Parasitismu

De Wikipedia
(Redirixío dende Parásitu)
Parasitismu
simbiosis (es) Traducir y depredador (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Parasitismu de puesta. El parásitu emplaza los sos güevos nel nial del hospedador.

El parasitismu ye un tipu de simbiosis, una estrecha rellación na cual unu de los participantes, (el parásitu o güéspede) depende del otru (hospedador o anfitrión) y llogra dalgún beneficiu. Na mayoría de los casos de parasitismu'l hospedador percibe un dañu o un perxuiciu per parte del güéspede en dalgún momentu del ciclu.

Descripción[editar | editar la fonte]

Mosquitu, un parásitu hematófagu, infestáu de la mesma por ácaros parásitos.

El parasitismu ye un procesu pol cual una especie amplía la so capacidá de sobrevivencia utilizando a otres especies por que cubran les sos necesidaes básicu y vital, que nun tienen por qué referise necesariamente a cuestiones nutricionales, y pueden cubrir funciones como la dispersión de propágulos o ventayes pa la reproducción de la especie parásita, etc.

Casi tolos animales tienen delles especies parásites. Dalgunos abondo inesperaos. Por casu, amás de los grupos más conocíos de parásitos (monogéneos, digéneos, céstodos, nemátodos, hirudíneos, copépodos), ente los parásitos pueden incluyise delles especies de percebes, amasueles, turbelarios, hidrozoos, aves como'l cuquiellu ya inclusive dalgunos tiburones.

Nel procesu de parasitismu, la especie que lleva a cabu'l procesu denominar parásitu o güéspede y l'especie parasitada llámase hospedador, hospedante, o anfitrión.

Los parásitos que viven dientro del anfitrión o organismu hospedador llámense endoparásitos y aquéllos que viven fora reciben el nome de ectoparásitos. Un parásitu que mata al organismu onde s'agospia ye llamáu parasitoide. Dellos parásitos son parásitos sociales, llogrando ventaya d'interacciones con miembros d'una especie social, como son los áfidos, les formigues o les termites.

El parasitismu puede dase a lo llargo de toles fases de la vida d'un organismu o namái en periodos concretos de la so vida. Una vegada que'l procesu supón una ventaya apreciable pa la especie parásita, queda establecíu por aciu seleición natural y suel ser un procesu irreversible que desagua a lo llargo de les xeneraciones en fondos tresformamientos fisiolóxicos y morfolóxiques de tal especie.

Como tou parásitu sigue siendo un organismu, puede trate convertíu de la mesma en hospedador d'una tercer especie. Al parásitu que parasita a otru parásitu suélse-y denominar hiperparásito, un exemplu d'ello son los virus satélites, que riquen a otros virus pa reproducise. Razones de productividá ecolóxica llinden el númberu de niveles de parasitismu a unos pocos.

Interacción simbiótica de formigues con áfidos parásitos sobre brotos d'adelfa.

Procesos d'infeición parasitarias[editar | editar la fonte]

Munchos endoparásitos llogren beneficiu de los organismos anfitriones por aciu mecanismos pasivos, como por casu el nemátodo, Ascaris lumbricoides un endoparásito que vive nel intestín de los seres humanos. Ascaris lumbricoides produz un gran númberu de güevos, que son tresportaos dende'l tramu dixestivu hasta'l mediu esternu, dependiendo de los humanos el ser inxeríos en llugares que nun tengan una bona salobridá.

Los ectoparásitos (parásitos esternos), de cutiu tienen ellaboraos mecanismos y estratexes p'atopar organismos hospedadores. Dalgunes sangrixueles acuátiques, por casu, alcuentren organismos con sensores de movimientu y confirmen la so identidá rexistrando les sustancies químiques antes d'afitase a la piel.

Interacciones ente parásitos y los sos hospedadores[editar | editar la fonte]

Coevolución y coespeciación[editar | editar la fonte]

Otra carauterística del parasitismu ye que magar el parásitu tien d'afaese a la respuesta inmunitaria y, polo xeneral, a la vida parasitaria, el hospedador tamién tien de faelo. Esto ye por cuenta de que la población parásita exerz una presión selectiva nésti, de cuenta que'l güéspede o parásitu y anfitrión coevolucionan paralelamente a consecuencia del parasitismu. Esto esplica, por casu, que'l xen de l'anemia de célules falciformes sía bien frecuente en zones reinales de malaria.

La estrecha correspondencia ente les evoluciones de parásitos y el so anfitrión o güéspede tien enforma que ver cola especificidá del parasitismu. Los parásitos son xeneralmente bien selectivos con al respective de los sos hospedadores, llegando nun eleváu porcentaxe de casos a ser esclusivos d'una especie. Ello ye que nun hai apenes especie de planta o animal de ciertu tamañu, o inclusive microscópica, que nun cunte con dalgún parásitu propiu y non compartíu. Esto, xunto col fechu de que dellos parásitos tamién puedan ser hospedadores d'otros parásitos, fai que la proporción de parásitos na biota global sía notablemente alta.

Munchos parásitos, particularmente los microorganismos, afixéronse evolutivamente a especies güéspedes en concretu; en tales interacciones los dos especies evolucionaron caúna pel so llau dientro d'una rellación relativamente estable, que nun mata al anfitrión de manera rápida -lo que tamién sería perxudicial pal parásitu-. La mayor parte de los patóxenos tán destinaos a convertise evolutivamente en parásitos.

En dellos casos, la rellación del hospedador col so parásitu puede ser más estrecha, ya inclusive llegar a formase una coespeciación ente ellos. Esiste un exemplu particularmente notable de coespeciación ente un Spumavirus, llamáu virus esplumosu de los simios (SFV), y los sos güéspedes primates. Nun estudiu, comparáronse les filogenies de les polimerasa del SFV coles de la subunidad II de la citocromo oxidasa mitocondrial de primates africanos y asiáticos.[1] Sorprendentemente, los árboles filoxenéticos fueron bien congruentes n'orde de ramificación y la diverxencia. Poro, el virus esplumosu del simiu puede haber coespeciado con primates del Vieyu Mundu a lo menos unos 30 millones d'años tras. Ye según, la filoxenia (historia evolutiva) de los parásitos ayúdanos a esplicar la de los sos güéspedes.

Otru exemplu de coespeciación, ta rellacionáu con una disputa antigua alrodiu de si'l parentescu de los flamencos, orde Phoenicopteriformes ye mayor coles cigüeñes (orde Ciconiiformes) o colos coríos (orde Anseriformes). Atópense parásitos comunes ente pelícanos y gansos como'l pioyu llamáu Anaticola phoenicopteri (lliteralmente Anaticola significa “qu'habita sobre los coríos”; y phoenicopteri quier dicir “de los flamencos”), lo que vien responder a la interrogante, una y bones esto indica que los flamencos comparten un xéneru de parásitos de pioyos, (xeneralmente bien específicos pa la so hospedador) colos coríos y los gansos, pero non coles cigüeñes. Ye una prueba d'una rellación filoxenética más íntima coles Anseriformes.

Defenses contra los parásitos[editar | editar la fonte]

Ye bien común que los organismos anfitriones o güéspedes tamién desenvolvieren mecanismos de defensa. Les plantes de cutiu producen toxines, por casu, que desalientan a los fungos parásitos, a bacteries, según tamién a los herbívoros. El sistema inmunitariu de los vertebraos pue ser oxetivu de la mayoría de los parásitos al traviés del contautu con fluyíos corporales.

Referente a melecines contra los parásitos, estos son denominaos antiparasitarios.

Inmunoevasión[editar | editar la fonte]

Una de les carauterístiques comunes del parasitismu ye que trai un intercambiu de sustancies, que provoquen nel hospedador una respuesta inmunitaria. D'esta manera, el parásitu tien de vencer l'acción del sistema inmunitariu del hospedador pa tener ésitu. Asina, les interacciones antígeno-anticuerpu son más complicaes cuanto mayor sía la complexidá de los antígenos. Les célules eucariotas tienen una gran cantidá de antígenos si comparar coles de bacteries o les de los virus.

Un recursu d'inmunoevasión pal parásitu ye'l de formar antígenos que se paezan a los del hospedador (mimetismu molecular). Otru, ye'l de xuntar antígenos del hospedador a la superficie esterna del cuerpu del parásitu (amazcaramientu antigénico); otru, ye'l recursu de dir variando constantemente y rápido les sos proteínes de superficie (variación antigénica) de forma que los anticuerpos producíos pol hospedador non puedan reconocer; la resultancia ye que'l hospedador invadíu nun reconoz al parásitu como invasor o la respuesta qu'ésti produz nun ye totalmente efectiva.

Perda de xenes y funciones por evolución[editar | editar la fonte]

Chinche (Cimex lectularius).

Nos grupos qu'evolucionen nel parasitismu ye común que se produza una fuerte simplificación o amenorgamientu orgánicu, dacuando tan drástica que fai les sos afinidaes irreconocibles. Esisten numberosos exemplos na naturaleza d'evolución de los parásitos que trai la perda de xenes, carauterístiques y/o funciones imprescindibles pa sobrevivir fora del anfitrión, convirtiéndose en parásitos obligaos. Ente estos exemplos destaquen.

  • Les bacteries Clamidias (Chlamydiae), un filu de bacteries que los sos miembros son endosimbiontes o patóxenos intracelulares obligaos.[2]
  • Especies Protistes ensin mitocondrias, que escarecen d'elles por una perda secundaria, o una dexeneración de les mesmes, p'afaese a una manera de vida parásitu, intracelular o anaerobiu.[3]
  • Piénsase por casu que los mixosporidios, consideraos tradicionalmente protistas parásitos, son en realidá formes bien amenorgaes d'animales emparentaos colos corales; los cualos perdieron el so pluricelularidad por causa del so parasitismu.
  • Un exemplu menos esaxeráu ufiertar la perda de les ales en mosques parásites del ganáu, perda que representa una fase inicial de la mesma trayeutoria evolutiva que fizo derivar a les pulgues (orde Siphonaptera) precisamente de ciertes mosques (orde Diptera).

Clasificación[editar | editar la fonte]

  • Los microparásitos son pequeños y desaxeradamente numberosos, multiplíquense dientro del güéspede y en munchos casos facer dientro de les célules del güéspede, polo tanto rellacionar col metabolismu y provoquen reacción per parte de los anticuerpos.
  • Los macroparásitos crecen, y en dellos casos multiplíquense dientro del anfitrión. N'otros casos producen fases infeicioses que salen fuera del anfitrión, p'afectar a otros. Viven sobre (los pioyos, por casu) o dientro del cuerpu (los merucos intestinales, por casu) o nos cuévanos del hospedero y, polo xeneral, puede envalorase el númberu de macroparásitos esistente nel organismu afeutáu.

El parasitismu implica una rellación trófica cola so anfitrión (llogru de nutrientes) pero tamién puede implicar otres rellación como la ye la de proteición per parte d'esti postreru.

Tipos de parásitos[editar | editar la fonte]

Trofozoitos del protista Plasmodium.

Esisten distintos tipos de parásitos y en munchos grupos biolóxicos. Ente estos tán:

  • los virus, que son parásitos obligaos, *

les bacteries, * los fungos, * les plantes, * los protistes (como los apicomplejos o dalgunes algues coloraes), y * munchos animales

Atendiendo al llugar ocupáu nel cuerpu del hospedador, los parásitos pueden clasificase en:

  • ectoparásitos: viven en contautu col esterior del so hospedador (por casu la pulga).
  • endoparásitos: viven nel interior del cuerpu del so hospedador (por casu una tenia o una triquina).
  • mesoparásitos: tienen una parte del so cuerpu mirando escontra l'esterior y otra fondiada fondamente nos texíos del so hospedador. En dellos casos estremos de mesoparásitos de peces (copepodos pennellidae), pueden tener la cabeza introducida nel corazón del so hospedador y estendese poles arteries hasta les branquies, o furar el cuévanu visceral.

Parasitoloxía[editar | editar la fonte]

La ciencia qu'estudia los parásitos ye la parasitoloxía, según la interacción biolóxica ente dos especies, parásitu y hospedador, denominar parasitismu. Yá que la mayoría de los microorganismos que producen infeiciones son estudiaos pola microbioloxía, la parasitoloxía encargar d'estudiar puramente a los parásitos eucariotes sacante los fungos. Esto ye, tanto los eucariotes unicelulares del grupu parafiléticu Protista, como los pluricelulares (plantes y metazoos) qu'inclúin a platelmintos, nematodos, artrópodos.

N'ocasiones, ye difícil estremar el fenómenu de parasitismu de los siguientes: comensalismo, simbiosis, foresis y depredación, una y bones les distinciones ente éstos varien d'un autor a otru.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. SwitzerWM, Salemi M, Shanmugam V, Gao F, Cong ME, Kuiken C, Bhullar V, Beer BE, Vallet D, Gautier-Hion A, Tooze Z, Villinger F, Holmes EC, Heneine W. Ancient co-speciation of simian foamy viruses and primates. Nature. 2005 Mar 17; 434(7031):376-80.
  2. Wyrick P (2000). «Intracellular survival by Chlamydia». Cell Microbiol 2 (4):  páxs. 275-82. PMID 11207584. 
  3. Cavalier-Smith, T. 1993. Kingdom protozoa and its 18 phyla. Microbiol. Mol. Biol. Rev. December 1993 vol. 57 non. 4 953-994

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]