José María Pérez de Urdininea

De Wikipedia
José María Pérez de Urdininea
3. presidente de Bolivia

18 abril 1828 - 2 agostu 1828
Antonio José de Sucre - José Miguel de Velasco
Vida
Nacimientu La Paz31 d'ochobre de 1784
Nacionalidá Bandera de Bolivia Bolivia
Muerte La Paz4 de payares de 1865 (81 años)
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticumilitar
Serviciu militar
Graduación xeneral
Lluchó en guerras civiles argentinas (es) Traducir
Creencies
Relixón catolicismu tradicionalista
Cambiar los datos en Wikidata

José María Pérez de Urdininea (31 d'ochobre de 1784La Paz – 4 de payares de 1865La Paz) foi un militar y políticu bolivianu de llarga trayeutoria nes guerres d'independencia del so país y de l'Arxentina. Nesti país ocupó'l cargu de Gobernador de la Provincia de San Juan, y darréu foi presidente de Bolivia.

Biografía[editar | editar la fonte]

José María Pérez de Urdininea nació na facienda "Anquioma", na llocalidá de Luribay del departamentu de La Paz el 31 d'ochobre de 1784. Estudió nel seminariu de La Paz y depués en Cochabamba.

Empecipiar nel exércitu en 1809, na represión de les revoluciones de Chuquisaca y de La Paz d'esi añu. Pasar a los patriotes dempués de la batalla de Suipacha, n'abril de 1811, y combatió na derrota de Guaqui.

Foi lleváu mancáu a l'Arxentina, onde se xunió al Exércitu del Norte a les órdenes de Manuel Belgrano, combatiendo nes batalles de Tucumán y Salta y nes siguientes campañes al Altu Perú. En 1816, mientres la retirada del xeneral José Rondeau dempués de la batalla de Sipe-Sipe, foi'l xefe de la retaguardia patriota en Humahuaca. Nun reconocía l'autoridá del gobernador Güemes, y a fines d'añu retirar escontra'l sur.

Pasó al Exércitu de los Andes en 1817 y fixo la campaña escontra Chile. Participó na batalla de Chacabuco. Poco dempués tornó a Salta onde foi puestu al mandu d'una división de gauchos na guerra defensiva contra les invasiones realistes. Tuvo una actuación destacada mientres la más poderosa d'éstes, la comandada por De la Serna en 1817.

Más tarde tornó a Chile hasta 1820, añu en que foi xubíu a coronel. Esi mesmu añu pasó a Cuyo, onde lluchó contra los insurrectos de Mariano Mendizábal y contra el caudiellu chilenu José Miguel Carrera. Yera'l segundu del coronel José Albino Gutiérrez na batalla de Punta del Médano, victoria final sobre'l caudiellu chilenu.

Dende xineru de 1822 foi gobernador de la provincia de San Juan, cargu en que duró un añu. Pertenecía al partíu unitariu. Dende'l so puestu pretendió formar un exércitu pa invadir l'Altu Perú, pero nun llogró axuntar fondos nin consiguió sofitu en Buenos Aires. Con too y con eso llogró formar un contingente de casi 500 homes, que fueron puestos al mandu de José María Paz, y que quedó en Salta hasta que pudiera faese la proyeutada campaña. Instaló les sos fuercies en Humahuaca, pero éstes permanecieron inactives por dos años.

A principios de 1825, sol mandu del gobernador salteño Juan Antonio Álvarez de Arenales, participó na última campaña al Altu Perú. Arenales unviar como xefe d'una avanzada, a enfrentar a Pedro Antonio Olañeta, pero ésti morrió nun enfrentamientu colos sos subordinaos de cuenta que s'independizó de l'autoridá de Arenales y siguió el so camín escontra'l norte, hasta recibir la rindición del postreru oficial realista d'esa parte d'América, José María Valdez.

Antonio José de Sucre incorporar al exércitu bolivianu designándolo ministru de guerra, y darréu presidente del conseyu de ministros. Al arrenunciu del mariscal d'Ayacucho fíxose cargu del gobiernu por trés curtios meses. Acusáu de nun faer frente a la invasión d'Agustín Gamarra retirar a una de les sos faciendes por más de diez años.

Por cuenta de la Guerra de la Confederación, en 1838 foi llamáu pol mariscal Andrés de Santa Cruz, entós Presidente de Bolivia y Proteutor de la Confederación Perú-boliviana, reincorporándolo al exércitu.

En tal calidá, participó de la Batalla de Yungay. Foi ministru de guerra nos gobiernos de José Ballivián y Jorge Córdoba.

José María Pérez de Urdininea finó na ciudá de La Paz el 4 de payares de 1865 a los 81 años d'edá.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Historia de Bolivia, editorial Gisbert (cuarta edición).
  • Zinny, Antonio, Hestoria de los gobernadores de les Provincies Arxentines, Ed, Hyspamérica, 1987. ISBN 950-614-685-3
  • Sosa de Newton, Lily, El xeneral Paz, Ed. Plus ultra, Bs. As., 1973.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Antonio José de Sucre

Presidente de Bolivia
18 d'abril de 1828 - 2 d'agostu de 1828

Socesor:
José Miguel de Velasco