Abadiño

Coordenaes: 43°09′09″N 2°36′27″W / 43.1525°N 2.6075°O / 43.1525; -2.6075
De Wikipedia
(Redirixío dende Abadiano)
Abadiño
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Vizcaya
Comarcas (es) Traducir Duranguesado (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde d'Abadiño Jose Luis Navarro Donaire
Nome oficial Abadiño (eu)[1]
Nome llocal Abadiño (eu)
Abadiano (es)
Códigu postal 48220
Xeografía
Coordenaes 43°09′09″N 2°36′27″W / 43.1525°N 2.6075°O / 43.1525; -2.6075
Abadiño alcuéntrase n'España
Abadiño
Abadiño
Abadiño (España)
Superficie 36.26 km²
Altitú 144 m
Llenda con Atxondo, Berriz, Durango, Elorrio, Iurreta, Izurtza, Garai, Aramaio, Otxandio, Dima y Mañaria
Demografía
Población 7708 hab. (2023)
- 3815 homes (2019)

- 3784 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Duranguesado (es) Traducir
0.67% de Vizcaya
0.35% de País Vascu
0.02% de España
Densidá 212,58 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
abadiano.org
Cambiar los datos en Wikidata

L'anteiglesia d'Abadiño[2] ye un conceyu de la provincia de Vizcaya, País Vascu (España), asitiáu na contorna del Duranguesado, con una estensión de 36.26 km². Tien una población de 7522 habitantes según el censu del añu 2017 y una densidá poblacional de 208,1 hab./km².

Topónimu[editar | editar la fonte]

Abadiano pertenez a la serie de topónimos vascos terminaos nel sufixu -ano. Filólogos como Julio Caro Baroja o L. M. Mujika establecieron la hipótesis de trabayu de que tanto esti sufixu, como'l sufixu -ain, bien frecuentes na toponimia vascu-navarra, yeren frutu de la evolución del sufixu llatín -anum en tierres vasques.

En munches rexones del antiguu Imperiu romanu, el sufixu acusativu -anum xuníu a un nome personal formaba'l nome de les posesiones rústiques denominaes fundi. Esti nome solía ser el del propietariu orixinal del fundus, yá que depués si camudaba de posesor el nome del fundus solía mantenerese invariable. Siguiendo esta hipótesis les poblaciones vasques con sufixu -ain o -ano remontaríen el so orixe a asentamientos rurales de la Dómina Romana o de l'Antigüedá Tardida y Edá Media, que caltuvieren pautes de nomar les propiedaes heredaes de la dómina romana.

Caro Baroja analizó los topónimos vascos acabaos en -ano tratando d'establecer el nome propiu que s'escondería detrás de cada unu d'ellos. Nel casu de Abadiano, sostenía que s'atopaba'l nome propiu Abatius.[3] La evolución del topónimu sería AbatianumAbatianoAbadianoAbadiño.

Frente a esta hipótesis ta la que rellaciona'l nome de la llocalidá cola pallabra abá (abade n'eusquera) o abadía. Bastante ye que les primeres menciones escrites de Abadiano, dataes nel sieglu XI faen siempres referencia a los abás de Abadiano[4] y por ello los oríxenes de la llocalidá podríen tar rellacionaos con una abadía o monesteriu asitiada nel llugar. A la de nomar el llugar quiciabes se siguiera la pauta de denominación a la que faía referencia Caro Baroja.

Abadiano quedó afitáu na Edá Media como forma escrita del nome, sicasí n'eusquera el nome siguió evolucionando oralmente y dio llugar a Abadiño, que ye como anguaño denominar a la población nesti idioma. N'español caltién la forma más antigua Abadiano, como nome formal de la llocalidá.

En 1983, el conceyu decidió camudar la denominación oficial del conceyu de Abadiano a Abadiño, adoptando'l nome vascu de la llocalidá.

Símbolos[editar | editar la fonte]

La bandera[editar | editar la fonte]

Usu de la bandera de Abadiano nun actu festivu.

L'actual bandera de Abadiano ta basada nuna anterior que data de 1896 y que sumió en 1975. Realizar en 1977 partiendo d'una copia esistente nel palaciu Galíndez.

La bandera componer de cuadraos conformaos por cuatro triángulos de colores; blancu'l triángulu de la izquierda, mariellu'l superior, verde l'inferior y colloráu el de la derecha. Nel centru hai un cuadráu blancu cola inscripción Abadiño 1977 urtea (Abadiano añu 1977), na de 1896 el centru taba ocupáu per un círculu blancu afatáu con motivos vexetales onde figuraba la inscripción Noble anteiglesia de Abadiano añu 1896.[5]

L'escudu[editar | editar la fonte]

L'escudu de Abadiano ta estremáu en tres cuarteles; nel primeru d'ellos figuren les ares de Urkiola, sobre campu de plata la cruz de San Antonio n'azul, so ella, una olla en negru y una concha de vieira como nuesa de los pelegrinos de Santiago; nel segundu cuartel en campu azul un árbol verde al que crucia un llobu en negru, arrodiando'l conxuntu 11 llances significando los 11 asientos de les xuntes de Guerendiaga; el tercer cuartel sobre fondu azul y en plata figura la ponte la ilesia de San Trocuato y la casa consistorial, de fondu montes en verde.[6]

Orografía[editar | editar la fonte]

El conceyu de la anteiglesia de Abadiano topar nel centru-sur de la contorna del Duranguesado polo qu'ocupa una parte del valle del ríu Ibaizábal, xusto la zona onde se recibe al Zaldu procedente de Zaldívar, y l'área d'Urquiola cola so aguada mediterrénea y les grandes mases caliares que conformen los montes del duranguesado. Nestos montes son destacables los cumes d'Alluitz (1.040 m), Aitz txiki (791 m) y Untzillaitz (934 m). Yá na aguada sur tenemos el Saibigain (932 m), famosu poles batalles que se llibraron na Guerra Civil Española, y Urita (794 m).

La parte norte del conceyu xube selemente pela fastera del Oiz (1.029 m).

Casa de Xuntes de Astola.

Hidrografía[editar | editar la fonte]

El conceyu de Abadiño participa de dos cuenques hidrográfiques, la cantábrica y la mediterránea. El principal ríu de la cuenca cantábrica ye'l Ibaizábal, procedente del puertu de Kanpazar, y xúnese nel barriu abadiñotarra de Traña-Matiena col Zaldu, procedente del puertu de Areitio en Zaldívar. Esti ríu, xunto col Nervión, forma la ría de Bilbao.

Na aguada sur, la mediterránea, el ríu principal ye'l Urkiola y forma, yá n'Álava el banzáu de Santa Engracia.

Posición xeográfica y llendes[editar | editar la fonte]

Abadiano se encentra nel cantu sureste de la provincia de Vizcaya. Les sos coordenaes xeográfiques son 43º 9' 9" norte y 2º 36' 27" oeste.

Los conceyos que lu arrodien son: Al norte, Garay; Noroeste, Berriz-Olacueta; al Este, Elorrio; al sureste, Achondo; al sur, Otxandio y Aramaio; al suroeste, Dima; al oeste, Mañaria y Izurtza y al noroeste, Yurreta y Durango.

Demografía[editar | editar la fonte]

El conceyu, que tien una superficie de 36 km²,[7] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 7522 habitantes y una densidá de 208,6 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica d'Abadiano ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[8]      Población según el padrón municipal de 2017.[9]

Composición[editar | editar la fonte]

El conceyu de Abadiño constituyir 13 barrios que son: Amaitermin, Astola, Gaztelua, Guerediaga, Irazola, Lebario, Mendiola, Muntsaratz, Murueta, Sagasta, Traña-Matiena, Urkiola y Zelaieta. Históricamente la anteiglesia tuvo estremada nes cofraderíes de Gaztelua, Gerediaga, Mendiola, Muntsaratz, Sagasta y Traña o Matiena.[10]

Los barrios de Zelaieta (que ye lo que la xente vien conocer como Abadiano), Traña-Matiena y Muntsaratz son barrios con estructura urbana, principalmente Matiena que se constitúi como un nucleu d'identidá propia ya inflúi nos barrios d'alredor (Astola, Lebario y Guerediaga). Separaos de Zelaieta por distancies de 1,5 y 1 km, respeutivamente, tienden a conformar una unidá urbana anque ente Zelaieta y Matiena la esistencia de polígonos industriales enzanquen esti enclín. Asina mesmu, la proximidá con Durango, escasamente 1 km ente Matiena y Durango, faen que s'estableza una rellación urbana ente dambes poblaciones.

Los barrios Sagasta, Gaztelua, Irazola, Mendiola, Urkiola, Amaitermin y Guerediaga son eminentemente rurales ente qu'Astola, Murueta, Leberio y parte del barriu de Guerediaga tán influyíos pola cercanía a Matiena y nellos hanse establecíu polígonos industriales.[6]

La población del conceyu ta establecida mayoritariamente nes zones urbanes. Matiena caltién a la inmensa mayoría de la mesma quedando los barrios de Muntsaratz y Zelaieta bastante alloñaos atendiendo a ta variable.

Población del conceyu de Abadiano[editar | editar la fonte]

Desglose de población según el Padrón Continuu por Unidá Poblacional del INE.

Nucleos Habitantes (2013)[11] Varones Muyeres Entidaes menores
Abadiño - Zelaieta 1312 641 671
Gastelúa 110 50 60
Guerediaga 145 73 72
Traña-Matiena 4208 2057 2151 Traña-Matiena, Astola, Lebario, Murueta
Mendiola 150 78 72 Mendiola, Sagasta
Muntsaratz 1494 779 715 Muntsaratz, Irazola
Urkiola 39 19 20 Urkiola, Amaitermin
Ponte de Astola.

Comunicaciones[editar | editar la fonte]

Les principales víes de comunicación de Vizcaya percuerren el valle del Ibaizábal y polo tanto pasen pol conceyu. Tocantes a la comunicación vial destaquen la carretera nacional N-634 y l'autopista de peaxe AP-8 que xunen el conceyu cola capital de la provincia, Bilbao, y la capital guipuzcoana San Sebastián. La AP-8 enllaza en Éibar cola AP-1 que pol valle del Deva lleva la capital alavesa, Vitoria. Por aciu la carretera BI-623 que crucia'l puertu, y Parque Natural d'Urkiola, llega a Vitoria por Legutiano, la BI-633 comunica tola contorna de Lea-Artibai col Duranguesado y la BI-632 percuerre'l valle escontra Elorrio conduciendo a Mondragón y Beasain, lo que va ser el futuru ya importante exa "Durango-Beasain". Otres carreteres de menor categoría estructuran la comunicación ente los distintos barrios que componen el conceyu. La exa "Durango-Beasain" va xunir cola N-634 y l'autopista AP-8 nos barrios de Guerediaga y Matiena.

La llinia ferrial de vía estrecha Bilbao-San Sebastián, perteneciente a la compañía EuskoTren, tien una estación nel barriu urbanu de Matiena. En Leberio asitiárense les cocheres y talleres de dicha llinia (anguaño en Durango).

Les comunicaciones aérees, marítimes y de ferrocarril de llargu percorríu realizar nes infraestructures provinciales.

Historia[editar | editar la fonte]

Les noticies de la fundación del conceyu perder nel tiempu. La figura de l'anteiglesia yá nos dexa entever qu'Abadiano vien siendo habitáu dende tiempu inmemorial, entroncándose cola Tierra Llana de Vizcaya. Nel so suelu atopáronse restos prehistóricos d'importancia en dellos xacimientos como los de les cueves de Bolinkoba (xacimientu solutrense), Oialkoba (Edá del Bronce), Astakoba y Albiztei que dan testimoniu de la ocupación humana en tiempos prehistóricos.

La historia del conceyu ta xunida a la de la Merindad de Durango, una y bones la anteiglesia de Abadiano tenía asientu nes sos xuntes, col númberu 1, y éstes axuntábense nos sos terrenes, na campa (o plaza) juradera de la ermita de San Salvador y San Clemente. Tamién nos sos terrenes mandó la reina Xuana I de Castiella, llamada Juana la Lloca, que se construyera casar auditoriu cuando la Merindad tuvo problemes de propiedá de les instalaciones que venía usando cola Villa de Durango y finalmente mercóse y reconstruyó casar Auditoriu de Astola. Neses xuntes, Abadiano tenía l'asientu y voto númberu 1. La anteiglesia taba estremada en siete cofraderíes.

Campa Foral de Guerediaga (Gerediaga n'eusquera) nel so estáu actual (2005).

Les primeres noticies de la anteiglesia daten de 1172 y faen referencia a la familia de Muntsaratz, dueña de la torre que lleva'l so nome. Esos documentos traten de la boda de la infanta navarra Urraca col señor de Muntsaratz Pedro Ruiz.

La participación de los señores de la anteiglesia, pol bandu oñacino, nes guerres de banderías marcaron el medievu cola proliferación casar-torres y fortaleces, delles célebres, como la de Muntsaratz (torre-palacio), que'l so dueñu, Pedro Ruiz, casóse en 1212 cola Infanta de Navarra doña Urraca, con descendientes tan pernomaos como'l primer obispu de Méxicu, Juan de Zumárraga y de Muntsaratz (escontra'l sieglu XVI). Abadiño foi solar d'Íñigo de Abadiño y Perucho de Abadiño, alcaide d'alcázar de Sabela la Católica en Madrid.

Dientro de la tradicional economía rural nel sieglu XVI producióse una puxanza de la industria del fierro col desarrollu de numberoses ferrerías como les de Astola, Leberio (inda queden ruines), Murueta o Traña que tuvieron trabayando hasta l'empiezu del sieglu XX y dalgunes d'elles, convertíes yá en centrales hidroeléctriques, llegaron hasta mediaos del mesmu.

Nel sieglu XIX foi escenariu múltiple de les guerres carlistes. Nel caserío cercanu a la ermita de San Antolín axuntáronse los xenerales Rafael Maroto y Espartero el 26 d'agostu de 1839 pal alcuerdu previu al abrazu de Vergara que punxo fin a la primer guerra carlista.

Na segunda guerra carlista, la última batalla en Vizcaya llibró'l 15 de payares de 1879 nestes tierres.

El 5 de febreru de 1876 enfrentáronse carlistes y lliberales. Ye la última aición d'importancia rexistrada en Vizcaya cuando yá la Tercer Guerra Carlista tocaba al so fin. Fueron ganaos los batallones carlistes de Carasa, Cavero y Ugarte poles divisiones lliberales mandaes por Llomba, Goyeneche, Álvarez Maldonado y Villegas. La retirada efectuar pol altu d'Elgeta con direición a Zumárraga.[12]

Mientres la guerra civil el frente tuvo deteníu mientres l'iviernu de 1936 nos montes d'Urkiola onde se desenvolvieron cruentes batalles como les asocedíes en Sabigain.

A mediaos de la década de los años 60 del sieglu XX empiecen a instalase na redolada del barriu de Traña-Matiena fábriques y talleres procedentes de la ciudá guipuzcoana de Éibar qu'escaparon del angostu valle del ríu Ego pa establecese nes más anches tierres del Duranguesado. Asina en 1965 instálase "Inyectametal" industria dedicada a la construcción pieces, por aciu inyeición de metales llixeros como aluminiu o zamak. Llueu-y siguiríen otres como Carbureibar o la GAC completando un ampliu texíu industrial que daría sustentu a la crecedera urbana d'esi barriu convirtiéndolo nel nucleu principal del conceyu.[13] La crecedera de Matiena y el so desarrollu según l'orixe de los nuevos habitantes que s'establecen crean una idiosincrasia propia qu'oldea col barriu de Celayeta, capital política y relixosa del conceyu, que caltién el so calter rural. Na década de los años 70 d'esi mesmu sieglu desenvolver na redolada de la torre de Muntsaratz un nuevu asentamientu residencial que s'impulsa dende'l conceyu a empiezos del sieglu XXI y tiende la so unificación urbana col nucleu de Celayeta.

Les escueles rurales de la Diputación[editar | editar la fonte]

A empiezos del sieglu XX la Diputación Foral de Vizcaya realizó una serie d'intervenciones nel área educativa del conceyu del Abadiano. Yá en 1890 se efectua un proyeutu pa instalar en terrenes del barriu de Matiena una granxa escuela col enfotu d'ameyorar l'agricultura y la ganadería de la contorna y de tol territoriu de Vizcaya. Esta granxa-escuela empezó a funcionar en 1901 y caltúvose activa hasta 1923, cuando deciden abandonar el proyeutu y dedicar les instalaciones a esplotación agrícola comercial. El proyeutu sufrió en 1921 una grave afección que foi la causa final del so zarru. Una epidemia de fiebre aftosa arruina'l ganáu y la situación económica torga la so reposición lo qu'empón a la diputación al abandonu del proyeutu educativu.

Sobre la primer década del sieglu XX la Diputación Foral de Vizcaya pon en marcha un ambiciosu proyeutu educativu. Foi'l 19 de payares de 1919 cuando s'aprobó la llamáu " Moción Gallano" la cual tien conu oxetivu la construcción d'una rede d'escueles pa facilitar la escolarización de la infancia de les zones rurales de Vizcaya. La cada vegada mayor estrema educativu-cultural ente los neños y nuevos de les redolaes rural y urbanu llamó l'atención de los responsable forales y evidenció el defectu educativu que sufríen les zones rurales y qu'emponíen a munchos de los sos habitantes al analfabetismu. En 1920 presentóse un plan pa construyir 119 escueles de barriada per tol territoriu de Vizcaya ente los años 1920 y 1930. El proyeutu contemplaba que los conceyos comenenciudos na construcción d'una escuela n'el so conceyu fixeren cargu del terrén y del edifico, que'l so proyeutu téunicu taba realizáu pola mesma diputación, y esta tamién ponía'l profesoráu y el material escolar.

Nel conceyu de Abadiano constrúyense dos escueles d'esti tipu, una nel barriu de Mendiola y otra nel de Traña-Matiena, entós tamién redolada rural. El proyeutu foi sofitáu pol entós alcalde de Abadiano Federico Santocuarto. La escuela de Mendiola, a la que se-y asignó'l númberu 47, empezó la so andadura nel cursu escolar 1923-1924 siendo les sos profesores Julene Azpeitia Gómez y Feliciana Astorkia.

La escuela de Matiena tenía asignáu'l númberu 79 ya inauguróse el cursu escolar 1926-1927. Esta escuela allugóse al llau de la ermita de san Prudencio y daba serviciu a una población de 179 habitantes.

Tres la guerra civil, les escueles de barriada intégrense dientro del sistema d'educacional nacional y pasen a ser "Escueles Nacionales" dependiendo del Ministeriu d'Educación d'España.

La escuela de Mendiola cerrar en 1988 n'habiendo baxáu significativamente les matriculaciones, ente que la escuela de Matiena, en produciéndose la crecedera del barriu pola instalación de distintes industries nél, s'amplia con nuevos edificios pasando a ser un centru escolar ampliu. A empiezos del sieglu XXI, cola reforma educativa, vuelve ampliase ya instálase en parten d'ella un institutu d'Educación Secundaria Obligatoria.

Tres el zarru l'edifico de la escuela Mendiola pasó a ser la sede de l'asociación de vecinos del barriu denomada “Mendiolako Errekatxo Auzo Elkartea”. El de Matiena pasó a allugar la guardería infantil y darréu, segregada yá del complexu escolar, allugar nella nel añu 2003 en llar del xubiláu del barriu.[14]

Economía[editar | editar la fonte]

La economía del conceyu, bien rellacionada cola de la contorna ya inclusive fuera d'ella, ye eminentemete industrial con un sector primariu importante. Nun analís por sectores tenemos lo siguiente:

  • sector primariu los barrios rurales de Abadiño basen la so economía na agriculatura, ganadería y esplotación forestal, anque yá ta estendíu'l combinar el trabayu agrariu col industrial, y nel eminente "agroturismo". De les 2.845 ha de superficie agraria tenemos qu'a tierres llabraes correspuenden 45 hai (1,5%), praos y pacionales 1.094 hai (58,4%), forestal 662 hai (38,5%). L'actividá minera yá sumió del conceyu.
  • sector secundariu da trabayu a más del 60% de la población activa. Destaca la industria metalúrxico, cuantimás la industria auxiliar del automóvil y la de ferramientes. La industria químico tamién tien presencia significativa.
  • sector de servicios da trabayu a un 37% de la población activa, pero la so influyencia nel conceyu ye más bien escasa por cuenta de la proximidá de la cabeza de contorna que ye Durango y a la capital de provincia Bilbao qu'atropen la mayoría de los servicios.

Alministración[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales[editar | editar la fonte]

Eleiciones municipales en Abadiño
Partíu políticu 2015[15] 2011[16] 2007[17] 2003[18] 1999[19] 1995[20] 1991[21]
Independientes de Abadiño / Abadiñoko Independienteak (AI) 42,53% 6 39,77% 6 30,12% 5 33,57% 4 26,16% 4 - - - -
Euskal Herria Bildu (EH Bildu) / Bildu 35,19% 5 36,58% 5 - - - - - - - - - -
Partíu Nacionalista Vascu (EAJ-PNV) 16,42% 2 15,73% 2 24,83% 4 - - 27,08% 4 39,06% 5 36,69% 6
Partíu Socialista d'Euskadi-Euskadiko Ezkerra (PSE-EE) 2,79% 0 2,49% 0 4,65% 0 7,05% 1 6,08% 1 13,73% 2 22,58% 3
Partíu Popular (PP) 1,89 0 2,02 0 4,42% 0 7,99% 1 6,48% 1 8,04% 1 - -
Ezker Batua-Berdeak (EB-B) - - 2,56% 0 5,06% 0 9,16% 1 5,25% 0 9,66% 1 - -
Eusko Abertzale Ekintza - Aición Nacionalista Vasca (EAE-ANV) - - - - 28,81% 4 - - - - - - - -
Eusko Alkartasuna (EA) - - - - 1,49% 0 - - 3,36% 0 7,89% 1 12,14% 1
Partíu Nacionalista Vascu/Eusko Alkartasuna (PNV/EA) - - - - - - 41,62% 6 - - - - - -
Euskal Herritarrok (EH) - - - - - - - - 24,14% 3 - - - -
Herri Batasuna (HB) - - - - - - - - - - 19,67% 3 22,17% 3
Euskadiko Ezkerra (EE) - - - - - - - - - - - - 5,09% 0


Evolución de la delda viva[editar | editar la fonte]

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2014

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[22]

La delda viva municipal per habitante en 2014 xubía a 418,71 €.[23]

Fiestes[editar | editar la fonte]

Vista geneal del barriu de Traña-Matiena.

En Abadiano celébrense delles fiestes importantes. La fiesta patronal ye n'honor a San Trokaz (San Torcuato Mártir) el 15 de mayu. La feria de San Blas, 3 de febreru, ye una de les más importantes feries agrícoles y ganaderes del País Vascu. Depués hai munches otres fiestes, cada barriu tien la suya propia y cada ermita tamién. En toles fiesta llevanta'l txopo, un gran pinu que s'escueye los díes anteriores ente los plantíos del conceyu. Treslladar al llugar de la fiesta y el so alzáu marca l'empiezu de la mesma. Al rematar tírase. Les fiestes son:

  • San Trokaz (San Torcuato Mártir), el 15 de mayu. Fiesta patronal del conceyu. Los actos festivos realizar nel barriu de Zelaieta ente ellos destaca los rumbos de dances. Suelse utilizar una mascota de fiestes Gerbas.
  • San Blas, el 3 de febreru. Una de les feries agrícoles y ganaderes más importantes del País Vascu. Inclúi esposición y venta de toa clase d'artículos rellacionaos colos llabores del campu y ganadería. Complementar con un ampliu programa de deporte rural nel que destaquen les pruebes d'arrastre de piedra con gües, n'eusquera denominaes idiprobak.
  • San Prudencio, el 28 d'abril. Son les fiestes del barriu de Matiena, abren la temporada de fiestes de branu. Son bien populares y atraen a muncha xente.
  • San Antonio Abá, el 17 de xineru. Unu de los santos Antonios a los que ta dedicáu'l Santuariu d'Urkiola. Ye'l patronu de los animales. Allegar al santuariu colos animales pa bendicilos, tamién se bendiz el pan que se-yos va dar de comer darréu.
  • San Antonio de Padua, el 13 de xunu. Ye la celebración de San Antonio, l'otru santu al que ta dedicáu'l Santuariu d'Urkiola. Faise romería y feria dende 1777.
  • San Vicente, el 22 de xineru. Celebrar nos barrios de Astola y Gantza.
  • San Martín Papa, el 4 de xunetu. Celebrar en Gaztelua.
  • San Cristóbal, el 10 de xunetu. Celebrar en Mendiola.
  • San Salvador, el 6 d'agostu. Celebrar en Guerediaga, na ermita juradera.
  • San Antolín, el 2 de setiembre. Realízase fiesta na ermita dedicada al santu.
  • Andramari, el 15 d'agostu. Realízase fiesta na ermita dedicada a la Virxe.
  • Aita Kurutzeko (Padre de la cruz), el 14 de setiembre. Celebrar nel barriu de Zelaieta.
  • Santa Eufemia, el 16 de setiembre, fiesta d'Irazaola.
  • Santa Llucía, el 13 d'avientu. Fiesta de Sagasta.

Monumentos[editar | editar la fonte]

Nel términu municipal de Abadiano hai dellos monumentos destacables y relevantes ente ellos destáquense los siguientes:

Arquiteutura civil[editar | editar la fonte]

  • Torre de Muntsaratz que'l so orixe remontar al sieglu IX. El so nome vien de la noble familia que la construyó. Reformada hacia 1590 con una galería o loggia de columnes toscanes, ye según delles opiniones, la edificación renacentista más destacada de la arquitecturta civil en Vizcaya. Construyida en piedra arenisca en cuidada sillería, forma un bloque cúbicu allixeráu na so parte cimera por una galería narquiada nos llaos sur y este. Tien cinco plantes dedicaes caúna a una función concreta: la planta baxa pa les cortes, la segunda destinar a cocina y habitaciones, la tercera y cuarta son les residenciales con una habitación central a doble altor con accesu a la galería narquiada. La última planta, tamién abierta en galería, tenía'l destín de secaderu y almacén de productos agrícoles. La construcción tien ribetes defensivos, lo que da pie a pensar qu'en dalgún momentu camudó de planteamientu constructivu. Bien probablemente, la parte inferior ye de finales del sieglu XV, daqué anterior a la prohibición d'alzar torres fuertes dictada polos Reis Católicos. Arriendes de tal norma, la torre hubo de desmocharse, allixerando los murios y abriendo la galería, y pasó de "casa fuerte" a "casa palaciu". De toes formes, la galería resulta demasiáu avanzada pa esos años y créese que ye de finales del XVI. Anguaño ye sede d'un organismu públicu.
  • Casa de Astola o Astolazubia, antigua sede de la Merindad de Durango. Foi mercada por esti organismu en 1576. Caltúvose como sede del archivu de la merindad hasta 1784, cuando foi trespasada a la parroquia de Abadiano, y como cárcel hasta 1843 cuando s'allugó ésta na torre Lariz. Ye un gran caserón de planta cuadrada y cubierta a trés agües fechu en mampostería y sillería. En 1977 foi mercada pola Diputación de Vizcaya y restaurada, destinándola a sede de l'asociación "Gerediaga Elkartea".
  • Casa torre de Abadiño, asitiada nel barriu de Zelaieta a la vera de la carretera ente Durango y Elorrio foi construyida en 1591 por Iñigo de Abadiano baxu diseñu de Pedro Abendaño de 1443. Nel sieglu XIX sufrió una quema y foi reconstruyida convirtiéndola en viviendes. De planta cuadrada y teyáu a cuatro agües caltién una escelente portada na que se llee la lleenda ad lauden et glorien dei sita fui hic, anno 1591.
  • Palaciu Urbarrena, construyíu nel sieglu XVIII ye un edificiu de sillería de planta cuadrada y fachada blasonada coles armes d'Uribarrena. Nuna inscripción na so fachada señala la fecha de construcción; "A 9 de xunu que ye víspora de Corpus-criti 1691 (la última cifra podría ser un 4)". Nel teyáu hai una texa que marca la fecha y autores d'unu de los sos arreglos, nella pon "Sebastian de Ysasmendi y Joef de Yturve y Juan Benito de Acarraga 22 xunetu de 1837".

Hai delles cases palaciu blasonadas, como'l palaciu de Traña, nel barriu de Matiena; el palaciu Zelatabe, tamién llamáu palaciu Galíndez, que data de 1913 en Zelaieta, güei ludoteca municipal o'l palaciu Ibaigoiti Etxea, güei hotel restorán, según dellos caseríos interesantes, como'l de Murueta, caserío blasonado; Iturriaga, del sieglu XVII; Gaztelu-iturri, Iturriaga etxeberria, Ezterripa, Arbaita-txatena... y edificios destinaos a l'actividá económica como l'horru de Lebario, una interesada construcción de madera de carbayu, el molín de vientu de Larringan, interesáu exemplar bien pocu común en Vizcaya y los restos de delles ferreríes.

Arquiteutura relixosa[editar | editar la fonte]

  • Santuariu de los Santos Antonios n'Urkiola, importante pol so significáu y allugamientu, amestada a los primeros allugamientos cristianos. Xunto al santuariu hai diverses ermites y un calvariu. El so allugamientu en centru del parque natural fai que seya puntu de partida pa numberoses escursiones y qu'haya delles esposiciones de diversos oficios yá perdíos, como los carboneros o los pozos de nieve. La redolada d'Urkiola ye unu de los más míticos d'Euskadi. Nél tien la morada principal la diosa madre del Olimpo vascu, Mari.
Casa Torre de Muntsaratz, con una galería de columnes del sieglu XVI.
  • Conxuntu Juradero de Guerediaga compuestu pola campa, ermita de San Salvador y San Clemente, el cruceru del sieglu XVII y el carbayu (apocayá anováu), ye'l corazón de la historia de la contorna yá que foi'l llugar onde se celebraben les Xuntes de la Merindad de Durango. La ermita ye d'orixe barrocu, del sieglu XVII o XVIII. Delantre de la ermita allugábense 18 moyones (güei hai 11 y delles fontes señalen 24), dos por anteiglesia, pa sirvir d'asientu a los representantes de les 14 anteiglesias que componíen les Xuntes de la Merindad. En 1834 cola Desamortización de Mendizábal el conxuntu de la ermita y campa juradera pasa a manes de dellos vecinos de la zona qu'en 1999 vencer a les Xuntes Xenerales de Vizcaya que dan en la so restauración (que foi bien cuestionada), inaugurando'l conxuntu n'ochobre de 2005.
  • Campusantu, construyíu en 1854 baxu proyeutu del elorriotarra Rafael de Zabala y execución del durangués José de Astarbe ye unu de los campusantos neoclásicos más relevantes de Vizcaya. De planta rectangular, consta d'un pórticu a manera d'atriu romanu qu'enmarca un patiu cuadráu de 10 metros de llau. Nel pórticu les sepultures, toes iguales, y fora, nel xardín central, hai panteones (orixinalmente nun taba contemplada esta posibilidá).
La cubierta sofitar en columnes toscanes que soporten entablamentos de piedra nos cualos escribiéronse lleendes referentes a la muerte. El zarramientu ta fechu en sillería y sobre la entrada principal, a la cual dotóse d'un frontón, tópase una máxima referente a la certidume de la muerte, lleendes que s'alluguen n'otros llaos del muriu y nos frontones de los llaos del xardín central. El conxuntu completar cola capiya funeraria, retranqueada al respective de la galería, y l'accesu inxertáu nel muriu. El conceutu d'igualdá afigurar na igualdá de les sepultures y en que nun s'acutar nengún espaciu preferencial pa los enterramientos, los panteones del xardín fueron realizaos darréu.[24] Tres la reforma realizada a finales del añu 2010 esaniciáronse les sepultures del pórticu, faciendo sumir les llábanes y dexando un suelu falsu de piedra removible.

Al pie de los edificios relixosos principales hai un bon númberu d'ermites que jalonan tol territoriu municipal. Dalgunes d'elles destinaes a ser los templos de los pequeños barrios rurales, como la de San Cristóbal en Mendiola o la de Santa Lucia en Sagasta. Otres marquen y completen llugares de cultu como la de Santa Polonia y el Santu Cristu en Urkiola y otres asitiaes en pasos complicaos y difíciles de l'antigua calzada que xunía ta parte del Señoríu col pandu, como la ermita del Santu Cristu de Atxarte asitiada delantre de la boca d'una cueva.

Nel barriu de Zelaieta, antiguu nucleu cabeza del conceyu, allúguense dos humilladeros nos sos dos entraes. El más próximu a Elorrio ye'l de "aita kuritzekoa" (padre de la cruz) que recibe'l calvariu que percuerre tol barriu. Según la inscripción qu'hai na so fachada foi construyida en 1666. Xusto a la entrada del pequeñu templu hai un sarcófagu. L'otru humilladero ye'l que se topa na entrada del barriu dende Matiena, esta ye la ermita del Ánxel de la Guardia, pequeña y senciella construcción que consta d'un altar zarráu ante un gran pórticu.

Personaxes célebres[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Cambéu de mombre oficial el 19-07-1983 (Boletín Oficial del País Vascu 31-08-1983 y Boletín Oficial del Estáu 22-04-1989)
  3. Caro Baroja, Julio (1945-6). Materiales pa una historia de la llingua vasca na so rellación cola llatina. Acta Salmanticensia, tomu I, númberu 3.
  4. Llorente, Juan Antonio (1807). Noticies hestóriques de los trés provincies Vascongadas.
  5. *Irazabal Aguirre, Jon (2007). Banderes del Duranguesado. Abadiano Vizcaya (España): EDITORIAL. ISBN.
  6. 6,0 6,1 *Arrizabalaga y otros nome = Xosé Ignacio (1987). Abadiño ezagutzen. Abadiano Vizcaya (España): EDITORIAL Conceyu de Abadiño y gráfiques Berriz. D.L.: BI-729-87.
  7. Datos xenerales de Abadiño
  8. Cifres de población y Censos demográficos
  9. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional».
  10. El Conceyu oficializa la grafía de los trelce barrios qu'integren Abadiño El Correo. 8 de febreru de 2015 Autir. ALBERTO CEBRIÁN
  11. Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional
  12. http://www.euskomedia.org/aunamendi/5734 Bernardo Estornés Lasa,.
  13. celebrar-con-una xornada-de-alcuentru-y-realcuentru/ L'ADN d'Inyectametal cumple 50 años en Abadiño y celebrar con una xornada d'alcuentru y… realcuentru. Mediu: Mugalari Fecha: 7 d'avientu de 2015 Autor: Diben Gorriti
  14. dos-escueles-barriada-abadino-mikel-garaizabal/ ‘Orixe, pasáu y presente de los dos escueles de barriada de Abadiño’, Mediu: Mugalari Autor: Mikel Garaizabal Fecha:16 de payares de 2016
  15. ara.cat (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Abadiño 2015». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  16. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Abadiño 2011». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  17. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Abadiño 2007». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  18. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Abadiño 2003». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  19. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Abadiño 1999». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  20. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Abadiño 1995». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  21. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Abadiño 1991». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  22. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  23. División de la delda viva de 2014 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).
  24. Campusantu de Abadiño

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]