Izurtza

Coordenaes: 43°09′18″N 2°38′20″W / 43.155°N 2.6388888888889°O / 43.155; -2.6388888888889
De Wikipedia
Izurtza
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Vizcaya
Comarcas (es) Traducir Duranguesado (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Izurza (es) Traducir Luis Jose Ballarin Alberdi
Nome oficial Izurtza (eu)[1]
Códigu postal 48213
Xeografía
Coordenaes 43°09′18″N 2°38′20″W / 43.155°N 2.6388888888889°O / 43.155; -2.6388888888889
Izurtza alcuéntrase n'España
Izurtza
Izurtza
Izurtza (España)
Superficie 4.34 km²
Altitú 148 m
Llenda con Abadiño, Durango y Mañaria
Demografía
Población 227 hab. (2023)
- 159 homes (2019)

- 96 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Duranguesado (es) Traducir
0.02% de Vizcaya
0.01% de País Vascu
0% de España
Densidá 52,3 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
izurtza.net…
Cambiar los datos en Wikidata

L'anteiglesia de Izurza (n'euskera y oficialmente Izurtza) ye un conceyu de la provincia de Vizcaya nel País Vascu, España. Pertenez a la contorna del Duranguesado y tien una población de 231 habitantes (INE 2017). La estensión del conceyu ye de 4,28 km².

Allugamientu y accesos[editar | editar la fonte]

Ente les pimpanes mases predreses caliares de Mugarra y Untzillaitz y a veres del ríu Mañaria en cantu de la carretera que xune Durango con Vitoria asítiase esta pequeña población.

Izurza llenda colos siguientes conceyos, al norte con Durango, al sur Mañaria y al este con Abadiano.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Les comunicaciones tán centraes na carretera provincial BI-623 en cantu de la cual asítiase'l conceyu. Ye por ello que'l nucleu urbanu ta desenvueltu d'una manera llinial. Esta carretera xunir con Durango que ye la capital de la contorna y de la que falten escasamente 1,5 km, onde enllaza cola carretera Nacional N-634 y l'autopista AP-8 que los comunica con Bilbao y San Sebastián, según cola llinia de ferrocarril de vía estrecha d'Euskotren San Sebastián–Bilbao.

Composición[editar | editar la fonte]

Campa y caserío Goienengoa en Bitaño.

El conceyu de Izurtza ta compuestu pol nucleu urbanu llinial xunto a la carretera (Elizalde), un polígonu industrial (Lejartza) y por dellos barrios rurales esvalixaos peles fasteres de los montes (Etxano, Ortuzar y Bitaño). Etxano, que tien un pequeñu nucleu estremáu, acueye práuticamente toa la parte sur del conceyu, siendo asina'l barriu con más estensión de Izurtza. Estos barrios tán compuestos por agrupaciones de caseríos, baserris n'euskera, que la so actividá principal ye l'agricultura y la ganadería.

Hidrografía y orografía[editar | editar la fonte]

Hidrografía[editar | editar la fonte]

El valle nel cual atópase Izurtza formar el ríu Mañaria qu'escurre hasta desaguar nel Ibaizabal en Durango. Hai ensame de pequeños regueros que baxen de los montes, como'l de Etxano.

Orografía[editar | editar la fonte]

Los xigantescos bloques caliares que conformen la sierra d'Amboto y Aramotz, esautamente los montes Untzillaitz y Mugarra apurren pequeños llanos que dexen l'asentamientu humanu y l'esplotación agrícola, ganadera y forestal.

Economía[editar | editar la fonte]

Históricamente la economía del conceyu tuvo basada na esplotación agrícola y ganadera. La espansión industrial de mediaos del sieglu XX favoreció que'l sector primariu perdiera'l so calter principal pa quedase nun meru complementu a l'actividá industrial.

El sector primariu, con pequeñes esplotaciones familiares, centrar na agricultura y la ganadería. Parte de los productos llograos comercializar nos mercaos de la contorna o bien s'utilicen pa consumu propiu. La esplotación forestal tamién forma parte del primer sector del conceyu.

El sector industrial desenvolvióse col allugamientu de munches fábriques na parte baxa del valle, nel barriu Lejartza. Esti allugamientu correspuende a la espansión de la industria de la próxima villa de Durango. Nél trabayen munchos de los habitantes de la anteiglesia.

El sector de servicios ye bien amenorgáu. La proximidá de Durango y Bilbao fai que los servicios dar nestos conceyos.

Historia[editar | editar la fonte]

Como en toles anteiglesies los sos oríxenes perder nel tiempu y confundir colos de la Tierra Llana de Vizcaya.

La lleenda diz que la casa torre de Etxaburu, señor d'estes tierres, mandar construyir l'emperador romanu Antonino Pío. Esta casa torre ye la qu'apaez nel escudu de la anteiglesia y la so construcción ta realizada sobre un peñascu qu'alluga una pequeña cueva. La lleenda cunta que nesa cueva vivía un peligrosu xabalín qu'amenaciaba a tolos vecinos y foi'l señor de Etxaburu quien con ayuda de los sos perros matar y n'alcordanza d'ello construyó ellí la so morada. Sía como fora, hai pruebes qu'esta casa torre mandóse destruyir por Enrique IV y foi de nuevu edificada nel sieglu XVI por Sancho López de Ibargüen. Tamién nesi sieglu edificóse la ilesia parroquial dedicada a San Nicolás Obispu. La ilesia construyir por mandatu de los señores de Etxaburu y Izurza.

Formaba parte de la Merindad de Durango, tenía l'asientu y voto númberu 11 nes Xuntes de Guerediaga y taba rexida por un fiel.

Ente 1427 y 1443 marcáronse y amojonaron les llendes municipales, non ensin pleitu colos sos vecinos de Durango y Mañaria.

El característicu allugamientu de Izurtza fizo que la so población caltuviérase estable nel tiempu. La emigración a la cercana cabecera comarcal y l'inmigración de dalgún románticu en busca de redolaes rurales cercanos a les ciudaes caltuvo esta en redol a les 250 almes.

La bandera y l'escudu[editar | editar la fonte]

En 1937 perdióse l'antigua bandera de la anteiglesia. En 1967 realizóse una nueva bandera pal grupu de dances, esta bandera foi de nuevu diseñu ensin tener en cuenta la histórica. Fixeron una bandera de cuadraos azules, blancos roses y colloraos asitiaos en diagonal. Esta bandera foi aceptada pola corporación municipal en 1994 poniendo l'escudu de la anteiglesia nel centru. En 1985 intentóse recuperar la bandera histórica basándose en fotografíes y alcordances de los vecinos de mayor edá, pero l'intentu non fructificó.[2]

L'escudu de Mañaria ye'l mesmu de los Etxaburu y representa la lleenda de la caza del xabalín per parte de Lope de Odino.[3] les sos armes son; d'oru, torre de piedra ente dos árboles de sinople, sobre un monte, na cual tópase un cazador mancando con llanza d'oru a un xabalín de sable, perfilando d'oru, escorríu por dos perros de plata con remientos negru que-y acometen caúnu d'un llau.[4]

Monumentos[editar | editar la fonte]

Izurza tien dalgunes cases torres reseñables, ente elles la yá nomada de Etxaburu y la de Izurtza o Bekotorre. Tamién hai cuatro ermites amás de la ilesia parroquial.

Tore de Etxaburu.
  • Casa torre de Etxaburu; d'orixe inciertu, dalgunos atribúyen-y orixe romanu, esta construcción tien les típiques traces de casar torres vizcaines. El so allugamientu sobre un peñón buecu y controlando tou la so redolada da-y relevancia y personalidá. Mandar destruyir Enrique IV nel contestu de la guerra de bandos y se reedificó nel sieglu XVI por Sancho López de Ibargoen y la so muyer Estibaliz de Etxaburu. L'edificiu ta asitiáu sobre una gran roca y un arcu que dexa un pasu per debaxo del mesmu. Consta de suétanu, planta baxa, primer planta (que ye la residencial) y camarote. Reconstruyir nos años 80 del sieglu XX y reconvirtióse n'albergue xuvenil.
El llinaxe de los Etxaburo vien de los Ibargoen de Durango que se treslladaron a Izurza nel sieglu XV. Esta familia exerció un control ferrial sobre la población de Izurza.
  • Casa torre de Izurza o Bekotorre; asitiada cerca'l cascu urbanu, allugó'l tribunal y l'audiencia d'unu de los dos Arciprestes de Vizcaya.
  • Ilesia parroquial de San Nicolás Obispu; construyida a principios del sieglu XVI polos señores de Izurtza y Etxaburu. Nel interior destaca'l coru d'estilu mudéxar.
  • Palaciu Arana, edificáu en 1852 [1]. Puerta flanqueada por columnes, que sostienen un dintel a manera de pórticu. Planta principal con balcones. Ye un edificiu inusual nel ámbitu rural vascu, polos sos grandes proporciones, calidá d'acabaos (piedra de sillería) y estilu neoclásicu que recuerda a les casones del Segundu Imperiu francés. Como néstes, el so teyáu ye abuhardillado y cuenta con mansardes.

Fiestes[editar | editar la fonte]

Les fiestes de Izurtza celébrense'l día 8 de setiembre n'honor a la Virxe María, la so patrona.

Les fiestes de Etxano celébrense'l día 3 de xunetu n'honor al so patrón, Santu Tomás.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. *Irazabal Aguirre, Jon (2007). Banderes del Duranguesado. Abadiano Vizcaya (España): EDITORIAL. ISBN.
  3. Duranguesado Curtia hestoria. Autor: Jon Irazabel. Edita:Geregiaga elkartea. ISBN 978-84-940017-3-42 Deposito llegal:SS-1886-2012
  4. Diputación Foral de Bizkaia, Heráldica municipal de Bizkaia, 1998, ISBN 8477522502.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]