Tomatina

De Wikipedia
La Tomatina
Nome oficial La Tomatina
Orixe de la celebración Local
Día de celebración Últimu miércoles d'agostu
Día de la selmana Miércoles
[editar datos en Wikidata]

La Tomatina ye una fiesta que se celebra nel conceyu valencianu de Bunyol (España). Celébrase siempres el postreru miércoles del mes d'agostu, dientro de la selmana de fiestes de Buñol y consiste en que los participantes refúndiense tomates los unos a los otros.

Descripción[editar | editar la fonte]

Preparando'l "palu xabón".
Refundiando tomates dende un camión.
Xente sobre'l mantu de tomate.

El miércoles de la selmana de fiestes patronales de Buñol, que ye siempres l'últimu miércoles d'agostu, tien llugar la Tomatina, una batalla de tomates a lo llargo de delles cais y na plaza del pueblu.

Anguaño la nueche anterior a esti miércoles denominar "la de la empalma", términu qu'alude a dir de fiesta hasta l'amanecer, disponiendo pa ello de chiringos patrocinaos pol conceyu y de locales xestionaos por vecinos abiertos puramente pa esti día.

En redol a les 10 hores empieza'l primer eventu de La Tomatina. Ye'l "palu xabón", una cucaña que consiste en xubir a un poste engrasado p'algamar un xamón colgáu na parte cimera. Una vegada que daquién consiguió soltar el xamón del palu, dase la señal pal empiezu de la batalla de tomates, que suel ser sobre les 11 del mediudía, cuando suena la carcasa o traca y empieza l'eventu principal. Seis camiones son los encargaos de distribuyir les casi 150 tonelaes de tomate ente los asistentes, que dende 2013 tienen aforu máximu de 22.000 persones: los vehículos pasen a un ritmu bien lentu ente l'ensame rexuntáu nel percorríu (calle San Luis, Cid, y Plaza del Pueblu) mientres un grupu de vecinos de la llocalidá, xubíos a los volquetes de los vehículos, encargar de partir los tomates ente la xente, llanzándo-ylos. Unu de los grandes momentos de la fiesta produzse cuando les caxes de los camiones llevántense, entornando gran cantidá de tomates y zusmiu sobre les cais, a los que la xente llanzar pa regodearse nellos y recoyer munición.

Dempués d'esactamente una hora, la llucha termina al disparu de la segunda carcasa anunciando'l final. Tola plaza queda tiñida de colloráu y fórmense ríos de zusmiu de tomate. El procesu de llimpieza de les cais realizar les brigaes de llimpieza de la llocalidá, ayudaes polos mesmos vecinos. Los participantes suelen aprovechar l'agua de los mangones pa quitar el tomate pegáu al cuerpu y asina dase un primer aséu. Dalgunos avérense al charcu de “los peñones” pa llavase. Tres la llimpieza, les cais del pueblu, que son d'adoquín, queden impolutas por cuenta de la acidez del tomate que desagafa y llimpia a xeitu toles superficies.

Los tomates vienen de Xilxes (Castellón), onde son menos costosos y cultívense específicamente pa estes fiestes, yá que'l so sabor nun resulta fayadizu pal consumu.[1] Pa los participantes encamiéntase l'usu de gafes proteutores y guantes. Antes de llanzalos, los tomates tienen d'entartallase por que nun estropien a naide.

Regles y encamientos[editar | editar la fonte]

La fiesta tien delles regles pa la seguridá de los participantes y por que la fiesta siga como cada añu, ensin nengún tipu d'incidente:

  • Nun se deben llanzar botelles o cualesquier otru tipu d'oxetos que puedan provocar daños o accidentes. Namái pueden llanzase tomates.
  • Nun se debe romper les camisetes d'otros participantes.
  • Los tomates tienen d'entartallase antes del so llanzamientu por que nun faigan dañu a naide.
  • Hai que tener cuidu al pasu de los camiones que tresporten los tomates.
  • Al disparu de la segunda carcasa dar por rematáu'l llanzamientu de tomates.
  • A tolos participantes encamiéntase l'usu de gafes proteutores (de natación, de buciar, etc) y guantes.
  • Llevar ropa vieyo o que nun se vuelva a usar más; lo más probable ye qu'acabe pa tirar.
  • Escoyer zapatielles zarraes que depués se puedan refugar.
  • Si quieren faese semeyes, encamiéntase utilizar una cámara resistente a l'agua y a les cayíes, o fornila con una funda proteutora.
  • Buscar agospiamientu con bastante antelación.
  • Encamiéntase llegar llueu al pueblu: a les 7.00 ciérrense los accesos en coche al cascu urbanu y solo puede entrase andando. Lo ideal ye aparcar nes contornes, nel polígonu industrial por casu.
  • Siguir en tou momentu les indicaciones del personal de seguridá.

Historia[editar | editar la fonte]

Esisten delles interpretaciones sobre l'orixe d'esta fiesta popular. Según dellos historiadores, el so orixe deber a una chancia. Un home taba na plaza del pueblu cantando y tocando música, cuando un grupu de mozos que-y escuchaben empezaron a llanza-y tomates que sacaron d'un puestu de frutes y verdures de la plaza, por cuenta de que el home cantaba perbién. Tol mundu qu'había na plaza decidió xunise y terminó nuna batalla de tomates.

En Tarazona (Zaragoza) cúntase que la Tomatina de Buñol foi realmente impulsada por "El Deivi", personaxe turiasonense y gran profesional del Cipotegato. En Tarazona, dende tiempos inmemoriales celébrase tolos 27 d'agostu'l Cipotegato, tamién conocíu como Tomatada, fiesta onde tol pueblu atópase en batalla campal con tomates na formosa plaza del Conceyu, pero con unos oxetivos y tradiciones distintes. Cúntase, que foi "El Deivi" n'unu de los sos viaxes poles festividaes españoles quien suxurió faer una batalla campal de tomates mientres esfrutaba les fiestes de Buñol. Corría l'añu 1949 y el pueblu, encantáu coles astucies del personaxe turiasonense, recibió de bon presto la propuesta. Tanto se repitió añu a añu, que llegó a los tiempos actuales, ganando en fama a la tomatada orixinal de Tarazona. En repitíes ocasiones propúnxose'l nomamientu d'una cai n'honor al Deivi ya inclusive el llevantamientu de dalguna estatua na mesma plaza n'alusión al conocíu fundador. Por non tar demostrada la veracidá de la historia, nunca llegó a llevase a cabu l'acción, esistiendo opiniones contrariadas nel pueblu de Buñol.

Sicasí, la versión más fiable y histórica diz que tou empezó en 1945. La plaza de la ciudá (onde la "Tomatina" celébrase tradicionalmente na actualidá) taba llena de moces pa ser testigos de la fiesta tradicional de "Xigantes y Cabezudos" (un desfile de figures xigantes d'antroxu con cabeces grotesques). Dellos mozos decidieron xunise a la comitiva del desfile porque queríen participar. Esti movimientu provocó'l refugu per parte de la comitiva, que empezó una agarradiella onde emburriaron a los que llevaben amarutar xigantes. Unu de los participantes cayó y cuando se llevantó empezó a engarrar con quien taba cerca d'él y empezó una engarradiella. Por casualidá, ellí había un puestu de verdures con caxes abiertes qu'amosaben los productos en venta. Los mozos que participaron na llucha coyeron los tomates de les caxes y empezaron a tiralos a los enemigos, respondiendo éstos de la mesma, terminando nuna engarradiella onde se llanzaben tomates los unos a los otros hasta que la policía punxo fin a "la batalla", y los responsables de la engarradiella pagaron polos daños.

L'añu siguiente, al llegar el mesmu miércoles d'agostu, repitióse'l mesmu escenariu cola diferencia de que los manifestantes llevaron los tomates dende les sos cases y, una vegada más, la batalla foi detenida pola policía llocal. Nos años socesivos, les autoridaes prohibieron la celebración, pero esta fiesta siguióse celebrando cada añu dende entós quiera que non, gracies a la voluntá de los vecinos de faela perdurar. Nel añu 1957, yá que la "tomatina" non podía realizase, dellos mozos entamaron celebrar l'entierru del tomate”, con cantantes, músicos, y comedies. Una manifestación interesada na que'l reclamu principal foi un ataúd con un gran tomate dientro, siguíu per una banda que tocaba les marches aciages. Esi episodiu fixo cavilgar a les autoridaes, que finalmente en 1959 volvieron autorizar, so ciertes regles y condiciones. Ente los cambeos apaeció'l palu xabón”, cucaña que se celebra una hora antes del empiezu de la tomatina, según por casu delimitar la duración de la batalla por aciu petardos, que van anunciar l'entamu y el final de la fiesta.

Otru momentu importante na historia d'esta fiesta ye 1975. Foi a partir d'anguaño que "Los Clavarios de San Luis Bertrán" (l'exércitu de San Luis Bertrán, el patrón de la llocalidá de Buñol) entamaron tola fiesta y encargar d'apurrir los tomates que primeramente fueren traíos pola xente local. Poco dempués, en 1980, el Conceyu tomó la responsabilidá d'entamar la fiesta.

La fiesta empezó a ser popular nel restu d'España gracies al reportaxe de Javier Basilio, emitíu nel programa de Televisión Española Informe semanal en 1983. De magar, añu a añu foi creciendo'l númberu de participantes y l'entusiasmu por La Tomatina. L'ésitu llevó a que La Tomatina de Buñol fuera declarada en 2002 Fiesta d'Interés Turísticu Internacional pola Secretaría Xeneral de Turismu.

Dende l'añu 2013, y p'evitar aglomeraciones, el conceyu de Buñol decidió llindar l'aforu a la fiesta. Dende entós precísense entraes pa poder participar, qu'han de ser mercaes al traviés d'un distribuidor oficial, de cuenta que los participantes nun pasen de los 22 000 (cuando hubo ediciones que superaron los 45 000). Asina, garantízase una mayor comodidá y seguridá pa los asistentes.

La Tomatina como reclamu internacional[editar | editar la fonte]

La Tomatina ye una de les fiestes españoles con mayor repercusión internacional, y una de les cites del branu pa los amantes de la diversión y turistes de toles nacionalidaes. Esti entusiasmu por La Tomatina nun pasó desapercibíu a anunciantes y publicistes de tol mundu; grandes marques y corporaciones d'ámbitu internacional yá llevaron a cabo rodaje de publicidá y patrocinios rellacionando los sos productos cola fiesta, que ye imaxe de mocedá, pasión y enerxía. Tamién se fixeron rodaxes pa películes, llevando La Tomatina al cine.

Dellos exemplos d'apaiciones de La Tomatina en distintes campañes y soportes:

  • La empresa de videoxuegos Namco incluyó na 6ª entrega de la saga de videoxuegos de llucha Tekken, un escenariu qu'emula la tomatina buñolense.[2]
  • En payares de 2009 el direutor Darío J. Ferrer rodó'l curtiumetraxe oficial sobre los oríxenes de la Tomatina El Puntu Coloráu, nel que participen Alejo Sauras, Mariam Hernández, José Montó, Pepe Carabias, Javivi, Ewa Miller, Joan Gadea, Lola Moltó ente otros conocíos actores y que s'estrena con notable ésitu en 2011.
  • En 2011 Bollywood da a conocer na India la fiesta cola película Namái se vive una vegada, del direutor Zoya Akhtar.
  • En 2011, Lynne Ramsay dirixe la película Tenemos que Falar de Kevin,[3] multipremiada en festivales, na que la protagonista (Tilda Swinton) allega a La Tomatina.
  • La factoría Disney incluyó en 2015 a La Tomatina n'unu de los sos célebres Disney Shorts, tituláu “En caldia”.
  • Google sacó este mesmu añu un anunciu de la so nueva app, 'Questions', onde se noma la fiesta de Buñol.
  • En xunetu de 2015 Hollywood rodó en Buñol delles escenes pa la película "All I see is you", del direutor Marc Forster, y con Blake Lively y Jason Clarke como protagonistes principales.
  • Nel día de la Tomatina de 2015, Google fai un Google Doodle n'honor al setenta aniversariu de la popular fiesta.

«Esportación» de la fiesta[editar | editar la fonte]

L'ésitu de La Tomatina de Buñol trespasó toles fronteres. Recibir miles de visitantes llegaos dende llugares tan desemeyaos y alloñaos como Australia, Corea del Sur, Xapón, India, Estaos Xuníos, Canadá, o Costa Rica. Eso ensin escaecer a una gran mayoría de visitantes de toes partes d'Europa. Pero non solo eso, la popularidá de la mesma fiesta favoreció l'apaición de distintos retruques en países bien distantes ente sigo.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. lasprovincias.es: Buñol bañar en tomate de Xilxes.
  2. La 'tomatina' de Buñol en Tekken 6.
  3. Tenemos que falar de Kevin (2011) —n'inglés: «We need to talk about Kevin»— ye una película británicu-americana afecha y empobinada por Lynne Ramsay sobre la novela que lleva'l mesmu nome de l'autora estauxunidense Lionel Shriver. Un llargu procesu de desenvolvimientu y financiamientu empezó en 2005 y el rodaxe empezó finalmente n'abril de 2010.
  4. http://www.patagonia.com.ar/Lamarque/402_Fiesta+Nacional+del Tomate+y+la+Producci%C3%B3n+en+Lamarque.html
  5. http://www.rionegro.com.ar/diario/empieza-la fiesta-del tomate-y-la-produccion-6425603-9574-nota.aspx
  6. http://blogs.tn.com.ar/variete/2015/03/26/fiesta_del tomate_en_lamarque_rio_negru/
  7. http://www.nacion.com/2011-03-25/Entretenimientu/NotasSecundarias/Entretenimientu2706681.aspx
  8. http://www.elpregon.org/v2/costarica/sociedad/3765-xi-feria-nacional-del tomate-en-valverde-vega
  9. «En Sutamarchán va realizase la IV Gran Tomatina Colombiana».
  10. http://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/howaboutthat/3230320/Tomato-fight-in-China-a-Chinese-version-of-La-Tomatina.html
  11. «La famosa tomatina española, tamién se celebra en Chile». ABC. https://www.abc.es/videos-internacional/20130218/famosa-tomatina-espanola-tambien-2172706728001.html. 
  12. http://www.telemadrid.es/noticias/sociedad/noticia/corea-del sur-quier-importar-la-tomatina-de-bunol

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]