Pinilla de Toro

Coordenaes: 41°37′40″N 5°21′53″W / 41.6278°N 5.3647°O / 41.6278; -5.3647
De Wikipedia
Pinilla de Toro
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Pinilla de Toro (es) Traducir Agustín Martín Prada
Nome oficial Pinilla de Toro (es)[1]
Códigu postal 49850
Xeografía
Coordenaes 41°37′40″N 5°21′53″W / 41.6278°N 5.3647°O / 41.6278; -5.3647
Pinilla de Toro alcuéntrase n'España
Pinilla de Toro
Pinilla de Toro
Pinilla de Toro (España)
Superficie 24.36 km²
Altitú 761 m[2]
Llenda con Vezdemarbán, Tiedra, Benafarces, Villalonso, Villavendimio, Villardondiego, Pozoantiguo y Abezames
Demografía
Población 196 hab. (2023)
- 113 homes (2020)

- 104 muyeres (2020)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 8,05 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
pinilladetoro.sedelectronica.es
Cambiar los datos en Wikidata

Pinilla de Toro ye un conceyu d'España, na provincia de Zamora, comunidá autónoma de Castiella y Llión. Tien una superficie de 24,27 km² con una población de 295 habitantes y una densidá de 12,15 hab/km². Allugada nel Alfoz de Toro, atopar al este de la provincia y pertenez a la zona eleutoral de Toro.

Demografía[editar | editar la fonte]

Gráfica d'evolución demográfica de Pinilla de Toro ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Historia[editar | editar la fonte]

La ciudá de Toro da 'apellíu' a Pinilla, que quedó integráu na xurisdicción y arciprestalgu toresano na Edá Media

La presencia humana nel términu municipal tuvo de ser bien temprana, acordies colos afayos realizaos nos xacimientos prehistóricos de Los Villares y El Puentón, pertenecientes a la Edá del Bronce.

Tres la llegada de los romanos a la zona, de los que da fe de la so presencia l'apaición d'un puñal nel términu, fueron los visigodos quien s'instalaron nesta zona a la que llamaron “Campi gothorum”.

La fundación de Pinilla nel allugamientu actual, sicasí, deberíase a los reis lleoneses, que repoblaron la zona na Edá Media. D'esta miente, los documentos medieval citar per primer vegada como “Piniella” (sieglu X) y “Penilla” (sieglu XII), recibiendo'l so nomatu al ser incluyida dientro de la demarcación xurisdiccional de Toro, ciudá de la que dependió pal votu en Cortes dende les Cortes lleoneses de 1188, lo mesmo que de el so arciprestalgu,[3] siendo una de les qu'integró darréu la provincia de Toro.[4]

Nel añu 1147 Pinilla de Toro recibiría fueru de los sos propietarios.[5]

Yá na Edá Contemporánea, al crease les actuales provincies na división provincial de 1833, Pinilla de Toro quedó encuadráu na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa.[6]

Monumentos[editar | editar la fonte]

  • Ilesia de San Esteban: Tamién conocida por "El Cabildru". Nel formosu pórticu, al sur, qu'hai na entrada del so templu tien una capillita dedicada al Santu Cristu de la Vera Cruz. El templu parroquial ye una bona ilesia asitiada al este y fora de la población, compuesta d'un solu cuerpu o nave artesonada menos la Capiya Mayor que ta cubierta de bóveda, con una bona torre con escalera de cascoxu, tribuna y coru baxu y cinco altares, de los que'l mayor formáu por dellos cuadros pintaos tien méritu pola so antigüedá. La sacristía, puesta detrás del altar mayor, ye abondo regular con gran cajonería y con lúcidas y abondoses ropes. Na actualidá foi totalmente desdexada pol Obispáu, tomando la iniciativa los vecinos del pueblu por que-yos sía vencida y asina evitar la so degradación.
  • Ilesia de San Martín (s. XVI): Anicia na so xurisdicción, y asitiada extramuros, al Sureste de la población, la ermita de San Esteban. El so templu parroquial ye bien bonu, asitiáu nel centru del vecinderu y na parte más elevada, arrodiáu d'un sólidu pretil de piedra a manera de muralla. La so entrada al sur tien un pequeñu pórticu, dos torres ximielgues edificaes pa reemplazar la torre orixinal, tribuna y gran coru baxu y compuesta de tres naves con columnes, ta cubierta toa ella d'un regular artesonado sacante la capiya mayor que se topa embovedada. Tien cinco regulares altares y el mayor, de cuadros pintaos ye bastante bonu. La so sacristía, con gran cajonería y munches y riques ropes y ornamientos sagraos. Hai de solliñar la so cruz parroquial de plata d'estilu Renacentista, que foi oxetu de muestra na esposición "Les Edaes del Home".

Fiestes[editar | editar la fonte]

  • Fiesta de la Virxe de L'Asunción y día de los quintos (del 13 al 17 d'agostu).
  • Fiesta de San Isidro Llabrador (15 de mayu).
  • Fiesta del Cristu de Pinilla (mes de mayu).

Economía[editar | editar la fonte]

La base de la economía ye l'agricultura, predominando'l cultivu de la cebera. Tamién cunta con una fábrica de quesos, un chigre, una farmacia la cual da serviciu a dellos pueblos cercanos, una fragua, taller de vehículos y una panadería que cunta con un tradicional fornu de lleña, famosa poles sos pasta y los sos bollos.

Otros[editar | editar la fonte]

Ente los servicios públicos tán el "Colexu públicu C.R.A Alfoz de Toro", "Tanatorio", "Comedor Social" y un "Consultoriu Médicu", un "Centru Social" nel que s'instalaron una biblioteca con una interesante coleición de llibros, una hemeroteca, un telecentro nel que los vecinos pueden disponer de conexón a Internet de manera gratuita y cuenta con una sala destinada al ociu xuvenil fornida con futbolín, mesa de pin-pon y medios audiovisuales, el centru amás sirve de see a l'agrupación cultural "Los Barriales", que ta integráu dientro de la Fundación Espiges que pel branu entama actividaes culturales tales como escursiones, xuegos autóctonos, manualidades o representaciones teatrales ente otros.

Personalidaes[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/pinilla-de-toro-id49156.
  3. Sánchez Herrero, José (1978). Centro d'Estudios ya Investigación 'San Isidoro': Les diócesis del reinu de Llión: sieglos XIV y XV (en castellanu), páx. 429.
  4. Salgado Fuentes, Carlos Javier (2016). Universidá de Salamanca: La evolución de la identidad regional en los territorios del antiguo Reino de León (Salamanca, Zamora y León) (en castellanu), páx. 152.
  5. Adri Palombares: Pinilla de Toro
  6. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.