Benaocaz

Coordenaes: 36°42′00″N 5°25′00″W / 36.7°N 5.4166666666667°O / 36.7; -5.4166666666667
De Wikipedia
Benaocaz
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Cádiz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Benaocaz Juan María Mangana Macías
Nome oficial Benaocaz (es)[1]
Códigu postal 11612
Xeografía
Coordenaes 36°42′00″N 5°25′00″W / 36.7°N 5.4166666666667°O / 36.7; -5.4166666666667
Benaocaz alcuéntrase n'España
Benaocaz
Benaocaz
Benaocaz (España)
Superficie 69.39 km²
Altitú 793 m
Llenda con Grazalema, Villaluenga del Rosario, Ubrique, Arcos de la Frontera y El Bosque
Demografía
Población 714 hab. (2023)
- 356 homes (2019)

- 315 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.06% de provincia de Cádiz
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 10,29 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
benaocaz.es
Cambiar los datos en Wikidata

Benaocaz ye un conceyu español de la provincia de Cádiz, Andalucía. Atopar al nordeste de la provincia de Cádiz, na zona más occidental del Cordal Béticu, concretamente na Sierra del Endrinal, al sur del ríu Tavizna, atopándose'l so términu municipal dientro del Parque Natural Sierra de Grazalema, sacante la zona más occidental que s'atopa nel Parque Natural de Les Sufrerales. Forma parte de la Ruta de los Pueblos Blancos: el so términu municipal llenda al norte con Grazalema; al sur con Ubrique; al este con Villaluenga del Rosario; y al oeste col d'El Monte. Según l'INE, nel añu 2016 cuntaba con 694 habitantes. La so estensión superficial ye de 69'40 km² y tien una densidá de 10 habitantes/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 36° 42′ 0″ N, 5° 25′ 0″ W. Asítiase a una altitú de 793 msnm, aproximao equidistante al respective de los nucleos urbanos de Sevilla (130 km), Málaga (140 km) y Cádiz (125 km).

Historia[editar | editar la fonte]

Esisten muertes de presencia humana dende la prehistoria, tando'l neolíticu presente na (Torca de la Veredilla, S. VI. e.C.) y en distintes cueves de la Manga. La presencia libiu-fenicia atópase nes vegues del Ríu Majaceite, la Celta na parte oriental del términu y atestíguase presencia Ibérica y Romana, siendo de la romana l'antiguu camín de la Manga y el Regueru Secu, onde entá esisten restos de la calzada que comunica Benaocaz con Ubrique, de les poques que se caltienen na Sierra de Cádiz.

Como aldega Benaocaz fundar los árabes nel añu 715, tando baxu dominación islámica hasta que foi reconquistada a favor de los cristianos en 1485 por Don Rodrigo Ponce de León y Núñez, quien tamién esi añu conquistó: Archite, Castiellu de Aznalmara, Castiellu de Cardela, Ubrique, Villaluenga del Rosario y Grazalema; conocíes toes estes villes, incluyida Benaocaz, por "Les Siete Villes".

Coincidiendo col final de la Guerra de Granada y rematáu el procesu históricu de reconquistar, los Reis Católicos conceden a Don Rodrigo Ponce de León y Núñez (VII señor de Marchena, III conde d'Arcos, II y postreru marqués de Cádiz, I duque de Cádiz (1.484)) n'avientu de 1490 el Señoríu de les Siete Villes y l'I Marquesáu de Zahara, en pagu por reconquistar "Les Siete Villes" 1485 y la villa de Zahara de la Sierra 1483. Llogrando amás el Palaciu de Marchenilla (llugar onde se funda y alluga la llocalidá d'El Monte), como llugar de residencia de caza y la so contorna pola so participación xunto a otros caballeros na guerra que supunxo'l final del reinu nazarí de Granada del rei Boabdil (xineru de 1492), integrándose por tanto toes estes villes reconquistaes a la Corona de Castiella.

El 28 d'agostu de 1492 muerre Don Rodrigo Ponce de León y Núñez. Los Reis Católicos axustaron cola so fía Francisca Ponce de León y Jiménez de la Fuente III Marquesa de Cádiz, IV y última Condesa d'Arcos y el so maríu (primu) Luis Ponce de León de la Casa de Villagarcia, la supresión y permuta del marquesáu y del ducáu de Cádiz pa xuntalos a la Corona de Castiella; concediendo asina la reina de Castiella Sabela I la Católica el 20 de xineru de 1493 por elevación del Condáu d'Arcos, al so primoxénitu (fíu) Rodrigo Ponce de León y Ponce de León en compensación a I duque d'Arcos, II marqués de Zahara, I Señoríu de les Siete Villes, I conde de Casares, IX señor de Marchena y VI Casa de Villagarcia.

  • Orixe de la Población

L'orixe remontar a la política de repoblación de les villes reconquistaes por Don Rodrigo Ponce de León y Núñez xuntaes a la Corona de Castiella a mediaos del sieglu XV, per parte del herederu de la Casa d'Arcos, Rodrigo Ponce de León y Ponce de León en 1520. El repartu de la tierra que proclama l'I duque d'Arcos marca l'orixe de la repoblación de la Villa de Benaocaz. La situación señorial enllargar hasta'l sieglu XVIII, anque de forma atenuada ye a partir del sieglu XVII, cuando los vecinos de Benaocaz algamen ciertu grau d'independencia por aciu la compra d'oficios xurisdiccionales a la Corona de Castiella.

El sieglu XVIII representaría una etapa de prosperidá xeneral, atayada a empiezos del sieglu siguiente tantu pola epidemia de peste qu'afectó a la zona, como poles nefastes consecuencies de la Guerra de la Independencia, que supunxo'l saquéu y destrucción de los pueblos de la Sierra.

Nel sieglu XX, mientres la Guerra Civil, numberoses poblaciones fueron afaraes, destruyendo munchos de los sos monumentos y documentos. En Benaocaz escondiéronse los documentos evitando asina la so destrucción y por cuenta de ello caltién l'archivu históricu que data de 1515 hasta los nuesos díes.

  • Cites y Descripciones

- Pascual Madoz: vecindá con conceyu na provincia de Cádiz (a 15 llegües), partíu Xudicial de Grazalema (a 2), audiencia territorial y capitanía xeneral de Sevilla (a 15), diócesis de ciudá de Málaga. ASITIADA. Nel centru d'unos montes al este de Guadalete; tien 1 Ilesia Parroquial nel centru de la población dedicada á San Pedro Apóstol, de segundu ascensu y patronatu real sirvida por un cura y un beneficiáu perpetuos, un teniente de cura y un sirviente de BENEFICIU temporales de nomamientu del diocesanu. Y nes contornes 3 ermites cola advocación del Calvariu, de San Blas y de San Antón; un paséu deliciosu con alamea que llama l'atención por topase metanes la sierra, delles fontes abondoses, ente les cualos ye notable una qu'amás de ser caudalosa, ye por demás fresca nel branu y tibia nel iviernu; y d'últimes el llavaderu de llanes de que vamos falar dempués. Confina el TERMINO con Villaluenga del Rosario, Ubrique y sierra de Ubrique; y nél atópense pel llau Norte'l puertu llamáu de don Fernando nel que la tradición asegura que fixeron parada los Reis Católicos cuando la espulsion de los moros: entós el bellu sexu d'esta VILLA apurrió á SS. MM. les xoyes de los sos adornos p'ayudar á la guerra, y dende aquella dómina hai en esle país el adajio "En Benaocaz la fema lo más". Na mesma direición y á menos d'una llegua ta sitúada la gran sierra del Pinar, en que'l so puntó tópase'l famosu peñón de San Cristóbal, que ye lo primero que se ve d'España viniendo d'América.

Pel Sur el desapaecíu Archite en que'l so paraxa hai nel día una güerta que caltién el mesmu nome: á 1 /2 llegües d'este, el castiellu de Aguamara (sic, referir a Aznalmara) SOBRE una llomba de sable gruesu, terrosa y parte cascayosa, que foi rehabilitáu na guerra de la independencia como puntu interesaute y dende él fixeron bonos servicios. Nel día tópase arruináu, sicasí de que tien nomáu gobernador, que mora en Málaga á 3/4 llegües. Al O. hubo otru pueblu llamáu Fátima, con un castiellu que caltién el mesmu nome, y ta estrozáu; en distintos sitios non lloñe de la VILLA atopen cueves, tan fondes y capaces, que paecen fabricaes arremente: rieguen el términu Varios regueros que solo lleven agua en tiempu d'agua, escepto el llamáu del Pajaruco que la caltién siempres anque con escasez, y pasa ente'l desapaecíu Archite y castiellu de Asnamara (sic, referir de nuevu a Aznalmara), en que'l so tránsitu tien una ponte de piedra llamáu del Moru (llamáu agora'l Güeyu del Moru): el ríu Tavisna baña pela parte del N. la falda del repitíu castiellu pel llau del Sur forma'l nacencia d'agua llamáu Moralejo bien abondosa, nel que s'ATOPA'l llavaderu de llanes, pa la fábrica de paños bastos del pueblu, cerca del cual tópense les nacencies llamaes Fonte Grande y Castril que sirven dambos de llavaderos de ropa, y esti postreru tamién pa regar 5 güertes d'arbolea y verdures, que los sos frutos son abondosos y gustosos. El TERRÉN ye tou aspru y por demás cascayosu; los CAMINOS de ferradura, anque en bien vagar los que conducen á Cádiz y Ronda, PROD.: enforma monte de encina en que'l so frutu d'abiyota consiste la principal riqueza, y caltiénense numberoses piaras de gochos, una fábrica de paños bastos y estrechos llamaos de raxa. COMERCIU: la venta del ganáu de gocha, y l'introducción de xéneros y comestibles polos arrieros. POBLACIÓN: 861 vecinos, 3,176 almes CAP. TERR. PROD.: 4,620,200 reales IMP.: 225,512 reales CONTR.: 67,086 reales 27 m.reales. Esta vecindá coles de Grazalema, Ubrique y Villaluenga, exercen cierta comunidá sobre l'aldega de Benamahoma, que los sos vecinos tán amestaos á les 4 VILLES EN tolos ramos de l'alministración (V. BENAMAHOMA).

Demografía[editar | editar la fonte]

La población de fechu que según les tables que publica l'Institutu Nacional d'Estadística de 10 en 10 años, había'l 1 de payares de 2011 xubía a 737 habitantes.

Gráfica d'evolución demográfica de Benaocaz (conceyu) ente 1857 y 2011

     Población de fechu según los censos de población del INE.[2]

Población por nucleu[editar | editar la fonte]

Desglose de población según el Padrón Continuu por Unidá Poblacional del INE.

Nucleos Habitantes (2013)[3] Varones Muyeres
Benaocaz 645 332 313
Tavizna 70 44 26

Patrimoniu[editar | editar la fonte]

Ponte de la Trampilla

Caltién los restos del barriu nazarí col so antiguu empedrado y foi declaráu conxuntu históricu.

  • Barriu Nazarí; La parte más antigua de Benaocaz, de claru orixe medieval, y una de les zones d'estes carauterístiques meyor calteníes de la contorna, una de les últimes árees de dominiu musulmán que nun cayería en manes cristianes hasta la Guerra de Granada. Na actualidá ta constituyíu poles ruines d'antigües CASES, dalgunes d'elles señoriales, y ta carauterizáu por caltener llargamente la trama urbanística islámica (concretamente Nazarí) nel trazáu de les sos cais. Esisten nicios cerámicos qu'apunten a una fundación en dómina romana d'esta zona. Tamién se toparon abondosos cerámiques m...
  • Castiellu de Aznalmara (Tavizna). Declaráu bien d'interés cultural; el so nome primitivu yera'l de Aznalmara; asina la conoz na Crónica de los Reis Católicos” de Mosén Diego de Valera, na Crónica de Hernado del Pulgar” y na Historia de los Reis Católicos”, d'Andrés Bernáldez, el cura de los Palacios. ATÓPASE asitiáu sobre un escabrocísimo cuetu que s'alza metanes un valle, a unos quinientos metros del ríu Tavizna, na carretera de Ubrique a El Monte. La fortaleza anguaño atópase derruida, presentando un enorme patiu d'armes onde puede reparase un barcal, o quiciabes un pozu, yá que nel cuetu onde s'alza esistes foi...
  • Calzada Romana, que comunica con Ubrique; tratar de la vía principal del territoriu na Antigüedá, siendo en dómina romana la qu'aprovecha'l pasu natural de la manga de Villaluenga. Sería'l camín antiguu que xunía Ocuri y Lacílbula al traviés de la manga y tenía de tener na antigüedá un papel dominante nes comunicaciones que xustifica la esistencia de notables restos arqueolóxicos.
  • Parroquia de San Pedro; Llevantada SOBRE los restos d'una antigua mezquita, ye d'estilu renacentista. Los cimientos de l'actual torre del campanariu son primitivos del minarete árabe. Nella atopa'l Cristu de la Columna, conocíu como “el Amarrao”, y el Cristu crucificáu, de mediaos del S. XVIII. Anguaño atópase en fase de rehabilitación.
  • Ermita de San Blás; construyida en 1.716 gracies a donativos populares como'l de Doña Juana Afumada, que mandó dende América dos pesos pa costear dos andes. Ye de planta rectangular, d'una sola nave y ábside de testeru planu cubiertu con bóveda de crucería. Les sos parés tán pintaes asonsañando elementos arquiteutónicos, como retablos, y forniques. Foi reconstruyida en 1.924.
  • Ermita d'El Calvariu; tratar d'un Edificiu conformador del Conxuntu Históricu, asitiáu nel esterior del nucleu urbanu. Tien una arquiteutura relixosa d'estilu popular. Anque ye de dómina desconocida, la so fecha de construcción DATA de principios del Sieglu XVIII. Los sos elementos carauterísticos ye que constitúi una senciella ermita d'una nave con cuerpu d'espadaña llateral con campanil, destacando sobremanera la edificación blanca a lo cimero d'un picacho.
  • Conceyu con escudu de Carlos III; (s. XVIII) d'estilu barrocu, componer de dos plantes, reflexaes al esterior en dos galeríes con vanos de mediu puntu, formando cais, tando la central rematada pol Escudu Real Borbónicu. La cubierta ye de texa árabe. Tien un archivu con documentos históricos a partir del S. XVI.
  • Fonte d'Allá; D'estilu barrocu. Trátase d'un conxuntu monumental compuestu de fonte pública y bebederu de besties con escalinata a dos niveles, realizada en sillería. Frontón partíu SOBRE pilastres dóricu-toscanes, piscina monolítica con cuatro caños y remate de lluz pedrés. Ye de dómina desconocida.
  • Muséu: l'ecomuséu dexa faer un percorríu completu por caúna de les etapes históriques, amosando en cada casu los aspeutos más destacaos d'esa rellación ente home y naturaleza.A lo llargo de les sos sales pueden contemplase dende restos materiales con más de 100.000 años, a oxetos de dómina romana y medieval. El percorríu del Ecomuséu ufierta la OPORTUNIDÁ de conocer los aspeutos más destacaos de la nuesa hestoria. Inauguráu en xunetu de 1999, tratar d'una cortil compuesta de cinco sales poles que puede faese un percorríu históricu de la redolada de la sierra dende la Prehistoria hasta l'actualidá. Tien calter comarcal y los sos cinco sales d'esposición se estructuran nes árees de Mediu Físicu, Arqueoloxía, Historia Moderna y Etnografía. La primera d'elles ta dedicada a la Prehistoria y nella puédense atopar los principales xacimientos de la zona. Nesta primer instancia pueden conocese cómo vivíen los cazadores, llabradores y ganaderos d'aquella zona. La segunda sala ta dedicada a l'antigüedá y nella atopen dellos estudios de lo que foi la sierra romana. Hai de solliñar la ciudá romana de Ocuri, de la cual caltiénense grandes restos arqueolóxicos.La tercer instancia fai referencia a la dómina del señoríu, con una llista de repobladores y de les primeres imáxenes cartográfiques del sieglu XVIII. Na quinta y última sala puede reparase un estudiu actual de la rexón y cómo evolucionaron les comunicaciones y les industries de la tierra, como la marroquinería o l'agricultura.

Artesanía[editar | editar la fonte]

Artesanía Nazarí Isabel García Durán

Quesería y productos ibéricos Hnos.Mangana Macías

Gastronomía[editar | editar la fonte]

En Benaocaz, la industria cárnica del sector ganaderu algamó la calidá artesana na variada gama de chacinas y embutíos. Amás de la carne de gochu, hai otres provenientes de la caza mayor y menor, como venado, perdiz y coneyu. Ente los sos platos más populares, atopamos el refritu, el cocíu y l'olla. Tamién equí, como en CASI tola Sierra de Cádiz, atopamos gazpachos, ayos calientes, sopes y revueltos d'espárragos verdes trigueros. Los roscos trenzados y los sollutos, son los dulces más representativos del so repostería

  • Refritu Benaocaceño; ingredientes: aceite, tocín de xamón, cebolla, pimientu, tomate, chorizu ibéricu, morciella, pan y sal.

Preparar en trocitos pequeños, el tocín de xamón, ayos y pimientos y pan en rodajas fines. Echar nun SARTÉN aceite d'oliva y asitiar al fueu, ésti ten de ser de lleña de encina, faer sofritu col ayu, cebolla, pimientu y tomate, de siguío échase'l chorizu, la morciella y los cachos de xamón, entemecer col pan y agua hasta consiguir el so puntu ente cocíu y tostáu.

Vista d'Ubrique dende Benaocaz.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Fonte natural en Benaocaz

03/02 Fiestes del Copatrón San Blas

Celébrase'l día 3 de febreru con actos llitúrxicos y procesión popular. Les fiestes remontar al sieglu XVII y tienen la so exa central na procesión, na que canten y baillen pieces tradicionales folklóricas, como "la ferigonza" y "abandolao", ofrenciéndole al Santu les tradicionales chacinas que se parten ente los asistentes. Amás en redol a la fiesta, tien llugar tamién la suelta de 2 toros peles cais de la llocalidá.

13/04 Selmana Santa

El Vienres Santu tien llugar la Procesión de la Pasión, compuesta por siete pasos con gran tipismo nel so percorríu.

01/06 Romería n'honor al Patrón San Esteban

Primer domingu de xunu. Pela mañana, misa solemne siguida d'una procesión popular, dirixiéndose a Agua Nuevo”, onde tienen llugar concursu y conciertos musicales.

14/08 Feria y Fiestes Mayores y Suelta del toru de cuerda

Del 14 al 17 d'agostu, celébrase la Feria y suelta del toru de cuerda. La tradición remontar al sieglu XV.

Persones destacaes[editar | editar la fonte]

  • Fray Buenaventura de Benaocaz, misioneru capuchín que fundó la ciudá de San Fernando de Apure en 1788.

Rutes d'Interés[editar | editar la fonte]

- Saltu del Cabreru; accesu: por aciu vehículu hasta Benaocaz pela carretera A-374 Ubrique-Ronda. Tien el so entamu esta ruta pel norte de la población, teniendo como referencia la Plaza de San Antón dende onde empieza l'itinerariu puramente dichu. Tomamos una pista y en cruciando delles parceles llegamos al Regueru del Paxarín cola so guapa ponte de piedra que, anque construyíu con téuniques árabes y romanes, pertenez a principios de sieglu. Relativu a esti bellu rincón benaocaceño, esisten numberoses hestories fantástiques SOBRE los espantos de Benaocaz”, hestories que podemos comentar con paisanos. Desd...

- Casa de l'Artesa-Casa Fardela; accesu: por aciu vehículu hasta Benaocaz pela carretera A-374 Ubrique-Ronda. Al llegar al HOTEL DE Monte El Parral, la cai principal tresformar nun senderu de ferradura que primero remonta y, en cruciando ente lapiaces y encines baxa (cuasi en picáu) hasta cruciar el Regueru Paxarín. Xustu antes de faer faelo, vamos atopar la pilastra d'una fonte col remexu llabráu en piedra d'una forma que namái se vio per esta zona. vamos siguir, en direición noreste, nuevamente ente vieyes encines, y vamos remontar de nuevu escontra la zona del Encinalejo.

- Calzada Romana; accesu: por aciu vehículu hasta Benaocaz pela carretera A-374 Ubrique-Ronda. El senderu conduznos dende Benaocaz hasta Ubrique al traviés d'una antigua CALZADA d'orixe romanu. Esta calzada déxanos baxar dende Benaocaz hasta Ubrique o xubir si escoyer en sentíu contrariu. Empieza col mirador que la Conseyería de Mediu Ambiente tien en Benaocaz, nel que podemos informanos sobre los mayores picos y altores de la zona. Nun principiu andamos paralelos a la carretera hasta que torcemos escontra la izquierda en direición a Ubrique. Nesti tramu la calzada ta en bien bon ye...

- Rutes de les Places; realice un paséu poles places que-y ufierta'l nuesu conceyu. Ente elles: - Plaza de les Llibertaes. - Plaza de la Constitución. - Plaza del Cantillo. - Plaza de la Ilesia. - C/ Ave María (Cai bien típica del pueblu). - Plaza Francisca Piñero. - Plaza Fonte Nueva. - Plaza San Antón. - Plaza Pepe Ramírez. - Plaza de Vista Formosa.

- Ruta de les nacencies; dir en direición escontra'l Saltu del Cabreru Siguir hasta "La Fontezuela" Siguir por La Utrera (Buitreras) Nacencia del Gorito (Gargüelu del Boyar) Nacencia del Hondón Direición "La Bodega" Siguir pel marxe esquierdu del regueru "Pajaruco", conocíu como camino cueves del regueru. Pa rematar dende la ponte repara una preciosa vista de Benaocaz

Calzada romana.
Cabra, Parque Natural de Grazalema.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]