Microscopiu

De Wikipedia
Microscopiu
Historia y usu
Usu Estudiu observacional
Cambiar los datos en Wikidata

El microscopiu (del griegu μικρός micrós, 'pequeñu', y σκοπέω scopéo, 'mirar')[1] ye un preséu que dexa reparar oxetos que son demasiáu pequeños pa ser reparaos a güeyu. El tipu más común y el primeru que s'inventó ye'l microscopiu ópticu. Trátase d'un preséu ópticu que contién dos o más lentes que dexen llograr una imaxe aumentada del oxetu y que funciona por refraición. La ciencia qu'investiga los oxetos pequeños utilizando esti preséu llámase microscopía.

Microscopiu compuestu fabricáu escontra 1751 por Magny. Provién del llaboratoriu del duque de Chaulnes y pertenez al Muséu d'Artes y Oficios, París.

El microscopiu foi inventáu por Zacharias Janssen en 1590. En 1665 apaez na obra de William Harvey sobre la circulación sanguínea al mirar al microscopiu los capilares sanguíneos, y Robert Hooke publicó la so obra Micrographia.

En 1665 Robert Hooke reparó con un microscopiu un delgáu corte de corchu y notó que'l material yera porosu, nel so conxuntu, formaben cuévanos pocu fondes a manera de celditas a les que llamó célules. Trátase de la primer observación de célules muertes. Unos años más tarde, Marcello Malpighi, anatomista y biólogu italianu, reparó célules vives. Foi'l primeru n'estudiar texíos vivos al microscopiu.

A mediaos del sieglu XVII un holandés, Anton van Leeuwenhoek, utilizando microscopios simples de fabricación propia, describió per primer vegada protozoos, bacteries, espermatozoides y glóbulos coloraos. El microscopista Leeuwenhoek, ensin nenguna preparación científica, puede considerase'l fundador de la bacterioloxía. Tallaba él mesmu les sos lentes, sobre pequeñes esferes de cristal, que los sos diámetros nun algamar el milímetru (el so campu de visión yera bien llindáu, de décimes de milímetru). Con estes pequeñes distancies focales algamaba los 275 aumentos. Reparó los glóbulos del sangre, les bacteries y los protozoos; esaminó per primer vegada los glóbulos coloraos y afayó que'l semen contién espermatozoides. Mientres la so vida nun reveló los sos métodos secretos y a la so muerte, en 1723, 26 de los sos aparatos fueron vencíos a la Royal Society de Londres.

Mientres el sieglu XVIII siguió'l progresu y llográronse oxetivos acromáticos por asociación de Chris Neros y Flint Crown llograos en 1740 por H. M. Hall y ameyoraos por John Dollond. D'esta dómina son los estudios efectuaos por Isaac Newton y Leonhard Euler. Nel sieglu XIX, al afayase que la dispersión y la refraición podíen modificar con combinaciones fayadices de dos o más medios ópticos, llanzar al mercáu oxetivos acromáticos escelentes.

Mientres el sieglu XVIII el microscopiu tuvo diversos adelantos mecánicos qu'aumentaron la so estabilidá y la so facilidá d'usu, anque nun se desenvolvieron enagora meyores óptiques. Les meyores más importantes de la óptica surdieron en 1877, cuando Ernst Abbe publicó la so teoría del microscopiu y, por encargu de Carl Zeiss, ameyoró la microscopía d'inmersión sustituyendo l'agua por aceite de cedru, lo que dexa llograr aumentos de 2000. A principios de los años 1930 algamárase la llende teórica pa los microscopios ópticos, nun consiguiendo estos aumentos cimeros a 500X o 1,000X. Sicasí, esistía un deséu científicu de reparar los detalles d'estructures celulares (nucleu, mitocondria, etc.).

El microscopiu electrónicu de tresmisión (TEM) foi'l primer tipu de microscopiu electrónicu desenvueltu. Utiliza un fexe d'electrones en llugar de lluz pa enfocar la muestra consiguiendo aumentos de 100.000X. Foi desenvueltu por Max Knoll y Ernst Ruska n'Alemaña en 1931. Darréu, en 1942 desenvuélvese'l microscopiu electrónicu de barríu.

Tipos de microscopios[editar | editar la fonte]

Microscopiu electrónicu de barríu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «microscopiu», «micro-», y «-scopio», Diccionario de la lengua española (ventena segunda edición), Real Academia Española, 2001.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]