Segregación racial

De Wikipedia
«Nur für Deutsche» (“Namái p'alemanes”), signu nun bus de Cracovia mientres la ocupación nazi en Polonia.

La segregación racial consiste na separación de distintos grupos raciales na vida diaria, yá sía en restoranes, cines, baños, colexos o a la d'adquirir o arrendar cases.[1] La segregación puede tar dictada pola llei o puede esistir al traviés de les normes sociales. Caltener de diverses formes, yá sía la discriminación a la de contratar a una persona pa un puestu de trabayu o arrendar un pisu a xente de determinada raza, hasta la violencia (como los linchamientos). Xeneralmente, cuando surde una situación na que los miembros de distintes etnies o "races" prefieren de mutuu alcuerdu acomuñar y comerciar con persones de la so propia raza, puede describise eso como una separación o separación de facto más que como segregación.

La segregación, sicasí, frecuentemente dexaba'l contautu cercanu en situaciones xerárquiques, tales como dexar qu'una persona d'una raza trabaye como sirviente pa una persona d'otra raza. La segregación puede implicar una separación espacial de les races, y/o l'usu obligatoriu d'instituciones distintes, tales como colexos y hospitales, per parte de persones de races distintes.

Nel pasáu, utilizaron sistemes de segregación racial Estaos Xuníos (hasta 1965) y Sudáfrica (hasta 1992).

Casos históricos[editar | editar la fonte]

Una nueva afroamericana nuna piscina d'agua destinada pal usu de persones de color, en Carolina del Norte (Estaos Xuníos), 1938.

Históricamente, dellos conquistadores (ente ellos, Mongoles asiáticos, Bantú africanos y Azteques norteamericanos) prauticaron una discriminación qu'implicaba la segregación de los pueblos sometíos. La segregación racial diose en toles partes del mundu nes qu'hubo comunidaes multirraciales.[2] Col pasu del tiempu y el desenvolvimientu del conceutu de derechos humanos a partir del sieglu XIX, la segregación racial empezó a menguar n'intensidá y frecuencia.

Anque menos frecuente y bultable que n'otres dómines de la hestoria, nel sieglu XX rexistraron dalgunos de los casos más emblemáticos de segregación racial, destacando les polítiques de l'Alemaña Nazi, Estaos Xuníos principalmente hasta los años 1960 y el Apartheid sudafricano. La Declaración Universal de los Derechos Humanos, adoptada en 1948, indica que "toa persona tien los derechos y llibertaes proclamaos nesta Declaración, ensin distinción dalguna de raza", siendo unu de los documentos más relevantes contrarios a la discriminación y segregación racial.

Organización de les Naciones Xuníes[editar | editar la fonte]

Pa la Organización de les Naciones Xuníes (ONX), esti términu refier los actos inhumanos cometíos pa instituyir o caltener la dominación d'un grupu racial sobre cualesquier otru grupu racial, con cuenta de primilo sistemáticamente, tales como:

  • Negar a unu o más miembros d'unu o más grupos raciales el derechu a la vida y a la llibertá de la persona (asesinar a los sos miembros; atentar contra la so integridá física o mental, o contra la so llibertá; sometelos a tortures o a penes y tratos crueles, inhumanos o degradantes; detener arbitrariamente y encarcelar illegalmente a los sos miembros;
  • Imponer deliberadamente a unu o más grupos raciales condiciones de vida destinaes a acarretar la so destrucción física total o parcial;
  • Tomar midíes destinaes a torgar a unu o a más grupos raciales la so participación na vida política, social, económica y cultural del país, crear deliberadamente condiciones que torguen el plenu desenvolvimientu d'esos grupos (refugando a los sos miembros les llibertaes fundamentales del ser humanu, ente elles el derechu al trabayu, el derechu a formar sindicatos reconocíos, el derechu a la educación, el derechu a salir del so país y a tornar al mesmu, el derechu a una nacionalidá, el derechu a la llibertá de circulación y de residencia, el derechu a la llibertá d'opinión y d'espresión y el derechu a la llibertá de xunta y d'asociación pacífiques);
  • Tomar midíes destinaes a estremar a la población según criterios raciales, creando reserves y guetos separaos pa los miembros d'unu o más grupos raciales; prohibiendo los matrimonios mistos ente miembros de distintos grupos raciales y espropiando los bienes raigaños pertenecientes a unu o más grupos raciales o a miembros d'esos grupos;
  • Esplotar el trabayu de los miembros d'unu o más grupos racialessobremanera sometiéndolos a trabayu forzáu;
  • Escorrer a organizaciones o a persones que s'oponen al apartheid, quitándoles de les llibertaes y derechos fundamentales.

Sean cualos fueren la so residencia o'l so móvil, considérase penalmente responsables nel planu internacional a les persones, los miembros d'organizaciones, instituciones y d'Estaos que:

  • Cometan los actos mentaos enriba, participen nestos actos, inspirar direutamente o conspiren pal so perpetración;
  • Favorezan o fomenten direutamente la perpetración del crime de apartheid.

Si cometer mientres un conflictu armáu internacional, la segregación ye un crime de guerra.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Principles to Guide Housing Policy at the Beginning of the Millennium, Michael Schill & Susan Wachter, Cityscape
  2. Racial segregation. Britannica Online Encyclopedia.