueños afixeron el terrenal empedrado a la construcción de les primitives viviendes nes qu'habitaron.

Edificios relixosos[editar | editar la fonte]

Recuerdo del Muséu de la Piel de Ubrique
  • Conventu de Capuchinos, s. XVII. Anguaño alluga la sede del Muséu de la Piel de Ubrique. Presenta les dependencies propies del monesteriu barrocu (portería, ilesia y conventu) y nel so interior la ilesia consta d'una sola nave de planta de caxón cubierta por bóveda de cañón y cúpula semiesférica nel presbiteriu. El retablu mayor atópase presidíu pola venerada imaxe de Ntra. Señora de los Remedios, Escelsa Patrona de Ubrique, datada a principios del sieglu XVII y de gran devoción y ciñu na llocalidá. A entrambos llaos atópense les imáxenes de San Rafael Arcánxel y Santa Teresa de Jesús, asitiándose na parte alta del retablu mayor la imaxe del Beatu Frai Diego José de Cádiz y dos pintures que representen a San Miguel Árcangel y a La Piedá, dambes del sieglu XVIII. Tamién s'atopen nel so interior la imaxe del Sagráu Corazón de Jesús, presidiendo un pequeñu altar nel presbiteriu, la Inmaculada Concepción, asitiada nuna pequeña capiya y les imáxenes del Stmu. Cristu del Perdón, Jesús na so Entrada Triunfal en Xerusalén, San Franciscu d'Asís y Jesús Resucitáu nos sos respeutivos retablos. Nel esterior la fachada ta presidida por un atriu con tres arcos de mediu puntu, ventana coral y frontón triángular con óculo nel tímpanu. Nel atriu puede contemplase un retablu cerámicu d'elevaes dimensiones onde se representa al Beatu Frai Diego José de Cádiz xunto a la devotísima imaxe de Ntro. Padre Jesús del Gran Poder de Sevilla. Al pie de la puerta d'entrada atopa un retablu cerámicu onde se representa a Ntra. Señora de los Remedios.
  • Ilesia de Jesús Nazarenu, ss. XVI-XVIII. Nel so orixe tuvo dedicáu a San Sebastián, Patrón de Ubrique, y ocupaba el centru del entós campusantu de la población, siendo amás la sede canónica de les antigües organizaciones gremiales de la llocalidá. Tocantes a la so arquiteutura: componer d'una nave central con dos pequeñes naves llaterales adosaes a entrambos llaos. El retablu mayor atópase presidíu pola imaxe de Ntro. Padre Jesús Nazarenu(1940), ente que'l retablu de la nave llateral esquierda atópase presidíu pola imaxe de María Santísima de la Estrella(1960), siendo estes dos imáxenes titulares de la Real Hermandá de Ntro. Padre Jesús Nazarenu, establecida canónicamente nesta Ilesia. Nel so interior tamién s'atopen la imaxe de San Isidro Llabrador, de gran valor artísticu datada nel añu 1943, según la imaxe del Duce Nome de Jesús datada nel sieglu XVIII.
  • Ilesia de San Antonio, s. XVI-XIX. Nel so orixe foi una ermita y darréu, cola reforma llevada a cabu nel sieglu XVII, desempeñó la función de templu parroquial. Tocantes a la so arquiteutura, presenta una sola nave cubierta por bóveda de cañón y de media naranxa na cabecera. Nel so esterior, la so espadaña ye un referente estilístico y monumental, hasta convertise nun emblema y símbolu de Ubrique. Dicha espadaña consta d'una amplia base cuadrada na qu'apaecen trés baldíos de mediu puntu y dos cuerpos cimeros articulaos por pilastres, el primeru col reló y el segundu col cuerpu de la campana coronáu por un frontón curvu. El so retablu mayor, atópase presidíu pola imaxe de San Antonio de Padua, obra de Francisco Buiza, de gran valor artísticu y con un ricu estofado al temple na policromía del vezu, y les imáxenes de San Xuan Evanxelista y del Inmaculáu Corazón de María dambos llaos. Nel presbiteriu atopamos un pequeñu altar onde se venera la imaxe de San Nicolás de Bari, de pequeñes dimensiones y que cunta con una gran devoción ente los feligreses. Yá na nave central, encotramos dos hornacina a la so esquierda y derecha. La fornica asitiada nel llau esquierdu atópase presidida pola imaxe del Stmu. Cristu Yacente, mientas que na fornica del llau derechu atopa la imaxe de Ntra. Señora de la Medaya Milagrosa.
  • Ilesia de San Xuan de Letrán, ss. XVI-XIX. La so construcción empecipiar nel sieglu XVI. Tien una planta de forma rotonda. La so fachada principal cuenta con pares de pilastres xóniques, con vanos nos espacios esistentes ente los soportes y gran arcu toral qu'acovez la portada principal; ta inspirada nel modelu albertino de San Andrés de Mantua.
  • Ilesia de San Pedro, s. XIX. Construyida pol arquiteutu ubriqueño Miguel de Olivar Guerrero.
  • Ilesia Parroquial de La nuesa Señora de la O. Nun se sabe con exactitú la fecha de la so construcción, anque llabores d'investigación dícennos: ".. cien años dempués de construyida..., llevar a cabu unes importantes obres de restauración empobinaes por Pedro Díaz de Palaciu, muertu en 1636". De planta basilical, consta de tres naves llonxitudinales, dixebraes por robustes columnes toscanes y arcos de mediu puntu. La nave central presenta una cubierta con bóveda de cañón y d'arestes nes naves llaterales. Los trés naves terminen en tres capilla cubiertes por cúpules semiesfériques sobre pechinas, decoraes con pintures murales comunicaes ente sigo. Na cúpula central destaca una pintura de la Sagrada Familia, tando representaos los dolce Apóstoles nes cúpules llaterales. Tocantes a les capiyes, la nave central ye presidida nel so retablu mayor pola imaxe d'un Crucificáu de belles facciones y estilizada anatomía, obra de Castillo Latrucci. La nave llateral derecha ye presidida nel so retablu de la capiya sacramental pola pervalible imaxe de Ntra. Señora de la O, obra de Jerónimo Hernández realizada en 1575. Esta imaxe de gran valor históricu y artísticu vien de la llocalidá de Carmona. Asitiándose xunto a la puerta que da accesu a la Plaza del Conceyu, atopamos a la so esquierda nun bellu retablu de tonalidaes nidies les imáxenes de Ntro. Padre Jesús Cautivo y Rescatáu y María Stma. De La Esperanza. Siguida atopamos nuna pequeña fornica la imaxe de Santa Ángela de la Cruz a la cual sígue-y una senciella fornica cola imaxe de Ntra. Señora de los Dolores, atribuyida al imaginero sevillanu Juan de Astorga (1812). Frente a esta atopa la bella pila bautismal de mármol. La nave llateral esquierda acueye nel so retablu central la imaxe de Ntra. Señora del Carmen. Sígue-y una fornica cola imaxe de San Sebastián, patrón de la llocalidá. Xusto debaxo la fornica del patrón atopamos una pequeña fornica coles reliquies del Santu. Lliga a esta nave atopamos nos sos respeutivos retablos les imáxenes de San José, San Vicente de Paul, Ntra. Señora del Pilar, Santa Rita de Casia y El Sagráu Corazón de Jesús. Na capiya del Sagrariu asítiase una pintura de la Inmaculada Concepción. Destaca'l bellu y arrogante Sagrariu d'orfebrería platiada. Al llau de la puerta que da accesu al coru atopamos un retablu cola imaxe de la Virxe de Fátima. Nel esterior, la fachada ye senciella, asitiándose la portada principal nel muriu que da a la Plaza del Conceyu. Destaca la so torre campanariu, de planta ochavada y coronada por un chapitel apiramidado.
Vista de Ubrique dende'l Puertu del Moyón de la Víbora
  • Ermita del Calvariu, s. XVIII. Alzada pol capuchín Fray Buenaventura de Ubrique hacia l'añu 1700, esti templu de pequeñes dimensiones teníase como última Estación del Via-Crucis que partía de la Ilesia de San Antonio. Nel so interior venerar a la imaxe d'un Crucificáu. En 1801 foi ampliada. Del esterior destaca la cencellez de la so fachada tando presidida por un campanariu triangular que la so campana data del añu 1966, col nome de Santa María de los Ánxeles.
  • Capiya de la Residencia de Vieyos. Ye una capiya pequeña onde tán presentes les Hnas. Terciaries Franciscanes del Fatáu de María. El presbiteriu atópase presidíu pola imaxe de la Divina Pastora y no fondero una bella vidrera que representa'l "Cantarada de les criatures" de San Franciscu d'Asís.

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

Ubrique dende Benaocaz

Lleendes[editar | editar la fonte]

Les lleendes más conocíes del pueblu de Ubrique son les que se dar# en esponer de siguío:

LLEENDA DE LOS TRÉS CRUCIES

Cunta la lleenda que na primer metá del sieglu XVIII, hubo una nueche de nube na que tol pueblu taba medrosu porque creía que les piedres de les sierres qu'arrodien Ubrique podríen esprendese y cayer sobre'l pueblu.

Por esta razón, allegaron al Padre Bonaventura, que oró por que la nube y l'agua cesaren.Tres aquella nueche, el Padre Bonaventura asitió trés crucies en tres picos de Ubrique: Benalfí, el Tajo y la Viñuela, y bendicir con cuenta de que protexeren al pueblu de nubes como l'anterior.

Diz la lleenda, el día en qu'esos trés crucies cayeren, el pueblu ubriqueño quedaría soterráu poles roques. Na actualidá, namái permanez de pies una de los trés crucies, la denomada Cruz del Tajo.

La esistencia d'estos trés crucies queda demostrada nuna lletra flamenca d'aquella dómina, que nos desvelaba que:

Ubrique tien trés crucies Enriba de los sos montes, Trés manantiales grandiosos Que broten de les sos coraes…

LLEENDA DE LA VIRXE DE LOS REMEDIOS

Según cuenta la lleenda, va munchos sieglos tras, vivió un pastor coles sos oveyes nel campu xunto al Cuetu del Rodiu”. El pastor conocía un pozu allugáu nesta zona, y por esti motivu decidió dir a per agua. Al llegar, sorprender al ver una muñeca no fondero. Llogró sacala y meter nel so zurrón pa regala-y la a la so fía al tornar al pueblu. Pero al llegar al so llar, diose cunta que la muñeca nun taba nel zurrón.

A otru día tornó de nuevu al pozu y atopó la muñeca de nuevu nel pozu. Sicasí, esta vegada guardar na manga de la so camisa faciéndo-y un nuedu pel furacu, pero tampoco funcionó y de nuevu la muñeca sumió al tornar a casa.

De nuevu, topar nel mesmu llugar y esta vegada fixo dos nuedos, unu enriba y otru embaxo, anque tampoco funcionó. Tres veces más asocedió lo mesmo, de cuenta que decidió dir fala-y d'asuntu al cura del pueblu. El cura afayó que tenía de ser obra de la Virxe y decidió construyir una ermita no más alto del Cuetu del Rodiu”, nun llugar bien cercanu al pozu. N'empezando a faer la ermita, decatar de qu'acaldía atopaben destruyíu'l doble de lo construyío, lo cual dio-yos a entender qu'aquel llugar nun yera del presto de la Virxe. Por esti motivu, fueron camudando de llugar hasta topar aquél nel qu'apaecía construyíu'l doble de lo que llevaben construyíu, y entendieron esto como una señal d'aprobación de la Virxe. Ellí atópase entá güei na actualidá la ermita de la Virxe de los Remedios.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Calzada romana a Benaocaz

Ente les fiestes más destacaes de Ubrique podemos destacar les que se dar# en esponer de siguío:

Gastronomía[editar | editar la fonte]

Deportes[editar | editar la fonte]

Rally[editar | editar la fonte]

La Xubida a Ubrique Benaocaz ye una prueba de referencia a nivel nacional (puntúa pal Campeonatu d'España de monte), y celebró yá 22 ediciones[5]

Baloncestu[editar | editar la fonte]

Ubrique cuenta col equipu de baloncestu CABU (Club d'Amigos de Baloncestu de Ubrique). Empezó la so actividá na lliga del 1980-1981, en creándose nel añu 1979. La primer participación nun Campeonatu d'Andalucía producir por parte del equipu Xuvenil Femenín na temporada 85-86. Darréu nel añu 86-87, fúndase formalmente'l club yá sol nome CABU, y na temporada siguiente, 87-88, xubió l'equipu Senior Masculín a 1ᵉʳ División Andaluza.

Un acontecimientu significativu producir na temporada 90-91, col III tornéu de Baloncestu de Ubrique y la participación del Campeón d'Europa, Jugoplástica de Split. (POP'84) contra'l Unicaja de Málaga.

Nel apartáu urbanu, Ubrooklyn 3x3 fundir en 2005 como club ensin ánimu d'arriquecimientu col lema "Ye un sentimientu y un movimientu" que dignifica l'oficiu del artista y el deportista. Defende y actúa conforme a los principios del olimpismu, apostar por un deporte gratuito, ensin interés políticu nin personal, onde s'esfruta primero que se compite y premia l'actitú del deportista primero que la resultancia. Cada añu entama eventos, entrenamientos y esposiciones de calter social,[6][7] actuando d'embaxador de Ubrique, y celebrando una fiesta final na mesma llocalidá. Recibió'l sofitu d'artistes como Nach o'l Chojin, xugadores o entrenadores d'altu nivel como Xavi Pascual, Anicet Lavodrama, Boniface Ndong o Nacho Martín.[8][9] Dende los sos entamos entamó más de 300 eventos, axuntando alredor de 5.000 equipos de baloncestu 3x3 y una participación en redol a los 20.000 xugadores. Dientro de les zones onde cooperó tán los 44 pueblos de Cádiz, les 8 provincies d'Andalucía, siquier una ciudá de les 52 provincies del país, y más d'un centenar d'estaos ente América, África y Europa.[10]

Ubrooklyn 3x3 - 2009
O3x3

Ciclismu[editar | editar la fonte]

El ciclismu ye una actividá con munchos siguidores en Ubrique. Delles etapes de pruebes profesionales como la Vuelta a Andalucía celebráronse nesta llocalidá, incluyendo los finales de les etapes 8ª de la edición de 2002 y 5ª de 1990 de la Vuelta a España. En Ubrique esisten dellos clubes ciclistes pero la Asociación Ciclista de Ubrique (ACU) ye la más veterana (fundada en 1988). [11]

Naturaleza[editar | editar la fonte]

Vista de Ubrique dende la calzada romana

Parque Natural Les Sufrerales

Suelu, mugor y aprovechamientu tradicional fueron los factores determinantes pa caltener la mayor masa caltenida y granible de sufreral de la Península Ibérica, el Parque Natural Les Sufrerales.

Asitiáu na provincia de Cádiz y parte de Málaga, estender dende la sierra hasta'l nuevu Parque Natural del Estrechu, presentando gran diversidá de relieves y paisaxes. Esta riqueza reflexar en tolos ámbitos: flora, fauna, climatoloxía, hestoria y folclor, constituyendo un llugar ideal pa visitar y esfrutar d'actividaes tan diverses como la recueya de cogordes y la práutica de deportes na naturaleza.

El principal responsable d'esta riqueza ye l'agua, que ta presente en numberosos ríos, regueros y banzaos que, amás d'abastecer a la provincia, son aptos pa la pesca y actividaes recreatives. Pero sobremanera destaca'l mugor proveniente de la mariña, que s'atropa formando montes de borrina en valles estrechos y fondos denominaos canutos. Nestes condiciones caltién una flora bien singular, perteneciente a la Era Terciaria, la Laurisilva. Carauterizar por fueyes llises y brillantes, qu'aprovechen el mugor y escasa lluz que dexen pasar los omeros que bordien los canutos. Asina, ente l'arume del lloréu, la guapura del ojaranzo en flor, elegantes durillos y xardones, va caminar por esta especie de selva, en compañía de los soníos del mierlu acuáticu, l'arteru martín pescador y les papudes o pinzones, que s'escuenden ente los felechos.

Los suelos d'arenisca, que favorecieron el trupu sufreral, tamién alluguen caxigales y carbayu andaluz nes zones más húmedes. Nestos bosquetes cacen les águiles calzaes, culebreras y ratoneres, amás d'azores, gavilanes y cárabos. Nos altores, asomen les roques y sobre el suelu probe apaez la herriza, trupa carba achaparrada de distintes especies afeches a suelos ricos en metales como l'aluminiu, ente les qu'abonden, por casu, les arumoses. Nesti espaciu habiten la cabra montés y numberosu aves de presa, destacando la utre lleonada, alimoche, águila perdicera, uxu real y ferre pelegrín.

Nes zones baxu y magrizu apaez el acebuchal esclariáu dende tiempos inmemoriales pa dexar pasu a la campera que va alimentar el ganáu típico de la zona, la vaca retinta. Nes fasteres, apaez la carba mediterránea, con jaras, uzes, cantuesos, torviscos y majuelos. Por ellos escurre'l corzu moriscu, autóctonu y emblema de caza mayor, amás del gamo, venáu y carnívoros como ginetas, melandros y sobremanera meloncillos, cola mayor población de la península.

Nun Parque tan completu y diversu, caben otres actividaes, que van del montañismo nel picu del Barcal o'l Picacho; la espeleoloxía nel enclave Ramblazo-Motillas, o'l descensu de cañones n'El Gargüelu de Buitreras, una de les poques árees preparaes pa esta práutica de riesgu y que pola so singularidá foi declarada Monumentu Natural.

Pa los más tradicionales encamiéntense les rutes a caballu, como les establecíes en La Almoraima.

Parque Natural Sierra de Grazalema

A caballu ente Cádiz y Málaga, apaecen estes sierres de relieves abruptos y oldeaos por causa del so convulsa historia xeolóxica. La erosión producida pel agua creó cañones de gran guapura, como'l Gargüelu Verde que, con 400 metros de fondura, garantiza un magníficu descensu. Coles mesmes anició un llaberintu soterrañu de torques y covarones ente les que destaca'l complexu Hundidero-Gatu. Trátase de la cueva de mayor llargor d'Andalucía, destacable por envernar nella unos 100.000 esperteyos, la mayor población d'España.

logo_pn_sierra_grazalemaEn esti espaciu, colos visos más altos de la provincia de Cádiz, les ascensiones a cumes como El Torrexón o El Reló son clásiques ente montañeros. Pa esguilar esisten roquedos y parés en Peñón Grande, Aguya de los Palombos y Peñaloja, en Grazalema, Cortaos de Montejaque y Beaoján y La Veredilla, La Diaclasa y Cintillo, en Benaocaz.

L'elementu más emblemáticu del Parque, amás del trupu monte mediterraneu d'encines, sufreres y caxigales, ye'l pinsapo, principalmente concentráu na Sierra del Pinar, por ser el llugar más lluviosu de la Península. Esta especie ye descendiente de los abetos centroeuropeos que formaben equí grandes montes nes dómines glaciares. Güei estos pinsapos habiten namái nesti espaciu, nel Parque Natural Sierra de les Nieves y en Sierra Bermeya (dambos na provincia de Málaga). La visita al pinsapar, según a otros enclaves de la Zona de Reserva, puede realizase namái en delles dómines del añu y con llimitación de visitantes, polo que s'encamienta solicitar información previa.

pn_sierra_grazalema_1Otru puntu d'interés ye'l cursu altu del ríu Majaceite, onde puede reparase a la llondra, y onde les sos llameres, sauces y álamos formen un característicu monte en galería. Estes y otres especies, hasta 300, pueden contemplase nel cercanu xardín botánicu El Castillejo, xunto al centru de visitantes El Monte.

La caltenida vexetación da llugar tamién a una rica fauna, calteniendo con granes, frutos serondiegos y camperes al venáu, corzu, coneyu, perdiz y la cabra montés. Destaquen les numberoses aves, con 136 especies distintes, como l'águila perdicera y la utre lleonada, esti postreru tien equí les mayores colonies d'Europa. Completen l'ecosistema otros carnívoros emblemáticos como la gineta y papalba, ferre pelegrín, águiles calzada y culebrera y uxu real.

El visitante va poder conocer la riqueza del Parque a cuerpu por numberosos itinerarios señalizaos o a caballu; dende l'aire, na ala delta y el parapente en Cuetu Albarracín (El Monte); y, dende l'agua, practicando piragüismu nel banzáu de Zahara-Gastor. Una de les rutes más importantes, l'antigua calzada romana, comunica Benaocaz con Ubrique, conceyu famosu pol so tradicional marroquinería y prendes de piel. La Cueva de la Pileta en Benaoján, conocida internacionalmente poles sos muertes prehistóricos, representa un verdaderu muséu natural que la so visita ye bien recomendable. Pa los amantes del turismu cultural la ruta de los pueblos blancos representa una gran oportunidá de conocer parte del legáu árabe n'Andalucía.

A destacar la gran cantidá y variedá de rutes de senderismo, munches de les cuales escurren por paisaxes de gran guapura.

Parque Rafael Alberti

Ruta de los Miradores

La Ruta de los Miradores ye de bon accesu y de baxa dificultá que percuerre na so mayoría'l Cascu Antiguu y, pa los más atrevíos, arrodia a Ubrique polos sos cuatro puntos cardinales. Anque de primeres paecen xubíes fuertes, tomando aliendu y despacito, son el pasu diariu de tolos ubriqueños.

Rutes en bicicleta de monte

L'Asociación Ciclista de Ubrique pon a disposición de los amantes del ciclismu'l Calendariu de rutes en bicicleta de monte 2014-2015 según el Calendariu cicloturista 2015.

Dichu calendariu atópase constituyíu por 23 rutes en bicicleta de monte y 22 en bicicleta de carretera, escurriendo toles etapes polos Parques Naturales Sierra de Grazalema, Les Sufrerales, Sierra de les Nieves y Sierra Nevada, polo que podrá esfrutase d'esta forma d'arrogantes paisaxes y de una amplia variedá d'espacios naturales.

Pa una mayor información puede aportar al blogue oficial de l'Asociación Ciclista de Ubrique.

Senderos a caballu

Na parte más meridional de la Sierra de Cádiz, en plena Ruta de los Pueblos Blancos, el términu municipal de Ubrique alcontrar nel noroeste de la provincia, formando la frontera de dos de los Parques Naturales más importantes d'Andalucía. A la so derecha, el Parque Natural Sierra de Grazalema, con un estensu monte de pinsapos, reliquia de la Era Terciaria y, a la izquierda, el sufreral más estensu de la Península Ibérico y uno de los mayores del mundu, el Parque Natural Les Sufrerales.

Los Senderos a caballu de Puertu Calvito y del Moyón de la Víbora alcontrar ente estes formoses paraxes, que la so naturaleza caliar llevar a convertise nuna zona morfolóxicamente singular dientro de los Cordales Béticos, designaes como Zones d'Especial Proteición pa les Aves, ya incluyíes na propuesta de la Comunidá Autónoma d'Andalucía como Llugares d'Importancia Comuñal.

Amás de poder ser percorríos a caballu, estos senderos ufierten la posibilidá de percorrese a cuerpu.

Senderos a cuerpu

Ubrique, por cuenta de la so privilexada situación xeográfica ente los Parques Naturales Sierra de Grazalema y Les Sufrerales, ye un llugar inmeyorable pa la práutica del senderismo y el contautu direutu cola naturaleza.

Al traviés de les siguientes páxines estrayíes de la publicación "300 senderos de la Provincia de Cádiz" editada pol Serviciu de Mediu Ambiente de la Diputación Provincial de Cádiz va poder conocer distintos datos d'interés sobre los nueve senderos alcontraos en Ubrique y la so contorna, siendo estos los siguientes: Ocuri, Castillo de Fátima, Caleyón de les Mocitas, Cuetu de los Batanes, Xubida a la Cruz del Tajo, Gargüelu de Millán, Moyón de la Víbora, Nacencia de Garciago y Gargüelu de Barrida.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Patrimoniu cultural de Ubrique na base de datos del Patrimoniu Inmueble d'Andalucía. Institutu Andaluz del Patrimoniu Históricu