Saltu ecuestre

De Wikipedia
Concursu de saltu escuestre.

El saltu ye una disciplina dientro de la equitación que consiste nun acontecimientu sincronizáu xulgáu na capacidá del caballu y del caballeru de saltar sobre una serie de torgues, nun orde dau. Esta disciplina ye una de les más populares de los deportes ecuestres y la más usada polos caballeros d'anguaño, amás ye la más moderna especialidá del deporte ecuestre, que vieno convertir al deporte clásico de la equitación nun deporte espectáculu.

Al conxuntu de caballu y jínete o amazona tamién se-yos denomina «binomiu», y nos reglamentos de competiciones de saltu'l caballeru o amazona que compiten apaecen igualmente cola denominación de «atletes» (aludiendo a la etimoloxía del términu en griegu).

Historia[editar | editar la fonte]

Manera de devasar torgues verticales a caballu antes de la introducción de la postura actual pal saltu y de los cambeos na siella de montar, los estribos y les riendes, por Federico Caprilli en 1902. Imáxenes tomaes por Eadweard Muybridge en 1887.
Federico Caprilli devasando una torga en 1903.

Nun esisten referencies específiques del orixe del saltu como deporte ecuestre, pero yá na segunda metá del sieglu XVIII el saltu a caballu yera una parte imprescindible del deporte de la caza. Nel sieglu XIX, la caza al traviés de campos abarganaos aumentó, tantu en Gran Bretaña como nel continente. Ye a partir d'esta dómina cuando s'ameyoren les races de caballos, consiguiendo una mayor habilidá física dexando galopiar y saltar en velocidá, lo que daba les bases pa los concursos modernos de saltos. Los primeros itinerarios realizaos con una suerte de torgues dispuestes, qu'había que devasar más rápido posible y que consistíen en barreres y ríes y montículos de tierra naturales.

Les carreres de torgues nun yeren del tou populares una y bones los espectadores nun podíen siguir el desenvolvimientu de les mesmes. Polo qu'empezaron a realizase competiciones n'escenarios que fueren cortiles acutaes. Esto conocióse como 'lepping'. Asina, el primer concursu de saltu de torgues (clase 'lepping') celebrar n'Irlanda en 1865 nel marcu del Dublin Horse Show. Quince años más tarde, les competiciones de saltu de torgues (clase 'lepping') llegaron a Inglaterra y para 1900, nes islles bitánicas la mayoría de los espectáculos ecuestres más importantes teníen concursos de saltos.

De dellos documentos esprender que la nacencia de los Concursos de Grand Prix producir en París en 1866. En 1900, nel marcu de la Esposición Universal de París (1900), incluyir mientres los Xuegos Olímpicos de 1900 la primer competición internacional de saltos ecuestres con trés pruebes individuales pa caballeros, concursu de saltos, saltu altu mistu y saltu llargu mistu. En 1906 los deportes ecuestres fueron propuestos pa incorporase de manera definitiva a los Xuegos Olímpicos, fechu qu'asocede a partir de los Xuegos Olímpicos d'Estocolmu 1912, y pa los Xuegos Olímpicos de París 1924 inscribiéronse 99 caballeros de 17 países.

Per otra parte, a partir de 1902 Federico Caprilli, consideráu'l introductor de la equitación moderna cola monta en suspensión, téuniques de cabalgadura que sollivien el llombu del animal y harmonicen al caballeru col movimientu natural del animal, apurre innovaciones na postura del caballeru col enclín del bustu escontra alantre al tiempu del saltu, na disposición adelantrada de la siella de montar, nos llargores curtios de los estribos y llargues de les riendes, lo que fizo que pudieren superase torgues cada vez de mayor altor. D'esta manera Federico Caprilli consiguió'l récor mundial de saltu altu'l 24 de mayu de 1902 montando a «Melapo», al bater un altor de 2,08 m (6 ft 9⅞ in).[1]

Al fundase en 1921 la Federación Ecuestre Internacional (FEI), se homologaron les reglamentaciones de les disciplines ecuestres y de les distintes competiciones internacionales oficiales, incluyendo les de los Xuegos Ecuestres Mundiales y los Xuegos Olímpicos.

Con anterioridá a la Segunda Guerra Mundial, la mayoría de les competencies ecuestres internacionales yeren exclusividad d'oficiales del arma caballería de los distintos exércitos nacionales. Desque los eventos ecuestres fueron incluyíos nel programa olímpicu nos Xuegos Olímpicos de París 1900 y depués dende la so continuación dende los Xuegos Olímpicos d'Estocolmu 1912 hasta los xuegos de Xuegos Olímpicos de Ḥélsinki 1952 (nos cualos el francés Pierre Jonqueres d´Óriola ganó les preseas doraes), fueron militares los qu'apoderaron les presentaciones olímpiques. Nos xuegos de Xuegos Olímpicos de Melbourne 1956 introducir por primer vegada la participación de les amazones na equitación, siendo esti unu de los deportes de gran aceptación nes cites olímpiques.[2]

Tipos de concursos de saltos[editar | editar la fonte]

Concursos normales[editar | editar la fonte]

Diagrama qu'amuesa una disposición de les torgues nun concursu normal de saltos.

Regles[editar | editar la fonte]

Les regles fueron variando dende la so implantación como disciplina ecuestre, teniendo cada federación nacional la capacidá de determinar distintes modalidaes y regles, anque ye la Federación Ecuestre Internacional (FEI) la que dicta'l reglamentu pa los concursos internacionales oficiales, los xuegos ecuestres mundiales, los concursos de los xuegos olímpicos y los récores mundiales de saltu altu y de saltu llargu.

Nos concursos de saltos los tipos de penalizaciones son:

  1. Por valtamientu d'una torga, por una estremidá na agua o por cualesquier buelga dexada sobre'l llistón que delimita el saltu de la ría pel llau de la receición.
  2. Por una desobediencia. Considérense desobediencias:
    1. El rehúse
    2. La escapada ##

La defensa ## El círculu más o menos regular o serie de círculos executaos en cualesquier parte de la pista y por cualesquier razón. Ye tamién una desobediencia el círculu o círculos alredor de la última torga saltada, nun siendo que'l trazáu del percorríu asina lu rica.

  1. Por un error de percorríu. Considérense errores de percorríu cuando'l participante:
    1. Nun efectúa'l percorríu conforme'l gráficu fitu.
    2. Nun crucia la llinia de salida o la de llegada ente les banderes na correuta direición.
    3. Omite los pasos obligaos.
    4. Nun salta les torgues nel orde o nel sentíu indicáu, sacante en delles pruebes especiales.
    5. Salta o intenta saltar una torga que nun forma parte del percorríu o escaez saltar una torga.
  2. Pola cayida del caballu y/o del caballeru o amazona. Considérense cayíes del caballeru o l'amazona cuando tocaren el suelu, o si pa volver a la siella precisen recurrir a un sofitu o ayuda esterior, de cualquier naturaleza que sía. Considérase cayida del caballu cuando'l llombu y el cadril del mesmu tocaron el suelu o la torga y el suelu.
  3. Por ayuda oficiosa prohibida.
  4. Por entepasase del tiempu concedíu o del tiempu llende.

La siella de montar del caballeru o de l'amazona, indispensable por que'l movimientu posterior del caballu nel momentu del saltu sía más eficaz y asina, evitar un valtamientu per parte del caballu, nun ta reglamentada, con esceición de que les aiciones y los estribos (tamién l'estribu de seguridá) tienen de colgar en llibertá de la gabita de la siella de montar y del esterior del faldón, ensin que s'almita cualesquier otru métodu de fixación y ensin que'l caballeru o amazona pueda arreyar direuta o indireutamente una parte del so cuerpu a la siella de montar. En delles modalidaes de saltu puede xulgase la manera de montar, como les de monta a l'amazona o nes de monta a pelo.

El ganador ye'l competidor que tenga menos penalizaciones y llogre un menor tiempu, a pesar de qu'esisten delles pruebes ensin cronómetru tasáu y delles pruebes ensin tiempu llende. Amás, esiste la modalidá de tiempu óptimo, que consiste que'l ganador ye'l binomiu que termina col tiempu más próximu al tiempu ideal del percorríu.

Tabla de penalizaciones[editar | editar la fonte]

Esisten distintos baremos que penalicen con distinta puntuación caúna de les penalizaciones realizaes, qu'amás son susceptibles de cambéu en cada nueva edición del reglamentu pa concursu de saltos. Este sería un exemplu:

  • Valtamientu: 4 puntos
  • 1ª desobediencia: 4 puntos
  • 2ª desobediencia: eliminación
  • Cayida del caballeru o amazona: eliminación y nun puede volver saltar nesi mesmu percorríu *

Tiempu entepasáu nuna prueba cronometrada: 1 puntu por cada 4 segundos

  • 1ª gaza o círculu: 4 puntu *

2ª gaza (o 1ª gaza tres un refugue o desobediencia): eliminación

  • Error nel percorríu: eliminación

Prueba de dificultaes progresives[editar | editar la fonte]

Probar dificultaes progresives apuéstase sobre seis, ocho o diez obstáculos, que son progresivamente más difíciles. Nun puede haber nenguna combinación de torgues. Les dificultaes nun se deben solamente al altor y fondu de les torgues, sinón tamién al trazáu dispuestu.

Prueba de derbi[editar | editar la fonte]

La prueba de derbi desenvuélvese sobre una distancia mínima de 1.000 m y máxima de 1.300m, sobre un percorríu nel que siquier, la metá de los esfuercios son sobre torgues naturales y con un solu desempate, si asina se previo. Nun tien tiempu cronometráu pero sí tien un tiempu llende.

Prueba de dobles y triples[editar | editar la fonte]

La prueba de dobles y triples tien de presentar un percorríu que tien d'entender seis obstáculos: unu simple como primer torga y cinco combinaciones, de les que siquier una torga tien de ser un triple. Si hai desempate, si asina ta espresáu na meyora, el percorríu tien d'entender seis obstáculos: un doble, un triple y cuatro obstáculos simples o trés dobles y trés simples, y siempres se deben de suprimir elementos de combinaciones del percorríu inicial.

Concursos de potencia y maña[editar | editar la fonte]

Concursu de potencia. L'amazona Ellen Whitaker con «Ladina B» devasando con ésitu un muriu de potencia de 2,18 m (7 ft 1⅞ in) nel Olympia London International Horse Show de 2008.

La finalidá d'estes estos concursos son la de demostrar l'aptitú del caballu pa saltar un númberu llindáu de torgues, pero de grandes dimensiones.

Prueba de potencia[editar | editar la fonte]

El concursu de potencia (del francés, 'puissance') consiste nun máximu de cinco rondes, con una ronda d'apertura siguida d'un máximu de cuatro desempates, ensin tiempu preestablecido pa cada intervención. La primer ronda componer de cuatro a seis grandes torgues individuales, incluyendo'l muriu de potencia. La primer torga tien de tener un mínimu de 1,40 m d'altor, dos torgues ente 1,50 m y 1,60 m y un muriu o torga vertical que puede tar a 1,60 m o 1,70 m d'altor. Prohíbense toles combinaciones de torgues, ríes, fosos y torgues naturales. El muriu puede tener un planu inclináu pel llau en que'l caballu bate con una distancia máxima del planu inclináu a la base 30 cm. Pa los desempates, solo hai dos torgues, un fondu o un vertical y el muriu de potencia, y les torgues verticales tienen d'alzase y los horizontales enanchase en cada ronda, si los participantes empataos pal primera puestu nun fueron penalizaos nel percorríu precedente. En casu d'igualdá dempués de la quinta ronda, los competidores comparten el primer premiu.

El muriu de potencia davezu llega a superar los 2 m (6 ft 6¾ in) d'altor. En 1983 nel concursu de saltos del "Washington International Horse Show" Washington D. C. (Estaos Xuníos), Anthony d'Ambrosio y el so caballu «Sweet & Low» saltaron un muriu de potencia de 2,33 m (7 ft 7½ in) d'altor, siendo'l récor mundial vixente en pista cubierta. En 1988 nel concursu de saltos en pista al campu de Franconville (Francia), el caballeru Markus Fuchs montando a «Pushkin» saltó un muriu de potencia de 2,35 m (7 ft 8½ in). Tres años más tarde esti récor foi superáu pol récor actual de muriu de potencia, que s'algamar el 8 de xunu de 1991 nel Concursu de Saltos Internacional Oficial celebráu en Chaudfontaine (Bélxica), nel cual calificáronse'l caballeru Otto Becker montando a «Optiebeurs Lausbub» y el caballeru Franke Sloothaak montando a «Optiebeurs Golo» y a «Optiebeurs Leonardo». Nel desempate, ente que l'otru binomiu refugó la torga, Franke Sloothaak y «Optiebeurs Leonardo» realizaron un saltu de 2,40 m (7 ft 10½ in), siendo'l récor mundial vixente en pista al campu.[3][4][5]

El 25 de payares de 2011 nel marcu del "Stockholm International Horse Show", establecer en Estocolmu (Suecia) el récor mundial de saltu de potencia na modalidá de monta a pelo (ensin siella de montar), en pista cubierta, cuando'l caballeru Robert Whitaker[6] y el caballu «Waterstone» llograron saltar una torga de 2,12 m (6 ft 11½ in).[7]

Nesti concursu'l caballu tien d'amosar plenu enfotu nel caballeru una y bones los caballos nun ven lo qu'hai detrás del muriu de potencia. Nos últimos tiempos amenorgóse la participación de la competición de potencia nos concursos ecuestres, por considerase demasiáu peligrosa pa la salú del caballu si esti accidéntase, y les competiciones fuéronse reemplazando pol concursu de maña de seis barras.

Prueba de seis barras[editar | editar la fonte]

Pa esta prueba, los caballos tienen de pasar seis obstáculos verticales dispuestos en llinia recta y separaos con una distancia de dos pasos, qu'equivalen a unos 11 m de distancia ente ellos. Tienen De construyise de forma idéntica usando solo barres del mesmu tipu. Esto obligaría a una pista con un mínimu de 96 m por que pueda ser realizable. Según el tamañu de la pista, pueden ser menos de seis. Toles torgues pueden ser asitiaos al mesmu altor, por casu a 1,20 m, o con altores progresivos, por casu a 1,10 m, a 1,20 m, a 1,30 m, a 1,40 m, a 1,50 m y a 1,60 m; o bien los dos primeros a 1,20 m, los dos siguientes a 1,30 m, y asina socesivamente. En casu de refugue o desobediencia, el competidor tien de retomar el percorríu na torga onde foi cometida la falta. El primer desempate tien d'apostase sobre los seis torgues que primeramente s'alzaron progresivamente, salvu nel casu en que los competidores empataos pol primera puestu penalizaren nel percorríu inicial. Dempués del primer desempate puede amenorgase el númberu de torgues hasta trés cuatro, siempres retirando les torgues más baxes y calteniendo la distancia ente ellos alredor de los 11 m, tal como se dispunxo primeramente. Puede asoceder que si hai múltiples desempates, l'altor de les torgues nes rondes finales alzar a más de 1,80 m.

Concursos de caza o de velocidá y conducción[editar | editar la fonte]

La finalidá d'estes pruebes ye probar la obediencia, la conducción (o manejabilidad) y la velocidá del caballu a lo llargo de percorríos que tienen de ser tropezosos con torgues variaes. Toles pruebes d'esti tipu son denominaes pruebes de velocidá y conducción (o manejabilidad). Son llamaes pruebes de caza aquelles que contienen torgues naturales tales como terremplénes, turries, fosos, etcétera. En toes déxense torgues alternativos que dean al competidor la posibilidá d'encurtiar el so percorríu, pero saltando una torga más difícil. Nel planu del percorríu nun va tar establecíu nengún trazáu fixu a siguir, pero asitiaráse una serie de fleches indicando la direición en que se debe saltar cada torga. Tamién pueden incluyise puntos de camín obligáu solo en casos d'absoluta necesidá.

Concursos de saltu altu[editar | editar la fonte]

La prueba de saltu alto consiste en qu'un binomiu tien de sortear una única torga. Parte dende un altor mínimu de 1,60 metros y la diferencia coles otres competencies de saltu ye que solo se sortea un saltu. El concursu de saltu alto tien una serie de normes que regulen tantu la forma y disposición de la torga vertical, que ye de forma oblicua ascendente.

El primer binomiu en devasar los dos metros d'altor nel saltu altu foi l'oficial italianu Federico Caprilli y el so caballu Melapo, quien saltaron 2,08 metros en 1902. Darréu fuéronse quebrando los récores hasta l'añu 1949 cuando l'oficial del Exércitu de Chile Alberto Larraguibel y el so caballu Huaso saltaron una torga de 2,47 metros na ciudá chilena de Viña del Mar. Dempués de munchos años ya intentos, esti récor hasta'l día de güei sigue ensin batese, tranformándose n'unu de los récores mundiales más llargos del deporte.

Concursos de saltu llargu[editar | editar la fonte]

Campeonatu Mundial de Saltos Ecuestres[editar | editar la fonte]

El Campeonatu Mundial de Saltos Ecuestres apostar dende 1953, y dende 1990 incluyir nel marcu de los Xuegos Ecuestres Mundiales, que son un acontecimientu deportivu que se realiza cada cuatro años.

Campeones Mundiales de Saltos
Añu Prueba País Caballeru Caballu
1953 concursu de saltos Francisco Goyoaga Quorum
1954 concursu de saltos Hans Günter Winkler Topa
1955 concursu de saltos Hans Günter Winkler Orient
1956 concursu de saltos Raimondo D'Inzeo Merano
1960 concursu de saltos Raimondo D'Inzeo Gowran Girl
1966 concursu de saltos Pierre Jonquères d'Oriola Pomone B
1970 concursu de saltos David Broome Beethoven
1974 concursu de saltos Hartwig Steenken Simona
1978 concursu de saltos Gert Wiltfang Roman
1982 concursu de saltos Norbert Koof Fire
1986 concursu de saltos Gail Greenough Mr. T
1990 concursu de saltos Eric Navet Malesan
1994 concursu de saltos Franke Sloothaak S.P.Weihaiwej
1998 concursu de saltos Rodrigo Pessoa Gandini Lianos
2002 concursu de saltos Dermott Lennon Liscalgot
2006 concursu de saltos Jos Lansink Cavalor
2010 concursu de saltos Philippe -y Jeune Vigo D'Arsouilles
2014 concursu de saltos Jeroen Dubbeldam Zenith SFN

Saltu ecuestre nos Xuegos Olímpicos[editar | editar la fonte]

Dende los Xuegos Olímpicos de París 1900 el concursu de saltu ecuestre ta presente nos Xuegos Olímpicos de Branu. El nivel de los caballeros y caballos que compiten nestos xuegos ye de los más altos, una y bones l'altor de les torgues ye alredor de 1,60 m. Nos Xuegos Olímpicos de París 1900 realizáronse, amás del concursu individuales de saltos, les pruebes individuales de saltu altu mistu y de saltu llargu mistu.

Campeones olímpicos de saltos individual[editar | editar la fonte]

Campeones Olímpicos
Xuegos Olímpicos Prueba País Caballeru Caballu
París 1900 concursu de saltos Aimé Haegemann Benton II
París 1900 saltu altu mistu Dominique Gardères Canéla
París 1900 saltu altu mistu Giangiorgio Trissino Oreste
París 1900 saltu llargu mistu Constant van Langhendonck Extra Dry
Estocolmo 1912 concursu de saltos Jean Cariou Mignon
Amberes 1920 concursu de saltos Tommaso Lequio Trebecco
París 1924 concursu de saltos Alphonse Gemuseus Lucette
Ámsterdam 1928 concursu de saltos František Ventura Eliot
Los Angeles 1932 concursu de saltos Takeichi Nishi Uranus
Berlín 1936 concursu de saltos Kurt Hasse Tora
Londres 1948 concursu de saltos Humberto Mariles Cortés Arete
Ḥélsinki 1952 concursu de saltos Pierre Jonquères d'Oriola Ali Baba
Melbourne 1956 concursu de saltos Hans Günter Winkler Topa
Roma 1960 concursu de saltos Raimondo D'Inzeo Posillipo
Tokiu 1964 concursu de saltos Pierre Jonquères d'Oriola Lutteur
Méxicu 1968 concursu de saltos William Steinkraus Snowbound
Múnich 1972 concursu de saltos Graziano Mancinelli Ambassador
Montreal 1976 concursu de saltos Alwin Schockemöhle Warwick Rex
Moscú 1980 concursu de saltos Jan Kowalczyk Artemor
Los Angeles 1984 concursu de saltos Joe Fargis Touch of Class
Seúl 1988 concursu de saltos Pierre Durand Jappeloup de Luze
Barcelona 1992 concursu de saltos Ludger Beerbaum Classic Touch
Atlanta 1996 concursu de saltos Ulrich Kirchhoff Jus de Pomme
Sydney 2000 concursu de saltos Jeroen Dubbeldam De Sjiem
Atenes 2004 concursu de saltos Rodrigo Pessoa Baloubet du Rouet
Beixín 2008 concursu de saltos Eric Lamaze Hickstead
Londres 2012 concursu de saltos Steve Guerdat Nino des Buissonets

Medayistes olímpicos de concursu de saltos por equipos[editar | editar la fonte]

Actividá Oru Plata Bronce
Estocolmo 1912 Plantía:OL 545 Plantía:OL 538 Plantía:OL 530
Amberes 1920 Plantía:OL -14 Plantía:OL -16.25 Plantía:OL -18.75
París 1924 Plantía:OL -42.25 Plantía:OL -50.0 Plantía:OL -53.0
Ámsterdam 1928 Plantía:OL -4 Plantía:OL -8 Plantía:OL -10
Los Angeles 1932 Plantía:OL Plantía:OL Plantía:OL
Berlín 1936 Plantía:OL -44.00 Plantía:OL -51.50 Plantía:OL -56.00
Londres 1948 Plantía:OL -34.25 Plantía:OL -56.50 Plantía:OL -67.00
Ḥélsinki 1952 Plantía:OL -40.75 Plantía:OL -45.75 Plantía:OL -52.25
Melbourne 1956 Plantía:OL -40.00 Plantía:OL -66.00 Plantía:OL -69.00
Roma 1960 Plantía:OL -46.50 Plantía:OL -66.00 Plantía:OL -80.50
Tokiu 1964 Plantía:OL -68.50 Plantía:OL -77.75 Plantía:OL -88.50
Méxicu 1968 Plantía:OL -102.75 Plantía:OL -110.50 Plantía:OL -117.25
Múnich 1972 Plantía:OL 32,00 Plantía:OL 32,25 Plantía:OL 48,00
Montreal 1976 Plantía:OL 40 Plantía:OL 44 Plantía:OL 63
Moscú 1980 Plantía:OL -16.00 Plantía:OL -32.00 Plantía:OL -39.25
Los Angeles 1984 Plantía:OL 12,00 Plantía:OL 36,75 Plantía:OL 39,25
Seúl 1988 Plantía:OL 17.25 Plantía:OL 20.50 Plantía:OL 27.50
Barcelona 1992 Plantía:OL 12 Plantía:OL 16.75 Plantía:OL 24.75
Atlanta 1996 Plantía:OL 1.75 Plantía:OL 12.00 Plantía:OL 17.25
Sydney 2000 Plantía:OL 15 Plantía:OL 16 Plantía:OL 24
Atenes 2004 Plantía:OL 8 Plantía:OL 20 Plantía:OL 20
Beixín 2008 Plantía:OL 20+0 Plantía:OL 20+4 Plantía:OL 27
Londres 2012 Plantía:OL 8 Plantía:OL 8 Plantía:OL 14

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Equitación, l'arte de montar». Univision (2008). Consultáu'l 25 d'agostu de 2009.
  2. «Un deporte que se-y arrampuñó a la milicia». Univision (2008). Consultáu'l 25 d'agostu de 2009.
  3. AFP. «Nueva marca del mundu de potencia de Franke Sloothaak». En: ABC, 10 jun. 1991, p. 92. ISSN 1136-0143.
  4. «Record du monde» (francés). Le Soir (Bruxelles) (10 de xunu de 1991). Consultáu'l 13 d'agostu de 2012.
  5. Julie Conti (11 d'avientu de 2010). «L'attrait des sommets» (francés). Le Temps. Consultáu'l 13 d'agostu de 2012.
  6. Robert Whitaker ye sobrín de Michael Whitaker, quien col caballu «Rede Flight» el 14 de payares de 1982 estableció en Dublín (Irlanda) el récor mundial de saltu altu na modalidá de monta a pelo (ensin siella), al llograr saltar una torga de 2,13 m (7 ft 0 in).]
  7. Charlotte White (28 de payares de 2011). «Did Robert Whitaker set new world bareback puissance record?» (inglés). Horse & Hound. Archiváu dende l'orixinal, el 25 de payares de 2015. Consultáu'l 13 d'agostu de 2012.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

̽* Posición de saltu ecuestre

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]