Llar

De Wikipedia
Llar
componente tecnológico (es) Traducir y heating furnace (en) Traducir
Historia y usu
Usu valor desconocíu
prestar
Arquiteutu/a Hector Guimard
Cambiar los datos en Wikidata

La pallabra llar (como foguera doméstica, fogón o anafre) #referir al sitiu onde se #encender fueu (con lleña o dalgún otru combustible) nuna vivienda y qu'ocupaba l'espaciu común y sirvía de cocina, comedor y estancia.

El términu llar, provién del vocablu llatín «focāris», deriváu de «focus» (fueu). En delles rexones d'España #denominar llar o llar. Por estensión, llámase llar a la casa, el llugar onde se vive, porque nel so orixe considerábase puntu central d'ella'l llugar onde se #encender el fueu.

Usos[editar | editar la fonte]

Históricamente'l llar tuvo un usu multifuncional: como fonte de calor, calefacción, nos iviernos, pa la cocción y preparación d'alimentos, como mediu de caltenimientu, por aciu l'ensugáu y afumáu de dellos alimentos (embutíos, quesos, etc.), ya inclusive como ayuda pa llabrar ciertos materiales por aciu el calor.

Componentes[editar | editar la fonte]

Salvu en cultures bien antigües, el llar #completar con una salida de fumos o humero -más tarde adoptaríase la pallabra francesa 'cheminée', chimenea- que ye un conductu que lleva los fumos al esterior, con una especie d'embudu grande, campana, que recoyía esos fumos escontra'l humero.

La pallabra chimenea vien de chemin, camín (referíu al de los fumos) en francés, que tamién se da n'otros idiomes (de: kamin, it: camín). Anque se refier específicamente al humero, esti nome tamién s'adoptó de cutiu pa denominar el conxuntu de llar y humero, especialmente cuando se trata de llares de fueu pa calefacción puramente, lo que ye una contraición de l'antigua espresión chimenea-#hogar, que efeutivamente #referir al conxuntu y non solamente al humero. Puede debese tamién a la importancia que se dio al inventu d'un conductu pa sacupar los fumos. Tamién s'utiliza la espresión chimenea francesa, cuando ye especialmente decorativa.

Anque raramente esiste, ye bien conveniente la construcción d'una ventosa, conductu encargáu de llevar l'aire direutamente al llar, ensin pasar pol llocal, colo que s'evitaría l'enfriamientu del mesmu y les incómodes corrientes d'aire que xenera'l tiru. Les ventosa puede llograr l'aire del esterior direutamente o d'un suétanu, lo que puede ser tamién útil p'apurrir una fayadiza ventilación al mesmu.

Preseos[editar | editar la fonte]

Nel llar tien qu'haber diversos preseos que faciliten el manexu del fueu, ye bien normal que tean aconceyaos nuna especie de colgador vertical, los preseos son:

  • Fuelle, bien necesariu pa soplar aire qu'avive la combustión de los caricotes.
  • Atizador, pa partir y distribuyir los caricotes y los tueros.
  • Pinces.
  • Recoyedor, palina metálica pa recoyer les cenices.
  • Cubu metálicu pa depositar les cenices en retirándoles del llar.

Modernamente xeneralizóse l'usu d'aspiradores de cenices pa retirar estes del llar. #Esti aspiradores consten d'un tubu metálicu pa l'aspiración y un cubu pal depósitu de les mesmes y un filtru pa la salida del aire ensin dexar la salida de les cenices. Pueden ser autónomos (con un motor propiu) o depender d'un aspirador esternu pa crear la corriente d'aire.

Chimenees pa calefacción[editar | editar la fonte]

El so gran inconveniente, especialmente dende'l puntu de vista ecolóxicu y monetariu, ye que'l so rendimientu ye bien pequeñu, ente'l 10% y el 15%; polo que les sos emisiones de CO2 por unidá d'enerxía útil consiguida son bien cimeres a les de cualesquier otru sistema, más modernu, nel que, cola mesma cantidá de combustible llógrase un mínimu del 50% o más, polo que nun ye aconseyable'l so usu más que como elementu decorativu n'ocasiones determinaes.

Tipos de chimenees pa calefacción[editar | editar la fonte]

  • Chimenea tradicional, ye una chimenea con llar abiertu, que produz calor principalmente de forma radiante ya inspírase na so concepción ya imaxe nos modelos tradicionales.
  • Chimenea ventilada, ye una chimenea con llar abiertu, que xune a la producción de calor de forma radiante una significativa producción d'aire caliente al traviés d'especiales intercambiadores de calor.
  • Chimenea empotrada, llamada tamién recuperadora de calor, en realidá una variante de la estufa, ye un tipu de chimenea con fueu zarrao con puerta de cristal ensin revestimiento, apta pa ser asitiada dientro del llar de chimenees yá esistentes (tradicionales o ventiladas), que'l so rendimientu puede aumentar inclusive 3-4 vegaes.
  • Chimenea metálica, basada nes estufes de lleña onde'l tubu va vistu, la diferencia coles mesmes y polo que se denominen chimenees metáliques ye porque tienen una campana embellecedora onde per dientro escurre'l tubu d'evacuación de fumos. Destaquen pola so rapidez de montaxe, y por calecer aparte de por radiación como les estufes de lleña, por conveición yá que la campana embellecedora ta bueca y tien unes ranuras per onde circula aire frío que se #calecer por efeutu del calor del tubu y sale al ambiente por felicidaes ranuras, faciendo un movimientu envolvente que dexa que'l calor llegue más rápidu a la estancia y a más distancia. Estes chimenees metáliques suelen tar fabricaes con aceru y con acabaos con pintura anticalórica, teniendo delles pieces en fundición como la puerta o la parrilla onde s'asitien los tueros, que son les zones que más suelen sufrir por efeutu del calor de la combustión.

Funcionamientu[editar | editar la fonte]

Hai dos maneres básicos de faer el fueu: fueu vivo, con tochos de ciertu tamañu y fueu latente, o de caricotes, colos caricotes casi soterraos so ceniza. Nel primer casu consúmese más apriesa'l combustible que nel segundu.

En dambos casos el calor de calefacción #espublizar por radiación, de cuenta que calez solamente'l llau de les persones enfrentáu al llar o, en menor midida, los panales del llocal.

Por que se produza la combustión ríquese aire y amás del necesariu pa la reacción de combustión, tien d'utilizase más aire tamién p'ayudar a sacupar los fumos que produz. L'aire debe d'entrar dende l'esterior, fríu, polo que constantemente ta esfreciendo l'ambiente onde ta encendíu'l fueu, en muncha menor midida cuando se trata de fueu de caricotes, porque rique muncha menor cantidá d'aire pa la combustión y pa sacupar los fumos.

Por estes razones el rendimientu enerxéticu d'esti sistema de calefacción ye bien pequeñu, del orde del 10 o 20%.

Sistema llar-estufa[editar | editar la fonte]

Anguaño viéndense llares con una tapa de vidriu cerrando la boca, al empar que dexa ver la combustión. En realidá #tratar d'una estufa y ye un sistema más eficiente porque l'aire de combustión #tasar na entrada (lo que dexa regular la potencia fácilmente), ente que los fumos nun tienen otru remediu que salir pol humero, non pela boca, polo que nun hai que dexar entrar aire suplementario nel llocal calecíu.

Estufes a bioetanol[editar | editar la fonte]

#Tratar de llares de fueu abierto que funcionen con Bioetanol (etanol o alcohol etílico). La combustión ye silenciosa y llimpia, polo que nun producen cenices, fumu, nin golor. Lliberen al ambiente dióxidu de carbonu y vapor d'agua, polo qu'en munchos países puede ser obligatoriu tener un conductu d'evacuación al esterior o, si namái se dispón d'una ventilación fayadiza, gran parte del calor producíu va #dir pola ventana. Brinden l'encantu d'un llar a lleña de fueu abierto, ensin les incomodidades acomuñaes a la manipulación de los tochos. El so atributu más valoráu ye'l d'ambientación y decoración, sicasí, la so capacidá de calefacción ye pocu importante, dada la gran cantidá d'aire frío qu'hai qu'introducir pa la combustión y pa sacupar los productos de combustió, dependiendo de la situación. Calecen por conveición en llugar de por radiación, lo que contribúi al so confort.

#Presentar en diversos modelos y configuraciones, que dexen esfrutar del fueu en múltiples situaciones y estilos arquiteutónicos. Xeneralmente construyíes en chapa d'aceru, aceru inoxidable y vidriu templáu, combinen con tou tipu d'estilos, dende'l más modernu y minimalista, hasta un clásicu o rústicu. Como nun precisen chimenea, pueden utilizase en tou tipu de locales: departamentos, cases, restoranes, hoteles, oficines y locales comerciales.

Como tolos sistemes que producen la combustión nun ambiente habitáu, tien el grave inconveniente de riquir una bona ventilación (esfreciendo'l local) pa evitar que s'escose l'osíxenu del ambiente y prodúzase una combustión incompleta, con producción del peligrosu monóxidu de carbonu (CO). Amás, el vapor d'agua producíu na combustión puede llevar a un mugor relativo ambiente bien incómoda.

Costumes tradicionales[editar | editar la fonte]

  • La vida d'una familia solíase concentrar alredor del llar, sobremanera pel hibiernu y más especialmente nos climes fríos. Les persones mayores #sentar nos escaños (sillones de madera xunto al llar, que de nueche se podíen usar como cames) y los mozos en banquetes.
  • Tradicionalmente, yera habitual que sobre'l llar colgara un calderu por que tuviera constantemente caliente col calor de los caricotes.
  • En dellos llugares de Castiella, alredor del llocal onde taba'l llar había unos cubículos. Cuando llegaba l'iviernu, los componentes de la familia llevaben les sos cames a esos cubículos, pa dormir más calientes, y #volver a llevar a les habitaciones al volver la primavera.
  • Amás del llar, puramente dichu, n'otros locales tamién s'utilizaben braseros, unos recipientes metálicos onde se ponía a quemar un combustible bien amodo, so ceniza.

Problemes pa la salú[editar | editar la fonte]

  • La lleña al amburar reacciona col osíxenu del aire convirtiéndose en dióxidu de carbonu. En casos de defectu d'osíxenu, la reacción da llugar a productos de combustión incompleta: básicamente monóxidu de carbonu, pero tamién bencenu, butadieno, formaldehído, hidrocarburos poliaromáticos y munchos otros compuestos peligrosos pa la salú.

La principal teunoloxía emplegada pa la cocción d'alimentos ye'l fogón abiertu tradicional de trés o más piedres. El so usu ye xeneralizáu tantu en climes templáu como fríos. En rexones templaes y fríes #usar pa la calefacción de les viviendes amás de para la preparación d'alimentos.

Ventayes[editar | editar la fonte]

Esti dispositivu sigue usándose porque tien delles ventayes:

  • Ye económicu o nun tien nengún costu (si vase personalmente al monte a buscar lleña).
  • Ye bono de construyir.
  • Ye bono d'usar y de controlar.
  • Ye bono de camudar de llugar.
  • Puede usase con distintos combustibles.
  • #Afacer a les formes de los recipientes.

Pela contra, el fogón abiertu tien una eficiencia enerxética bien baxa, d'ente 5 y 17 per cientu.[1] Per otru llau, la combustión de la biomasa nestos dispositivos #dar de manera incompleta ya incontrolada y xenera polo tanto una gran cantidá de partícules y gases contaminantes.

Esiste poca información con al respective de los contaminantes productu de la combustión de biomasa en fogones tradicionales. Sicasí, sábese que, amás de CO2, emítense partícules, hidrocarburos arumosos policíclicos, óxidu nitroso, óxidu d'azufre (principalmente nel carbón) y monóxidu de carbonu (CO), toos con efeutos adversos a la salú.

Esiste amás una gran cantidá de compuestos químicos xeneraos pola combustión de madera. Acordies con xenérense diecisiete sustancies consideraes "contaminantes prioritarios", asina definíos pola Axencia de Proteición Ambiental de los Estaos Xuníos (EPA), pa les cualos esiste evidencia de toxicidá, y que formen el 4.8% de les partícules.[2] Xenérense más de 18 compuestos carcinóxenos que representen alredor del 0.5% de les partícules; y, seis tóxicos pa los cilios y axentes muco-coagulantes.

Afayóse tamién una gran cantidá de compuestos. apurren una llista de más de 180 sustancies “polares”, 75 alifáticos y 225 hidrocarburos arumosos.[3] Les partícules, específicamente les menores a les 10 micres (PM10) y les de 2.5 micres (PM2.5) son particularmente relevantes dende'l puntu de vista de la salú, pos pueden enfusar a gran fondura nos pulmones y causen los mayores daños.[4] Finalmente, hai que destacar l'acidez de les emisiones, que'l so pH bazcuya ente 2.8 y 4.2.[5]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Dutt, G., J. Navia, y C. Sheinbaum. (1989).
  2. Cooper 1982, citado por Smith, K. R. 1987.
  3. Hubble et al. 1982, citados por Smith, K. R. 1987.
  4. United States Environmental Protection Agency (USEPA). 1997.
  5. Burnet et al., 1986, citados por Smith, K. R. 1987.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]