República Socialista Soviética de Persia

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
جمهوری شوروی سوسیالیستی گیلان
Jomhuri-ye Šuravi-ye Sosiâlisti-ye Gilân
Персидская Советская Социалистическая Республикa
Persidskaya Sovetskaya Socialističeskaya Respublika
جمهوری گیلان
Jomhuri-y Gilan
República Socialista Soviética de Persia

State flag of Persia (1907–1933).svg

1920-1921

State flag of Persia (1907–1933).svg

Bandera de Persia

Bandera

Capital Rasht
Presidente del Soviet Supremu Mirza Kuchak Jan
Historia
 • Afitáu 1920
Superficie 14,106 km²

La República Socialista Soviética de Persia (más conocida como la República Soviética de Guilán) foi una efímera República soviética alcontrada na actual provincia iranina de Guilán, que duró dende 5 de xunu de 1920 hasta 2 de payares de 1921. Foi fundada por Mirza Kuchak Jan (líder del Movimientu Constitucionalista de Guilán) y el so movimientu yangalí («del monte»), cola ayuda del Exércitu Coloráu.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

El movimientu yangalí que s'empecipiara en 1914 llogró un gran impulsu dempués de la victoria de la Revolución en Rusia. El 18 de mayu de 1920 la Flota Soviética del Caspiu empobinada por Fiódor Raskólnikov y Sergó Ordzhonikidze entró nel mar Caspiu escontra'l puertu de Anzali. Yeren 15.000 soldaos coloraos. Oficialmente, esta misión tenía por oxetivu siguir dende Rusia los buques con municiones del Ejército Blanco del xeneral Antón Denikin, al que-y dieren asilu los británicos en dichu puertu. La guarnición británica de 2.500 homes al mandu del brigadier Hugh Bateman-Champain en Anzali llueu se replegó ensin nengún tipu de resistencia y fueron unviaes a recuperar Manjil. Esta operación provocó llerza en Teherán, un mieu a que los bolcheviques entamaben amestar a Irán al so Estáu.[1]

Ante'l conflictu ente'l so movimientu y l'Imperiu británicu y les fuercies del Gobiernu central persa, Kuchak Jan consideró delles opciones, ente elles la de solicitar el sofitu de los bolcheviques, cuando un añu antes él viaxó a cuerpu a Lenkoran p'axuntase con ellos, pero nel momentu que llegó a esa ciudá les fuercies revolucionaries yá s'habíen vistu obligaos a retirase.

Ente los yangalíes había munchos que consideraben a los bolcheviques la solución a los problemes compartíos tantu per Rusia como per Irán: la dominación de clases y del Estáu imperial. Ehsanollah Jan, el segundu al mandu de Kuchak Jan, convertir al comunismu y bregó pa una alianza colos bolcheviques. Kuchak Jan, anque duldosu y cautelosu escontra esta idea por cuenta de los sos convencimientos relixosos y nacionalista, aceptó l'alcuerdu colos bolcheviques.

Esta cooperación colos revolucionarios rusos basar en delles condiciones, incluyendo la fundación d'una República so la direición de Kuchak Jan y l'ausencia d'intervención direuta per parte de los soviéticos nos asuntos internos d'esa República. Los soviéticos unviaron como sofito municiones y soldaos. Mirza ufiertar a pagar pola munición soviética, pero negó cualquier pagu escontra les suyes.

Proclamación oficial de la República[editar | editar la fonte]

Estampilla de 1920 de la República Soviética de Guilán.

En xunu de 1920, la República Soviética de Guilán, oficialmente nomada como República Socialista Soviética de Persia, entró a valir. La nueva República nun distribuyó tierres a los llabradors probes, lo que se consideró como una posición conservadora polos miembros más radicales del movimientu yangalí. Poro, surdieron desalcuerdos ente Kuchak Jan y el so grupu d'asesores, per un sitiu, y los soviéticos y el Partíu Comunista d'Irán, pol otru.

El 9 de xunu d'esi añu, Kuchak Jan foi derrocáu por cuenta de la so postura en contra del enfrentamientu direutu, inda cuando la guerra abierta contra'l gobiernu central persa yá yera un fechu. El nuevu gobiernu, en virtú de Ehsanollah Jan pero so la influencia de Abukov (Comisariu de la Xunión Soviética) empezó una serie d'actividaes radicales como la llucha contra la propaganda relixosa, espropiación de tierres, etc.

Elementos reaccionarios caracterizaron estes midíes a cencielles como una inxerencia de Rusia na rexón, y la clase media estremar en dos pol nivel de violencia, espropiaciones, y los venceyos ente la República y el gobiernu central soviéticu. La República tamién perdió'l sofitu de la población polo xeneral debíu al desaxeradamente altu númberu de refuxáos de guerra qu'empezaron a anubrir les ciudaes, lo que derivó nun importante problema económicu.

Cayida de la República[editar | editar la fonte]

Kuchak Jan, nos sos esfuercios por resolver los desgarradores conflictos, unvió un pidimientu al traviés de dos de los sos homes a Lenin, quien nun tomó un resolvimientu sobre'l casu. En 1921, dempués de que l'alcuerdu alcanzáu ente la Unión Soviético y Gran Bretaña, los rusos decidieron nun siguir sofitando a la República Soviética de Guilán, en vista de que la Revolución Mundial fracasara y preferíen abelugar siquier les conquistes llograes na URSS. Roblóse un Tratáu d'Amistá ente la URSS y el gobiernu central persa, garantizando les relaciones pacífiques ente los dos países y que dio llugar a la retirada de les fuercies soviétiques de Guilán.

Tres un golpe d'Estáu del xeneral Mirpanch Reza Jan, les fuercies militares del Estáu eslleiéronse y la República Soviética de Guilán llegó al so fin oficialmente en payares de 1921.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Phillips, Tomes B. (2012). Queer Sinister Things: The Hidden History of Iran. Lulu Enterprises Inc., pp. 19. Edición de Harold Essex & Hema Rammamurthi. ISBN 9780557509294.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • George Lenczowski (1968). Russia and the West in Iran. Greenwood Press. ISBN 0-8371-0144-1.
  • Nasrollah Fatemi (1952). Diplomatic History of Persia. Russell F. Moore. LCCN 52011977., ASIN B0007DXLE2
  • Ebrahim Fakhrayi, Sardar-y Jangal (The Commander of the Jungle), Tehran: Javidan,1983.
  • Gregor Yaghikiyan, Shooravi and jonbesh-y jangal (The Soviet Union and the Jungle Movement), Editor: Borzouyeh Dehgan, Tehran: Novin, 1984.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]





República Socialista Soviética de Persia