Adomadura clásica

De Wikipedia
Adomadura (dressage)
Autoridá deportiva Federación Ecuestre Internacional (fundada en 1921)
[editar datos en Wikidata]
Kristina Harrison-Naness (EEXX) montando Rociero XV, un PRE enteru, na final de la Copa del Mundu de la FEI.

La adomadura clásica o ensayamientu[1][2](en francés ya inglés: dressage), ye una de les disciplines olímpiques que formen la equitación.

Finalidá y oxetivu[editar | editar la fonte]

Esta disciplina tien por oxetivu'l desarrollu del caballu por aciu un entrenamientu racional, metódicu y equilibráu per mediu del cual el caballeru consigue qu'ésti realice toles sos órdenes con harmonía, equilibriu y actividá. El caballu vuélvese sele, elásticu, axilosu y flexible, al empar que se fai más confiáu y sollerte a les órdenes del caballeru, llegando a formar con él un binomiu perfectu.[3]

Estes cualidaes manifiéstense por:[4]

  • La franqueza y la regularidá de los aires. - L'harmonía, la llixereza y la facilidá de los movimientos. - La llixereza del terciu anterior y el remetimiento de los posteriores que'l so orixe ye por cuenta de una impulsión, siempres activa. - La sumisión a la embocadura con una descontraición total y ensin tensión nin resistencia dalguna.
  • El caballu da asina la impresión de remanase por sigo mesmu. Confiáu y sollerte, obedez generosamente les indicaciones del so caballeru, permaneciendo absolutamente derechu en tolos movimientos en llinia recta y afaciendo la so incurvación a les trayectories curves.
  • El so pasu ye regular, francu y sueltu. El so trote ye llibre, elásticu, regular sosteníu y activu. El so galopie ye regular, llixeru y cadenciado. Los cadriles deben siempres amosase actives a la menor indicación del caballeru y pola so aición, animen tamién a toles partes del caballu.
  • Gracies al so impulsión, siempres despierta, y a la flexibilidá de les sos articulaciones, que nenguna resistencia paraliza, el caballu obedez d'acordies y ensin duldar, y respuende a les ayudes con aselu y precisión, manifestando un equilibriu natural y harmonioso, tanto físicu como mental.
  • En tol so trabayu, inclusive na parada, el caballu tien de tar “na mano”. Dizse qu'un caballu esta “na mano” cuando'l pescuezu ta más o menos eleváu y narquiáu según el grau d'adomadura y la estensión o xunta del aire, y acepta la embocadura con un contautu llixero y nidio y una completa sumisión. La cabeza tien de permanecer nuna posición estable y, por regla xeneral, llixeramente per delantre de la vertical, con una nuca flexible y nel puntu más altu del pescuezu, y el caballu nun opón nenguna resistencia al so caballeru.
  • La cadencia apreciar nel trote y el galopie, y ye el resultáu de la mesma harmonía qu'amuesa un caballu cuando se mueve con regularidá bien marcada, impulsión y equilibriu. La cadencia tien de caltenese nos distintos exercicios de trote o de galopie y en toles variaciones d'estos aires.
  • La regularidá de los aires ye fundamental n'adomadura clásica.

Historia[editar | editar la fonte]

Los oríxenes del ensayamientu remontar a la Edá Media, cuando oficiales de toles caballeríes europees empezaron a prauticar dellos exercicios con ánimu d'ameyorar el so manexu del caballu.

De la so evolución a lo llargo de los sieglos y la molición por un mayor desarrollu nesta disciplina creáronse lo que güei conocemos como les altes escueles. Les primeres crear nes cortes renacentistes con tres estilos distintes: l'Alta Escuela Española de Viena (fundada en 1572), la Portuguesa de Marialva (fundada por Felipe IV nel sieglu XVII) y la Francesa de Versalles (fundada por Lluis XIV nel sieglu XVII) y dempués, la Cadre Noir de Saumur.

Nos dos primeres primaba'l control y l'altu grau de compostura, ente que la francesa carauterizar por un estilu más llixeru y el pasu altu. Toes estes escueles creáronse por que los oficiales de caballería aprendieren o perfeccionaren la monta.

Nelles, la tradición clásica de l'adomadura ta considerada como forma d'arte. Les tradiciones de los grandes maestros qu'aniciaron lo que güei conocemos por adomadura clásica siguen calteníes vives anguaño nes escueles enantes citaes, qu'entá siguen n'activu, o en nueves escueles, como la Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre, en Xerez, fundada por Álvaro Domecq Romero, considerándo-y por ello una de les mayores impulsores de l'adomadura clásica n'España.

Races de caballu[editar | editar la fonte]

Caballu español realizando passage.

Los caballos de toles races pueden prauticar y llograr los beneficios que la práutica de l'adomadura supón. Na alta competición los caballos más usaos son de les races llamaes de sangre caliente, como la hannoveriana (hann), la trakehner (trak), la oldenburguesa (oldbg), neerlandesa de sangre caliente (kwpn), danesa de sangre caliente (dwb) y otres nor y centru europees yá que presenten, polo xeneral, unes escelentes condiciones atlétiques y una meyor constitución pa la realización de dellos exercicios d'adomadura, como los aires estendíos.

Los caballos d'otres races tienen mayor facilidá pa otros exercicios. Ye'l casu de los caballos de races barroques, como son el pura raza española (pre), el lusitanu (psl), el lipizzano o'l frisón. Estos caballos son capaces de realizar los aires eleváu y aconceyáu con una mayor facilidá que los de sangre caliente. Tamién tienen la reputación d'aprender más fácilmente. La meyora na cría d'estes races, especialmente la española y la lusitana, esperimentada dende los años noventa del sieglu XX ta dexando que la so presencia nes competiciones internacionales d'altu nivel seya cada vez más abondosu.

La raza del exemplar xuega un papel influyente na competición. El criadores de munches races escueyen los sos reproductores constantemente en busca d'un caballu meyor pa según qué deportes. Los exemplos más carauterísticos tener nel Pura Sangre Inglés, que ye'l meyor pa les carreres, el percherón pa tiru o'l Siella Francés pal saltu. Nel sieglu XXI, por cuenta de les cada vez mayores esixencies atlétiques pa los caballos d'adomadura clásica, les llinies de cría pa les competiciones de saltu y d'adomadura nes races europees de sangre caliente averáronse enforma, siendo frecuente que fíos d'un mesmu semental destaquen unos nel saltu y otros na adomadura.

Un caballu hannoveriano.

Acordies col ranking publicáu pola Federación Mundial de Criadores de Caballos de Deporte (WBFSH nes sos sigles n'inglés),[5] les races qu'ameyores resultaos llograron en competiciones oficiales d'adomadura clásica de la FEI en 2010 fueron:

  1. Holandés de sangre caliente (KWPN)
  2. Hannoveriano (Hann)
  3. Danés de sangre caliente (DWB)
  4. Oldenburgués (Oldbg)
  5. Westfaliano (Westf)
  6. Holsteiner (Holst)
  7. Pura raza española (PRE)
  8. Pura sangre lusitano (Lusit)
  9. Trakehner (Trak)
  10. Suecu de sangre caliente (SWB)

La competición[editar | editar la fonte]

Tabla que'l Reglamentu d'Adomadura 2008 de la RFHE dedica a les categoríes de concursu.

Básicamente, la competición trata de que'l caballu realice una serie d'exercicios (reprisse) nos distintos aires (pasu, trote y galopie), atendiendo a les órdenes que'l so caballeru da-y. El xuez cunta cola serie d'exercicios que'l binomiu realiza en pista. Este va dar una nota ente'l 0 y el 10 per cada exerciciu. Dempués d'acabar la reprisse, el xuez da unes notes de conxuntu, nes que se valoren los aires, la impulsión, la sumisión y la posición y asientu del caballeru, la so correición y l'efectu de les ayudes nel so caballu. Diches notes, xunto con dalguna otra nota (por casu la del pasu llargu nes pruebes de menores), tienen coeficiente dos, lo que fai que se doble la so importancia. Finalmente, faise una media de toles notes de cada xuez. El binomiu que más media llogre va ser el ganador de la prueba.

La competición empieza nos niveles preliminares, nos que'l xuez desea ver llibertá y equilibriu per parte del caballeru. Ye papel de los entrenadores l'afitar les bases del trabayu futuru. Nes primeres pruebes, el binomiu namái hai de realizar exercicios básicos al pasu y al trote.

La dificultá va avanzando nuna serie de categoríes, que van dende les pruebes d'Esquiles hasta les pruebes de Nuevos Caballeros, pasando por Infantiles, Cadetes y Xuveniles. Dempués d'estes categoríes, esisten dos más. Una de menor grau de dificultá, la Entemedia y una postrera, na que más nivel s'esixe, llamada Gran Premiu. Dicha categoría ye la usada nos campeonatos internacionales y nos Xuegos Olímpicos. Esisten pruebes con reprises obligatories, nes que caballu y caballeru tienen de realizar una serie concreta d'exercicios nun orde establecíu, y prueba llibre o Kur, nes que cada caballeru escueye la so actuación realizando los sos exercicios, dientro de los dexaos pol reglamentu de la FEI, al son d'una música de la so eleición. Estes pruebes son les preferíes del públicu.

La pista[editar | editar la fonte]

Hai dos tamaños de pistes: pequeña de 40x20 m y estándar de 60x20 m. Cada unu tien lletres asignaes a les posiciones alredor del sable pa especificar onde se van realizar los movimientos. La pista pequeña utilizar pa los niveles más baxos del ensayamientu. Les sos lletres alredor del cantu esterior, empezando col puntu de la entrada y moviéndose a la derecha, son A-K-Y-H-C-M-B-F. Les lletres tamién marquen llocalizaciones nel centru del sable: Baxando la llinia de centru, son D-X-G, con X nel centru. El segundu tamañu ye 60x20: les lletres son les mesmes que na pista de 40X20 pero añade la R, V, P, s. Xeneralmente úsase en competiciones Nacionales.

Pista de 60x20m
Pista de 60x20m

Campeonatu del mundu[editar | editar la fonte]

El Campeonatu Mundial d'Adomadura ye'l máximu tornéu a nivel mundial de l'adomadura clásica. Apuéstase cada cuatro años dende 1966 y a partir de 1990 celebrar nel marcu de los Xuegos Ecuestres Mundiales (JEM).

Campeonatos Mundiales d'Adomadura Clásica o Ensayamientu
Campeones Individuales Campeones por Equipos
Añu Ciudá Caballeru País Caballu Equipu Caballeru / Caballos
1966 Berna Josef Neckermann Bandera d'Alemaña Mariano Bandera d'Alemaña J. Neckermann / Mariano R. Klimke / Dux H. Boldt / Remus
1970 Aquisgrán Elena Petushkova Bandera de la Xunión Soviética Pepel Bandera de la Xunión Soviética Y. Petushkova / Pepel Ivan Kizimov / Ichor Ivan Kalita / Tarif
1974 Copenḥague Reiner Klimke Bandera d'Alemaña Mehmed Bandera d'Alemaña R. Klimke / Mehmed L. Linsenhoff / Piaff K. Schlüter / Liostro
1978 Goodwood Christine Stückelberger Bandera de Suiza Granat Bandera d'Alemaña O. Schulten / Slibowitz Harry Boldt / Woycek G. Grillu / Últimu
1982 Lausana Reiner Klimke Bandera d'Alemaña Ahlerich Bandera d'Alemaña R. Klimke / Ahlerich G. Alluno / Galápagos O. Schulten / Madras
1986 Cedar Valley Anne-Grethe Jensen Bandera de Dinamarca Marzog Bandera d'Alemaña R. Klimke / Pascal G. Capellmann / Ampère Jo Hinemann / Ideaal H. Krug / Dukat
1990 Estocolmu Nicole Uphoff Bandera d'Alemaña Rembrandt Bandera d'Alemaña N. Uphoff / Rembrandt S. Rothenberger / Ideaal A-K Kroth / Golfstrom M. Theodorescu / Ganimedes
1994 L'Haya Isabell Werth GP Especial Bandera d'Alemaña Gigolo Bandera d'Alemaña I. Werth / Gigolo N. Uphoff / Rembrandt B. K. Balkenhol / Goldstern K. Rehbein / Donnerhall
Id. Id. Anky van Grunsven GP Llibre Bandera de los Países Baxos Bonfire
1998 Roma Isabell Werth Bandera d'Alemaña Gigolo Bandera d'Alemaña I. Werth / Gigolo N. Capellmann / Graciosu K. Rehbein / Donnerhall O. Salzgeber / Rusty
2002 Xerez Nadine Capellmann Bandera d'Alemaña Farbenfroh Bandera d'Alemaña N. Capellmann / Farbenfroh O. Salzgeber / Rusty K. Husenbeth / Piccolino A-K Linsenhoff / Renoir
2006 Aquisgrán Isabell Werth GP Especial Bandera d'Alemaña Gigolo Bandera d'Alemaña I. Werth / Satchmo N. Capellmann / Elvis H. Kemmer / Bonapart H. Schmidt / Wansuela Suerte
Id. Id. Anky van Grunsven GP Llibre Bandera de los Países Baxos Salinero
2010 Lexington Edward Gal Bandera de los Países Baxos Moorlands Totilas Bandera de los Países Baxos H. P. Minderhoud / Nadine I. Schellekens / Sunrise A. Cornelissen / Parzival Y. Gal / Moorlands Totilas

Disciplina olímpica[editar | editar la fonte]

Esta disciplina aceptar nos Xuegos Olímpicos en 1912 y les pruebes olímpiques son les más avanzaes. Esti nivel de la prueba esixe la mayor habilidá y concentración del caballu y del caballeru.

Campeones olímpicos[editar | editar la fonte]

Xuegos Olímpicos
Añu País Caballeru Caballu
1912 Bandera de Suecia Carl Bonde Emperor
1920 Bandera de Suecia Janne Lundblad Unu
1924 Bandera de Suecia Ernst Linder Piccolomini
1928 Bandera d'Alemaña Carl-Friedrich Freiherr von Langen Draufgänger
1932 Bandera de Francia Xavier Lesage Taine
1936 Bandera d'Alemaña Heinz Pollay Kronos
1948 Bandera de Suiza Hans Moser Hummer
1952 Bandera de Suecia Henri Saint Cyr Master Rufus
1956 Bandera de Suecia Henri Saint Cyr Juli
1960 Bandera de la Xunión Soviética Sergej Filatow Absent
1964 Bandera de Suiza Henri Chammartin Woermann
1968 Bandera de la Xunión Soviética Iwan Kisimow Igor
1972 Bandera d'Alemaña Liselott Linsenhoff Piaff
1976 Bandera de Suiza Christine Stückelberger Granat
1980 Bandera d'Austria Elisabeth Theurer Mon Chérie
1984 Bandera d'Alemaña Reiner Klimke Ahlerich
1988 Bandera d'Alemaña Nicole Uphoff Rembrandt
1992 Bandera d'Alemaña Nicole Uphoff Rembrandt
1996 Bandera d'Alemaña Isabell Werth Gigolo
2000 Bandera de los Países Baxos Anky van Grunsven Bonfire
2004 Bandera de los Países Baxos Anky van Grunsven Salinero
2008 Bandera de los Países Baxos Anky van Grunsven Salinero
2012 Bandera del Reinu Xuníu Charlotte Dujardin Valegro
2016 Bandera del Reinu Xuníu Charlotte Dujardin Valegro

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. https://diccionariu.alladixital.org/index.php?pallabra=ensayar DALLA, ensayar
  2. https://diccionariu.alladixital.org/index.php?pallabra=adomadura DALLA, adomar
  3. 3 caballos (s/f). «Doma clásica». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de setiembre de 2009. Consultáu'l 25 d'agostu de 2009.
  4. Artículu 401, Reglamentu d'Adomadura 2008 de la RFHE
  5. [1], Rankings WBFSH.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]