Hortus Eystettensis

De Wikipedia
Hortus Eystettensis
obra escrita
Datos
Autor Basilius Besler
Fecha 1613
Xéneru botánica
Llingua de la obra llatín
Ilustrador orixinal Raphael Custos, Johann Leypold, Dietrich Krüger, Dominicus Custos, Wolfgang Kilian, Servatius Raab, Friedrich van Hulsen, Daniel Hertzog, Georg Gärtner, Heinrich Ulrich, Hieronymus Lederer (en) Traducir y Peter Isselburg
Cambiar los datos en Wikidata
Basilius Besler
Xirasol de Hortus Eystettensis
Caltha palustris

Hortus Eystettensis, ye un llibru con ilustraciones y descripciones botániques escritu pol curador del xardín botánicu de Johann Konrad von Gemmingen, príncipe obispu d'Eichstätt, Bavaria, que yera un entusiasta botánicu amateur derivando un gran prestar pol so xardín, que yera l'únicu xardín botánicu européu fora d'Italia.

Los xardinos qu'arrodiaben el palaciu del obispu, Willibaldsburg, que foi construyida sobre una llomba con vistes a la ciudá. Esos xardinos empecipiárense en 1596 y diseñáu por un colega de Besler, Joachim Camerarius, el Mozu (1534-1598), médicu y botánicu. A la muerte de Camerarius en 1598, Besler llogró'l restu de les plantes de Camerarius, treslladándose a Eichstätt y siguiendo los trabayos de plantíu y supervisión. L'obispu encargólu a Besler, ellaborar un códiz de les plantes que crecíen nel so xardín, una xera que tardó dieciséis años en completar, y l'obispu morrió poco primero de que el trabayu fuera espublizáu. Besler cuntó cola asistencia del so hermanu y un grupu de calificaos dibuxantes y grabadores xermanos, incluyendo a Sebastián Schedel, un peracabáu pintor, y a Wolfgang Kilian, un calificáu grabador d'Augsburg. Kilian y el so equipu inicial grabó en plaques de cobre, pero dempués de la muerte del obispu, al camudase les sos operaciones a Nuremberg, formóse un nuevu equipu de grabadores, ente los que s'atopaben Johannes Leypold, Georg Gärtner, Levin y Friedrich van Hulsen, Peter Isselburg, Heinrich Ulrich, Dominicus Custos y Servatius Raeven. Un sobrín de Camerarius, Ludwig Jungermann (1572-1653), foi un botánicu y escribió la mayor parte del testu descriptivu.

La obra nomóse Hortus Eystettensis (Xardín de Eichstätt). La botánica de los sieglos anteriores enfatizose en plantes melecinales y culinaries, y amosáronse nuna manera cruda. Les imáxenes fueron de cutiu desaparentes pa faer posible la so identificación, y dalgunes pocu estétiques. Planchar yeren de flores de xardín, herbales, verdures, plantes exótiques como ricino y liles. Munches fueron representaes cerca del tamañu natural, con gran detalle, y disposición artísticamente prestosa y abondo modernes nel so conceutu, col efeutu de la adición de colorantes a mano en gran midida. La obra publicar en 1613, con 367 grabaos de cobre, con un permediu de trés plantes por páxina, con un total de 1.084 especies. La primer edición foi de 300 copies, vendiéndose en cuatro años. La impresión en fueyes grandes midía 57 x 46 cm y produciéronse dos versiones: blancu y negru baratu como testu de referencia, y la versión luxosa ensin testu, impresa en papel calidable y ricamente coloriaes a mano. La versión de luxu vender al exorbitante preciu de 500 florinos (1.750 g d'oru 24 k), mientres la versión barata en 35 florinos (122,5 g) . Besler finalmente pudo mercar una casa alcontradiza nuna zona elegante de Nürnberg, al preciu de 2.500 florinos (8.750 g d'oru)– que yeren cinco de les sos copies coloriaes' de ‘Hortus Eystettensis'.

El trabayu polo xeneral, reflexa les cuatro estaciones, amosando n'etapes el primer floriamientu y fructificación. "Iviernu" escasamente representada con apenes siete planches. "Primavera" yera una estación abondosa con 134 planches ilustrando 454 plantes; y "Branu" en plenu apoxéu amosó 505 plantes en 184 planches. "Seronda" cerró'l trabayu con 42 planches y 98 especies. La versión moderna francesa conocióse como Herbier des quatres saisons, repitíu en 1998 cola versión italiana L'erbario delle quattro stagioni.

Les descripciones de les plantes alcuéntrense en llatín, y amosó notable anticipación col sistema binominal, en que los subtítulos de cutiu consistíen nes primeres dos o tres pallabres de la descripción. La semeya de Besler apaez na portada, celebrando na so mano izq. con una ramina verde, que se cree ye albahaca (Ocimum basilicum. La obra publicó dos vegaes más en Núremberg, en 1640 y en 1713, usando les mesmes planches, que fueron destruyíes pola Casa de Moneda Real de Múnich en 1817.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]