Manuel María Lombardini

De Wikipedia
Manuel María Lombardini
22. Presidente de Méxicu

8 febreru 1853 - 20 abril 1853
Juan Bautista Ceballos - Antonio López de Santa Anna
Vida
Nacimientu Ciudá de Méxicu23 de xunetu de 1802
Nacionalidá Bandera de Méxicu Méxicu
Muerte Ciudá de Méxicu22 d'avientu de 1853 (51 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Graduación xeneral
Creencies
Partíu políticu Partido Conservador (Mexico) (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Manuel Apolinario José María Ignacio Antonio Lombardini de la Torre (23 de xunetu de 1802Ciudá de Méxicu – 22 d'avientu de 1853Ciudá de Méxicu) políticu y militar conservador que se desempeñó como efímeru Presidente de Méxicu, de forma interina nel añu de 1853. Nacíu na capital de la República, fíu d'una familia de bona posición económica y abolengu d'ascendencia italiana; entró al exércitu a los dolce años d'edá. Combatió a los franceses na Guerra de los Pasteles en 1838 y a los estauxunidenses mientres la Guerra de Texas y na Intervención Estauxunidense en Méxicu en 1836 y 1847 respeutivamente.

Tres l'arrenunciu de Juan Bautista Ceballos a la presidencia, dar# en escoyer al so socesor y Lombardini foi nomáu por mayoría de votos. Tuvo al frente del poder executivu del 7 de febreru al 20 d'abril de 1853, fecha na qu'apurrió'l cargu al xeneral Antonio López de Santa Anna, a quien yera fiel. A fines del mesmu añu, siendo xefe del Estáu Mayor del Exércitu y comandante xeneral del Distritu, morrió a los 51 años d'edá.

Familia, primeros años y estudios[editar | editar la fonte]

«En venticinco de Julio del añu del Señor de mil ochocientos y dos, con llicencia del Sr. Dr. y Mtro. D. Josef María Alcalá Cura d'esta Santa Ilesia, yo'l Br. D. Manuel Josef Morales Cura y Xuez ecco. Del Pueblu de Mazatepec bauticé a un infante que nació'l día venti y trés del presente púsele por nomes Manuel Apolinario Josef María Ignacio Antonio fíu llexítimu de llexítimu matrimoniu de D. Juan Domingo Lombardini de la ciudá de Veracruz y Da. Mariana de la Torre natural d'ésta. Nieto per llinia paterna de D. Josef Antonio Lombardini y Da. Gerónima Rita de Llanos, y pola materna de D. Bernardo Josef de la Torre, y de Da. María Luisa Sánchez Lleñeru: foi'l so padrín D. Vicente Francisco Leal instruyíu na so obligación y parentescu espiritual.


Dr. y Mtro. José María Alcalá. y Br. Manuel Morales [Robles].»
Acta de bautizu de Manuel Lombardini, 25 de xunetu de 1802.

Lombardini nació na ciudá de Méxicu el 23 de xunetu de 1802; fíu del segundu matrimoniu de Juan Domingo Lombardini Llanu con Mariana Josefa de la Torre Sánchez-Lleñeru, quien se casaron el 19 de marzu de 1793. Lombardini yera'l cuartu de los varones, el sestu de siete fíos.

  • Joaquín María Ignacio Antonio Lombardini (17 d'abril de 1794)
  • María Guadalupe Xusta Ana Antonia Lombardini (19 de xunetu de 1795)
  • Juana de Dios María Antonia Ignacia Irinea Lombardini (3 de xunetu de 1797)
  • José Mariano Santos Ignacio Antonio Lombardini (1 de payares de 1798)
  • Atenógenes Lombardini (1800)
  • María de Jesús Lombardini (1804)

Foi bautizáu dos díes depués de la so nacencia colos nomes de Manuel Apolinario José María Ignacio Antonio. El so padre, veracruzano d'ascendencia italiana, yera contable nel Conceyu de la Nueva España y alministrador de los tributos na capital. La so madre yera orixinaria de la ciudá de Méxicu, taba dedicada a los llabores domésticos y al cuidu de la so numberosa familia. El padre de Lombardini había estáu casáu en primeres instancies con Antonia Josefa de Llión Hernández, con quien concibió cinco fíos.

  • José María Adrián Rafael Lombardini (8 de setiembre de 1781)
  • Juan Domingo Rafael Florentino Joaquín Lombardini (16 d'ochobre de 1782)
  • Gerónima Josefa María de Jesús Higinia Lombardini (11 de xineru de 1784)
  • Joaquín Miguel María Lombardini (1785)
  • Julián Vicente Domingo Rafael Lombardini (1787)

Manuel Lombardini recibió la so educación básica, como cualquier fíu d'una familia de bona posición económica, na so casa con clases particulares, onde aprendió les primeres lletres.

Carrera militar y política[editar | editar la fonte]

Como munchos mozos de la so dómina, Lombardini empecipió la so carrera nel exércitu mexicanu; tuvo de meritoriu nes oficines d'artillería y el 1 d'agostu de 1814 se enlistó na Compañía de Patriotes de Tacubaya; polos sos enclinos a favor de la independencia emigró a la capital n'agostu de 1821 pa xunise a los independientes que militaben so les órdenes d'Agustín de Iturbide, presentándose nel escuadrón númberu 6 de caballería de Toluca. Ellí llogró los sos gordones de cadete y sol mandu del xeneral Vicente Filisola, foi parte del sitiu en Méxicu.

Un añu dempués retiróse del serviciu; y el 3 d'ochobre de 1821 casóse na ciudá de Méxicu con una dama de rica y respetable familia capitalina Guadalupe Lemos, con quien tuvo dos fíos. Los acontecimientos políticos qu'antecedieron a la combalechadura del padre Joaquín Arenas facer retomar la so carrera; cuando los partíos que s'apostaben el gobiernu prometíen ser poderosos, Lombardini xunir a los yorkinos como subteniente milicianu, cargu que-y foi dau n'avientu de 1826. Allegó al asaltu de Tulancingo el 7 de xineru de 1828, onde fueron destruyíos los escoceses. Lombardini siguió afiliáu al partíu yorkino aponderáu que quería'l réfugu d'empleos y l'espulsión xeneral de los españoles.

Mientres el motín de l'Alcordada; sostuvo'l gobiernu mientres los díes en que-y foi arrampuñáu'l poder al presidente constitucional, Manuel Gómez Pedraza. Afiliar al Plan de Jalapa y militó nes fuercies destinaes a combatir a Vicente Guerrero en Chietla y Oaxaca; magar los sos esfuercios, nun foi xubíu a coronel sinón hasta 1830. La so fidelidá escontra Antonio López de Santa Anna yera por toos conocida; pronunciar al so favor en Lerma pol plan de Veracruz n'abril de 1832. Xunir a les tropes del xeneral Ignacio Inclán con venticinco soldaos armaos que sacó de la ciudá de Méxicu, ensin ésitu, foi xubíu a capitán de veteranos a fines d'esi añu; dempués de xunise al pronunciamientu de Gabriel Valencia en setiembre, a quien ayudó entrando a Zumpango, allegó a tomar de Lerma y de Toluca, al sitiu de Méxicu y a aición de Cases Blanques; Lombardini tuvo nel combate del ranchu de Posadas y al trunfar alicó per parte de Santa Anna'l grau de teniente coronel. Col sofitu de Valencia, con quien la so familia tenía una bona amistá, coló sobre'l pueblu de Zacapoaxtla y ayudó eficientemente colos sos conseyos a establecer l'orde. En xunu de 1834 estremar nel sitiu de Puebla mandando a una seición que'l xeneral Vicente Arreola punxo sol so mandu. Por esi tiempu foi-y dau a Lombardini l'empléu efectivu a que taba graduáu y el grau de coronel, quedando'l batallón del 11° Reximientu d'Infantería a los sos órdenes.

Combatió a los estauxunidenses na segunda campaña de Texas so les órdenes del xeneral Nicolás Bravo n'ochobre de 1836; dos años dempués, engarró contra los franceses na Guerra de los Pasteles, coló a Veracruz y dempués a Tuxpan cola fuercia que mandaba'l xeneral Cos; foi fechu prisioneru cuando esti xefe perdió contra los xefes federalistes Urrea y Mejía. Tornó a la ciudá de Méxicu y xunióse a Valencia; Lombardini presentóse la mañana del 15 de xunetu de 1840 na Ciudadela, axuntó'l reximientu de Comerciu y el batallón d'Inválidos y dirixó la columna d'ataque qu'operó sobre los sublevaos de Palaciu; poco antes foi xubíu a coronel y depués xubió a xeneral graduáu.

Pola sedición qu'españó na capital el 31 d'agostu de 1841 al mandu de Valencia, pronunciar pol Plan de Rexeneración; triunfante la rebelión xubió a xeneral de brigada, que'l so grau tenía al xubir a la Presidencia. Engarró contra los estauxunidenses na intervención de 1846-1847; foi mancáu na cara mientres la batalla de la Angostura del 22 de febreru de 1847 y pola so entrega foi-y concedida honorífica mención;[1] cuando l'exércitu mexicanu sacupó la capital en setiembre de 1847 salieron les fuercies sol so mandu. Esi mesmu añu foi nomáu comandante de Querétaro y en 1849 xefe de la Plana Mayor del Exércitu, cargu nel que defendió a los militares refugaos na alministración de Mariano Arista.

En 1853 yera comandante de la guarnición de Méxicu; esi añu declaróse partidariu de la rebelión y del Plan de Jalisco y sublevóse pa xuntase. Por ello, el 2 de xineru foi obligáu violentamente a abandonar la ciudá de Méxicu polos soldaos del gobiernu de Mariano Arista; instalándose en Tlalpan hasta l'ascensu a la presidencia de Juan Bautista Ceballos.

Presidencia (1853)[editar | editar la fonte]

Dada la transitoriedad del so gobiernu; Lombardini abstener d'entamar un gabinete y dirixó los sos esfuercios a destruyir les causes de la guerra civil; n'unu de los sos discursos ufiertó nun atacar les garantíes y cumplir. Aumentó con dos individuos per cada Estáu la comisión qu'entendía l'arancel y nomó a José María Tornel y a Joaquín Castillo por que celebraren un tratáu col ministru norteamericanu Alfred Conkling sobre afitar la neutralidá del pasu pol ismu de Tehuantepec. La vía de comunicación facer pola parte navegable del ríu Coatzacoalcos, fadríase un camín de madera que tendría de terminase en cuatro años, pa darréu construyir una vía de ferrocarril. Los muelles y los diques de los puertos seríen construyíos pola compañía mista de Sloo, el gobiernu percibiría mientres cincuenta año'l 20% de los rendimientos líquidos del camín, al terminar esti periodu, la infraestructura pasaría a ser parte del gobiernu mexicanu. Adicionalmente construyiríense faros n'Acapulco y nel arrecife Alacranes. Nun se dexaría la organización de fuercies militares nin el pasu de tropes estranxeres. Tolos pueblos del mundu tendríen tránsitu llibre, pagando un aumentu los que nun celebraren trataos con Méxicu.[1] Per otra parte, mandó a dar la metá de los viátigos a los diputaos y senadores, despidíos mientres el gobiernu de Ceballos, que quixeren volver a los sos llares. El nuevu presidente Lombardini recordó delles disposiciones referentes al estancu del tabacu.

No militar, Lombardini convirtió en cuerpu permanente'l batallón cívicu Bravos, dispunxo'l reestablecimientu de los batallones activos de Querétaro, Aguascalientes, Guanajuato, Guadalaxara, San Luis Potosí y Morelia y convidó a munchos militares que fueren escaecíos, a participar na so alministración.[2] Dio ascensos a los militantes, confirió insinies militares; mandó a sacar de los enfotos les cruces d'honor y una Xunta encargar de llamar al serviciu a los xefes y oficiales que fueren destituyíos por cuestiones polítiques. Axuntar nes cercaníes de la capital dolce mil soldaos a que'l so mandu taba'l xeneral Martín Carrera; el xeneral Pedro Ampudia foi nomáu xefe de la Plana Mayor y el xeneral Corona comandante xeneral de Méxicu. Munchos estaos oponer a l'alministración de Lombardini; nun atendió los entueyos que sobrevinieron de la simultánea esistencia del Plan de Jalisco, el pronunciamientu de la capital el 20 de xineru, los cambeos introducíos polos convenios de Arroyozarco y Méxicu; el pronunciamientu de Veracruz. Con esceición de Sonora, Guerrero, Guanajuato y Baxa California; tol país taba invadíu polos revolucionarios. Yucatán y l'estáu de Méxicu sosteníen el Plan de Jalisco; Zacatecas, Nuevo León y Coahuila xuntar al pronunciamientu de Méxicu. En delles poblaciones fueron aceptaos de llenu los convenios, n'otres so ciertes restricciones o reformes, y en munchos llugares atopáronse grandes resistencies; encargándose Lombardini d'encalorales.

Lucas Alamán escribió una carta a Antonio López de Santa Anna, na qu'establecía los principios qu'al so xuiciu teníen d'encontar el proyeutu políticu de los conservadores. Lombardini aprobó los razonamientos de Alamán y preparó una farsa eleutoral pa llexitimar la torna del caudiellu. Emitíos los votos de los estaos pa presidente, apaecieron simultáneamente propuestes por que se caltuviera'l sistema federal y cumpliérase el Plan de Jalisco. Por Santa Anna votaron la mayoría, esperando qu'él pudiera poner orde nel país. Conforme al Plan de Jalisco y los convenios, Lombardini fixo llamar a Santa Anna y unvió una comisión pa notificar los acontecimientos. El gobiernu de Lombardini subsistió por cuenta de que toos confiaben nél pa faer tornar a Santa Anna.

Mientres la so alministración, Lombardini trabayó solamente en preparar el terrén a Santa Anna pa cuando llegara a gobernar nuevamente; quién exerció muncha influencia nes decisiones que tomó'l presidente provisional mientres la so alministración. Lombardini dispunxo la organización de nuevos batallones; iguó con Jean Baptiste Jecker l'arrendamientu de les cases de Moneda per diez años, unvió tropes sobre Zacatecas que nun reconocíen el so gobiernu. Cuando Santa Anna llegó a Méxicu y desembarcó en Veracruz; Lombardini unvió tropes pa recibi-y. El caudiellu empezó a avanzar a la capital y Lombardini llindar a dictar namái disposiciones alministratives hasta l'apuerto de Santa Anna.

Expedió una llei pa xulgar militarmente a lladrones y bandíos; ordenó que nes escueles capitalines fuera enseñada la doctrina cristiana pol catecismu del Padre Ripalda y que nella rezaren los neños tolos díes a lo menos media hora mientres la mañana y tarde; reglamentó la instrucción primaria y tamién dio delles disposiciones alrodiu de los fíos naturales. Lombardini emitió un últimu decretu por aciu el cual designó a Santa Anna capitán xeneral de mar y tierra, con mandu absolutu. Mientres la so alministración fueron expedíos más de novecientos despachos militares. Coles mesmes hubo delles meyores tocantes a les víes de tresporte terrestre y marítimu; mandó iguar los caminos a Veracruz y a Acapulco y reguló la navegación nel llagu de Chalco; creóse, adxunta a l'Academia de San Carlos, la Escuela d'Inxenieros. Lombardini gobernó un Méxicu onde la situación yera demasiáu difícil. El xeneral Juan Álvarez, nel sur, nun reconocía'l so gobiernu; Melchor Ocampo, gobernador de Michoacán, dimitió'l cargu; en Oaxaca y Puebla fueron eslleíes les llexislatures y camudóse a los gobernadores.

Últimos meses y muerte[editar | editar la fonte]

Lombardini yera un bienintencionado home, más nun tener la capacidá como estadista. Cuando Santa Anna, a quien foi fiel y lleal hasta l'últimu momentu, llegó a Méxicu, Lombardini gustosamente l'apurrió'l poder executivo'l 20 d'abril de 1853. Al llegar Santa Anna a la capital el 20 d'abril; Lombardini decretó la ceremonia pa da-y posesión a la presidencia de la República y mandó a los sos oficiales mayores pa recibi-y hasta la villa de Guadalupe; quien lo conducieron hasta Palaciu Nacional onde Lombardini apurrió-y el poder. En compensación polos sos servicios, Santa Anna como primer actu de la so alministración nomar xefe de la guarnición de la capital. Con esti puestu Lombardini xuntar a l'acta llevantada en Guadalaxara, que proclamó revistir a Santa Anna con facultaes peramplies p'atender tolos rubros del so gobiernu y por que ésti escoyera a la persona qu'había de relevalo en casu de fallecimientu y otra causa que la inhabilitara.

El presidente Santa Anna nomar dempués xefe del Estáu Mayor del Exércitu y comandante xeneral del Distritu. A los 51 años d'edá, por causa d'una pulmonía, Lombardini morrió na so residencia de la ciudá de Méxicu a los siete de la mañana del 22 d'avientu de 1853. Como siempres s'estremó pola so llealtá, fidelidá y amistá escontra Santa Anna, ésti fizo que fuera soterráu con honores na Ilesia de San Francisco, años dempués foi soterráu nel Panteón de San Fernando.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Olivarría y Ferrari, 1888; 803
  2. Olivarría y Ferrari, 1888; 804

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Juan Bautista Ceballos
Presidente de Méxicu
1853
Socesor:
Antonio López de Santa Anna