Tetrarquía

De Wikipedia
Tetrarquía
forma de gobiernu, tetrarchy (en) Traducir y periodu históricu
división alministrativa, gobernanza (es) Traducir y historia del Imperio romano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Los Tetrarcas, escultura en pórfido escalada del Gran Palaciu de Constantinopla en 1204. Anguaño allugada nel Ayalga de San Marcos, Venecia.
Map of the Roman Empire under the Tetrarchy, showing the dioceses and the four Tetrarchs' zones of influence
Mapa del Imperiu Romanu so la Tetrarquía, amosando les diócesis asignaes a cada tetrarca

La tetrarquía ye una forma de gobiernu por aciu la cual el poder compartir cuatro persones que se autodenominan tetrarcas.

La tetrarquía foi tamién el sistema de gobiernu colexáu instauráu pol emperador romanu Diocleciano nel añu 284 d. C. ante la necesidá de regular el caos que reinaba nel Imperiu tres los años conocíos como crisis del sieglu III ente'l 235 y el 285. La creación d'un sistema tetrárquico de gobiernu per parte de Diocleciano debióse más a la coxuntura políticu-militar qu'a un plan preestablecido o un designio sobre la meyor forma de gobiernu del Imperiu. Nos entamos tratar d'una diarquía, pola cual nomó césar a Maximiano en 285 d. C. cola cuenta de qu'esti reprimiera la rebelión bagauda. Un añu más tarde, col encargu de reprimir l'alzamientu de Carausio, yera nomáu augusto d'Occidente.

Per otru llau, foi'l permanente conflictu col Imperiu persa y el fracasu de los intentos de vencer a Carausio lo que llevó a Diocleciano a formar la tetrarquía. Los dos Augustos nomaron simultáneamente a los dos Césares: Galerio y Constancio Cloru. D'esta miente l'Imperiu quedaba sol mandu de dos Césares y dos Augustos. Los Augustos encargar de la defensa del Imperiu y los Césares (investidos de imperium y diadema) ayudar y reemplazaben en casu de torga o muerte.

Nesti sistema, siquier na primera tetrarquía, nun había una división territorial perfectamente delineada sobre les árees de poder de cada tetrarca. Diocleciano portábase como detentor d'un poder cimero por ser el augusto senior. Yá que esta situación nun se dio cola segunda tetrarquía y yá xeneraos dellos conflictos por problemes de supremacía, la división territorial ente los cuatro peracabar na segunda tetrarquía.

Esta coparticipación del poder nun supunxo un esmembramientu del Imperiu, pos Diocleciano acutar pa sigo la Auctoritas Senioris Augusti, calteniendo asina la capacidá d'intervención nos demás territorios. Coles mesmes, Diocleciano dio forma a la nueva tetrarquía determinando que los augustos teníen d'arrenunciar a los 20 años de gobiernu, dexando pasu a los dos césares que de la mesma teníen de nomar a los nuevos. Coles mesmes, la reforma indicaba les formes de titulación que teníen d'emplegase:

Los títulos comunes de los emperadores romanos —pius, felix, invictus, augustus, pater patriae— según el fundamental poder proconsular fueron detentados n'esclusiva polos dos augustos, Diocleciano y Maximiano. Pela so parte los dos césares teníen el mesmu númberu de consulaos y potestaes tribunicias, pero escarecíen de salutaciones imperiales.
García Moreno (1979:354)

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Luis A. García Moreno (1979) L'antigüedá clásica. L'imperiu romanu en Hestoria universal. Pamplona: EUNSA.
  • William Seston (1975). «Il torno dell'impero romanu d'Occidente» en I propilei. Grande storia universale Mondadori IV: Roma. Il mondo romanu. Verona: Arnoldo Mondadori Editore.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]